Решение по дело №160/2024 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 82
Дата: 15 август 2024 г.
Съдия: Гюрай Алиев Мурадов
Дело: 20245320200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 82
гр. К., 15.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., ІІІ-ТИ НАКАЗАТЕЛНИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти юли през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Гюрай Ал. Мурадов
при участието на секретаря Цветана Т. Чакърова
като разгледа докладваното от Гюрай Ал. Мурадов Административно
наказателно дело № 20245320200160 по описа за 2024 година
Установи следното:

Производството е по реда на глава III, раздел V от ЗАНН.
С наказателно постановление № 11-01-11092023 от 22.03.2024г. на
Директора на ************ (***************) – гр.С., на основание чл.77,
ал.1 от Закона за счетоводството на Община К. е наложено административно
наказание - имуществена санкция в размер на 300 лв. /триста лева/, за
нарушение на чл.24, ал.1, във връзка с ал. 2 от Закона за счетоводството.
Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят и
е депозирал жалба срещу него пред съда в законоустановения срок. В жалбата
се сочи, че наказателното постановление е неправилно, необосновано и
незаконосъобразно, издадено при нарушение на административно-
производствените правила и, че деянието е маловажно. Излага съображения.
Моли наказателното постановление да бъде отменено. В съдебно заседание
жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата.
Ответната по жалбата страна - Директора на ************ – С., чрез
процесуалния си представител взема становище за неоснователност на
жалбата.
Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
поради което и допустима.
Разгледана по същество е основателна.

След като обсъди събраните по делото гласни доказателства чрез
1
разпита като свидетел на актосъставителя Ц. К. и приложените и приети
писмени доказателства, а именно: Заповеди № ФК-10-433/06.06.2023 г.,
Заповед № ФК-10-584/31.07.2023 г., Заповед № ФК-10-643/15.08.2023 г.,
Заповед № ФК-10-778/27.09.2023 г. на директора на ***************;
Справка за отговорните длъжностни лица на Община К. с изх. № 12-00-
94/30/27.09.2023 година; Договор за дарение № В-517/09.09.2022 г. сключен
между Община К. и „***************“ *************** на стойност 8
506,80 лева, ведно с Приемно-предавателен протокол; Констативен протокол
от 19.09.2023г.; Счетоводна справка № 900/30.09.2022 г. за получени дарения в
натура за пострадалите от наводненията на 02.09.2022г., налични към
30.09.2022 г. в Община К., с приложена индивидуална справка съдържаща:
номер, дата, име на дарителя, предмет на материалното дарение, стойност на
договора, разхода отнесен по сметки от СБО и размер на наличните остатъци;
Счетоводна справка № 1269/31.12.2022 г. за получени дарения в натура за
пострадалите от наводненията на 02.09.2022 г., налични към 31.12.2022 г. в
Община К. с приложена индивидуална справка, съдържаща: номер, дата, име
на дарителя, предмет на материалното дарение, стойност на договора, разхода
отнесен по сметки от СБО и размер на наличните остатъци; Оборотна
ведомост на Община К. към 31.12.2022 г.; Годишен отчет за касовото
изпълнение на бюджета на Община К. към 31.12.2022 година, Протокол от
НСО, потвърждаващ генериран Отчет за касово изпълнение на бюджета на
Община К. от 21.02.2023 година; Декларация, подписана от кмета на Община
К., гарантираща верността и пълнотата на отчетните данни, Заповед № РД-
1012 от 25.09.2023 година на кмета на Община К., АУАН и НП, съдът намира
за установено следното:
С АУАН № 11-01-1109/03.10.2023 г., актосъставителката Ц. К. е приела,
че община К. попада в обхвата на държавната финансова инспекция като
бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция.
Община К. е основна административно-териториална единица, в която
се осъществява местното самоуправление и има право на собственост и
самостоятелен общински бюджет. Общината е юридическо лице, с адрес на
управление: град К., област П., ул. „***************.
През проверявания период Община К. се представлявала от д-р Е. С. К. -
кмет на общината, считано от 08.11.2019 г. до 25.09.2023 г. включително.
Съгласно Заповед № РД-1012 от 25.09.2023 г. на Кмета на общината, Община
К. се представлявала от А.Д.М. - на длъжност заместник-кмет, в качеството му
на кмет с делегирана работодателска правоспособност.
