Решение по дело №73/2022 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 60
Дата: 21 септември 2022 г. (в сила от 21 септември 2022 г.)
Съдия: Живко Павлов Георгиев
Дело: 20223240200073
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 60
гр. Каварна, 21.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАВАРНА в публично заседание на осми юли през
две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Живко П. Г.
при участието на секретаря Йорданка Анг. Ялнъзова
като разгледа докладваното от Живко П. Г. Административно наказателно
дело № 20223240200073 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
„Водоснабдяване и канализация Добрич“АД,ЕИК: ********* със
седалищеи адрес на управление ул.“Трети март“ № 59,представлявано от
Изпълнителния директор Т.Г. обжалва наказателно постановление
№90/06.12.2017г. на Директора на РЗИ Добрич с което на основание чл.212
ал.3 от Закона за здравето е наложена „имуществена санкция” на търговското
дружество в размер на 1000/хиляда/ лева за административно нарушение по
чл. 44 от Закона за здравето.
Дружеството-жалбоподател моли съда да постанови решение,с което да
отмени наказателното постановление като незаконосъобразно,като излага
подробно доводите си за това в жалбата.
В първото по делото съдебно заседание се явява процесуален
пведставител на въззивника,който изразява становище в подкрепа на
обективираните в жалбата основания за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител счита жалбата
за неоснователна ,а наказателното постановление за правилно и
законосъобразно.
1
Контролиращата страна-Районна прокуратура гр.Добрич Териториално
отделение гр.Каварна не взема становище по жалбата.
Настоящия съдебен състав,след като обсъди събраните доказателства по
делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното:
В процесния случай административнонаказателното производство е
започнало на 02.11.2017г. с акт за установяване на административно
нарушение № Ю 000010/2017г.АУАН е съставен в законоустановените
срокове от компетентното длъжностно лице.Представляващият ВиК
дружеството-г-н Т.Г. не се явил на изпратена покана на РЗИ-Добрич на
31.10.2017г. за актосъставяне.Актът е съставен в негово отсъствие.С разписка
от 14.11.2017г. АУАН № Ю 000010/2017г. съставен на 02.11.2017г. е връчен
на представляващият ВиК дружеството-г-н Т.Г..


В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не е било депозирано писмено
възражение.
Настоящия съдебен състав констатира,че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи в рамките на материалната им и териториална
компетентност с оглед разпоредбата на чл.231 ал.1 от Закона за
здравето,съгласно която нарушенията по чл.209-чл.217 от Закона за здравето
се установяват с актове,съставени от държавни здравни инспектори или
длъжностни лица,определени от директора на регионалната здравна
инспекция,а наказателните постановления се издават от директора на
регионалната здравна инспекция.
С оглед на гореизложеното настоящия съдебен състав намира за
неоснователно обективираното в жалбата твърдение,че атакуваното
наказателно постановление не е издадено от оправомощено лице.
Въз основа на съставения АУАН е било издадено и обжалваното
наказателно постановление .Същото е издадено в рамките на срока по чл.34
ал.3 от ЗАНН от компетентния административнонаказващ орган и съдържа
необходимите реквизити по чл.57 от ЗАНН.По отношение на връчването на
НП№ 90/06.12.2017г. на дата 24.02.2022г. жалбоподателят е изразил
становище,че същото е антидатирано,с оглед спазване преклузивните срокове
2
по чл.34 ал.3 от ЗАНН.Настоящия съдебен състав не споделя това
становище,тъй като от датата на съставяне на АУАН№ Ю 000010/2017г-
02.11.2017г. до 24.022022г.,когато Наказателно постановление №
90/06.12.2017г. е връчено на жалбоподателя са налице данни да е правен опит
от административнонаказващия орган за връчването му,преди изтичането на
предвидените в чл.34 от ЗАНН срокове.В тази връзка в съдебно заседание на
08.07.2022г. са приети като доказателства по делото Покана за връчване на
НП № 90/06.12.2017г. издадена от РЗИ-Добрич от 30.01.2018г.,адресирана до
Т.Г. в качеството му на управител на „ВиК“ Добрич и Покана за връчване на
НП № 90/06.12.2017г. издадена от РЗИ-Добрич от 21.03.2018г.,адресирана до
Т.Г. в качеството му на управител на „ВиК“ Добрич.При тези фактически
данни настоящия съдебен състав приема,че адвминистративнонаказателната
отговорност на въззивника е била ангажирана с издаването на наказателно
постановление преди изтичането на давностния 6-месечен срок по чл.34 ал.3
от ЗАНН.Освен това законодателят с разпоредбите на ЗАНН не посочва срок
в който да бъде връчено наказателното постановление,по аналогия на
предвидените в чл.34 от ЗАНН срокове.

Предвид изложеното съдът намира,че наказателното постановление е
законосъобразно в процесуален аспект.
По отношение на визираното нарушение и приложимия материален
закон съдът установи следното:
При извършени проверки на 13.10.2017г. по повод изпълнение на
предписания на РЗИ-Добрич от главен инспектор О. Л. Стноянова от отдел
3
ДЗС във Водоем в с.Иречек,Водоем в с.Септемврийци,Водоем 200 м
3 3
с.Видно,Водоем 2х 1500мкъм помпена станция Каварна 2,Водоем 100 м в
с.Българево към помпена станция Болата,Водоем в с.Нейково и Водоем в
с.Челопечене Община Каварна експлоатирани от „Водоснабдяване и
канализация“АД,представлявано от Т.Г.-изпълнителен директор се
установява,че не са изпълнени предписаните мероприятия по следните
предписания:Предписание за провеждане на задължителни хигиенни мерки с
Изх.№ РД.1315/05.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем
с.Иречек,т.2,т.3,т.4 и т.5 с удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с
писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3652/21.11.2016г.; Предписание за
3
провеждане на задължителни хигиенни мерки с Изх.№ РД.1316/05.05.2016г.
на РЗИ-Добрич за обект Водоем с.Септемврийци,т.2,т.3,т.4,т.5 и т.6 с
удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№
РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на задължителни хигиенни
мерки с Изх.№ РД.1317/05.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем Водоем
3
200 м с.Видно т.2,т.3,т.4 и т.5 с удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с
писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за
провеждане на задължителни хигиенни мерки с Изх.№ РД.1012/11.04.2016г.
3
на РЗИ-Добрич за обект Водоем 2х 1500мкъм помпена станция Каварна 2-
т.1,т.2 и т.3 с удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-
Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на
задължителни хигиенни мерки с Изх.№ РД.1420/13.05.2016г. на РЗИ-Добрич
3
за обект Водоем 100 м в с.Българево към помпена станция Болата-т.2,т.3,т.4
и 5 с удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с
изх.№ РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на задължителни
хигиенни мерки с Изх.№ РД.1878/29.05.2014г. на РЗИ-Добрич за обект
Водоем с.Нейково и с.Челопечене,т.3-3.2 и 3.3 с удължен срок за изпълнение
до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г.
Както в АУАН,така и в атакуваното НП е констатирано,че
неизпълнените задължителни хигиенни мерки в горецитираните
предписания,крият потенциален риск от замърсяване на водата използвана за
питейно-битови цели.
Резултатът от проверката бил обективиран в Протокол № 0002582 от
13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено предназначение
помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула; Протокол №
0002584 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула;
Протокол № 0002322 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с
обществено предназначение помпена станция,напорен резервоар или
водонапорна кула;Протокол № 0002579 от 13.10.2017г. от извършена
инспекция в обект с обществено предназначение помпена станция,напорен
резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002571 от 28.09.2017г. от
извършена инспекция в обект с обществено предназначение помпена
станция,напорен резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002578 от
4
13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено предназначение
помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула; Протокол №
0002577 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула.
