Решение по дело №237/2022 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 4
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20223210200237
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4
гр. Балчик, 08.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на двадесет и трети
януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ
при участието на секретаря МАЯ М. ЕНЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ Административно
наказателно дело № 20223210200237 по описа за 2022 година
Производството е образувано по предявена жалба от С. С. С.,ЕГН **********,от
***,чрез адвокат Д. Б. от САК,с адрес в ****,срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба
Серия К №3395200 на ОД на МВР-Д.,с правно основание в разпоредбата на чл.58Д и сл. от
ЗАНН.
Жалбата е подадена,чрез куриер,директно в Районен съд-Балчик.Получена е с Рег.
№4445 от 23.11.2022год.
С Разпореждане№342 от 24.11.2022год.съдът е изискал цялата административна
преписка от възиваемата страна.Тя е представена с Рег.№4882 от 20.12.2022год.
Жалбоподателят твърди в жалбата си,че обжалвания електронен фиш е
необоснован,незаконосъобразен.
Твърди,че не е описана правилно фактическата обстановка.Твърди,че са допуснати
съществени процесуални нарушения,опорочаващи процесният електронен фиш до степен на
незаконосъобразност.Твърди,че електронния фиш е издаден на 08.11.2022год.,т.е. повече от
две години от извършване на нарушението,а именно от датата 14.02.2020год.
Моли съда да отмени изцяло електронния фиш,като незаконосъобразен.
Редовно призован,жалбоподателят не се явява в лично в съдебно заседание.
По делото,жалбоподателят се представлява от процесуален представител-адвокат Д.
Б. от САК,който се явява в съдебно заседание.В съдебно заседание,процесуалният
представител завява,че поддържа жалбата си.Пледира да бъде отменен електронния фиш
като незаконосъобразен.Претендира направени деловодни разноски,под формата на
адвокатско възнаграждение.
1
Възиваемата страна,редовно призована не се представлява в с.з. Представено е
писмено становище по жалбата,в което се твърди,че нарушението е установено.
Събрани и приети са писмени доказателства,представени с административната
преписка.
Съдът след преценка на събраните писмени и гласни доказателства,прие за
установена следната фактическа обстановка :
Жалбоподателят е водач на МПС.
На 14.02.2020г. лек автомобил марка „М.**”с Рег.№Т****СТ,се движил в населено
място,а именно в ***.
На 14.02.2020г.,в 08,35ч.,автомобилът,бил засечен с техническо средство- Мобилна
система TFR 1M,с №558(клип 18761),насочен в посока *** в ****.
Мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип
TFR1-M е монтирана на специализиран полицейски автомобил,ползван от ОД на МВР-Д..
В процесният електронен фиш е прието,че автомобилът бил управляван в нарушение
на разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП с установена скорост от 92км/ч.,при ограничение на
скоростта в населено място,в размер на 50 км/ч.,като превишената стойност е в размер на 42
км/ч.При посочване на установената скорост автоматично е приспаднат процента на
допустимата грешка на техническото средство,която в случая е три километра,при което от
реално измерената скорост от 95км/ч. са приспаднати 3 км/ч. и е получена установената
скорост на движение,а именно 92км/ч.която е описана в ЕФ.
В момента на констатиране на административното нарушение,жалбоподателят не
бил спрян от контролния полицейски орган.В последствие,служителят,който работел с
мобилната система за видеоконтрол копирал от системата,заснетия клип№18761 и започнал
процедура по установяване на водача,управлявал автомобила на процесната дата,час и
място.
От справката за собственост е установено,че автомобилът е собственост на С. С. С.
от ***. Срещу него е издаден процесният Електронен фиш.
Било прието,че жалбоподателят С. С. С. е допуснал административно нарушение на
чл.21 ал.1 от ЗДвП,поради което е издаден електронен фиш Серия К №3395200 с който на
жалбоподателя е наложено административно наказание Глоба в размер на 600 лева.
Гореизложената фактическа обстановка се установява по събраните по делото
доказателства.
