Решение по дело №5846/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 3597
Дата: 16 декември 2019 г. (в сила от 12 юни 2020 г.)
Съдия: Райна Кирова Кирякова
Дело: 20192120105846
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер 3597                           16.12.2019 год.                           град Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд                                         ХІІІ граждански състав,

На втори декември                             две хиляди и деветнайсета година

В публичното заседание, в следния състав:

                                                                  Председател: Райна Кирякова

Секретар: Марина Д.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Кирякова

гражданско дело № 5846 по описа за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Бургаският районен съд е сезиран с искова молба от С.Ч.К., с ЕГН **********с адрес ***, чрез адвокат Е.Д. ***, с адрес на кантората: ****, срещу Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, с адрес област София, община Столична град София 1000, бул. Александър Малинов № 1, представлявана от директора гл. комисар Х.Т., за заплащане на сумата от 828.00 лева, от която 738.00 лева-главница, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, в размер на 123 часа, за периода от 22.07.2016 год. до 22.07.2019 год., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143 и сумата от 90.00 лева-обезщетение за забавено плащане на главницата/лихва/, за периодите от падежа на съответното трудово възнаграждение, при сумирано тримесечно отчитане, до подаването на исковата молба-22.07.2019 г., заедно със законната лихва върху главницата от подаването на исковата молба-22.07.2019 г. до окончателното изплащане на задължението. Позовава се на нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която предвижда, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време, за съответното работно място. Претендира направените по делото разноски. Ангажира доказателства.

В хода на делото, след приемането на съдебно-счетоводната експертиза, с определение на съда от откритото съдебно заседание на 02.12.2019 г., на основание чл. 214, ал. 1 от ГПК, е прието увеличение на осъдителните искове по делото-по главния иск от първоначално предявения размер от 738 лева, за положен извънреден труд от 123 часа, до размера от 1405.25 лева за положен извънреден труд от 202.21 часа, а по акцесорният иск от първоначално предявения размер от 90 лева до размера от 159.18 лева, за периода 30.10.2016 г.- 22.07.2019 г.

Обективно съединените искове са процесуално допустими и с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, чл. 187, ал. 5, т. 2, чл. 188, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи/ЗМВР/ и чл. 86, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите/ЗЗД/. Предявени са от лице, имащо правен интерес от защита, срещу надлежен ответник, като исковата молба съдържа задължителните реквизитите по чл. 127 и чл. 128 от Гражданско процесуалния кодекс/ГПК/.

  Ответникът Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, своевременно с отговора на исковата молба, чрез пълномощника си по делото, навежда доводи за неоснователност на исковете. Твърди, че е налице специална нормативна уредба по отношение на полагането и отчитането на нощния труд на държавните служители по чл.142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, която изключва прилагането на общия ред за заплащане на допълнителното възнаграждение по КТ, за работници и служители на трудово правоотношение, на който ищцовата страна се позовава. Ангажира доказателства.

Бургаският районен съд, след преценка на събраните по делото доказателства и в кореспонденция с доводите на страните намира, че осъдителните искове са основателни, поради следното:

С определението на съда по чл. 140 от ГПК, по което няма възражения, е прието, че не се нуждаят от доказване по делото фактите и обстоятелствата, че ищецът С.Ч.К. е държавен служител, в служебно правоотношение с Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, като служител на Зонално жандармерийско управление-Бургас, на длъжност „старши полицай“ в група 01 „Патрулно-постова дейност“, сектор „Опазване на обществения ред в железопътния транспорт“/държавен служител, по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР/, който за процесния период от 22.07.2016 г. до 22.07.2019 г. е изпълнявал служебните си задължения на 12-часови смени, съгласно месечни графици, при сумирано отчитане на положения труд, на 3-месечен период. На доказване подлежат спорните факти от значение за решаване на делото и връзките между тях/чл. 153 от ГПК/.

Спори се по делото дали при определянето на възнаграждението на ищеца К. за нощния труд, през процесния период, са приложими КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно които при сумирано изчисляване на работното време 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд, за да се достигне до заявения в исковата молба коефициент от 1.143/чл. 9, ал. 2 от наредбата/. Последният се определя с просто пресмятане, като нормалната продължителност от 8 часа дневен труд се раздели на нормалната продължителност от 7 часа нощен труд или 8:7=1.143.