При така установената фактическа обстановка,както
актосъставителя,така и наказващият орган приемат,че „Водоснабдяване и
канализация Добрич“АД,ЕИК: ********* със седалищеи адрес на управление
ул.“Трети март“ № 59 експлоатиращо Водоем в с.Иречек,Водоем в
33
с.Септемврийци,Водоем 200 м с.Видно,Водоем 2х 1500мкъм помпена
3
станция Каварна 2,Водоем 100 м в с.Българево към помпена станция
Болата,Водоем в с.Нейково и Водоем в с.Челопечене Община Каварна не е
изпълнило задължителни предписания на органите на държавния здравен
контрол,с което е осъществило състава на чл.44 от Закона за здравето,като на
основание чл.212 ал.3 от Закона за здравето,на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 1000/хиляда/ лева.
В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа
обстановка от описаната в АУАН и в издаденото въз основа на него
наказателно постановление.Конкретните обстоятелства по нарушението са
установени от свидетелите О. Л. С. и К. В. Г.,като актосъставителя О. С.
пресъздава свои непосредствени възприятия,придобити в хода на
извършената от нея проверка.В показанията си радзпитания в съдебно
заседание свидетел К. Г. твърди,че не е участвал в проверката и е свидетел по
съставянето на акта,като актосъставителя го е въвел в материята и го е
запознал с проверката и извършеното нарушение.Става въпрос за
неизпълнение на предписания издадени от РЗИ Добрич,по повод извършена
проверка в населени места в Община Каварна,във водоеми.Настоящия
съдебен състав кредитира показанията на горепосочените свидетели като
последователни,логични и безпротиворечиви,като липсва индиция за тяхната
заинтересованост.Няма основания да не се дава вяра на тези свидетели,нито
да се счита,че техните показания не са достатъчни за несъмнено установяване
на обективната истина,отчитайки,че същите се подкрепят от приетите по
делото писмени доказателства: Предписание за провеждане на задължителни
хигиенни мерки с Изх.№ РД.1315/05.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект
Водоем с.Иречек,т.2,т.3,т.4 и т.5 с удължен срок за изпълнение до
5
31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3652/21.11.2016г.;
Предписание за провеждане на задължителни хигиенни мерки с Изх.№
РД.1316/05.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем
с.Септемврийци,т.2,т.3,т.4,т.5 и т.6 с удължен срок за изпълнение до
31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г.;
Предписание за провеждане на задължителни хигиенни мерки с Изх.№
3
РД.1317/05.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем Водоем 200 м с.Видно
т.2,т.3,т.4 и т.5 с удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-
Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на
задължителни хигиенни мерки с Изх.№ РД.1012/11.04.2016г. на РЗИ-Добрич
3
за обект Водоем 2х 1500мкъм помпена станция Каварна 2-т.1,т.2 и т.3 с
удължен срок за изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№
РД 3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на задължителни хигиенни
3
мерки с Изх.№ РД.1420/13.05.2016г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем 100 м в
с.Българево към помпена станция Болата-т.2,т.3,т.4 и 5 с удължен срок за
изпълнение до 31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД
3478/01.11.2016г.; Предписание за провеждане на задължителни хигиенни
мерки с Изх.№ РД.1878/29.05.2014г. на РЗИ-Добрич за обект Водоем
с.Нейково и с.Челопечене,т.3-3.2 и 3.3 с удължен срок за изпълнение до
31.08.2017г. с писмо на РЗИ-Добрич с изх.№ РД 3478/01.11.2016г., Протокол
№ 0002582 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула;
Протокол № 0002584 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с
обществено предназначение помпена станция,напорен резервоар или
водонапорна кула; Протокол № 0002322 от 13.10.2017г. от извършена
инспекция в обект с обществено предназначение помпена станция,напорен
резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002579 от 13.10.2017г. от
извършена инспекция в обект с обществено предназначение помпена
станция,напорен резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002571 от
28.09.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено предназначение
помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула;Протокол №
0002578 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула;
Протокол № 0002577 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с
обществено предназначение помпена станция,напорен резервоар или
6
водонапорна кула.
