№ 108
гр. Ботевград, 31.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, I-ВИ НАК. СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Ц.Х.П.
при участието на секретаря Л.Б.П.
като разгледа докладваното от Ц.Х.П. Административно наказателно дело №
20241810200605 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
В. Г. Н. с ЕГН********** е обжалвал в законния срок електронен
фиш за налагане на глоба серия К №**** на ОДМВР-София, с който на
основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.5 от ЗДвП му е наложено
административно наказание “глоба” в размер 400.00 лева за нарушение по чл.
21, ал. 2 вр. ал.1 от ЗДвП, като излага съображения за незаконосъобразност на
същия и моли да бъде отменено изцяло.
В съдебно заседание, жалбоподателят поддържа жалбата си чрез
депозирано писмено становище.
Въззивната страна – ОДМВР - София, редовно призована, не
изпраща представител в съдебно заседание и изразява също писмено
становище по жалбата, като я оспорва и прави възражения за прекомерност на
адвокатското възнаграждение.
Ботевградска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие
за установено следното от фактическа и правна страна:
1
Съдът приема, че от приложените по делото писмени
доказателства: протокол от проверка № ****г.; удостоверение за одобрен тип
средство за измерване №****; Заповед № ****г. на Министъра на МВР с
приложена бланка на електронен фиш за налагане на глоба; Заповед № ****
на Министъра на МВР с приложена бланка на електронен фиш за налагане на
глоба; снимка; протокол за използване на автоматизирано техническо или
система от 14.04.2023г.; снимков материал – 5бр.; ежедневна форма на отчет;
справка за собственост на МПС от ИИС на МВР; разпечатка от АИС-АНД,
удостоверяваща връчването на електронен фиш №****; обяснителна записка
– 4л.; куриерска разписка, се установява следната фактическа обстановка:
На 14.04.2023г. в 10:03ч, в района на община Правец, на АМ
„Хемус” в участъка на 56+500км. в посока на движение към гр.Варна, с
автоматизирано техническо средство, насочено към гр.София била засечена
скоростта на движение на МПС –лек автомобил м „Ауди А 6“, с рег.№****
собственост на **** ООД. Тогава била отчетена скорост на движение от
137км/ч., надвишаваща разрешената от 90 км/ч /ограничена с пътен знак В-
26/, и било установено превишение от 47км/ч. Техническото средство
представлява мобилна система за видеоконтрол на скоростта. Въз основа
на заснетата с АТС снимка е издаден атакувания електронен фиш от
ОДМВР- София за налагане на глоба в размер на 400.00 лева на Н., в
качеството му на законен представител на горепосоченото търговско
дружество.
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй като е депозирана в
законоустановения 14-дневен срок и е подадена от легитимиран субект
/срещу който е издадено атакувания ЕФ/, при наличие на правен интерес от
обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното
нарушение/.
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата е основателна
по следните съображения:
С разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 2015г./
приета в съответствие с ТР №1/2014г. на ОС на ВАС на Министъра на
вътрешните работи е вменено задължение за приемане на наредба за реда за
ползване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. В
изпълнение на тази разпоредба е приета Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.
/обн. Дв бр.36/19.05.2015г./ с която са уредени условията и реда за използване
2
на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, като тези условия и ред обхваща както стационарните,
така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов нормативен акт са
регламентирани ясни и конкретни правила за използване на мобилни
технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат
право да ги използват, които са в съответствие с мотивите на ТР №1/2014г. на
ОС на ВАС. В протокола, приложен и приет по делото, като писмено
доказателство е отразено, че контрола е извършен едновременно при
стационарен и динамичен режим, като за последния е попълнен началото и
края на участъка му. Съгласно чл.11 ал.2 от Наредба № ****г. при динамичен
режим не се издават електронни фишове. В случая обаче такъв е издаден,
което сочи, че не са спазени, установените с подзаконов нормативен акт
условия и ред за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, и обжалваният
електронен фиш се явява незаконосъобразен, и като такъв следва да бъде
отменен.
Освен това, от отразеното в протокола, не става ясно техническото
устройство било ли е монтирано в служебния автомобил, както е отразено в
протокола или е било извън него, както се вижда от приложената снимка.
Всичко това, отразено в протокола, попълнен при използването на АТС
поставя под съмнение законността на процедурата по контрола на скоростта на
процесния автомобил. Ясното и коректно отразяване на обстоятелствата в
протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № ****г., е необходимо, за да бъде
извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. С
оглед на това, съдът намира, че в случая, не е съставен по съответния ред
задължителния протокол за използване на автоматизирано техническо
средство, съгласно приложението на Наредба № **** г. на МВР и не са
спазени изискванията на чл.10, ал.1 от същата наредба.
От друга страна, за да е законосъобразно използването на мобилно
средство за видеоконтрол, респ. издаването на електронния фиш, едно от
условията за това е да са спазени изискванията на разпоредбата на чл.16, ал.
5 от Наредба № ****г., с оглед на която при съставяне на акт за установяване
на административно нарушение за превишена скорост, издаване на
наказателно постановление или издаване на електронен фиш за установено
нарушение за превишена скорост от измерената от АТСС скорост се приспада
3
максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена в чл. 755
от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен
контрол (ДВ, бр. 98 от 2003 г.). Според чл.755, ал. 1, т. 2 от последната
наредба, относима към настоящата хипотеза, максимално допустимата грешка
е ± 3 km/h до 100 km/h или ± 3 % от измерената стойност за скорости над 100
km/h – при реални условия на измерване на скорост при полеви тестове. В
настоящия случай от отразеното в издадения ЕФ не става ясно какъв е бил
приспаднатия толеранс от измерената скорост, дали минус 3 km/h или минус
3% от измерената стойност на скоростта, което не може да се предполага, а
следва да се посочи ясно и недвусмислено. Недопустимо е в санкционен акт,
какъвто е атакувания ЕФ да се изписва, че отчетения толеранс е -3км( %),
като при изписването му по такъв начин нарушителят, а и съдът да го
тълкуват и да се предполага какво конкретно е искал да посочи издателя на
ЕФ - дали приспаднатия толеранс е абсолютна стойност от измерената скорост
или процент от същата. Това е процесуално нарушение, водещо до
незаконосъобразност на електронния фиш и до неговата отмяна. По този
начин е било накърнено правото на защита на жалбоподателя, който има право
да узнае за какво точно нарушение е санкциониран. Според съда следва от
самия ЕФ да става ясно на нарушителя каква величина и стойност е бил
приспаднатия толеранс, а не издателят да принуждава същия да се запознава с
цялата преписката по издаването му, за да го установи. В този смисъл съдът
следва да отбележи, че е недопустимо издателят на ЕФ с пренебрежителното
си отношение към издаването му, да принуждава санкционираните граждани,
едва след като се запознаят с цялата преписка по издаването му, да разбират за
какво точно нарушение са били наказани.
Съдът не трябва да толерира небрежността, с която се издават ЕФ и
в които не се сочат обстоятелствата по твърдяното нарушение, като обяснява
на жалбоподателите, че същите се съдържат в другите материали по
преписката и да се преценяват в съвкупност. Ако настоящият състав приеме,
че това е така, то значи по аналогия и че обстоятелствата и по атакуваните НП
също следва да се допълват от изготвените от актосъставителите докладни
записки, обяснения и други писмени доказателства или доказателствени
средства.
Съдът трябва да е взискателен към съдържанието на ЕФ, толкова,
4
колкото е и към наличните реквизити на наказателните постановления по
отношение на описанието на нарушението и обстоятелствата, при които се
твърди, че е извършено, за да бъде гарантирано в оптимална степен правото на
защита на наказаните лица.
Всичко това, прави атакувания ел. фиш незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен изцяло.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.2, т.1 вр. ал.3, т.2
от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло електронен фиш за налагане на глоба серия К
№**** на ОДМВР-София, с който на В. Г. Н. с ЕГН********** му е
наложено административно наказание “глоба” в размер 400.00лева за
нарушение по чл. 21, ал. 2 вр. ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му, пред
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
5