Решение по дело №46/2024 на Окръжен съд - Търговище

Номер на акта: 14
Дата: 20 март 2025 г.
Съдия: Милен Иванов Стойчев
Дело: 20243500900046
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 1 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 14
гр. Търговище, 20.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ в публично заседание на десети март
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:МИЛЕН ИВ. С.
при участието на секретаря ЦВЕТЕЛИНА С. ТОТЕВА
като разгледа докладваното от МИЛЕН ИВ. С. Търговско дело №
20243500900046 по описа за 2024 година
Искове с правно основание чл.432, ал.1 от КЗ.
Ищцата С. С. М. от с.П., общ.Търговище, действуваща чрез
процесуалните си представители адв.Н. Д., адв.Г. Р. и адв.Б. А. от САК
твърди в исковата си молба, че на 16.05.2024г., около 22:40 часа на път
111-5201, км. 6+700, нас-тъпило ПТП, при което л.а. марка „Сеат“ модел
„Алхамбра“, с per. № М*****ВР, управляван от М.Н., поради движение
с превишена и несъобразена скорост губи контрол над своето МПС,
евентуално-поради техническа неизправност и повреда на лекия
автомобил по време на движение, излиза в ляво извън пътното платно и
се преобръща. Вследствие на процесното произшествие пътуващата в
автомобила ищца С. С. М. е откарана по спешност в „МБАЛ -
Търговище“ АД в увредено състояние, с оплаквания от силни болки в
гърба, невъзможност за движение и липса на сетивност на долните
крайници, както и рана на главата, която е обработена, извършени са
кръвни и образни изследвания, с установени фрактура на тялото и
дъгите на ТН12 с костни откъси и значителна (субтотална) компресия на
гр. мозък. Поради тежките си травми, както и сложното лечение, което
те налагат, на 17.05.2024г. от болничното заведение е насочена към
МБАЛ „Света Анна - Варна“ АД за оперативно лечение след консулт с
неврохирург.На 17.05.2024г. ищцата е приета в МБАЛ „Света Анна -
1
Варна“ АД в увредено общо състояние, везикуларно дишане вдясно и
отслабено в ляво върхово и лява белодробна основа, плеврален дрен в
ляво по повод частичен пневмоторакс.Проведени са множество кръвни и
образни изследвания. От КТ на главен мозък, С- прешлен, гръдна
клетка, абдомен и малък таз - нативно, проведен на 17.05.2024 г., се
установяват парциален пневмоторакс вляво, плеврален излив в ляво с
дебелина на слоя 16мм, консолидация на подлежащия белодробен
паренхим, белодробен паренхим - леко изразени промени тип „матово
стъкло“ дорзално базално, тялото на ТН12 е клиновидно снишено
вентрално - фрактура с наличие на множество фрагменти, фрактури на
дъгите в дясно и ляво, стеноза на медуларния канал - 8мм на нивото на
фрактурата, фрактура на ляв ргос. Transversus на ТН12, фрактура на
десен ргос. Transversus на L1, малък фрагмент и от долно задната
повърхност на ТН11. Вследствие на така констатираните тежки телесни
повреди е взето решение за извършване на оперативна интервенция по
спешност. На 17.05.2024г. след щателно почистване на оперативното
поле, премедикация и солуцио лидокаини ЮОсс, се извърши
торакоцентеза във 2-ро ляво междуребрие, МКЛ и тръбна то-ракостомия
с дрен номер 24 - обилно количество въздух, фиксиране на дрена,
аспирация на 20кРа. По време на неврохирургичната операция дренът да
се отведе по Билау. Непосредствено след извършената операция е
назначено придружаваща медикаментозна терапия.На 19.05.2024г. е
преведено КТ на прешлени, резултатите от което изследване са данни за
полифрагментна фрактура на корпуса на ТН12 - дъги и процесуси и със
значима луксация - дислокация на корпуса и пълно прекъсване на канал
на гръбначния мозък на ниво ТН12- L1, състояние след циментова
стабилизация на корпуса на ТН12, фрактура на корпуса на ТН10 - в
дясно и фрактура на корпуса и дъги на ТН11. На клинично обсъждане е
прието, че се касае за фрактура на прешлен и спондилоптоза. Ищцата е
поканена за оперативно лечение отново. На 22.05.2024г. са извършени
корпектомия, алиация и фиксация.От 25.05.2024г. започват спонтанни
изхождания вечер, които персистират и на 26.05.2024 г., поради което
след проведен консулт с коремен хирург и изследвания е започната
терапия и назначения от коремния хирург, включително и да се правят 2
очистителни клизми дневно.На 04.06.2024г. клиентка е изписана от
2
МБАЛ „Света Анна - Варна“ АД с трайна долна параплегия. Дадени са
препоръки хигиенно-диетичен режим, назначено медикаментозно
лечение и препоръки за такова след изписването, дадени са указания за
ЛОР.Поради тежките телесни увреждания, които С. М. е претърпяла и
продължителният период на лечение в болницата - 20 дни, всички грижи
за нея са били поети от семейството - най-вече от нейния фактически
съжител, който последователно още от катастрофата до настоящия
момент е неотлъчно до нея в болницата и ежедневно се грижи за нея,
храни я, преоблича я и осигурява постоянните и ежедневни грижи, дава
й лекарства, въобще извършва цялостното обслужване на пострадалата
24 часа, седем дни в седмицата, предвид ежедневните нужди и пълната й
зависимост от друг човек.Едва на 24-годишна възраст на С. е поставена
тежката диагноза трайна долна параплегия, без възможност някога
отново да проходи.На тази крехка възраст е прикована на количка до
живот, обречена да разчита на чужда помощ цял живот, лишена от
самостоятелността и свободата, на която всеки млад човек се радва в
началото на 20-те си години, лишена завинаги от възможността да бъде
пълноправен член на обществото. Завинаги е лишена и от възможността
да сбъдне всичките си мечти и цели, да започне работа, да спортува, да
води активен начин на живот, нормален за едно 24- годишно
момиче.Вследствие настъпилото събитие понастоящем същата
изживява изключително сериозни шок и ужас, има проблеми с паметта,
силно главоболие, в нея се е зародил и граничещ с параноя страх за
живота й и за семейството й. Страда от невъзможността да общува с
децата и съпруга си, да им разкаже, да ги попита какво ще се случи, да
ги прегърне, да ги целуне, изпитва силен срам и ужас, че е безпомощна,
като новородено бебе и съпругът и децата й, за които се е грижила
винаги основно тя и само тя, следва да й сменят памперси, да я хранят с
лъжица със специално приготвена храна, да и дават глътка вода, да стоят
до нея денонощно и да е в тежест, както на любимия си, така и на
невръстните си три деца, на възраст между 3 и 7 години, за които
основно тя е полагала грижи. Най-голямото и дете е едва на 7-годишна
възраст, предстои му най-стресиращия период от живота на юношите, а
именно училището-период, през който децата разчитат на подкрепата и
помощта на майка си. В сегашното си състояние обаче, единствената
3
възможност за С. е да дари първородния си син с емоционална подкрепа.
Доверителката ни е завинаги лишена от възможността да тича и да си
играе с трите си все още малки деца.Тези мисли създават у нея чувство
за непъл-ноценност не само като човек, но и като майка - ролята си, с
която С. винаги е била най-горда и с която най-точно се е отъждест-
вявала. Преди процесния инцидент С. е била активна, жизнена и
енергична, по цял ден се е грижела за малките си рожби, както и за своя
фактически съжител, грижела се е за семейното огнище. Всичките й
близки и приятели я описват като грижовна, всеотдайна и
жертвоготовна. В сегашното си положение е принудена да разчита на
помощта на малолетните си деца. Към момента, С. се възприема като
страничен наблюдател на семейния живот вкъщи, сякаш е застинала във
времето и не може да продължи напред, за разлика от преди процесното
произшествие, когато е била най- активният и деен член на малкото си и
сплотено семейство.Всичко това поражда у С. огромен стрес, усещане за
безсилие, несигурност и безпомощност, емоционално страдание,
усещане за неспособност за справяне с установената ситуация след ПТП,
депресия.За ищцата предстои да изживее още сериозни физически
болки и страдания през времето на своето възстановяване, което
възстановяване подчертаваме - продължава и няма да бъде пълно,
невъзможно е и да бъде пълно, предвид претърпените травми, поради
което никога няма да постигне състоянието си преди ПТП. Наред с
горното тя търпи и ще продължава да търпи сериозни психически
последици, като посттравматичен стрес, нервност, тревожност,
безсъние, чувство на безизходица, непълноценност, постоянен страх
граничещ с параноя, повишено ниво на страхови очаквания, че във всеки
момент ще се случи нещо лошо с нея или друг член на семейството й,
бързо разстройване и засилена емоционалност, тежка депресия, която е
възможно да премине в постоянна психическа болест. Също така,
пострадалата е силно уплашена и стресирана, притеснява се какво ще
стане занапред, дали ще се възстанови от тежките травми и ще бъде ли
отново пълноценен член на обществото и на семейството си. Ще бъдат
необходими и бъдещи интервенции, години наред рехабилитация и
физиотерапия, работа с психолог и психиатър, за постигането на един
начин на живот, много далеч от достойния начин на живот, който
4
заслужава всяко човешко същество и който тя е имала преди ПТП. Към
настоящия момент е налице следният доминиращ емоционален фон при
ищцата:усещане за загуба, за дистанцираност, за самотност,усещане за
безпомощност,усещане за страдание;усещане за неспособност за
справяне; страхове и опасения за последващите преживявания в
живота й; мъка, тъга, безпокойство и напрежение;огорчение,
свързано със служебните й функции;емоционално изчерпване,
изтощение и отчаяние; повишена реактивност, раздразнителност,
екзистенциален гняв, поради усещането за безпомощност, т.е.
настъпилото събитие има за последица изключително силно негативно
влияние върху целия бъдещ живот на ищцата, които морални вреди
същата оценява на 1 000 000 лв., наред с разходите по лечението в
размер на 14 080 лв., не са възмездени до настоящия момент.Моли съда
да постанови решение, с което да осъди ответника “ЗАД ДаллБогг-
Живот и здраве“АД-гр.София, ЕИК *********** да й заплати
обезщетение в размер на 1 000 000 лв. за причинените й болки и
страдания от телесни увреждания, както и обезщетение в размер на 14
080 лв. за имуществени вреди по лечението, в резултат на ПТП на
16.05.2024г. на път III-5201, км 6+700, предизвикано от М.Н. при
управление на л.а. “Сеат Алхамбра“, рег.№М***** ВР с превишена и
несъобразена скорост, в резултат на което самокатастрофира и чиято
гражданска отговорност е застрахована в ответното дружество, ведно
със законната лихва върху главницата от датата на уведомяване на
застрахователя до окончателното плащане, както и адвокатско
възнаграждение по чл.38, ал.2 от ЗАдв.
По реда и в сроковете по чл.367, ал.1 и чл.373 от ГПК е постъпил
писмен отговор и допълнителен писмен отговор от ответното дружество
“ЗАД ДаллБогг-Живот и здраве“АД-гр.София, ЕИК *********** със
становище по допустимостта и основателността на предявените искове
по чл.432, ал.1 от КЗ. Възраженията на застрахователя по съществото на
иска са за липса на предпоставките за ангажиране на имуществената им
отговорност-неустановяване на фактите по приложените писмени
доказателства и липсата на причинно-следствена връзка на ПТП с
описаните от ищцата вреди, тъй водачът на лекия автомобил се е движил
правомерно, евентуално-за прекомерност на претендираното
5
обезщетение и с възражение за съпричиняване на вредоносния резултат
от страна на пострадалата, поради непоставяне на предпазен колан и
неспазване предписанията по лечението от нейна и от трети лица страна,
като изложените доводи са следните: водачът на застрахованото МПС не
е нарушил императивните норми на Закона за движението по пътищата
и Правилника за неговото прилагане, съответно не е причинил
процесното застрахователно събитие. Според Тълкувателно решение №
2/6.06.2012г. по гьлк. д. № 1 /201 Ог. на ОС 1К на ВКС, прякото право на
пострадалия по чл. 432, ал. 1 КЗ има вторичен, акцесорен характер
спрямо правото му на иск на деликтно основание по чл. 45 от ЗЗД, като
претенция за обезщетение към застрахователя не може да се породи, ако
увреденият няма право да получи обезщетение за непозволено
увреждане от прекия извършител на нарушението. Застрахователят не
дължи повече от дължимото от прекия причинител на деликта, а
погасяването, респективно невъзникването на деликтното право води и
до погасяване, респ. невъзникване на прякото притезание по чл. 432. ал.
1 КЗ. Пътният инцидент се явява случайно деяние за водача на лек
автомобил марка „Сеат“, модел „Алхамбра“, с per. № М*****ВР, тъй
като за водачът на автомобила не е имал нито възможността, нито
задължението в случая да предвиди и предотврати събитието и вредите,
евентуално причинени от същото-в разрез с констатациите на
контролните органи. Съгласно трайно установената съдебна практика, а
и предвид естеството на информацията в отделните графи в образеца на
полицейския протокол за ПТП, в тази своя част същият няма характера
на официален удостоверителен документ, който да се ползва с
материална доказателствена сила. В посочената част протоколът за ПТП,
съставен от органите на МВР, се третира като частен свидетелстващ
документ, който отразява възприятията на контролните органи относно
механизма на ПТП в един по-късен момент, след настъпване на
катастрофата, базирани на обясненията на сами-те участници,
евентуално на други свидетели, както и на статични вторични белези и
веществени доказателства. Контролните органи описват схемата и
механизма на ПТП след възприемане на статичната обстановка на
произшествието, без да са го наблюдавали в динамика, в развитие. В
този смисъл е и константната практиката на ВКС - Решение № 90 от
6
14.06.2019 г. на ВКС по гр. д.№ 1751/2018г. ; Решение № 120 от
31.07.2018 г. на ВКС по гр. д. № 2908/2017 г. ; Решение № 71 от
16.08.2017 г. на ВКС по гр. д. № 60343/2016 г. Други доказателства,
които да подкрепят твърдените от ищцата факти относно механизма на
ПТП, не са представени, поради твърденията, че пътното поведение на
водача на застрахованото в дружеството ответник МПС е
противоправно, остават недоказани в своята цялост.Освен че липсват
общите предпоставките за ангажиране на отговорността на
застрахователя, в настоящия случай направените медицински разходи,
чието репариране се търси, не могат да се третират като необходими и
разумни разходи съгласно нормата, уредена в чл. 493, ал., т. 4 от КЗ.
Визираните медицински разходи изцяло се покриват от НЗОК, с
оспорване твърденията, че в резултат от процесното ПТП ищцата е
претърпяла болки, физически страдания и нарушения на психическото
здраве, въз основа на които е понесла неимуществени вреди в сочения в
исковата молба обем. Съгласно Постановление № 4/25.05.1961 г. на
Пленума на ВС, обезщетение за претърпени неимуществени вреди се
присъжда само и единствено „след като се установи, че действително са
претърпени такива вреди” Функцията на обезщетението за
неимуществени вреди не е да доведе до неоснователно обогатяване на
пострадалото лице. В условията на евентуалност, претендираното ог
ищцовата страна обезщетение е необосновано и прекомерно завишено
по своя размер. Съгласно съдебната практика понятието
„справедливост” по смисъла на чл. 52 от ЗЗД не е абстрактно понятие, а
е свързано с преценката на редица конкретни, обективно съществуващи
обстоятелства, имащи значение за правилното определяне на размера на
обезщетението. Търсеното от ищцовата страна застрахователно
обезщетение за неимуществени вреди е прекомерно, тъй като същото не
съответства на критерия „справедливост“, а и не е съобразено с трайната
съдебна практика по случаи с пострадали лица и травми, аналогични на
процесиите. В условията на евентуалност, налице е съпричиняване
на настъпването на вредите от нроцесното ПТП от страна на С. С. М., в
качеството и на пътник в МПС, поради неизползване на обезопасителен
колан.Ищцата_е пътувала към момента на реализиране на пътния
инцидент без правилно поставен предпазен колан, в нарушение на
7
императивната норма на чл. 137а,, ал. 1 от ЗДвП. Описаните в исковата
молба телесни увреждания, изцяло отговорят на механизъм на ПТП, при
който биха могли да бъдат причинени от свободното движение на тялото
в интериорни части от купето на автомобила, настъпили поради липсата
на поставен и задействал се предпазен колан, и/или напускане на купето
на автомобила след преобръщането му по та-ван.. Ако такъв в
действителност е бил поставен правилно и използван, ищцата не би
получила съответните травми в този обем и интензивност, а при всички
случаи те биха били значително по-леки, ако изобщо се констатира, че
би получила някакви травми.В процесния случай се касае за
преобръщане по таван на автомобила, в който е пътувала ищцата, а
превантивният ефект на предпазния колан е изключително голям именно
при този вид механизъм. При преобръщането по таван нефиксираното
от предпазния колан тяло на пътника се движи хаотично в купето на
автомобила, под въздействието на инерционните сили и ударния
импулс, като реализира контакт с множество части от интериора на
МПС, а впоследствие е изключително вероятно да напусне купето на
автомобила и да осъществи контакт с терена.Липсва причинно-
следствена връзка между реализирането на процесното ПТП, от една
страна, и настъпването на описаните в исковата молба усложнения в
здравословното състояние на М.. Посочената долна параплегия не се
дължи пряко на увреждането на гръбначния мозък, което е могло да бъде
възстановено, а на други обстоятелства, чието реализиране прекъсва
пряката причинна връзка между ПТП и вредите. Отделно, към
настоящия момент не е ясно какво е състоянието на пострадалата,
предвид липсата на как-вито и да било актуални медицински документи.
Единствените медицински документи но делото са тези, представени
няколко дни след пътния инцидент, но въз основа на същите
категорично не може да се направи извод за необратимост на
увреждането. Не са ан-гажирани доказателства, удостоверяващи
провеждането на рехабилитация или физиотерапия, нито дори
извършването на предписаните на ищцата контролни прегледи, поради
което са напълно необосновани твърденията за дефинитивен характер на
увреждането на М., за което се поддържа, че води до невъзможност за
прохождане и самообслужване.М. е страдала от множество
8
предхождащи и/или дегенеративни заболявания, датиращи отпреди
конкретния пътен инцидент, които са довели до получаване на травмите,
в това число и на усложнения от тях, тъй като евентуално получените от
събитието телесни увреждания обективно не са годни да обусловят сами
по себе си състояние, каквато е описано в исковата молба.Ако
действително са причинени описаните от ищцовата страна телесни
увреждания в резултат ог конкретното ПТП, то настъпването им и/или
забавянето на оздравителния процес, както и евентуално по-родилите се
усложнения, се дължат на причини, стоящи извън пътното поведение на
водача на застрахованото при ответника МПС. Евентуално възникналите
усложнения в здравословното състояние на М. следват от
противоправното и небрежно поведение на трети лица и/или от
неспазване от страна на пострадалата на дадените й лекарски
предписания, представляващо явно неглижиране на нейното здраве, т.е.
липсва причинно-следствена връзка между усложненията от получените
фрактури, от една страна, и поведението на водача на автомобила.
Отделно, в условията на евентуалност, ищцата е допринесла обективно
и в значителна степен за пораждането или за увеличаването на
вредоносните последици от застрахователното събитие, тъй като не е
провела необходимото лечение, контролни прегледи, както и пълния
обем от предписаните и изискуеми рехабилитационни и
физиотерапевтични процедури-самостоятелно основание за намаляване
на претендираните обезщетения, предвид обективният принос в
значителна степен от пострадалата. В условията на евентуалност,
пострадалата с поведението си като пътник обективно е допринесла за
настъпването на пътния инцидент, както и на вредите, произтекли от
него, тъй като е разконцентрирала водача, разсейвала е неговото
внимание и по този начин е възпрепятствала своевременната му
преценка на пътната обстановка.По аргумент от неоснователността на
главните искове, законна лихва не се дължи, считано от датата на
подаване на извънсъдебната претенция, посочена в исковата молба като
30.05.2024 г. Последното противоречи на правилата на КЗ, а и липсва
валидно предявена писмена застрахователна претенция, както и че
единствено съдът може да определи застрахователно обезщетение за
неимуществени вреди, прилагайки критерия ,.справедливост" по
9
смисъла на чл. 52 от ЗЗД. Предвид липсата на данни за банкова сметка с
титуляр ищцата или неин пълномощник съобразно правилото на чл. 338,
ал. 1 от КЗ, налице е хипотеза на евентуално изпадане в забава на
кредитора, в случай, че бъде установено от решаващия състав, че М.
притежава това качество спрямо застрахователя. Поради гази причина,
най-ранният момент за изпадане в забава на ответника следва да се счита
датата на подаване на исковата молба. В условията на евентуалност, най-
ранният момент, считано от който би могло да се породи вземането на
ищцата за законна лихва за забава върху обезщетенията е от датата на
постановяване на мотивиран отказ по нейната претенция, а именно - от
26.08.2024 г. В рамките на тримесечния срок за произнасяне по КЗ от
ответника е постановен мотивиран отказ да бъде определено
обезщетение, за което ищцовата страна е уведомена надлежно.