При така установената фактическа обстановка се налагат следните
правни изводи:
Административното нарушение за което е ангажирана отговорността на
„Водоснабдяване и канализация Добрич“АД се изразява в неизпълнение на
предписания,дадени от контролен орган в кръга на правомощията му.Същото
е скрепено с относимата административнонаказателна разпоредба-чл.212 ал.3
от Закона за здравето.Съгласно разпоредбата на чл.19 ал.1 от Закона за
здравето държавния здравен контрол се извършва систематично-без
предварително уведомяване и насочено-при постъпили сигнали от
граждани,държавни и общински органи и организации,както и при наличие
на други данни за възникнали инциденти.Безспорно по делото е,че обект на
проверката са обекти експлоатирани от „Водоснабдяване и канализация
Добрич“АД,ЕИК: ********* със седалищеи адрес на управление ул.“Трети
март“ № 59,а именно: Водоем в с.Иречек,Водоем в с.Септемврийци,Водоем
33
200 м с.Видно,Водоем 2х 1500мкъм помпена станция Каварна 2,Водоем
3
100 м в с.Българево към помпена станция Болата,Водоем в с.Нейково и
Водоем в с.Челопечене Община Каварна.Законът в нормата на чл.19 ал.2 т.6
регламентира правомощията на контролните органи при извършването на
проверки в обектите,като едно от тях е да предписват провеждане на
задължителни хигиенни и противоепидемични мерки,като определят срокове
за тяхното изпълнение.Съгласно чл.44 от Закона за здравето физическите и
юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на
държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен
здравен контрол.Анализът на писмените доказателства обуславя извод за
извършено административно нарушение по чл.44 от Закона за
здравето,подлежащо на санкциониране по чл.212 ал.3 от Закона за здравето.В
предписанията,съставени при извършената проверка на обектите е посочено
законовото основание за даване на указанията-чл.38 ал.1 от Закона за
здравето във връзка с чл.31 от същия закон и чл.46 ал.1 и ал.5 от Наредба № 3
от 16 октомври 2000г. за условията и реда за
проучване,проектиране,утвърждаване и експлоатация на санитарно-
охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-
битово водоснабдяване и т.3.5 от Санитарно-техническите норми и правила за
7
строителство и експлоатация на съоръженията при водоснабдяване на
населените места и промишлеността с питейна вода.Напълно ясно е било за
проверявания субект какво трябва да изпълни,като в самите
предписания,точно и недвусмислено е посочено какво е
нарушението.Например ,при извършената регулярна проверка на 25.04.2016г.
на водоем в с.Иречек,Община Каварна са установени следните
несъответствия:1.Вътрешните стени и таван в сухата камера на водоема са с
нарушена цялост-мазилката е напукана,рони се и пада;2.липсва врата към
водната кавмера;3.не е обособен пояс I на СОЗ.Липсва цялостно ограждане и
обозначение;4. Теренът на пояс I на СОЗ не е почистен.Констатираните
несъответствия създават потенциален риск от замърсяване на
водата,използвана за питейно-битови цели.
Предмет на нарушението не са дадените задължителни указания,а
тяхното неизпълнение в срок,поради което настоящия състав не би могъл да
се произнесе по законосъобразността им.Неизпълнението на предписанията е
юридически факт,пораждащ административнонаказателната отговорност на
техния адресат.Констатациите обективирани в Протокол № 0002582 от
13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено предназначение
помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула; Протокол №
0002584 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула;
Протокол № 0002322 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с
обществено предназначение помпена станция,напорен резервоар или
водонапорна кула;Протокол № 0002579 от 13.10.2017г. от извършена
инспекция в обект с обществено предназначение помпена станция,напорен
резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002571 от 28.09.2017г. от
извършена инспекция в обект с обществено предназначение помпена
станция,напорен резервоар или водонапорна кула;Протокол № 0002578 от
13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено предназначение
помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула; Протокол №
0002577 от 13.10.2017г. от извършена инспекция в обект с обществено
предназначение помпена станция,напорен резервоар или водонапорна кула,че
предписанията на контролния орган не са изпълнени,правилно са обусловили
издаването на АУАН и НП-налице е административно нарушение под
формата на бездействие.
8
По отношение на наложеното наказание:
Предвидената имуществена санкция по чл.212 ал.3 от Закона за
здравето е в размер от 1000 до 3000 лева.Наложената от
административнонаказващият орган имуществена санкция е в минималния
предвиден в закона размер,а именно-1000 лева и не подлежи на
преразглеждане от съда.
В настоящия случай съдът счита,че с оглед високата степен на
обществена опасност,нарушението не може да бъде квалифицирано като
маловажно,съобразно чл.28 от ЗАНН.
В допълнение,че нарушението не представлява маловажен случай,съдът
намира за нужно да отбележи следното:
Съгласно чл.93 т.9 от Наказателния кодекс,който се прилага на
основание чл.11 от ЗАНН,маловажен случай е този,при който извършеното
престъпление/респективно нарушение/ с оглед липсата или незначителността
на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на престъпление/нарушение/ от съответния вид.В
конкретния случай се касае до така нареченото в теорията „формално
нарушение“.Фактът на неизпълнение на предписанието,осъществява състава
на съответното нарушение,поради което не е необходимо да има или да няма
вредни последици.В действитеност липсват доказателства,че жалбоподателят
е извършил и други нарушения за които да е бил санкциониран по
административен ред,поради което следва да се приеме,че нарушението е
първо по рода си.Изхождайки от това съображение обаче не може да се
говори,че се касае до по-ниска степен на обществена опасност,налагаща
приложението на чл.28 от ЗАНН.При подобно тълкуване на закона,всяко
нарушение на съответния текст от Закона за здравето,респективно всяко
първо нарушение при формално осъществяване на деянието на която и да е
императивна норма,би следвало да е маловажен случай,което се явява
превратно възприемане идеята на законодателя за този вид деяния.
Ето защо и с оглед значимостта на охраняваната с нарушената
материално правна норма обществени отношения и с оглед наличието на
важен обществен интерес по отношение опазване живота и здравето на
хората,конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл.28
9
от ЗАНН.
По горните съображения,съдът намира,че обжалваното наказателно
постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде
потвърдено.
С оглед изхода на спора,както и изрично стореното от процесуалния
представител на въззиваемата страна-Регионална здравна инспекция Добрич
искане,следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в
размер,определен в чл.37 от Закона за правната помощ,съгласно
препращащата разпоредба на чл.63д ал.4 от ЗАНН.В случая за защита по дела
по ЗАНН,разпоредбата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната
помощ/нов-ДВ бр.59 от 2009г.,в сила от 28.07.2009г.,изм.бр.74 от 2021г.,в
сила от 01.10.2021г./ предвижда възнаграждение в размер от 80 до 150
лева.Производството по делото е проведено в две съдебни заседания,не се
отличава с фактическа или правна сложност,разпитани са двама
свидетели,поради което следва да се присъди възнаграждение в размер на 80
лева.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.9 от ЗАНН,съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №90/06.12.2017г. на
Директора на Регионална здравна инспекция-Добрич,с което на
„Водоснабдяване и канализация Добрич“АД,ЕИК: ********* със седалищеи
адрес на управление ул.“Трети март“ № 59,представлявано от Изпълнителния
директор Т.Г.,за нарушение на чл.44 от Закона за здравето,на основание
чл.212 ал.3 от Закона за здравето е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 1000/хиляда/ лева.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД,ЕИК: *********
със седалище и адрес на управление ул.“Трети март“ № 59,представлявано от
Изпълнителния директор Т.Г. ДА ЗАПЛАТИ на Регионална здравна
инспекция-Добрич,сума в размер на 80/осемдесет/ лев,представляваща
юрисконсултско възнаграждение.

10
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет
дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд
гр.Добрич,по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс.

Съдия при Районен съд – Каварна: _______________________
11