Решение по дело №1136/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 966
Дата: 11 ноември 2019 г. (в сила от 31 декември 2019 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201136
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юли 2019 г.

Съдържание на акта

                       Р Е Ш Е Н И Е

                     В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                            11.Ноември.2019година

 

Номер 681                                                                                            гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  08.Х.                                                                                         година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Божура Антонова

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 01136/19год.  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

                    Образувано е по жалба на  Т.И.С.-ЕГН ********** ***/ против Наказателно постановление № 34-0000025/28.ІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на  жалбоподателя е  наложено  наказание:  “Глоба” в размер на 500лева на основание   чл.93 ал.2  от ЗАвт.П за нарушение по чл.40 ал.1  т.4 от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г на  МТС,затова  че  на  13.ІІ.2019год. около 11,00ч. в гр.Перник/ул. “Г.С.Раковски“ в посока към Изчислителен център-ул.“От.Паисйи“, срещу магазин „Лидъл“,като водач на Автобус“Мерцедес“ рег. № РК 03 53ВН  от Кат. М 2, извършва обществен превоз на пътници с маршрутно разписание Перник-Мещица-Брезник. При извършената проверка бе установено следното нарушение: 1.Водачът не може да представи, след поискване ПЪТЕН ЛИСТ по Образец, попълнен /Приложение № 5/ от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС.

       Към  АУАН № 256651/13.ІІ.2019г. в ОО“АА“-гр.Перник е получено обяснение  рег. № 52-00-21-623/13.ІІ.2019г. и ЗАВЕРЕНО КОПИЕ от Пътен лист № 757793/13.ІІ.2019г.

       В Жалбата  са   изтъкнати съображения   за  незаконосъобразност на Наказателното постановление, поради което се моли  същото  да  бъде отменено предвид, че  процесния  Пътен лист № 757793/13.ІІ.2019г.

е бил налице но е бил забравен  в бързината по осъществяване на курса в автогарата от водача и незабавно е представен след проверката.

        Въззиваемата страна  в придружителното  си писмо изразява  становище да се потвърди наказателното постановление,като правилно и законосъобразно. 

 

        Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното.

        Жалбата   е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес, като по същество същата е      основателна.

        С АУАН № 256651/13.ІІ.2019г. съставен  от  Д.С.Д.  е  посочено, че   Т.И.С. на 13.ІІ.2019год. около 11,00ч. в гр.Перник /ул.“Г.С.Раковски“ в посока към Изчислителен център-ул.“От.Паисйи“, срещу магазин „Лидъл“,като водач на Автобус“Мерцедес“ рег. № РК 03 53ВН  от Кат. М 2,извършва обществен превоз на пътници с маршрутно разписание Перник-Мещица-Брезник. При извършената проверка бе установено следното нарушение: 1.Водачът не може да представи,след поискване ПЪТЕН ЛИСТ по Образец, попълнен /Приложение № 5/ от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС- нарушение  по  чл.40 ал.1  т.4 от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г. на  МТС/чл.40.(1)По време на работа водачът е длъжен да представи при поискване на контролните органи следните документи:1. удостоверение на ППС за обществен превоз на пътници на територията на Република България (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза);2. документ за сключена застраховка "Злополука на пътниците";3. контролен талон към знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство и карта за допълнителен преглед на автобуса;   4.попълнен пътен лист по образец (приложение № 5); 5. копие на маршрутно разписание, заверено със свеж печат и подпис от общината възложител по образец (приложение № 1); това изискване не се отнася за превози по градски линии, които се управляват и контролират чрез система, осигуряваща достъп за наблюдение от контролните органи;6. таблица с цените на билетите на обслужваната автобусна линия в междуселищно съобщение;7. билети;8. багажна разписка по образец (приложение № 6);9. карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл. 7б, ал. 5 от Закона за автомобилните превози. (2) Освен документите по ал. 1 водачът е длъжен да представи и документите по чл. 100, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за движение по пътищата./

      

                    Въз основа  на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 34-0000025/28.ІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя   е  наложено  наказание:  “Глоба” в размер на 500лева на    основание   чл.93 ал.2  от ЗАвт.П/чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1 глоба 1500 лв. - при първо нарушение;2. глоба 3000 лв. - при повторно нарушение; 3. глоба 6000 лв. - при системни нарушения.    (2) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба 500 лв./   за   нарушение по чл.40 ал.1  т.4 от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС

        Свидетеля по акта-Л.А.П. в съдебно заседание,потвърждава направените   констатации   в  акта, като неявилия се свидетел Д.С.Д. при липса на възражение е заличен. 

        Приложени са ксерокопия от:Обяснения от жалбоподателя рег. № 52-00-21-623/13.ІІ.2019г. -л.6, Пътен лист № 757793/13.ІІ.2019г.-л.7, Ксерокопие от  Дневник-л.12.

        При постановяване на решението си състава се   запозна с всички,  приложени по административно наказателната преписка, писмени документи, които прие  като  доказателства  по  делото.      

        При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

        Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на  чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

        Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган. Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено  във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт.

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

        Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

        Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/   и да бъде издадено от компетентен орган/Заповед № РД 08-249/15.V.15г./.

         В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН процесния акт е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за  запознаване с неговото съдържание.

         В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  не   се  констатираха конкретни  такива.

         При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

         Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН     /чл.44.(1)Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./    от    която   жалбоподателя  се е  се  е   възползувал/Обяснение-л.6/.

        Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички реквизити,визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан е от  съставителя и от свидетеля. Предявен е на нарушителя.          

     Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН  /още  повече  ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда  на  чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН.

     Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление  направи следните правни изводи:   

                  Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ от  “ЗАКОН за автомобилните превоз蔧1.По смисъла на този закон:   1. "Обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане. 3. "Превоз на пътници" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално конструирани и оборудвани моторни превозни средства независимо дали са натоварени или не…./

         Конкретно, относно деянието за което е наложено наказание: “Глоба” в размер на 500лева на    основание   чл.93 ал.2  от ЗАвт.П/чл. 93. (1) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1 глоба 1500 лв. - при първо нарушение;2. глоба 3000 лв. - при повторно нарушение; 3. глоба 6000 лв. - при системни нарушения.    (2) Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба 500 лв./  за   нарушение по чл.40 ал.1  т.4 от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС /чл.40.(1)По време на работа водачът е длъжен да представи при поискване на контролните органи следните документи:………….. 4.попълнен пътен лист по образец (приложение № 5); …………………………./,  видно от изложената фактическа обстановка, същата надлежно е обосновала изпълнителните признаци по така вмененото „обвинение“, като изрично е посочила,че/“………на 13.ІІ.2019год. около 11,00ч. в гр.Перник /ул.“Г.С.Раковски“ в посока към Изчислителен център-ул.“От.Паисйи“, срещу магазин „Лидъл“,като водач на Автобус“Мерцедес“ рег. № РК 03 53ВН  от Кат. М 2,извършва обществен превоз на пътници с маршрутно разписание Перник-Мещица-Брезник. При извършената проверка бе установено следното нарушение: 1.Водачът не може да представи,след поискване ПЪТЕН ЛИСТ по Образец, попълнен /Приложение № 5/ от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС……../, което е част от съставомерността на дянието.

      НЕ се установиха от състава нарушение на процесуалните правила респ. импративните реквизите в който смисъл така постановеното НП е правилно и надлежно.

      Що се отнася до евентуалните  последици  респ. санкции наложени на жалбоподателя-водач на превозното средство, в който смисъл евентуално прилагане на санкция от 500/петстотин/ лева/фиксиран размер от законодателя/  би причинил сериозен финансов трус на същия /при месечно възнаграждение малко над определената санкция/,едва ли такава санкция в конкретния случай би била съобразена с  целите на чл.12 от ЗАНН/”чл. 12. Административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани.”/, още повече, като се има в предвид,както изложеното по горе така и категорично установеното,че въпросния Пътен лист № 757793/13.ІІ.2019г.-л.7  е бил обективно налице/към момента на проверката/, но е бил забравен в ръководител движение, като е представен незабавно след изпълнение на курса видно,както от  посоченото от АНО в НП/“Към  АУАН № 256651/13.ІІ.2019г. в ОО“АА“-гр.Перник е получено обяснение  рег. № 52-00-21-623/13.ІІ.2019г. и ЗАВЕРЕНО КОПИЕ от Пътен лист № 757793/13.ІІ.2019г.“/ видно от което е,че на същата дата е представен процесния пътен лист и то както се изисква ПОПЪЛНЕН, така и от дадените и приложени към преписката Обяснение  рег. № 52-00-21-623/13.ІІ.2019г. и ксерокопие от Журнал на ръководител движение т.е в крайна сметка, въпросния Пътен лист  реално е съществувал към момента на проверката/различно е от ситуация, когато изобщо липсва/, същия е бил представен незабавно, след проверката и от него НЕ са настъпили никакви вреди за когото и да е било.

          Предвид  гореизложеното и липсата на настъпили реални вредни последици в конкретния случай е налице значителна НЕсъразмерност между наложената санкция 500/петстотин/лева и ежемесечното възнаграждение на жалбоподателя-шофьор, поради което състава намира за справедливо  да се  позове на  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН,като състава счита,че вмененото нарушение на жалбоподателя  в  конкретния случай, следва да се приложи института на маловажен случай” на административно нарушение, както съобразно разпоредбата на  чл.28 от ЗАНН / чл.28. За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може: а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; / така и  след, като се съобразява  и  с  правната регламентация  дефинирана   в  текста   на   чл.93  т.9  от   НК / Допълнителна разпоредба чл. 93. Указаните по-долу думи и изрази са употребени в този кодекс в следния смисъл:   9. "Маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид; /.,  че тази възможност в конкретния случай,следва да бъде приложена, което не означава, че за такова нарушение изобщо  по принцип,следва да се прилага този институт, предвид законово регламентираното положение в посочената материално правна норма.

          Приложението му е конкретно за всяко деяние и в дадения случай, състава намира,че следва да бъде приложен същия, предвид горните съображения.   

       Налице са били всички предпоставки за прилагане  на чл.28 от ЗАНН/”чл.28.За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание; “/, тъй като конкретното нарушение е с относително ниска степен на обществена опасност,както и липсват каквито и да е данни за повишена обществена опасност на нарушителя/липсват данни за други нарушения на същия/.

       Като не е приложил посочената норма административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно  НП,още повече,че не е изтъкнал мотиви защо не приема прилагането на този институт. 

       Това е така, съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. по.н.д. № 1/2005г., НК както и налична европейска такава за каквато се изтъкват доводи и от жалбоподателя. 

       Съобразно цитираната съдебна практика, когато деянието представлява “маловажен случай” на административно нарушение, административно-наказващия орган следва  да  приложи чл.28 ЗАНН, като  преценката  за “маловажност  на случая” подлежи на съдебен контрол.

       В неговия обхват се включва и проверка на законосъобразността на преценката по чл.28 ЗАНН.

       Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление,поради  издаването му в противоречие с материалния закон. 

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

  Р     Е     Ш     И:

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 34-0000025/28.ІІ.2019год. на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя  Т.И.С.-ЕГН ********** е  наложено  наказание:  “Глоба” в размер на 500лева на    основание   чл.93 ал.2  от ЗАвт.П   за   нарушение по чл.40 ал.1  т.4 от „Наредба № 2/15.ІІІ.2002г.  на  МТС.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………….

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС