Решение по дело №258/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 октомври 2020 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700258
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

419

гр. Перник, 02.10.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                      СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ С., като разгледа административно дело № 258/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП.

          Образувано е по жалба, подадена от „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Т., пл. ****, представлявано от С.Б.В. - управител против Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г., с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г.,  издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, в която заявените площи, представляващи части от общо 5 парцела, са приети за недопустими за подпомагане, както следва: 0.35 ха от парцел с идентификатор ****, находящ се в землището на с. М., общ. Т. целият с декларирана площ от 4.29 ха и определена като допустима за подпомагане – 3.94 ха; 1.90 ха от парцел с идентификатор 48252-61-1-1, находящ се в землището на с. М., общ. Т., целият с декларирана площ от 2.19 ха и определена като допустима за подпомагане – 0.29 ха; 1.39 ха от парцел с идентификатор ****, находящ се в землището на с. Р.Л., общ. Т., целият с декларирана площ от 9.45 ха и определена като допустима за подпомагане – 8.06 ха; 0.86 ха от парцел с идентификатор **** , находящ се в землището на с. Р.Л., общ. Т., целият с декларирана площ от 6.11 ха и определена като допустима за подпомагане – 5.25 ха; 10.29 ха от парцел с идентификатор ****,  находящ се в землището на с. С., общ. Т., целият с декларирана площ от 10.49 ха и определена като допустима за подпомагане – 0.2 ха.

          Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на обжалваната част от административния акт, поради неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че процесните имоти, отговарят на критериите за площи, допустими за подпомагане. Искането към съда е да отмени заповедта на министъра на земеделието, храните и горите в обжалваната част.

          В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адвокат П., поддържа жалбата по аргументи, подробно изложени в съдебно заседание и допълнително представени писмени бележки. Искането към съда е отмени оспорения административен акт. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

          В съдебно заседание, ответникът – Министър на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител – Л.Л., оспорва жалбата. Излага подробни съображения за законосъобразност на оспорения административен акт. Пледира подадената срещу него жалба да бъде отхвърлена.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Не е спорно между страните, че жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Същият е подал заявление, с УИН 14/280519/53442 от 15.05.2019 г. за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019 г.

Със заповед № РД46-485/27.11.2019 г. Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол е одобрил проект за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2019 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта/ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерството на земеделието, храните и горите съгласно чл. 15 от Наредба № 105/2006 г. Със същата заповед е наредено публикуването и на 02.12.2019 г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд „Земеделие“, както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019 г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., като са посочени и начините посредством, които следва да се стори това. В заповедта е указано, че до 13.12.2019 г., включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде сторено това.

С възражение вх. № АР-12-9894/13.12.2019 г. жалбоподателят е заявил, че се е запознал с обхвата на проекта за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., в частта му касаеща декларираните от него площи и е поискал същият да бъде преразгледан по отношение на посочените в таблица 9 броя земеделски парцели, за които е установено несъответствие между декларирана и допустима за подпомагане площ. Видно от представена с жалбата разпечатка от ИСАК, възражението е разгледано и е прието за неоснователно. Предмет на настоящия административен спор за части от посочените по-горе 5 броя земеделски парцели, които са останали извън окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., одобрен на основание чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, във вр. 16е, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г.,  със заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която съгласно изискването на чл. 33а, ал. 2, изр. последно от ЗПЗП е обнародвана в ДВ бр. 21/13.03.2020 г.

В придружаващото административната преписка писмо, административният орган е посочил, че процесните парцели попадат под самолетно заснемане, направено на 14.08.2019 г. За тях е извършена дешифрация на актуална цифрова ортофото карта, в резултат на което част от площите попадат извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, тъй като са оценени като неподдържани и следователно негодни за подпомагане.

В подкрепа на изложеното са представени таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2019 г., създадена ръчно, извадки от цифрови ортофото карти в PDF – формат, изготвени по самолетно заснемане от 14.08.2019 г., с нанесени контури на физически блокове от системата за идентификация на земеделските парцели, процесните парцели и допустимите за подпомагане площи.

          В хода на съдебното производство е назначена и приета основна и допълнителна съдебно-агрономическа експертиза, изготвени от вещото лице Р.П.И. и са събрани гласни доказателства посредством разпит на свидетеля А.М.. От заключението на експерта, което съдът кредитира като пълно и обосновано, изготвено с необходимите професионални знания и опит се установява, че коситба на процесните парцели е извършвана както следва: за парцел с идентификатор **** – на 22.07.2019 г.; на парцел с идентификатор ****– на 15.12.2019 г.; на парцел с идентификатор ****– на 17.08.2019 г., 18.08.2019 г., 10.08.2019 г., 04.10.2019 г., 06.10.2019 г.; на парцел с идентификатор **** -3 – на 22.08.2019 г., 28.08.2019 г., 10.09.2018 г. и 14.09.2019 г.; на парцел с идентификатор **** – на 26.08.2019 г., 27.08.2019 г. и 29.08.2019 г. Становището на експерта е, че в по-голямата си част всички парцели отговарят на критериите за „площи допустими за подпомагане“, но има и части от тях, които са неподходящи за подпомагане по схеми за единно плащане на площ. След съпоставяне на резултатите от измерените площи на парцелите извън и в окончателния обхват на слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019 г. с приложените на CD – устройство по делото файлове, вещото лице е посочило, че по отношение на процесните парцели с идентификатори ****и **** са налице предпоставки за включване на по-голяма площ от тях в слой „ПДП“. Приело е, че 0.51 ха  от парцел с идентификатори ****отговарят на критериите за площи, допустими за подпомагане, а не както е приел административния орган – 0.29 ха. Следователно още 0.22 ха от този парцел следва да бъдат обхванати от слой „ПДП“. По отношение на парцел с идентификатор **** е посочило, че 0.22 ха от него отговарят на критериите за подпомагане по схеми за единно плащане на площ, вместо приетите от административния орган 0.2 ха. Или  - още 0.02 ха от този парцел следва да бъдат обхванати от слой „ПДП“. 

          От разпитания по делото свидетел се установява, че процесните парцели се косят по един или повече пъти през стопанската година, в зависимост от необходимостта. Доколкото предмет на спора са отделни части от площта на парцелите, то свидетелските показания не съдържат сведения, които да могат да се отнесат точно към тези части.

          При така установените факти, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

          Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК против заповед, подлежаща на съдебен контрол на основание чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е частично основателна, по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентния съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП административен орган – Министър на земеделието, храните и горите. Спазена е изискуемата писмена форма, като  мотивите се съдържат в дешифрирането на актуалната Цифрова ортофото карта.

Съгласно чл. 30 ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и системата за идентификация на земеделските парцели /чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП/. Задължението за създаване и поддържане на системата за идентификация на земеделските парцели, по силата на чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП е Министерството на земеделието, храните и горите. Редът и условията за създаване, поддържане, достъп и ползване на системата са уредени, в изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, с издадената от Министъра на земеделието, храните и горите Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Данните, включени в системата за идентификация на земеделските парцели са посочени в чл. 33, ал. 1 HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/"от HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/"ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. В случая аткуализацията е извършена чрез дешифриране на актуална ортофото карта, за обновяването, на която са използвани самолетни снимки, изготвени на 14.08.2019 г., като по този начин са спазени изискванията на чл. 11, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2 от Наредба № 105/22.08.2006 г.

          В чл. 33а, ал. 1 HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33а_Al1&Type=201/"от HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33а_Al1&Type=201/"ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в системата за идентификация на земеделски парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който се включват площите от всеки физически блок, отговарящи на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП - Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В ал. 2 на същата норма е посочено, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.

От цитираните нормативни разпоредби следва извода, че оспорената заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието и храните е издадена при спазване административно-производствените правила, регламентирани в ЗПЗП и чл. 16а и чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г.

Съответствието и със закона следва да се преценява с оглед експертните изводите на вещото лице, изготвило основната и допълнителната съдебно-агрономическа експертиза по делото. Неговите констатации относно съответствието на процесните парцели с критериите за площи, допустими за подпомагане, са обективирани в таблица – приложение № 1 към допълнителната съдебна експертиза. От нея е видно, че досежно парцели с идентификатори ****,  ****, **** -3 разчитането на цифровата ортофотокарта е извършено правилно и площите, от тях останали извън слой „ПДП“ не отговарят на критериите за подпомагане. Затова в тази част оспорената заповед е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да се отхвърли. Относно парцели с идентификатори ****и ****, експертът е констатирал, че части от още съответно от 0.22 ха и 0.02 ха от тях, които са останали извън слой „ПДП“, следва да бъдат включени в него, като за останалите части съответно от 1.68 ха и 10.27 ха разчитането на ЦОФК е правилно и те следва да останат извън слой „ПДП.

Предвид изложеното обжалваната заповед на министъра на земеделието, горите и храните следва да се отмени в частта, в която извън слой „ПДП“ са останали части от парцели с идентификатори ****и ****, с площ съответно от 0.22 ха и от 0.02 ха и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК в тази част преписката да се върне на административния орган за произнасяне при съобразяване на указанията по тълкуване и прилагане на закона. В останалата част жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

С оглед изход от спора-частично уважаване на жалбата, и по аргумент от чл. 143, ал. HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=2024&ToPar=Art143_Al4&Type=201/"1HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=2024&ToPar=Art143_Al4&Type=201/" АПК направените от страните разноски следва да останат в тежест на всяка от тях, така както са направени.

По изложените мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 173, ал. 3 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОТМЕНЯ по жалба, подадена от „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Т., пл. ****, представлявано от С.Б.В. - управител Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г., с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г.,  издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, в ЧАСТТА, в която извън специализирания слой са останали 0.22 ха от парцел с идентификатор ****и 0.02 ха от парцел с идентификатор ****, КАТО ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата ЧАСТ, подадена срещу заповед № РД 09-228/28.02.2020 г., с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите заявените площи, и с която са приети за недопустими за подпомагане следните части парцели: 0.35 ха от парцел с идентификатор ****, находящ се в землището на с. М., общ. Т.; 1.68 ха от парцел с идентификатор 48252-61-1-1, находящ се в землището на с. М., общ. Т.; 1.39 ха от парцел с идентификатор ****, находящ се в землището на с. Р.Л., общ. Т.; 0.86 ха от парцел с идентификатор **** , находящ се в землището на с. Р.Л., общ. Т.; 10.27 ха от парцел с идентификатор ****,  находящ се в землището на с. С., общ. Т..

ВРЪЩА преписката в ОТМЕНЕНАТА ЧАСТ на Министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния касационен съд.

 

                                   СЪДИЯ:/п/