О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
№ 733
град Велико Търново, 06.11.2023
г.
Административен съд – Велико Търново, IХ - ти състав, в закрито съдебно
заседание на шести ноември две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ
като разгледа докладваното от съдия
Калчев адм. дело № 681/2023 г. по описа на Административен
съд – Велико Търново, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 459 от
Изборния кодекс /ИК/.
Образувано е по жалба на Д.С.М. с
адрес ***, в качеството му на кандидат за кмет на Община Елена, издигнат от ПП
„ГЕРБ“, против Решение № 107/31.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия
/ОИК/ Елена. Жалбоподателят оспорва изцяло посоченото решение като
незаконосъобразно и моли за неговата отмяна. Твърди, че в протоколите от
конкретно посочени СИК броят на получените действителни гласове за кандидатите
и броят на недействителните бюлетини е невярно отразен. Друго нарушение било
присъствието на кандидат за общински съветник в изборното помещение в с. Майско
по време на гласуването.
Съдът намира, че жалбата е
недопустима. С оспореното Решение № 107/31.10.2023 г. на ОИК Елена на основание
чл. 452 от Изборния кодекс ИК/ са допуснати до участие във втори тур на
изборите за кмет на общината Д.С.М., издигнат от ПП „ГЕРБ“, получил 2038
действителни гласове и П.Х.Д., издигнат от МК „Български възход“, получил 1040
действителни гласове. Съгласно чл. 459, ал. 1 от ИК на съдебно обжалване
подлежи решението на ОИК за определяне на резултатите от изборите. Съдебната
практика е последователна и непротиворечива, че на обжалване пред съда подлежи
само решението за обявяване на резултатите от гласуването за кметове, при което
има избран кмет. Това е
индивидуалният административен акт, с който приключва цялостната процедура по
избора и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Решенията на
общинските избирателни комисии, с които се определят само кандидатите,
допуснати до участие във втория тур, имат междинен характер и попадат в
хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК. В
тези случаи на контрол за законосъобразност ще подлежи крайният акт на ОИК по
чл. 452, ал. 2 от ИК (ако и доколкото бъде обжалван). При преценката на
неговата законосъобразност, съдът ще извърши контрол и върху решението на
избирателната комисия, с което се определят кандидатите, допуснати до участие във
втория тур, при наличието на такива възражения. Обжалваното решение на ОИК не е за обявяване на изборни
резултати, а е за допускане на участници до втория тур, поради което не подлежи
на самостоятелно обжалване по реда на чл. 459, ал. 1 от ИК пред съда – така
напр. Определение № 17491 от 19.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14496/2019 г.,
IV о. и цитираната в него съдебна практика.
Воден от горното и на
основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Д.С.М. с адрес ***, против Решение № 107/31.10.2023 г. на Общинска
избирателна комисия Елена.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 681/2023
г. по описа на Административен съд - Велико Търново.
Определението може да
се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд, в седмодневен
срок от съобщаването му на страните.
Определението да се съобщи на страните
на посочените по делото телефони и електронни адреси, като срокът за
обжалването му започва да тече от датата на съобщаването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: