Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
16.11.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
14.10 |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Айгюл
Шефки Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Бонка
Василева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
96 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от О.Б.И. от ***,
действащ чрез пълномощника си адв. М.Ч., против
Решение № 168/24.06.2020 г., постановено по АНД № 480/2020 г. по описа на
Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е потвърдено Наказателно
постановление № 20-1300-000081/04.02.2020 г., издадено от началник сектор „Пътна
полиция“ към ОДМВР гр.Кърджали, с което на О.Б.И. от *** е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Кърджали
е неправилно и незаконосъобразно.
Счита за неправилни изводите на първоинстанционния
съд, че НП не страда от пороци в съдържанието си, водещи до отмяната му. В тази
връзка сочи, че процесното наказателно постановление
не съдържало факти относно правните основания за издаването му. Бил посочен единствено
текста на закона, но не и фактическите основания за издаването му, поради което
не ставало ясно какво конкретно деяние е осъществено от наказаното лице. Това
от своя страна представлявало съществено нарушение на административнопроизводствените
правила.
Излага съображения, че наложеното административно
наказание се явявало незаконосъобразно. В този смисъл административно
наказващият орган не бил изследвал въпроса, кога е придобито МПС и дали към
датата на проверката е бил изтекъл срокът по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Не бил
отчетен факта, че в конкретния случай управляваният от О.И. автомобил бил с
поставени регистрационни табели и валидно сключена застраховка „гражданска
отговорност“. Счита, че неизпълнението на задължението по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП не обосновавало извършването на нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и
ангажирането на административна отговорност по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП. По
делото липсвали и данни жалбоподателят да е бил надлежно уведомен за
прекратената регистрация на управляваното МПС, поради което липсвало
осъществено деяние от субективна страна.
Предвид изложеното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 168/24.06.2020 г., постановено по АНД № 480/2020 г. по
описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови решение по същество, с
което да отмени Наказателно постановление № 20-1300-000081/04.02.2020 г.,
издадено от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР гр.Кърджали. Претендира
присъждането на деловодни разноски.
В съдебно заседание адв. М.Ч.
поддържа жалбата по изложените в нея съображения.
Ответникът по
касация – началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР
гр.Кърджали, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор В.,
оспорва касационната жалба като неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Релевира съображения, че
административното нарушение било безспорно доказано и съдебното производство не
били допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, респ. визираните в жалбата касационни основания не са налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за необоснованост и незаконосъобразност на атакуваното решение, както и
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила се явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.
2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № 20-1300-000081/04.02.2020 г., издадено от началник
сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР гр.Кърджали, с което на О.Б.И. от *** е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1
от ЗДвП, както и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки.
Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и при съставянето им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението било описано с всички относими към
състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено
и нарушителят бил индивидуализиран. От доказателствата по делото безспорно се
установявало, че санкционираният правен субект е осъществил състава на посоченото
в акта и постановлението нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Налице било съответствие между обстоятелствата на
описаното в акта и наказателното постановление нарушение с посочената като
нарушена разпоредба, а също и санкционната такава.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на пълномощника на О.Б.И. от ***, са неоснователни и релевираните
отменителни основание не са налице. В тази връзка
като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение е установено от обективна и
субективна страна, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката
на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на постановеното решение.
Касационният съдебен състав изцяло
споделя изводите на районния съд, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.
За прецизност следва да се отбележи следното:
На първо място, неоснователни са доводите на касатора за допуснати нарушения на административнонаказателния
процес при установяване на нарушението. В тази връзка следва да се отбележи, че
процесният АУАН е съставен в съответствие с
изискванията на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, а именно в присъствието на нарушителя и
свидетелите, които са присъствали при извършване на нарушението. Актът съдържа
всички необходими реквизити, съгласно нормата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно
предявен за запознаване и връчен на нарушителя, който е подписал акта без
възражения.
Основание за отмяната на наказателното
постановление би било наличието на допуснати съществени нарушения при
съставянето на АУАН или съществени нередовности в
неговото съдържание, които са довели до ограничаване правото на защита на лицето,
чиято административнонаказателна отговорност е
ангажирана, или възпрепятстват съдебната проверка за законосъобразност на
издаденото наказателно постановление. В конкретния случай такива не са
констатирани, поради което така въведения довод се явява неоснователен.
Безспорно е, че по процесното
деяние е налице произнасяне от Районна прокуратура – Кърджали, като с
Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 27.01.2020 г. е
отказано образуването на наказателно производство за извършено престъпление по
чл. 345, ал. 2 от НК срещу О.Б.И. от ***. Не е налице обаче хипотезата на чл.
36, ал. 2 от ЗАНН, респ. липса на образувана административна преписка или
прекратена такава с мотивирана резолюция на АНО, поради което обосновано и
законосъобразно се явява издаването на атакуваното наказателно постановление
въз основа на горецитирания акт за установяване на
административно нарушение. Следва да се отбележи, че Наказателно постановление № 20-1300-000081 е
издадено на 04.02.2020 г., а АУАН е съставен на 05.01.2020 г., т.е. спазен е срокът
по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.
На следващо място неоснователни са твърденията за
липса на осъществено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. От фактическа страна
пред на районния съд е било установено, че на 05.01.2020 г. в ***, на *** О.Б.И.
е управлявал лек автомобил „Фолксваген“ с рег. № ***, закупен от лицето с
договор за покупко-продажба от 23.10.2019 г. При извършената справка от
служителите на РУ-Кърджали е констатирано, че автомобилът е с прекратена регистрация
на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, считано от 24.12.2019 г.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, регламентира,
че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство.
В конкретния случай не е спорно, че управляваният
от касатора автомобил на 05.01.2020 г. е бил със
служебно прекратена регистрация, поради
неизпълнение на задължението на И., в качеството му на собственик да регистрира
МПС в законоустановения срок от придобиването му. С
други думи към описаната в АУАН и НП дата автомобилът не е бил регистриран по
надлежния ред, с което е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Цитираната норма съдържа в себе си две хипотези, обуславящи ангажирането на административнонаказателна отговорност: на водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред
(1); на водач, който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер (2). С оглед това, че на 05.01.2020 г. касаторът е управлявал лек автомобил „Фолксваген“ с рег. № ***,
който е бил със служебно прекратена регистрация, то към посочената дата
автомобилът се явява нерегистрирано МПС по смисъла на закона, поради което е осъществен
съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
На следващо място следва да се отбележи, че редът
за служебното прекратяване на регистрацията на моторни превозни средства и
ремаркетата, теглени от тях, е нормативно
установен в чл. 18б от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от
2012 г., бр. 20 от 2018 г.) В чл. 18б, ал. 1, т. 10 от Наредбата е въведено
като основание за служебно прекратяване на регистрацията по реда на чл. 143,
ал. 15 от ЗДвП, на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в
двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство. Изискването за отнемане на регистрационния талон и
регистрационните табели е предвидено при служебно прекратяване на регистрацията
на основание чл. 143, ал. 11 от ЗДвП в случаите на глава шеста по ЗДвП (чл. 171 и сл. от ЗДвП ),
което е различно основание за служебно прекратяване на регистрацията на
регистрирано пътно превозно средство и очевидно е неотносимо
за процесния случай.
Неоснователни се явяват и възраженията, изложени в
жалбата, относно неправилната квалификация на вината на наказаното лице.
Нормата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП, въвежда задължение за приобретателя
на регистрирано пътно превозно средство в срок до един месец да регистрира
придобитото превозно средство в службата за регистрация на пътни превозни
средства по постоянния адрес или адрес на регистрация на собственика, освен
когато пътното превозно средство е придобито от търговец с цел продажба. О.Б.И.,
в качеството си на приобретател на МПС - купувач по
договор от 23.10.2019 г. за покупко-продажба на лек автомобил „Фолксваген Пасат“
с рег. № ***, не е изпълнил задължението да регистрира МПС, поради което след
изтичане на двумесечния срок от датата на придобиване, е възникнало основанието
по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Посочената разпоредба не въвежда задължение за
уведомяване на собственика на пътното превозно средство, чиято регистрация е
прекратена, за разлика от нормата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП. Незнанието на
наказаното лице, че неизпълнение на задължението за регистрация е съпроводено
със нормативно установена санкция, не е основание за отпадане на административнонаказателната отговорност. В този смисъл
касационният съд изцяло споделя изложените от районния съд мотиви в тази
насока.
В конкретния случай не са налице предпоставките за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, респ. осъщественото деяние не се отличава с
липса на обществена опасност или с явно незначителна такава, различаваща се от
обикновените случаи на административни нарушения от този вид.
Наложените наказания, в минимално установения от
закона минимум, са съобразени с обществената опасност на деянието и явяват в съответствие
с целта на закона и чл. 27 от ЗАНН.
Предвид горното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба от пълномощника на О.Б.И. за неоснователна, поради което и процесното решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно,
респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и
съществени нарушения на съдопроизводствените правила,
следва да бъде оставено в сила.
При този изход на делото, по отношение
на касатора не са налице основанията на чл. 63, ал. 3
от ЗАНН, поради което не следва да бъдат присъждани деловодни разноски.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63, ал. 1, предл. ІІ от ЗАНН,
Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 168/24.06.2020 г., постановено по АНД № 480/2020 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.