Последното следва от това, че ответникът не е разполагал с всички
необходими документи, касаещи основателността на застрахователната
претенция при първоначалното й предявяване, като в тази връзка следва
да се отчетат императивните правни норми, уредени в разпоредбите на
чл. 497. ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 496, ал. 1, вр. с чл. 106, ал. 3 от КЗ.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът
прие за установено следното: Съгласно представените заверени копия от
констативен протокол за ПТП №150/16.05.2024г. на ОДМВР-Търговище
с план-схема;констативен протокол за ПТП с пострадали лица от същата
дата;медицинска документация по описа на „МБАЛ - Търговище“
АД; епикриза и ИЗ № 5607/2024г. по описа на МБАЛ „Света Анна -
Варна“ АД;веществени доказателства-диск-2бр.;фактура № **********
от 21.05.2024г. за закупуване на медицинско изделие;застрахователна
претенция с вх. № 2929 от 30.05.2024г.;молба във вр. с претенция от
04.06.2024г., ведно с известие за доставяне и писмо с изх. № 2965 от
13.06.2024г. по описа на ЗАД „ДаллБогг: Живот и здраве“ АД,
представени от ищцата, както и уведомление №4199/26.08.2024г.
относно застр.събитие, представено от ответника, на 16.05.2024г., около
22:40 часа на път 111-5201, км. 6+700, настъпило ПТП, при което л.а.
марка „Сеат“ модел „Алхамбра“, с per. № М*****ВР, управляван от
М.Н., губи контрол над своето МПС, излиза в ляво извън пътното
платно и се преобръща, вследствие на което пътуващата в автомобила
10
ищца С. С. М. е получила тежки телесни увреждания и е откарана по
спешност в „МБАЛ - Търговище“ АД.
С оглед разпоредбата на чл.179 от ГПК, официален документ,
издаден от длъжностно лице в кръга на службата му по установените
форма и ред, съставлява доказателство за изявленията пред него и за
извършените от него и пред него действия, т.е. протоколът за ПТП,
издаден от органите на МВР, е официален свидетелстващ документ и
има обвързваща доказателствена сила относно фактите, осъществени от
или в присъствието на длъжностното лице.Когато местопроизшествието
е посетено от съставителя, протоколът като официален свидетелстващ
документ се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила
относно пряко възприети от съставителя факти при огледа, относими за
определяне на механизма на ПТП, като местоположението на МПС,
участници в ПТП, характера и вида на нанесените щети, пътните знаци
и маркировката на мястото на произшествието и др., като констатациите
са оборими и могат да бъдат опровергани с други доказателства.
В конкретния случай, съгласно заключението на назначената авто-
техническа експертиза, произшествието е станало през тъмната част на
денонощието, на участък с максимално разрешена скорост 90 км/ч, като
автомобилът се е движел по път III - 5201, в посока от с. Буховци към
кръстовището за селата Макариополско, Буйново, Мировец,
общ.Търговище.На пътното платно няма удар, при загуба на управление
от страна на водача, автомобилът е напуснал пътното платно, от дясно
наляво, преминал е през банкета, находящ се вляво от посоката му на
движение, спуснал се е през невисок скат и е продължил движението си
през затревена площ, докато вследствие удари в почвата от автомобила
се е откъснало предно ляво колело и автомобилът е направил няколко
превъртания през таван до окончателното си спиране. Разстоянието,
изминато от процесния автомобил от момента на напускане на платното
за движение до спирането му, е 62,5 м. вляво от посоката му на
движение и на отстояние от около 13 м. от пътното платно.Версиите за
загуба на контрол са субективна причина у водача, а според последния-
спукване на задна лява гума, като според протокола за оглед задните
гуми са спаднали, но не е отразено, че „гумата е на джанта“, а огледът е
през нощта, на изкуствено осветление и колелата са на почва,
11
предполагащо и лекото им потъване.По документи автомобилът, с
начална регистрация от 1999г., е технически изправен и годен за
движение по пътищата, но при допълнителният оглед от вещото лице на
процесния автомобил е констатирано износване на ябълковидния болт,
свързващ аксеалната кормилна щанга с главината на колелото.На самата
кормилна щанга ясно личи наличие на увреждане на материала, от който
е направена, най-вероятно шупла. Това увреждане е точно в
технологично стеснение на тялото на кормилната щанга и засяга 1/3 от
диаметъра. В другите 2/3 от метала се наблюдава изразено увреждане
(„скъсване“) следствие умора на материала. Точно след това увредено
място, конструктивно, на аксеалната щанга е изработена метална топка,
наричана още „ябълка“, която влиза в шарнирано съединение, което е от
своя страна завършва с резба, за да може да бъде захванато за рейката на
кормилното управление, която от своя страна се движи наляво и надясно
при завъртане на волана. При повреда на било лява или дясна кормилни
(аксеални) щанги така, че да бъде прекъсната механичната връзка между
кормилната рейка и управляемите колела, практически веднага МПС
губи управлението си. След излизане от пътя, автомобила пропада през
малък скат, находящ се след банкета и продължава движението си
напред, предното ляво колело, следствие пропадането и ударите в
почвата, се завърта около амортисьора наляво, на 90° и джантата се удря
в лявата надлъжна греда на купето. Следва откъртване на колелото с
главината и амортисьора от колата, след което започва преобъщането и,
следствие загуба на устойчивост, вляво, т.е. при описаното техническо
състояние на автомобила, причината е повреда по време на движение,
довело до загуба на контрол от страна на водача и настъпването на
ПТП.Л.а „Сеат Алхамбра“ фабрично е оборудван с три реда седалки и е
предначчен за превоз на общо на 7 пътника, заедно с водача. При
необходимост, последният ред седалки може да бъде демонтиран и
свободното пространство да се ползва като багажник. В процесния
автомобил, последния ред седалки не са били демонтирани и по време
на произшествието, на лявата седалка е била Алтен Сашева, а на
дясната-ищцата С. М.. И двете места са оборудвани с изправни
обезопасителни колани, но двете пасажерки не са били с поставени
обезопасителни колани и при напускане на л.а. на платното за движение
12
рязко в ляво, тялото на ищцата е извършило движение най-възможно
надясно - центробежната сила дейстава в противоположна посока на
отклонението, след това има пропадане, което води до удар на главата,
гърба в тавана, съпроводено с удар на главата, тялото в облегалката на
седалката пред нея.При преобръщането на автомобила се счупват двете
странични стъкла, разположени встрани на последния ред седалки и
пътничките са изпаднали при въртенето на колата през тях, тъй като
двете са били открити извън колата.
При така установената от заключението на назначената авто-
техническа експертиза причина за настъпването на ПТП, а именно-
техническа повреда на МПС по време на движение, налице е
застрахователно покритие на събитието по смисъла на чл.493, ал.1, т.5
от КЗ и основание за ангажиране имуществената отговорност на
ответното застрахователно дружество, при наличие на останалите
предпоставки по чл.432, ал.1 от КЗ.
Съгласно заключението на назначената комплексна медицинска
експертиза, при произшествието ищцата е получила -многофрагментно
счупване на тялото на ТН12, дъги и процесуси /израстъци/ със
ЗНаЧИМа лусация /изкълчване, разместване/ -дислокзция на тялото
/корпуса/ и пълно прекъсване на гръбначно-мозъчния канал на ниво
TH12-L1 /12-ти гръден-1-ви поясен прешлен/;-счупване на малък
фрагмент от долно задната повърхност на ТН11 /1 i-ти гръден
прешлен/;- фрактура на десен proc. Transversus на LI /десен напречен
израстък на първи поясен прешлен/;-единични контузионни огнища на
белия дроб в ляво по тръбна страна /дорзално/(протокол за извършено
образно изследване М4957/17.05.24, КТ на цяло тяло /глава, шиини нр,
гръден кош, корем, nun, МБАЛ-Търговище);
-частичен пневмоторакс /натрупване на патологична колекция въздух в
плевралната кухина/ и плеврален излив /натрупване на патологична
колекция течност/ в ляво с извършена торакоцентеза /пунция/;-
плегия/липса на активни движения/ за долни крайници;- сътресение на
мозъка и разкъсно-контузна рана в окосмената част на
главата.Описаните увреждания могат да бъдат получени при процесното
ПТП, като с чупването на телата прешлени може да се получи от:-
13
аксиално натоварване /сили, действащи по надлъжната ос на гръбначния
стълб/;-флексия /сгъване/;-ротация /въртене/;-рядко-екстензия
/разгъване/.Напречните израстъци на прешлените обичайно се
фрактурират от напрежение на мускулатурата.Контузия на белия дроб е
резултат от удар/и с върху твърд/и тъп/и предмет/и, а патологичните
междуплеврални колекции - реактивен процес от тази контузия.На
удар/и с/върху твърд/и тъп/и предмет/и се дължат и разкъсно-контузната
рана на главата и сътресението на мозъка.Поставената окончателната
диагноза не е свързана с предишни заболявания.Ищцата С. С. М. е
хоспитализирана по спешност в „МБАЛ-Търговище“ на 16 срещу
17.05.2024г, където с компютъртомографско изследване се установяват
данни за фрактура на тялото и дъгите на ТИ 12 /дванадесети гръден
прешлен/ с костни откъси и значителна/субтотална компресия на
гръбначния мозък. Това става повод пострадалата да бъде насочена към
болница с Неврохирургична клиника и своевременно на 17.05.2024 в
12.40 е приета в Неврохирургия на УМБАЛ „Св. Анна“ Варна.
Приемната диагноза е: Фрактура на гръбначен преипен с МКБ X код S
22.00. Същият ден на 17.05. е проведено отново КТ
/компютъртомографско/ изследване и са установени увреждания в три
прешлена:-тялото на дванадесети гръден прешлен /ТИ 12/ е с
многофрагментна фрактура, двустранно дъгите на прешлена са също
фрактурирани, както и левия proc. transversus на прешлена. На нивото на
дванадесети гръден прешлен е установена и стеноза /стеснение/ на
медуларния канал (анатомичният канал в гръбначния стълб, в който се
намира гръбначния мозък и съседни структури); -задната повърхност на
единадесети гръден прешлен /Thl 1/ - малък фрагмент и фрактура на
десния proc. Transversus нa първи поясен прешлен /L1 /.Установен е и
парциален /частичен/ пневмоторакс в ляво с плеврален излив
вляво.Извършени са две оперативни интервенции на гръбначния стълб
на ищцата:-на 17.05. с ОП /оперативен протокол/ .№212: ламинектомия
на ТИ11 и ТИ 12, декомпресия. пластика на дурата и вертебропластика
на ТИ12; -на 22.05. с ОП №219: декомпресия, фиксация и
аугментация.Медицинската цел на първата операция е спешно
освобождаване/декомпресия на гръбначния мозък от фрактурираните
части на прешлените, а на втората-метална фиксация и възстановяване
14
на анатомичните линии на гръбначния стълб.Лечението е било правилно
и своевременно.В ранния следоперативен период е започната
рехабилитация.Пълно възстановяване след такова травматично
увреждане на гръбначния мозък не може да се очаква.Към периода на
изготвяне на експертизата /декември 2024-февруари 2025 година/
ищцата е с пълна неподвижност на долни крайници и невъзможност за
контрол над микцията и дефекацията. Изцяло е зависима от
грижи.Провеждането на рехабилитационни процедури е наложително за
дълъг период от време с цел съхраняване на подвижността на големите
стави в долни крайници и поддържането на мускулния тонус.Оценено
по скалата на Бартел функционалното състояние на ищцата е 15т.
Оценки под 20 /при максимален възможен сбор 100т/ по тази скала се
приемат за тотална зависимост от грижи.По своята медико-биологична
характеристика:-по отделно и в съвкупност всяка една от описаните
фрактури на прешлените обуславя трайно затруднение в движението на
снагата за срок повече от един месец;- контузията на белия дроб,
развилия се пневмоторакс и хидроторакс- по отделно и в съвкупност-
разстройство на здравето с временна опасност за живота;- плегията
на долни крайници-трайно затруднение в движението на долните
крайници за срок повече от един месец;-сътресението на мозъка и
разкъсно-контузната рана на главата-временно разстройство на
здравето, неопасно за живота.С оглед тежката увреда на гръбначно-
мозъчните структури и нервните коренчета на ниво Тн11-Тн12 е
необходимо продължително динамично клинично проследяване и
активна рехабилитация.При липсата на комплексен терапевтичен
отговор в рамките на 2-е години е редно да се направи нова експертна
оценка, като не се изключва преквалификация на медико-биологичния
критерий в осакатяване.Към периода на изготвяне на експертизата
ищцата С. С. М. е с долна парапарализа /пълна неподвижност на двата
крака/ и с невъзможност да контролира микцията и дефекацията.
Обслужва се на легло от близките й. Поставен е постоянен катетър в
пикочния й мехур.Изпитва и ще изпитва болки в гръдно-поясната
област, обусловени от оперативната интервенция - металната
стабилизация, необходимостта повечето време да е легнала и седнала и
от ограничената подвижност на гръбначния стълб.Ще изпитва болки от
15
почти задължителните при това състояние инфекции на пикочния мехур.
В приложената по делото медицинска документация не са описани
травми по тялото на пострадалата — травматични марки от поставен
предпазен колан.Съгласно автотехническата и съдебномедицинска
теория и практика предпазните колани са основен елемент на системата
за пасивна безопасност на автомобила.Триточковите предпазни колани
са основният вид предпазен колан и се инсталират на всички
съвременни автомобили. Триъгълният диагонално-талиен колан има V-
образна подредба, която осигурява равномерно разпределение на
енергията на движещото се тяло към гърдите, таза и раменете.
Обезопасителният колан с изправен блокиращ механизъм задържа
тялото на пътника от преместване напред - поясната част на колана
задържа долната част на тялото от преместване напред, а диагоналната
част задържа горната част на тялото от такова преместване. По този
начин се намалява възможността за удари на тялото на пътника в
детайли от купето на автомобила. В началото на удара тялото би могло
да се отдели минимално (в рамките на няколко сантиметра), като в
комбинация със задействане на пиропатрона, то се фиксира към
седалката и облегалката. В този аспект нормално функциониращ
предпазен колан не позволява достигане на тялото до елементи на
купето напред и изключва удари в тях ако липсват на деформации по
тези елементи. Блокирането на предпазния колан е в резултат на
действието на инерционните сили върху телата при удара. При
осъществяване на удар, с оглед обиране на съответната хлабина между
тялото и колана, има прибиране на последния с помощта на пиропатрон.
Телата натоварват предпазния колан и той блокира в положението в
което е бил. Ако не е бил поставен, върху него не действат инерционни
сили. При процес на изменение на движението на автомобил (по
големина, направление и посока), на телата в него, следствие
възникващите ускорения, действат инерционни сили с определени
големини и посоки. При интензивна промяна на движението на
автомобила (особено в случай на удар), върху телата действат
инерционни сили, получени от сумирането на различни компоненти,
променящи се по големина, направление и посока. Двуточковите
предпазни задържат долната част на тялото на пасажера от преместване
16
напред с поясната част на такъв тип колан. При сблъсък отзад
двуточковия предпазният колан почти не предпазва от камшичен удар,
при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред
със седалката.При правилно поставен предпазен колан от какъвто и да е
тип, пострадалата вероятно не би изпаднала от МПС, а травмите е могло
да се ограничат.
Получената след травмата долна парапарализа, както и
нарушенията в контрола на микцията и дефекацията са остатъчни
/резидуални/ болестни прояви, които обуславят тотална зависимост от
грижи. Тези болестни прояви ще останат трайни.Постоянно във времето
трябва да се провеждат рехабилитационни мероприятия и усилия (под
контрол на физиотерапевт или обучен член на семейството) с оглед
поддържането на мускулния тонус в долни крайници и подвижността в
големите стави на краката.Липсата на активни движения в долни
крайници и невъзможността да се контролират микцията и дефекацията
са остатъчни негативни здравословни последици.С голяма степен на
вероятност се очаква да се развият инфекции в пикочния
мехур/отделителната система от катетъра, който е „чуждо тяло“.При
неглижиране на обездвижването е възможна появата на декубитални
рани.Зависимостта от грижи, ограниченията в движенията и болките
почти сигурно ще се отразят на психичното здраве на
ищцата.Гръбначният мозък в увредената от травмата област е с
диаметър 10 mm. Оперативните интервенции са имали за цел
максимално рано да бъде освободен от компресиращите го травматично
засегнати анатомични структури-прешлени и междупрешленни дискове.
Веднъж обаче, увреден сериозно, възстановяването му е
невъзможно.Известни са експериментални методи със стволови клетки с
неясен резултат.Травматичното увреждане на гръбначния мозък на
нивото на дванадесети гръден прешлен уврежда проводниковата и
рефлекторна функция на гръбначния мозък по отношение на активните
движения в двата крака и по отношение на рефлекторния и волеви
контрол на микцията и дефекацията.Това налага поставянето на
постоянен уретрален катетър в пикочния мехур от момента на
получаване на травмата и по настоящем. Лошият контрол над
дефекацията налага необходимост от попиващо бельо.Уретралните
17
катетри се запушват често и се налага смяната им през 3-4 седмици от
медицински специалист.Получените трайни увреждания са пречка за
пълноценен сексуален контакт. По литературни данни има описани
единични случай на бременност и износване на плод, но те са
казуистика в медицината и не са препоръчват.При прегледа на С. М. на
15.12.2024г. са установени кожни промени от декубитални рани с
давност:-върху кръсцовата област - неравномерно пигментиран с
кафеникави и с белезникави зони участък на диаметър 8см;-върху
долновътрешните квадранти на двата големи седалищни мускули-
кафеникаво пигментирани, твърди при опипване участъци със
съответни диаметри -за левия 7см и за десния - 5см;-над ръба на дясната
пета - вдълбан пигментиран неравен ръбец от пролежанка 5/7,5см; Към
тази дата не са налични активни пролежанки.Лечението на такива кожни
увреждания /лезии/ винаги се извършва по медикаментозно назначение
и под контрол на специалист-хирург.Освен описаните в отговора на
предходния въпрос белези от декубитални рани към 15.12.2024г. са
налични и други, локализирани:-високо в теменна област на окосмената
част на главата, изместено на дясно от срединната линия —
хоризонтален широк белезникав ръбец с дължина 4см и липса на
окосмяване върху него;-по средата на горната половина на лицева
повърхност на дясно бедро - вертикален линеарен белезникав ръбец
2,5см-място на порезна рана от разтрошени стъкла при
ПТП.Рехабилитационни процедури са започнати веднага след
неврохирургичното лечение. Продължени са по-късно - в Неврологично
отделение и Отделение по физикална медицина.Целта на
рехабилитационното лечение в ранния възстановителен период е била
да се поддържа тонуса на мускулите на гърба, да се увеличи обемът на
активните движения в гръдно-поясната област и да се поддържа тонусът
на мускулите в долни крайници.Има медицинска целесъобразност да се
продължава и поддържа активна рехабилитация. Нейната цел е същата-
да се насърчава физическия тонус на тялото, да се подобри силата в
ръцете, да се подпомага мускулният тонус в долни крайници, както и
подвижността на големите стави на краката.
Направените разходи по фактура No0200006318/ 21.05.2024г,
МБАЛ "Св. Анна -Варна" АД гр. Варна на стойност 14080лв и
18
съответни касови бонове:-медицинско изделие съгласно талон
/стабилизация с 8 винта/ Кардио Медикал- 7900лв;-медицинско изделие
съгласно талон /RDS-7/ Глобал Медикал -2280лв;-медицинско изделие
съгласно талон /хемопач/ Кардио Медикал -2x1950лв.-3800лв,са били
необходими за провежданото лечение.
Няма данни за предхождащи дегенеративни заболявания на С. М.
с отношение към травмите, получени при ПТП.След полученото
увреждане ищцата С. М. е принудена от получените тежки увреждания
да прекарва повече времето легнала с цел облекчаване на болките в
гръдно-поясния отдел на гръбначния стълб и пълната невъзможност за
движение на долни крайници.Постепенно с рехабилитация ще може по-
продължително време да стои седнала, но ще бъде зависима от чужда
грижа и от помощно средство — инвалидна количка.Тази зависимост я
инвалидизира и ще бъде трайна.Дейностите от ежедневния живот, т.
нар. самообслужване в медицинската практика се оценяват от скалата на
Бартел.Тази скала прецизира десет важни за самостоятелността рубрики
и дава максимален сбор при пълна самостоятелност 100 точки.Към
периода на изготвяне на експертизата оценката по тази скала на ищцата
е 15 точки, заради възможността да се храни сама и да осъществява част
от личния тоалет сама с ръцете си.За всички други дейности,
включително и преместването от/до леглото върху инвалидната количка
се нуждае от чужда помощ.Състоянието долна параплегия, както и
невъзможния контрол над микцията и дефекацията са трайни,
постоянни във времето и към момента — необратими. Първичната
постоперативна рехабилитация е започнала в Клиника но
неврохирургия по време на болничния престой - обучение до седеж.До
настоящият момент пострадалата е провела стационарен курс лечение
във Физиотерапевтична болница „Медика“-Русе
Съгласно заключението на назначената съдебно-психологична
експертиза, както и от показанията на разпитаните по делото свидетели
св.Б. Алексиев и св.Гергана Станишева, след инцидента състоянието на
ищцата се характеризира с доминиране на острите негативни емоции,
като тревожност, страх, депресия. Тези афекти са с висок интензитет,
като затрудняват адаптацията и са били дезорганизиращ фактор. Налице
са последици за психиката й, които са в пряка връзка с инцидента, тъй
19
като събитието е възникнало внезапно, стресорът е бил силен,
провокиращ състояние на остър дистрес. Ищцата е преживяла болка е
повече от едно телесни места, което е довело до преобладаващо
преживяване на силни болки. Болката е била хронична за дълъг период
от време и продължава като „тъпа" болка, особено в областта на кръста
и до настоящия момент, наред с това, все още е обездвижена и се
придвижва предимно с инвалидна количка. Този сблъсък с неочакваните
външни дразнители е разгърнал психична реакция с преживяване на
висока тревожност, опасения, безпокойство. Всичко това е по типа на
остра стресова реакция, която е довела до разстройство в адаптацията и
продължава до настоящия момент/инвалидна количка и постелен
режим/. В конкретната ситуация преживяваното от ищцата е
стресогенен фактор с голяма интензивност. След обсъждания инцидент
същата е имала оплаквания от негативния афективен регистър, които
попадат в синдромната характеристика на диагностичната категория.
Разстройство в адаптацията. Чувствала се напрегната, тревожна,
непрекъснато мислела за случилото се, не можела да се съсредоточи,
сънят и бил неспокоен. Измъчвали са я страхове, че няма да може да се
справя с ангажиментите си. Независимо от проведеното лечение след
станалото в продължение на месеци ищцата изпитвала притеснения и
напрежение от подобни инциденти. И досега възпроизвеждането на
събитието е свързано с повишаване на тревожността и
напрежението.Продължило във времето задържане па мисли и емоциите
в едно психотравмено събитие, невъзможността да се изработи
печеливш вариант за излизане от последствията на събитието са
формирали симптоми на дистрес, който е надвишил адаптационните
възможности на организма и довел до негативни физиологични и
психологични промени, които са се проявили в нарушено личностово,
социално и професионално функциониране.Потърсила е помощ от
психиатър, назначена и е медикаментозна терапия, но според нея тя не
дава резултат. Склонна е да провежда психотерапевтична работа с
психолог.Животът след катастрофа е белязан от дълбоки промени, които
обхващат всеки аспект на съществуването - физически, психически,
социален и икономически. За млада жена на 24 години, останала в
инвалидна количка и с три деца. тези предизвикателства се умножават и
20
изискват огромна сила и подкрепа, за да бъдат преодолени.
Емоционалната адаптация - новата реалност. Първата и най-сложна
стъпка е емоционалното приемане на новата ситуация. Жената се
намира в период на загуба, който включва:-хипотетично, като скръб по
предишния живот: загубата на подвижност, загубата на контрол върху
тялото и промяната в ролята й като майка и партньор могат да бъдат
преживени като „смърт“ на предишното Аз;-гняв и разочарование: често
се появяват мисли като „Защо на мен?“, „Какво съм сгрешила?“. Гневът
може да бъде насочен към самата нея, близките или дори света като
цяло;-отчаяние и безнадеждност: младата възраст на жената подсилва
чувството, че животът й е прекъснат преждевременно. Това може да
доведе до депресивни състояния, при които липсва мотивация и Н. за
бъдещето. Въпреки тези трудности, с емоционалната подкрепа и време,
жената може да започне живот, макар и различен от
предишния.Ситуацията на ищцата неизбежно оказва влияние върху
нейните близки и семейство:-децата: преживяването на майка им може
да промени динамиката на детството им. Те могат да станат по-
отговорни, но също така да се чувстват объркани и уплашени. Важно е
те да получат емоционална подкрепа и обяснение, че майка им все още е
същата личност, макар и в различно физическо състояние;-партньорът:
ролята на партньора се променя - от равностоен партньор той може да се
превърне в основен „грижовник“. Това е огромна промяна, която
изисква комуникация и взаимно разбиране, за да се избегне
емоционално отдалечаване или напрежение;-обществото: ищцата може
да се сблъска със стигма и предразсъдъци, което допълнително засилва
изолацията й. Липсата на достъпна инфраструктура и обществено
разбиране може да й попречи да участва активно в социалния
живот.Социалната подкрепа е ключова. Обществото и близките трябва
да се научат как да осигуряват приемане, а не просто съжаление.Следва
промяна в идентичността и личните цели. Травматичното събитие
предизвиква промяна в идентичността - как жената възприема себе си и
ролята си в света: хипотетично може да се предположи, че предвид
внезапността на събитието, високата тревожност и заплаха за живота й,
тези състояния от болковия синдром са предизвикали интензивен стрес,
което е от спектъра на шоковата емоция. Дистреса е надвишил
21
адаптационните възможности на организма и е довел до негативни
физиологични и психологични промени, които са се проявили в
нарушено личностново, социално и професионално функциониране.
Тези преживявания често причиняват емоционални реакции, които
могат да продължат години след събитието. Ефектите от травмата могат
да повлияят на емоциите, настроението, взаимоотношенията; работата и
цялостната визия за живота па човека, в зависимост от ранния опит, от
възпитанието и вярванията, от психическата устойчивост.Към
настоящия момент ищцата се придвижва предимно на инвалидна
количка; ежедневието и преминава предимно на постелем режим.
Емоционално е изтощена. Ако физическото и състояние не се подобри,
то и емоционалното състояние ще варира, вероятно с преобладаване от
гняв до мъка и тъга. Сегашното си здравословно състояние ищцата
приема като безпомощно, поради липсата на автономност.
Възстановителният период все още не е приключил. Специализираната
психологична помощ има вариант да повлияе положително за
възстановяването и, т.е да приеме новата реалност, по този начин да
подпомогне адаптацията да подпомогне преодоляването на негативни
мисловни модели: с цел изграждане на по-реалистична оценка за
бъдещето-ако физическото й състояние не се подобри, то и
емоционалното и състояние ще варира, ясно се очертава връзката между
емоционалното състояние и физическите симптоми.При продължителен
стрес се повишават нивата на хормона коргизол, което може да доведе
до: главоболие и болки в мускулите, отслабена имунна система,
храносмилателни проблеми.Този тип симптоми не трябва да бъдат
пренебрегвани, тъй каго са ясен знак, че тялото се опитва да се справи с
емоционалното натоварване. Това е типична проява на психосоматични
реакции, при които психическото напрежение ..се материализира“ в
тялото. Ситуацията на ищцата е изпълнена с огромни
предизвикателства, но не е лишена от възможности и Н., с подкрепата
на близките и обществото.
При тези обстоятелства, стойността на претърпените от ищцата
неимуществени вреди, изразяващи се в болки и страдания, както и други
негативни изживявания, предвид вида, естеството, характера и степента
им-относно изключителната тежест на общото й здравословно
22
състояние, силни болки и физически несгоди, няколко хирургични
операции, значителен период на страдания и психическо травмиране,
описани от вещите лица и свидетелските показания, възрастта на
ищцата-25г., майка на три деца, инфлационните процеси в страната и
икономическата обстановка в района, следва да се определи в размер на
480 000 лв., съобразно изискванията на чл.52 от ЗЗД, като следва да се
прецени налице ли са основания по чл.51, ал.2 от ЗЗД за намаляване на
обезщетението, заради принос на пострадалата за настъпването на
вредоносния резултат.
Съгласно заключенията на съдебната авто-техническа и съдебната
медицинска експертиза, пострадалата е била без поставен предпазен
колан, довело и до изпадането й от автомобила.В приложената по делото
медицинска документация не са описани травми по тялото на
пострадалата-травматични марки от поставен предпазен колан.Съгласно
автотехническа-та и съдебномедицинска теория и практика предпазните
кола-ни са основен елемент на системата за пасивна безопасност на
автомобила.Триточковите предпазни колани са основният вид предпазен
колан и се инсталират на всички съвременни автомобили. Триъгълният
диагонално-талиен колан има V-образна подредба, която осигурява
равномерно разпределение на енергията на движещото се тяло към
гърдите, таза и раменете. Обезопасителният колан с изправен блокиращ
механизъм задържа тялото на пътника от преместване напред - поясната
част на колана задържа долната част на тялото от преместване напред, а
диагоналната част задържа горната част на тялото от такова
преместване. По този начин се намалява възможността за удари на
тялото на пътника в детайли от купето на автомобила. В началото на
удара тялото би могло да се отдели минимално (в рамките на няколко
сантиметра), като в комбинация със задействане на пиропатрона, то се
фиксира към седалката и облегалката. В този аспект нормално
функциониращ предпазен колан не позволява достигане на тялото до
елементи на купето напред и изключва удари в тях ако липсват на
деформации по тези елементи. Блокирането на предпазния колан е в
резултат на действието на инерционните сили върху телата при удара.
При осъществяване на удар, с оглед обиране на съответната хлабина
между тялото и колана, има прибиране на последния с помощта на
23
пиропатрон. Телата натоварват предпазния колан и той блокира в
положението в което е бил. Ако не е бил поставен, върху него не
действат инерционни сили. При процес на изменение на движението на
автомобил (по големина, направление и посока), на телата в него,
следствие възникващите ускорения, действат инерционни сили с
определени големини и посоки. При интензивна промяна на движението
на автомобила (особено в случай на удар), върху телата действат
инерционни сили, получени от сумирането на различни компоненти,
променящи се по големина, направление и посока. Двуточковите
предпазни задържат долната част на тялото на пасажера от преместване
напред с поясната част на такъв тип колан. При сблъсък отзад
двуточковия предпазният колан почти не предпазва от камшичен удар,
при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред
със седалката.При правилно поставен предпазен колан от какъвто и да е
тип, пострадалата вероятно не би изпаднала от МПС, а травмите е могло
да се ограничат.
При тези обстоятелства и доводи, налице е принос на
пострадалата в настъпването на общия вредоносен резултат, който
следва да се определи в размер на 1/5 -предпоставка за намаляване на
определеното месечно застрахователно обезщетение за неимуществени
вреди от 480 000 лв. на 384 000 лв. и за имуществени вреди от 14 080 лв.
на 11 264 лв., поради което предявените искове по чл.432, ал.1 от КЗ са
доказани по основание и следва да бъде уважени в посочените размери,
като в останалата част до пълния им размер от 1 000 000 лв., респ.
14 080 лв., следва да бъдат отхвърлени.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати адвокатско
възнаграждение по чл.38, ал.2 от ЗАдв на процесуалния представител на
ищцата адв.Г. Г. Р. от САК в размер на 24 552.67лв. с ДДС върху размера
на уважената част от исковете, а по сметка на окръжния съд- следващата
се държавна такса в размер на 15 810.56 лв. и направените по делото
разноски в размер на 734.52 лв. върху уважената част от исковете, на
осн.чл.78, ал.6 от ГПК.На осн.чл.78, ал.3 от ГПК ищцата следва да
заплати на ответното дружество направените по делото разноски в
размер на 1 081.93 лв. върху отхвърлената част от исковете.
24
Въз основа на изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ответника “ЗАД ДаллБогг-Живот и здраве“АД-гр.София,
ЕИК ***********, представлявано от адвокат Н. Л. от САК да заплати на
ищцата С. С. М. от с.П., общ.Търговище, ул.“Н.“№5, ЕГН:********** сумата
384 000 лв. (триста осемдесет и четири хиляди лева), представляваща
застрахователно обезщетение за неимуществени вреди, изразяващи се в
причинените й болки и страдания от телесни увреждания, както и други
негативни изживявания и сумата 11 264 лв. (единадесет хиляди двеста
шестдесет и четири лева), представляваща обезщетение за имуществени
вреди по лечението, в резултат на ПТП на 16.05.2024г. на път III-5201, км
6+700, предизвикано от М.Н. при управление на л.а. “Сеат Алхамбра“, рег.
№М***** ВР, чиято гражданска отговорност е застрахована в ответното
дружество, ведно със законната лихва върху главницата от датата на
уведомяване на застрахователя-30.05.2024г. до окончателното плащане,, като
ОТХВЪРЛЯ предявените искове по чл.432, ал.1 от КЗ в останалата част
до пълния им размер от 1 000 000 лв. за неимуществени и в размер на 14 080
лв. за имуществени вреди, като НЕОСНОВАТЕЛНИ.
ОСЪЖДА ответника ЗАД ДаллБогг-Живот и здраве“АД-гр.София,
ЕИК *********** да заплати адвокатско възнаграждение по чл.38, ал.2 от
ЗАдв на процесуалния представител на ищцата-адв.Г. Г. Р. от САК, л.
№********** в размер на 24 552.67лв. с ДДС върху размера на уважената
част от исковете, а по сметка на Окръжен съд-Търговище следващата се
държавна такса в размер на 15 810.56 лв. и направените по делото разноски в
размер на 734.52 лв. върху уважената част от исковете, на осн.чл.78, ал.6 от
ГПК.
ОСЪЖДА ищцата С. С. М. от с.П., общ.Търговище, ЕГН:********** да
заплати на ответника ЗАД ДаллБогг-Живот и здраве“АД-гр.София, ЕИК
*********** направените по делото разноски в размер на 1 081.93 лв. върху
отхвърлената част от исковете, на осн.чл.78, ал.3 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред Апелативен съд-
Варна в двуседмичен срок от връчването му на страните.
25
Съдия при Окръжен съд – Търговище: _______________________
26