При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото
му задължение за цялостна проверка на издаденият електронен фиш,по отношение на
законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни
изводи:
По допустимостта на жалбата :
2
Видно от приетите доказателства,електронния фиш е връчен на жалбоподателя на
08.11.2022 год.
Видно от регистрационния номер на жалбата тя е получена в БРС на
23.11.2022год,чрез административно наказващия орган.Жалбата е подадена чрез куриерска
фирма ЕКОНТ и видно от представените писмени доказателства от процесуалният
представител в съдебно заседание,а именно електронно изявление,издадено от куриерската
фирма,това е станало на 22.11.2022год.
В предвид на това съдът приема,че е спазен законоустановения 14 дневен срок от
съобщението за подаване на жалбата.
С оглед на това жалбата е процесуално допустима.
Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на
обжалвания електронен фиш.
Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират
освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание
лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина
на процеса по установяване и налагане на наказанията.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от
05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство
или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса
при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса
по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на
административно-наказателното производство.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше
съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища
относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията
на скоростта.
В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът "автоматизирано"
3
техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП-
"Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо
средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва,
че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014
г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-
наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване
на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било
преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че
използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който
единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на
автоматизираното техническо средство.
Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.
Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са
преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и
софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при
стриктно спазване на нормативните предписания.
При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият
орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната
програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и
първоначалната метрологична проверка.
Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е
един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на
камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и
издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна
система.
В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на съда
цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на
скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските
координати,разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни
4
относно одобрения тип средство за измерване,а именно Мобилната система за видеоконтрол
за нарушения на правилата за движение тип TFR1-М -558 и за радарен скоростомер тип
„Трафик Радар” TR4D. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се
съдържат в кориците на делото.
В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол "TFR1-M-
558 надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на
нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на
оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към
определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този
участък.
Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на
изискването на ЗДвП,техническото средство, с което е установено и заснето нарушението,
да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и
заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния
фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за
видеоконтрол няма това качество.
Основните въпрос в този конкретен казус са дали е допуснато съществено
процесуално нарушение,с оглед датата на издаване на ЕФ и дали техническото средство е
изправно.
От гореизложените доказателства и обстоятелствата,съдът достига до извода,че
техническото средство е изправно и отговаря на всички изисквания,като технически
характеристики.
Видно от представените писмени доказателства,техническото средство е използвано
правилно и в съответствие със конкретните правни норми.
Жалбоподателят твърди,че не са спазени сроковете за издаване на ЕФ,като
птвърди,че същия е издаден на 08.11.2022год.,а датата на нарушението е на 14.02.2020год.
Тези твърдения на жалбоподателят се опровергават от събраните по делото
писмвени доказателства.От справката от АИС АНД(лист 22 от делото), се установява,че
процесният електронен фиш е издаден на 17.02.2020год.,а е връчен на 08.11.2022год.С оглед
на изложеното,съдът достига до извода,че процесният електронен фиш е издаден в
съответния законов срок.
От писмените доказателства по делото се установява,че именно жалбоподателят е
управлявал процесният лек автомобил на конкретната дата час и място.
Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление,
тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за
това нарушение.
Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното
нарушение, а именно: за самоличността на служителя, наложил глобата; за самоличността на
5
нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което
е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока,
сметката и начините за доброволното й заплащане.
При санкциониране с електронен фиш нарушението следва да е установено и
заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.
Процесният електронен фиш е съобразен като съдържание,форма и реквизити с
изискванията на закона.Не е налице твърдяното съществено процесуално нарушение от
страна на жалбоподателя.
В административната преписка са представени пълни и взаимно допълващи се
доказателства,установяващи по безспорен начин виновното допускане на
административното нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП от страна на С. С. С..Изискванията на
закона за формата и съдържанието на електронния фиш,не включват детайлно описване на
всички доказателства,въз основа на които той се издава.
С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че
ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото
нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на
14.02.2022г. видно както от клип №18761 така и от самия ЕФ,с посочване датата на
нарушението .
Според чл.21 ал.1 от ЗДвП, ограничението на скоростта на движение населено място
е определено по силата на закона и е в размер на 50 км/ч.
Санкционната норма на чл.182 ал.1,т.5 от ЗДвП,предвижда, че водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място,за превишаване над 40 км/ч - с
глоба 600 лв.
Съдът след анализа на доказателствата по делото приема за доказано,че има
допуснато описаното в ЕФ административно нарушение-
Съдът счита,че не са налице допуснати съществени процесуални нарушение при
издаването на електронния фиш.
С правна норма,по чл.189,ал.4 от ЗДвП,както бе посочено и по-горе е въведено
дефинираното понятие „АТСС”,ясно е проведено разграничението,че тези уреди за
контрол,които установяват и автоматично заснемат нарушения,могат да бъдат както
стационарни,така и мобилни,така както бе посочено и по- горе.Използваният от
законодателя критерий в този случай е дали нарушението се установява в присъствие или
отсъствие на контролен орган,като в разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП изрично е
посочено че когато при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.От анализа на посочената разпоредба следва
извода,че административно наказателна отговорност може да бъде осъществена
6
посредством издаването на електронен фиш както в случаите когато АТСС е мобилно,така и
когато е стационарно,по аргумент и на чл.3 от Наредба №8121з-523/12.05.2015г. за
условията и реда за ползване на АТСС и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата,където е регламентирана процедурата,регулираща действията на контролните
органи при използване както на стационарни,така и на мобилни технически средства
.Според посочената разпоредба на чл.3 от Наредба изрично е посочено,че за установените от
АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на Автоматизирана информационна система.
Тук вече следва да се посочи ,че ЗДвП бе доразвит и изрично вече е посочено,че
издаването на ЕФ е тогава необходим ,когато за съответното нарушение не е предвидено на
първо място лишаване от право да се управлява МПС и на второ не е предвидено да бъдат
отнети контролни точки на водача.
От казаното до тук ,следва извода,че по отношение на констатираното нарушение на
разпоредбата на чл.182,ал.1,т.5 във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП е предвидено единствено
административно нарушение Глоба ,поради което в този смисъл съдът преценява ,че
правилно наказващият орган е издал не наказателно постановление ,а електронен фиш.
При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на
обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални
нарушение,водещи до отмяната му. Фактът,че в клипа/снимка/са посочени координати ,а не
и изписано като наименование,мястото на констатиране на нарушението,както това е
сторено в ЕФ не е съществено процесуално нарушение,водещо до ограничаване правото на
защита на жалбоподателката.Техническата възможност при изготвяне на клипа/снимка/ е
свързана с посочване само на координати.В самия електронен фиш се попълва конкретното
място на констатиране на нарушението,изписано с думи.
Видно от писмените доказателства-докладна записка и Протокол за използване на
АТСС се установява по категоричен начин,че техническото средство е използвано именно
на 14.02.2020год. и именно на описаното в електронния фиш място.
Процесният електронен фиш е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189
ал.4,във вр.с чл.188,ал.1 от ЗДвП.
Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно С. С. С.,в
качеството му на ,управляващ автомобила,към момента на допускане на административното
нарушение, е бил санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.
Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.1,т.5 от ЗДвП,размера е
определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е
законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.
С оглед изхода н делото,съдът счита,че претендираните деловодни разноски от
процесуалният представител на жалбоподателката,под формата на адвокатско
възнаграждение,не следва да се дължат и следователно не следва да се присъждат в полза на
жалбоподателката.
7
Възивемата страна не се е представлявала от процесуален представител-
юристконсулт,поради което по отношение на нея също не следва да се присъждат деловодни
разноски под формата на юристконсултско възнаграждение.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.2т.5 от ЗАНН,съдът,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на Глоба,серия К №3395200
на ОД на МВР-Д.,с който за констатирано на 14.02.2020г.,в 08,35ч., в населено място, а
именно в ***,при управление на лек автомобил марка „М.**”с Рег.
№Т****СТ,административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП,на С. С. С. с ЕГН
**********,от ***,е наложено административно наказание Глоба в размер на
600лв.(шестстотин лева),като законосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.
Съдия при Районен съд – Балчик: _______________________
8