Кметът на общината е орган на изпълнителната власт по смисъла на
чл.38, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
/ЗМСМА/ и в съответствие с чл.44, ал.1, т.8 от същия закон „организира
изпълнението на задачите, които произтичат от законите, от актовете на
президента на републиката и на Министерския съвет“.
С разпоредбата на чл.11, ал.3 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/ е
регламентирано, че кметът на общината е първостепенен разпоредител с
2
бюджет по бюджета на общината и като такъв отговаря за неговото съставяне,
изпълнение и отчитане. Съгласно чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощията на
първостепенен разпоредител с бюджет може да се делегират, като
делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител с
бюджет от отговорността за изпълнението на делегираните правомощия.
По силата на чл. 163 от ЗПФ, бюджетните организации осъществяват
счетоводството си съгласно изискванията на Закона за счетоводството, на този
закон, както и на основата на стандартите, сметкоплана и указанията,
утвърдени от министърът на финансите. С ДДС № 08/22.12.2022 година
министърът на финансите е дал указания на за Годишното счетоводно
приключване и представяне на годишните отчети за касовото изпълнение,
оборотните ведомости и друга отчетна информация за 2022 г., както и
публикуване на годишните финансови отчети за 2022 г. на бюджетните
организации, в това число и общините.
В чл.27, ал.1 от Закона за счетоводството е регламентирано, че
предприятията съставят годишен финансов отчет към 31 декември на
отчетния период. Отговорен за съставянето, съдържанието и публикуването
на финансовите отчети е ръководителят на предприятието по аргумент на чл.
16, ал. 1, т. 2 от ЗСч.
Община К. е „бюджетно предприятие“ по смисъла на § 1, т.1 от
Допълнителните разпоредби на ЗСч, а кметът на общината е ръководител на
предприятието.
Финансовият инспектор установил, че на 09.09.2022 г. между Община
К., представлявана от д-р Е. К. - к. и А.К. - главен счетоводител и
„***************“ *************** е сключен Договор за дарение № В-
517/09.09.2022 г. на стойност 8 506,80 лв., по който дарителят е предоставил на
общината вещи: ботуши /партиди с различен вид, модел, номер, цвят и
дължини/, полумаска, филтър - комплект, ръкавици от полиамидно влакно и
полиестерно трико - различни размери, ръкавици латексови, различни номера
гащеризони, ***************, 2XL и 3XL, респиратори и полугащеризони.
Вещите били предадени на кмета на Общината, за което на 09.09.2022 г. в гр.
П. бил подписан двустранен протокол.
Приетото материално дарение от „***************“ *************** е
било разпределено и раздадено за ползване по населени места, във връзка с
преодоляването на последствията от наводнението, вследствие на интензивни
дъждове и обявеното със Заповед № РД-857/02.09.2022 г. на кмета на
общината бедствено положение за територията на община К..
Разпределението на дарените вещи се потвърждавало от съставените
приемно-предавателни протоколи в периода от 10.09.2022 до 19.10.2022
година.
Предоставянето на материалното дарение по Договор за дарение № В-
517/09.09.2022 г. представлявало приход за Община К. и като такъв е следвало
да бъде осчетоводен на начислена основа по кредита на счетоводна сметка
7413 „Получени текущи помощи и дарения в натура от страната“, а на касова
основа по подпараграф 45-01 „Текущи помощи и дарения от страната“ и да
3
намери отражение в годишния финансов отчет на общината.
Финансовата инспекция установила, че Договор за дарение № В-
517/09.09.2022 г. с „***************“ *************** не е осчетоводен и в
хронологичните счетоводни регистри прихода в размер на 8 506,80 лева не е
отразен по сметка 7413 „Получени текущи помощи и дарения в натура от
страната“, а на касова основа по подпараграф 45-01 „Текущи помощи и
дарения от страната“, като констатираното е обективирано в протокол от
19.09.2023 година.
Предвид установеното, годишния отчет за касовото изпълнение на
бюджета и оборотната ведомост към 31.12.2022 г. на Община К., представени
в МФ не отразявали вярно и честно финансовите резултати от дейността на
предприятието, в нарушение на чл. 24, ал.1 във връзка с ал. 2 от ЗСч.
Въз основа на горепосоченото в АУАН било прието, че на 21.02.2023 г. в
гр. К., Община К. - бюджетно предприятие по смисъла на чл. 2, т. 3, във
връзка с §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството
/ЗСч/, представлявана от д-р Е. К. - на длъжност кмет, е представила в
Министерство на финансите финансов отчет на Община К. за периода от
01.01.2022 г. до 31.12.2022 г., който не представя вярно и честно
имущественото и финансово състояние на общината, тъй като в него не е
намерил отражение договор за дарение №В-517/09.09.2022 г. на стойност 8
506,80 лева, който представлява приход за Община К., като с деянието е
нарушена разпоредбата на чл.24, ал.1, във връзка с ал. 2 от Закона за
счетоводството (ЗСч, обн. ДВ бр.95/08.12.2015 г., в сила от 01.01.2016 г.).
Така съставения АУАН бил предявен за запознаване на жалбоподателя,
надлежно поканен за съставянето му, който го подписал без възражения. На
09.10.2023г. депозирал писмени възражения.
Въз основа на така съставения АУАН, на 22.03.2024 г. било издадено
атакуваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя - Община
К. било наложено административно наказание на основание чл.77, ал.1 от
Закона за счетоводството - имуществена санкция в размер на 300 лв. /триста
лева/, за нарушение на чл.24, ал.1, във връзка с ал. 2 от Закона за
счетоводството, като обстоятелствата по извършване на нарушението са
изложени по идентичен начин с тези в АУАН.
Наказателното постановление било връчено на 27.03.2024 г., а жалбата
срещу него - депозирана на 03.04.2024 г., т.е. в срок.
Като въззивна инстанция, настоящият съдебен състав следва да провери
изцяло обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата
законосъобразност. Актът за установяване на административно нарушение
съдържа всички изискуеми от чл.42 от ЗАНН реквизити, а наказателното
постановление - тези по чл.57 от ЗАНН, издадени са в изискуемата от закона
форма и от оправомощени длъжностни лица в рамките на тяхната
компетентност. Дадено е ясно, точно и коректно описание на нарушението и
на обстоятелствата по неговото извършване, налице е посочване на датата и
мястото на извършване на нарушението, правната квалификация на същото и
приложимата санкционна норма, размера на наложената глоба.
4
Индивидуализиран е нарушителят.
Събраните по делото гласни доказателства, съдържащи се в показанията
на актосъставителя, се подкрепят от приетите по делото писмени
доказателства, които установяват, че Община К. на 21.02.2023 г. в гр. К.,
Община К. е представила в Министерство на финансите финансов отчет на
Община К. за периода от 01.01.2022 г, до 31.12.2022 г., който не представя
вярно и честно имущественото и финансово състояние на общината, тъй като
в него не е намерил отражение договор за дарение №В-517/09.09.2022 г. на
стойност 8 506,80 лева, който представлява приход за Община К..
По материалния закон:
Съдът отчита, че формално правилно е приложен материалния закон. В
наказателното постановление е посочено, че е нарушена разпоредбата на
чл.24, ал.1 от Закона за счетоводството. Съгласно тази разпоредба
финансовите отчети трябва да представят вярно и честно имущественото и
финансовото състояние и финансовите резултати от дейността на
предприятието, паричните потоци и собствения капитал. Безспорно е
установено, че Община К. не е изпълнила задължението си да представи в
Министерството на финансите финансов отчет на Общината за 2022 година с
вярно отразяване на договора за дарение на Община К. към 31.12.2022 г.
Правилно е определена наказващата норма, като е наложено административно
наказание в минимален размер, което отговаря на тежестта на нарушението.
Въпреки това настоящият съдебен състав намира за основателен
изложения в жалбата довод, че се касае за маловажен случай. При издаване на
НП административно наказващият орган е подходил формално при анализа на
доказателствата и преценка за обществената опасност на извършеното деяние,
като не е съобразил всички обстоятелства касаещи нарушението Съдът
намира, че в настоящия случай извършеното нарушение съставлява
маловажен случай, по смисъла на чл. 28 от ЗАНН по следните съображения:
За да се премине към прилагане на чл. 28 от ЗАНН следва да е налице
маловажен случай на административно нарушение, при който наказващият
орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или
писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено
такова. Предвид посочената разпоредба преценката относно наличие на
основанията на чл. 28, б. "а" от ЗАНН следва да се извърши от
административно-наказващия орган, като се вземе предвид тежестта на
нарушението, причините довели до депозиране на финансов отчет на Община
К. за периода от 01.01.2022 г, до 31.12.2022 г., който не представя вярно и
честно имущественото и финансово състояние на общината, причинени ли са
вреди от нарушението и други смекчаващи вината обстоятелства. Няма спор,
че е налице извършено нарушение на посочената в атакуваното НП правна
норма. Без да е налице административно нарушение въпросът за
приложимостта на правилото на чл. 28 от ЗАНН въобще не би следвало да
бъде обсъждан, тъй като текстът се прилага само при налично противоправно
поведение. От приложените доказателства се установява, че община К. не е
имала други такива нарушения, поради което съдът намира процесното
5
нарушението за инцидентно. По делото няма доказателства, общината да е
била санкционирана за идентично нарушение, а и в самото НП е отразено, че
нарушението е извършено за първи път. Предвид изложеното настоящият
съдебен състав счита, че случаят е маловажен, тъй като поради своята
малозначителност, както нарушителя, така и нарушението са с изключително
ниска степен на обществена опасност. Като не е взел тези характеристики
предвид при предприемане на действия по издадения АУАН, в съответствие с
правната норма на чл. 28 от ЗАНН, административно наказващият орган е
нарушил процесуалния закон, с което е издал едно незаконосъобразно
наказателно постановление. Съобразявайки се с изложеното, наказващият
орган е бил длъжен да отчете наличието на обстоятелствата на чл. 28 от
ЗАНН, които изключват отговорността. За това го задължава чл. 53, ал. 1 от
ЗАНН, според който наказващият орган издава наказателно постановление,
след като се убеди, че няма основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. От
бездействието на жалбоподателя не са произлезли вреди, не са налице
отегчаващи обстоятелства, извършено е за първи път. Нарушението е такова
на просто извършване, поради което възникването на вреда би съставлявало не
елемент от състава на нарушението, а отегчаващо обстоятелство, което в
случая не е налице. Нарушението е от възможно най - лекия вид и още в хода
на проверката от *************** и констатирания пропуск е отстранено, т.е.
преди съставяне на АУАН и издаване на НП. Освен това видно от
констативния протокол от 19.09.2023г., за периода 04.09.2022г. – 31.12.2022г.
общ.К. е получила 154 бр. материални дарения, като всички са били
регистрирани по дата на постъпване, дарител, вида на дарението и т.н. и само
два не са били осчетоводени, единият от които е процесният, като
материалното дарение по него е било раздадено възможно най-бързо на
нуждаещите се за да се подпомогнат при преодоляването на последиците от
наводнението.
Предвид изложеното, съдът намира, че в настоящата хипотеза е
следвало да се приложи разпоредбата на чл. 28, б. "а" от ЗАНН, като
нарушителят следва да бъде предупреден, че при повторно извършване на
нарушението ще му бъде наложено административно наказание. Доколкото
при хипотезата на чл. 28, б. "а" от ЗАНН е осъществен състав на
административно нарушение, то предупреждението не означава оневиняване.
Съдът намира, че по този начин биха се изпълнили целите на наказанието – да
предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов
ред и да въздейства възпитателно и предупредително върху останалите
граждани, така както визира чл. 12 от ЗАНН. По изложените съображения
съдът приема, че наказателното постановление следва да бъде отменено.
Поради изхода на делото право на разноски има жалбоподателя, но тъй
като такива не се претендират и доказват, то не се и присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
6
1.ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-11092023 от
22.03.2024г. на Директора на ************ (***************) – гр.С., с което
на основание чл.77, ал.1 от Закона за счетоводството на Община К. е наложено
административно наказание - имуществена санкция в размер на 300 лв.
/триста лева/, за нарушение на чл.24, ал.1, във връзка с ал. 2 от Закона за
счетоводството.
2.ПРЕДУПРЕЖДАВА Община К. със седалище и адрес на управление:
град К., област П., ул. „***************, представлявана от д-р Е. С. К. - кмет
на общината, че при извършване на друго административно нарушение от
същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от
влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще й бъде
наложено административно наказание.
3.Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. П. на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава ХІІ от АПК
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
7