По предвиждането на чл. 179, ал. 1 от ЗМВР, на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00 часа, с което се разрешава спора по делото дали процесното възнаграждение има характер на допълнително. Регламентирано е от закона като допълнително възнаграждение. Вторият правен спор относно релевантните правни понятия по делото-дали процесният нощен труд е извънреден, поради противоречивите регламентации на прилаганите в процесния период подзаконови нормативни актове следва да се разреши съобразно дадените в ЗМВР и КТ легални определение, които съвпадат с етимологията на двете прилагателни имена-извънреден и нощен. Извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време/чл. 143, ал. 1 от КТ/. Нощният труд се полага през нощта от 22.00 до 06.00 часа, съобразно чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и аналогично, нощен е трудът, който се полага от 22.00 часа до 06.00 часа, по предвиждането на чл. 140, ал. 2 от КТ. Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира, по предвиждането  на чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период-за служителите, работещи на смени. Следователно, процесният нощен труд има и законовата регламентация на извънреден.

Условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения по чл. 179, ал. 1 от ЗМВР се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер-с негова заповед, по регламентацията на ал. 2 от същата разпоредба, в редакциите ДВ бр. 97 от 2017 г. и бр. 34 от 2019 г. Фактически, допълнителното възнаграждение на ищеца К. за началото на процесния период е било начислено и изплатено по реда на Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г., която  с нормата на чл. 31, ал. 2 е предвиждала умножаване на общия брой часове нощен труд за отчетния период по коефициент 0.143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за същия отчетен период. В останалата част на процесния период, за всеки отработен час или за част от него между 22.00 часа и 06.00 часа на държавните служители и служители на МВР, включително на ищеца К. е било изплащано допълнително възнаграждение за нощен труд, в размер на 0.25 лева на час, на основание Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 40 от 2015 г., в сила от 01.04.2015 г., отменена с решение № 8585 от 11 юли 2016 г. по административно дело № 5450 от 2016 г. на ВАС, ДВ, бр. 59/2016 г., в сила от 29.07.2016 г., Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г., след отмяната на Наредба № 8121з-592 от 25 май 2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, действала от 29.07.2016 г.(отмяната с решение на ВАС) до 02.08.2016 г.-влизането в сила на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи(обн. ДВ, бр. 60 от 2 август 2015 г.).  Всички те предвиждат, че за процесния период съотношението между дневен и нощен труд е като 1 към 1(8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд). Видно от събраните по делото писмени доказателства и заключението на неоспорената счетоводна експертиза по делото, нощният труд е отчитан от работодателя с представените по делото протоколи за отчитане на нощен труд.

Предвид изложеното от фактическа страна, съдът приема, че е налице колизия между нормите на чл. 179, ал. 2 и чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, последната от които разпоредби неприложена в процесното правоотношение. Тя предвижда, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22.00 часа и 06.00 часа, се ползват със специалната закрила по КТ. Специалната закрила сама по себе си включва действието на разпоредбите на по-високия нормативен акт по отношение на лицата за които е предвидена, за да се осъществи. Изразява се в правото на държавните служители от системата на МВР да получават за положения нощен труд възнаграждения при условията на КТ. По предвиждането на чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове, ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт. В конкретния случай, горепосочените наредби на министъра на вътрешните работи, за определяне на размера на допълнителното възнаграждение за нощен труд определят по-ниска стойност от предвидената по КТ, респективно наредбата която е предвидил с действието си, в хипотезата на сумирано отчитане на работното време, на тримесечие. Поради това процесното допълнително възнаграждение следва да бъде определено по предвижданията на нормативния акт от по-висока степен/чл. 188, ал. 2 от ЗМВР/.

В хипотезата на 12-часови работни смени на ищеца К., с включен нощен труд, императивно нормата на 187, ал. 3 от ЗМВР предвижда, че работното време на тези държавни служители се изчислява сумирано за тримесечен период. От заключението на допуснатата, изслушана и неоспорена от страните съдебно-счетоводна експертиза съдът установява, че за процесния период от 22.07.2016 г. до 22.07.2019 г. ищецът К. е положил нощен труд, както следва: за 2016 година-255 часа, за 2017 година-315 часа, за 2018 година-536 часа, за 2019 година-308 часа, общо: 1414 часа нощен труд, реално положен. Преизчислен с коефициент 1.143 нощният труд възлиза на 1616.21 часа. Разликата между преизчисления и отчетения по протоколи положен нощен труд е 202.21 часа, за целия период. Съгласно методиката, по която се изплаща извънредния труд при ответника, за него се дължи по години следното възнаграждение: за 2016 година-222.10 лева; за 2017 година-277.96 лева; за 2018 година-551.11 лева и за 2019 година-354.08 лева. Общият размер на трудовото възнаграждение за неплатения извънреден труд от 202.21 часа възлиза на 1405.25 лева, до който размер е увеличен главният осъдителен иск по делото, поради което, като основателен доказан, следва да бъде уважен изцяло.

Основателността на главния иск повлича основателност и на акцесорната претенция за лихва. Поканата за плащане, предвидена с нормата на чл. 84, ал. 2 от ЗЗД, не е необходима, защото се касае за срочно задължение-плащане на трудово възнаграждение. Срокът кани длъжника за изпълнение. В срока на забавата кредиторът неоснователно е бил лишен от облагата да ползва парите си. Относно размера на акцесорната претенция  по чл. 86, ал. 1 от ЗЗД, за заплащане на обезщетението/лихва/ за забавеното плащане на допълнителното трудовото възнаграждение, за периода от 30.10.2016 г. до 22.07.2019 г., съдът кредитира неоспореното заключение на съдебно-счетоводната експертиза по делото, от която установява, че той възлиза на стойност от 159.18 лева. Ето защо, приема, че акцесорният иск по делото, като основателен и доказан, в увеличения размер, следва да бъде уважен изцяло. 

С оглед изхода на делото и нормите на чл. 78, ал. 1 и 6 от ГПК, в тежест на пасивно легитимираната по делото страна следва да бъде възложено заплащането на направените по делото разноски от ищеца К., съобразно събраните доказателства, в размер на 350.00 лева, представляващи адвокатско възнаграждение и разноските по делото от 336.21 лева, в полза на бюджета на съдебната власт, включващи изплатеното от бюджета на съда възнаграждение за извършената съдебно-счетоводната експертиза от 230.00 лева и държавна такса за производството от 106.21 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл. 235 от ГПК, Бургаският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

 

ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, с адрес област София, община Столична град София 1000, бул. Александър Малинов № 1, да заплати на С.Ч.К., с ЕГН **********с адрес ***, сумата от 1564.43 лева(хиляда петстотин шестдесет и четири лева и четиридесет и три стотинки), от която 1405.25 лева-главница, представляваща неплатено брутно допълнително възнаграждение за положен 202.21 часа извънреден труд, в периода от 22.07.2016 год. до 22.07.2019 год., на изпълняваната длъжност „старши полицай“ в група 01 „Патрулно-постова дейност“, сектор „Опазване на обществения ред в железопътния транспорт“ при Зонално жандармерийско управление-Бургас, в структурата на Главна дирекция „Национална полиция”-МВР и 159.18 лева-обезщетение за забавеното плащане на главницата/лихва/, за периода от 30.10.2016 г. до 22.07.2019 г., заедно със законната лихва върху главницата от предявяването на главния иск-22.07.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, с адрес област София, община Столична град София 1000, бул. Александър Малинов № 1, да заплати на С.Ч.К., с ЕГН **********с адрес ***, направените по делото разноски, в размер на 350.00(триста и петдесет) лева.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция”-МВР, с адрес област София, община Столична град София 1000, бул. Александър Малинов № 1, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд-Бургас, разноски по делото от 336.00(триста тридесет и шест) лева, от които 230.00 лева- изплатеното от бюджета на съда възнаграждение за извършената съдебно-счетоводната експертиза и 106.21 лева-държавна такса за производството.

РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване, в двуседмичен срок от връчването му на страните, пред Окръжен съд-Бургас.

 

 

                                                     Районен съдия: п/ не се чете/

 

Вярно с оригинала! МД