Определение по дело №116/2024 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 март 2024 г. (в сила от 14 март 2024 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20247140700116
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2024 г.

Съдържание на акта

O П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 375

гр.Монтана, 14.03.2024 год.,

 

Административен съд - Монтана първи съдебен състав в закрито заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и четвърта година в състав,

 

Административен съдия: Соня Камарашка

 

като разгледа докладваното от съдията Административно дело №116/2024г. по описа на Административен съд - Монтана, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.147, ал.3 във вр. ал.1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл.9б, ал.1 и чл.4, ал.1 от Закон за местните данъци и такси (ДОПК)

 

Образувано е по подадена жалба от Т.М.В. ***, п.к.2490 против Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец с което на осн. чл.155, ал.1 от ДОПК във вр. чл.107, ал.4 от ДОПК е оставена без разглеждане жалба против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** , в качеството й на С*** инспектор“ „Местни данъци и таксипри Общинска администрация Вършец, оправомощена със Заповед №56/14.02.2020г. на кмета на Община Вършец, поради изтекъл преклузивен срок за обжалването му.

В жалбата се излагат доводи за нищожност на оспореното решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец, както и на издадения Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** на длъжност – специалист инспектор в сектор „Местни данъци и такси“ при Община Вършец за установени задължения на Т.М.В. за данък върху недвижимите имоти, такса битови отпадъци и лихви за просрочие по партида №4008023210001 за периода 2011г. – 2019г. и по партида №6205Н10248 за периода 2019г. – 2020г. Твърди се некомпетентност на издателя на административния акт, липса на изискуемата от закона форма, издаването на АУЗ при съществени нарушения на процесуалния и материалния закон, липса на посочване пред кой орган може да се обжалва, липса на данни за органът и качеството на лицето въз основа на чиято заповед се упражняват властнически действия. Сочи, че отстрана на Община Вършец не са изпълнени указанията дадени в Определение №197/11.05.2022г. постановено по адм. Дело №177/2022г. по описа на АС – Монтана.

Подадената жалба е ДОПУСТИМА за разглеждане, тъй като е подадена в законоустановения срок по чл.140, ал.1 от АПК, като видно от известие за доставяне на оспореното Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец, същото е получено на 29.12.2023г., но в него не е посочено дали подлежи на обжалване, а жалбата е подадена на 29.02.2024г. и е заведена с вх.№568 по описа на АС – Монтана, като е подадена от лице имащо правен интерес от оспорването.

В съпроводителното писмо за изпращане на административната преписка административният орган - Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС при община Вършец не е изразил становище по така подадената жалба.

Предвид изложеното в подадената жалба за нищожност на Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец, съдът намира, че следва да се произнесе в закрито заседание с настоящото определение, на основание чл. 147, ал. 3, във вр. с ал. 1 от ДОПК.

Въз основа на събраните по делото писмени доказателства и служебно приложеното Адм. дело №177/2022г. по описа на АС - Монтана, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

С Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** на длъжност – специалист инспектор в сектор „Местни данъци и такси“ при Община Вършец /надлежно оправомощен видно от приложената заповед №56/14.02.2020г. на кмета на Община – Вършец/ е установен размера на задълженията за данък върху недвижимите имоти, такса битови отпадъци и лихви за просрочие по партида №4008023210001 за периода 2011г. – 2019г. и по партида №6205Н10248 за периода 2019г. – 2020г. на Т.М.В.. В АУЗ е посочено, че установените задължения подлежат на доброволно плащане в 14 – дневен срок от връчването на акта и са указани начин и банкови сметки за това, както и че след изтичането на този срок, актът подлежи на принудително изпълнение, а освен това е указано, че същият АУЗ, на основание чл. 107, ал. 4 от ДОПК, може да бъде обжалван в 14 - дневен срок от получаването му, пред директора на Дирекция МДТ при община Вършец.

По делото е представено известие за доставяне изпратено с изх.№9400-266/05.02.2021, като видно от обратна разписка с която се удостоверява връчване на Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** на длъжност – специалист инспектор в сектор „Местни данъци и такси“ при Община Вършец, с адресат жалбоподателя е получен лично от него на 12.02.2021г. за което е положен подпис.

Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** на длъжност – специалист инспектор в сектор „Местни данъци и такси“ при Община Вършец не е обжалван и е влязъл в законна сила, като са предприети действия по принудително събиране на публични вземания, за което е образувано изпълнително производство №1-151/2021 по описа на Районен съд – Монтана.

По повод подадена жалба от Т.М.В. с искане за нищожност на Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** в Административен съд – Монтана е било образувано Адм. Дело №177/2022г. по описа на АСМ, по което с Определение №197 от 11.05.2022г. жалбата на Т.В. е приета за недопустима, тъй като АУЗ не е обжалван по административен ред по наведените доводи за неговата нищожност, съгласно чл.156, ал.2 от ДОПК приложим на осн. Чл.4, ал.1 във вр. чл.9б от ЗМДТ и жалбата му е изпратена по компетентност на Началник отдел „Местни данъци и такси“ в Община Вършец по подведомственост. Определението е влязло в законна сила на 20.09.2022г., след обжалване.

В изпълнение на това Определение №197 от 11.05.2022г., постановено по административно дело № 177/2022 г. по описа на Административен съд – Монтана е издадено и обжалваното Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец. В мотивите към това решение е посочено, че при подаване на жалбата не е бил спазен редът, указан в чл. 156, ал. 2 от ДОПК, като същата е била подадена направо до Административен съд – Монтана и че жалбата е подадена след предвидения в чл. 107, ал. 4 от ДОПК 14 - дневен срок. Посочено е че Акт за установяване на задължение по декларация по чл.107, ал.3 ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** е връчен на 12.02.2021г., съгласно известие за доставяне, получено лично срещу подпис от Т.В. и че срокът за обжалване на акта е изтекъл на 26.02.2021 г. Предвид тези мотиви и на основание чл.155, ал.1 във вр. чл. 107, ал. 4 от ДОПК, с това решение директорът на Дирекция Специализирана администрация“ УОС при Община Вършец е оставил без разглеждане жалбата на Т.В. против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** . В Решението не е посочен срок за неговото обжалване и същото е връчено лично на жалбоподателя на 29.12.2023г., видно от известието за доставяне на л.36 по делото.

При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена пред надлежен съд, макар и не по установения ред, от легитимирано лице, при наличие на правен интерес от оспорването, в законоустановения по чл. 140, ал. 1 от АПК. Същата отговаря на изискванията за форма и съдържание, регламентирани в чл. 149, във връзка с чл. 145 от ДОПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните мотиви:

На основание чл.4, ал.1ал.5 и чл. 9б от ЗМДТ, установяването на местните данъци и такси се извършва с акт на служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Компетентният орган по чл.4, ал. 3, във връзка с ал.4 от ЗМДТ, издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок - арг. чл. 107, ал. 3 от ДОПК, в който е регламентиран реда за установяване на задължения по декларация. Съгласно чл.144, ал. 1 от ДОПК, по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, като в чл.107, ал. 4 от ДОПК е предвидено, че обжалването по административен ред се осъществява пред директора на териториалната дирекция. За целите на обжалването на задълженията за местни данъци и такси, съгласно чл.4, ал.5, предложение второ от ЗМДТ, правомощията на териториален директор се изпълняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община, т. е. в случая – от директора на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС при Община гр.Вършец. Съгласно чл. 156, ал. 1 от ДОПК, на обжалване пред съда подлежи ревизионния акт в частта, която не е отменена при обжалването по административен ред, а в случая - актът за установяване на задължения по декларация. Съобразно чл.156, ал.2 от ДОПК, ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Съгласно цитираните разпоредби, ДОПК не предвижда възможност за обжалване на тази категория актове направо пред съд, без да е изчерпан предварително административния ред за това, т. е. административното обжалване пред решаващия орган, който в случая е директорът на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС при Община гр.Вършец, е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването на акта по съдебен ред. В случая, директорът на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС при Община гр.Вършец е бил сезиран с жалба с Вх. №915 от 27.04.2022г. по описа на АдмС – Монтана, изпратена за произнасяне на административния орган с цитираното по-горе Определение №197 от 11.05.2022г., постановено по административно дело № 177/2022 г. по описа на Административен съд – Монтана, като в тази жалба е направено искане за прогласяване на нищожността на Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** . По тази жалба, решаващият орган се е произнесъл с Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец, с което е оставил жалбата без разглеждане, поради просрочване на същата.

Съгласно чл. 147, ал. 1 и ал. 3 от ДОПК, когато жалбата е просрочена, тя се оставя без разглеждане от компетентния да я разгледа орган с решение, което може да се обжалва в 7-дневен срок от връчването му пред административния съд по местонахождението на решаващия орган, а съдът се произнася с определение в 30-дневен срок.

Видно от мотивите на оспореното решение, решаващият орган е обсъдил редовното връчване на АУЗ и подадената след срока жалба против него. В развитите мотиви към това решение, обаче, липсват каквито и да е доводи относно заявената от жалбоподателя Т.В. нищожност на обжалвания Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** , а в разпоредителната част на решението също липсва произнасяне по така формулираното искане. С оглед на това, настоящият съдебен състав приема, че след като решаващият орган е бил сезиран с искане за прогласяване на АУЗ като нищожен, поради изложените в жалбата доводи и съображения, което искане не е ограничено със срок и касае основателността на жалбата, а не допустимостта й, то същият е следвало да се произнесе по същество и решението му да съдържа както мотиви, относно така формулираното искане за прогласяване на нищожност на акта, така и разпоредителна част по това искане. В случая, обаче, решаващият орган е оставил жалбата без разглеждане, като просрочена в производство по чл. 147 от ДОПК. Нормата на чл. 147, ал. 1 от ДОПК, на която се е позовал органът сочи, че когато жалбата е просрочена, тя се оставя без разглеждане от компетентния да я разгледа орган. Тази норма е приложима, когато се оспорва законосъобразността на АУЗ и в този смисъл може да се говори за просрочие, тъй като оспорването на законосъобразността е ограничена със срок/14-дневен срок от връчване или получаване на акта/. Когато, обаче, се оспорва действителността на АУЗ поради неговата нищожност, не следва да се обсъжда просрочие на жалбата, тъй като оспорването на това основание не е ограничено във времето с никакъв срок. В настоящия случай, видно от жалбата, изпратена на органа, жалбоподателя е формулирал искане за прогласяване на нищожност на АУЗ, с изложени твърдения в тази насока, поради което не е налице просрочие на жалбата, за да бъде оставена същата без разглеждане, на основание чл. 147, ал. 1 от ДОПК, както е сторено с оспоренето Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец.

С оглед изложените мотиви следва да се приеме, че решението на решаващия орган е неправилно, тъй като същият е бил сезиран с жалба за прогласяване на нищожност на АУЗ, но вместо да се произнесе по това искане, той е оставил жалбата без разглеждане като просрочена, на основание чл. 147, ал. 1 от ДОПК. Това налага отмяна на решението и връщане на административната преписка на органа за разглеждане на жалбата, съобразно мотивите на настоящия съдебен акт и за произнасяне по направеното искане за прогласяване на нищожност на Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК с №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** в качеството й на С*** инспектор“ „Местни данъци и такси“ при Общинска администрация Вършец.

Съгласно разпоредбата на § 2 от ДР на ДОПК, за неуредените с кодекса случаи се прилагат разпоредбите на АПК и ГПК, а съгласно разпоредбата на чл. 88, ал. 3 от АПК, определението, с което съдът се произнася по жалба против акт на по-горестоящ административен орган, с който е оставил без разглеждане жалба, адресирана до него, е окончателно.

Водим от горното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 147, ал. 3, във връзка с ал. 1 от ДОПК, Административният съд- Монтана

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ Решение №12/06.06.2022г. издадено от Директор на Дирекция „Специализирана администрация“ УОС – А*** Т*** при Община гр.Вършец, с което е оставена без разглеждане жалбата на Т.М.В. ***№915 от 27.04.2022г. по описа на Административен съд – Монтана против Акт за установяване на задължения по декларация по чл.107, ал.3 ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** , в качеството й на С*** инспектор“ „Местни данъци и такси“ при Общинска администрация Вършец.

 

ИЗПРАЩА административната преписка на Директор Дирекция „Специализирана администрация“ при Община Вършец за произнасяне в законноустановения срок по жалба с Вх. №915 от 27.04.2022г. по описа на Административен съд – Монтана изпратена му за произнасяне с Определение №197 от 11.05.2022г., постановено по административно дело № 177/2022 г. по описа на Административен съд – Монтана подадена от Т.М.В. *** против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК №4586-1/05.02.2021г. издаден от С*** М*** , в качеството й на С*** инспектор“ „Местни данъци и таксипри Общинска администрация Вършец, при съобразяване с указанията по приложението на закона, дадени в настоящото определение.

 

Препис от Определението на основание чл.138, ал.3 във вр. чл.137 от АПК да се изпрати на страните.

 

            Определението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                                                   Административен съдия: