Присъда по дело №3054/2025 на Софийски градски съд

Номер на акта: 96
Дата: 7 юли 2025 г. (в сила от 23 юли 2025 г.)
Съдия: Цветан Иванов Колев
Дело: 20251100203054
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 9 май 2025 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 96
гр. София, 07.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО 37 СЪСТАВ, в публично заседание
на седми юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Цветан Ив. Колев
СъдебниП. М. Димитров

заседатели:Мария Ст. Янкова
при участието на секретаря Анита Г. Георгиева
и прокурора Д. В. М.
като разгледа докладваното от Цветан Ив. Колев Наказателно дело от общ
характер № 20251100203054 по описа за 2025 година
След тайно съвещание, на основание Закона и вътрешното си убеждение, съдът
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия К. И. И., ЕГН **********, роден на ****
година в град София, българин, български гражданин, със средно образование,
неосъждан, работи като ватман „водач“ на трамвайна мотриса към „Столичен
електранспорт“ ЕАД, живущ в с. Лозен, общ. Столична, улица ”****, за
ВИНОВЕН в това, че на 15.04.2023 година, около 10:04 часа, в град София, по
обособено трамвайно трасе на бул. „Ситняково” с посока от улица
“Марагидик“, към ул.” Черковна” и в района на спирка на СМЕТ № 2073,
ул.”Оборище”, при управляване на пътно превозно средство – подвижен
железопътен състав - трамвайна мотриса с № 4120, съчленена с трамвайна
мотриса с Ш1В.№ 4 136, движеща се по линия № 20, нарушил правилата за
движението по пътищата, както следва:
чл. 68, т.2 от ЗДвП: Водачьт на пътно превозно средство от редовните
линии за обществен превоз на пътници е длъжен да осигури възможност
за безопасно качване и слизане на пътниците.
чл.132, т.2 от ЗДвП: ”При превозване на пътници водачът е длъжен
преди потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за
безопасното им превозване"
чл.132, т .3 от ЗДвП: “Да затваря вратите на превозното средство преди
1
потеглянето и да не ги отваря по време на движение на трамвая“
като при потегляне на трамвайната мотриса от спирката, при слизане от
средна врата на втората трамвайна мотриса, вратата е захванала лявата ръка
на пътничката М.С.А. с ЕГН **********, след което е повлекла и влачила
пътничката, тя паднала на обособеното трамвайно трасе /между бордюра на
пешеходния остров и дясната релса/, при което десният й крак попаднал под
рамата на трамвайната мотриса и по непредпазливост причинил смъртта на
пътничката А., /на 80 год./, настъпила на 05.05.2023 година в болнично
заведение УМБАЛ ’’Света Анна”, която смърт е в пряка и непрекъсната
причинно-следствена връзка с получените при пътно-транспортно
произшествие травматични увреждания: тежки възпалителни изменения на
белите дробове с генерализиране на инфекцията /сепсис/, които от своя страна
са довели до дихателна и многоорганна недостатъчност, поради което и на
основание чл.343, ал.1, б. ”В”, прдл. първо, във вр. чл.342, ал.1, пр.1 от
НК, във вр. с чл.54,ал.1 от НК го ОСЪЖДА на ЧЕТИРИ ГОДИНИ
„ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА“.
На основание чл. 373,ал.2 от НПК, във вр. с чл.58а,ал.1 от НК
НАМАЛЯВА определеното наказание „лишаване от свобода“ с 1/3 като след
редукцията наказанието, което следва да изтърпи К. И. И., ЕГН ********** е
ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ДВЕ ГОДИНИ и ОСЕМ МЕСЕЦА.
На основание чл.66,ал.1 от НК ОТЛАГА изпълнението на наложеното
наказание „лишаване от свобода“ с изпитателен срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ,
считано от датата на влизане на присъдата в законна сила.
На основание чл.37,ал.1,т.7 от НК ЛИШАВА подсъдимия К. И. И.,
ЕГН ********** от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО
СРЕДСТВО за срок от ТРИ ГОДИНИ.
ОСЪЖДА подсъдимия К. И. И., ЕГН ********** да заплати по сметка
на СДВР сумата от 1722,58 лева, представляваща направени деловодни
разноски в досъдебната фаза, както и сумата от пет лева при служебно
издаване на изпълнителен лист.
ОСЪЖДА подсъдимия К. И. И., ЕГН ********** да заплати на
частната обвинителка Б. Х. М. сумата от 2000 лева, представляваща
направени в производството деловодни разноски за процесуално
представителство.
Присъдата подлежи на обжалване и протестиране пред Софийски
Апелативен съд в петнадесет дневен срок от днес.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

Мотиви към Присъда, постановена на 07.07.2025 година по НОХ
дело № 3054/2025 година, по описа на Софийски градски съд.
С обвинителен акт, внесен от Софийска градска прокуратура на
подсъдимия К. И. И., ЕГН ********** е повдигнато обвинение в това, че на
15.04.2023 година, около 10:04 часа, в град София, по обособено трамвайно
трасе на бул. „Ситняково” с посока от улица “Марагидик“, към ул.” Черковна”
и в района на спирка на СМЕТ № 2073, ул.”Оборище”, при управляване на
пътно превозно средство – подвижен железопътен състав - трамвайна мотриса
с № 4120, съчленена с трамвайна мотриса с Ш1В.№ 4 136, движеща се по
линия № 20, нарушил правилата за движението по пътищата, както следва:
чл. 68, т.2 от ЗДвП: Водачьт на пътно превозно средство от редовните
линии за обществен превоз на пътници е длъжен да осигури възможност
за безопасно качване и слизане на пътниците.
чл.132, т.2 от ЗДвП: ”При превозване на пътници водачът е длъжен
преди потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за
безопасното им превозване"
чл.132, т .3 от ЗДвП: “Да затваря вратите на превозното средство преди
потеглянето и да не ги отваря по време на движение на трамвая“
като при потегляне на трамвайната мотриса от спирката, при слизане от
средна врата на втората трамвайна мотриса, вратата е захванала лявата ръка
на пътничката М.С. А. с ЕГН **********, след което е повлекла и влачила
пътничката, тя паднала на обособеното трамвайно трасе /между бордюра на
пешеходния остров и дясната релса/, при което десният й крак попаднал под
рамата на трамвайната мотриса и по непредпазливост причинил смъртта на
пътничката А., /на 80 год./, настъпила на 05.05.2023 година в болнично
заведение УМБАЛ ’’Света Анна”, която смърт е в пряка и непрекъсната
причинно-следствена връзка с получените при пътно-транспортно
произшествие травматични увреждания: тежки възпалителни изменения на
белите дробове с генерализиране на инфекцията /сепсис/, които от своя страна
са довели до дихателна и многоорганна недостатъчност, престъпление по
чл.343, ал.1, б. ”В”, прдл. първо, във вр. чл.342, ал.1, пр.1 от НК.
Производството протече по реда на глава Двадесет и седма,
„Съкратено съдебно следствие в производство пред първата инстанция“,
чл.371,т.2 НПК.
В Разпоредително заседание подсъдимият и защитникът му направиха
искане за провеждане на съкратено съдебно следствие и съдът при липсата на
отрицателните предпоставки за това допусна такова.
В първото по делото съдебно заседание, представителят на Софийска
градска прокуратура заяви, че поддържа обвинението. Поиска подсъдимият
да бъде признат за виновен и да му бъде наложено наказание от четири години
лишаване от свобода, което след редукцията да бъде определено на три
години. Прокурорът заяви, че според него не е наложително подсъдимият да
търпи наказанието ефективно – изпълнението на наложеното може да бъде
отложено с изпитателен срок. Поиска и налагане на наказание „лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от четири години.
1
Подсъдимият, след като му бяха разяснени правата н наказателното
производство, включително и тези по чл.371,т.1 и 2 от НПК заяви, че признава
изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, че
дава съгласие да не се събират доказателства за тези факти, че разбира
последиците от направеното самопризнание и е наясно, че то не може да бъде
оттеглено впоследствие.
Съдът служебно констатира, че самопризнанието на подсъдимия,
направено в съдебно заседание, с което изцяло признава фактите, изложени в
обстоятелствената част на обвинителния акт, се подкрепя от събраните в хода
на Досъдебното производство писмени доказателства и доказателствени
средства. Прие, че подсъдимият не желае да бъдат събирани доказателства,
оборващи фактическата обстановка, изложена в обстоятелствената част на
обвинителния акт, както и че изявлението му е съзнателно и доброволно,
поради което и на основание чл.372, ал.4 от НПК, поради което с определение
обяви на страните, че при постановяване на присъдата си, ще се ползва от
дадените самопризнания на подсъдимия, ведно с писмените доказателства и
доказателствени средства.
„По същество“ на делото, подсъдимият се призна за виновен.
Защитникът му пледира за постановяване на осъдителна присъда с
прилагане на разпоредбата на чл.55,ал.1,т.1 от НК и поиска налагане на
смекчено наказание „лишаване от свобода“, чето изпълнение да бъде
отложено по реда на чл.66,ал.1 НК.
В „последната си дума“ подсъдимият К. И. И. поиска налагане на по-
леко наказание.
Съдът, съобразявайки направеното самопризнание по фактите,
доказателствата, становищата на страните и Закона, намира за установено от
фактическа и правна страна следното:
ПО ФАКТИТЕ:
През месец април 2023 година подсъдимият К. И. И. работел и все още
работи като ватман „водач“ на трамвайна мотриса към „Столичен
електранспорт“ ЕАД.
На 15.04.2023 г. около 09:30 ч. в гр. София обв. К. И. управлявал пътно
превозно средство - подвижен железопътен състав - трамвайна мотриса с инв.
№ 4120, съчленена с трамвайна мотриса с инв. № 4136, която се движела по
маршрута на трамвайна линия № 20 - от СМГТ №1058 „Метростанция
Опълченска“ до СМГТ № 0519.
Около 09,40 часа от спирка на градския транспорт № 0378, находяща се
на „Женски пазар“, във втората /прикачната/ трамвайна мотриса се качила
пострадалата М.С. А., ЕГН **********, като трамвайната мотриса,
управлявана от подсъдимия К. И. продължила да се движи по начертания
маршрут с посока на движение към бул.“Ситняково“, гр. София. Трамвайното
трасе по бул.“Ситняково“ било обособено в две трамвайни трасета,
предназначени за движение в двете посоки, като трамвайното трасе се
състояло от трамвайни релси, монтирани върху бетонна настилка, която била
2
суха, без наклони, дупки и неравности.
Около 10,04 ч., движейки се по обособено трамвайно трасе на бул.
„Ситняково”, с посока на движение от ул.“Марагидик“ към ул.” Черковна”, К.
И. спрял трамвайната мотриса на спирка на СМГТ № 2073, ул.”Оборище”, за
да могат пътуващите в трамвайната спирка да слязат и други да се качат.
До този момент пострадалата М.С. А. все още не била слязла и се
приготвила да слиза. Застанала до средната врата на втората трамвайна
мотриса. Преди трамвайната мотриса напълно да е спряла на спирката, /СМГТ
№2073 - ул.“Оборище“/, подсъдимият К. И. започнал да отворя вратите на
превозното средство и при спирането на мотрисата на спирката вратите й вече
били напълно отворени.
Събитието се разиграва в 10,04 ч. Пострадалата М.С. А. започнала да
слиза от мотрисата върху спирката от същата средна врата на втората
трамвайна мотриса. И в момента, в който се намирала на последното стъпало
и правила крачка да слезе извън превозното средство, К. И. затворил вратите
трамвая. В този момент, В. А. се намирала навън от превозното средство, но
лявата й ръка все още била навътре. Вратите на трамвайната мотриса
захванали ръката й. Тя дръпнала, за да се освободи, но не успяла. Започнала да
маха със свободната си ръка, за да накара водача да я забележи и да отвори
вратата, но безуспешно. К. И. задвижил трамвая, той потеглил, започнал да
ускорява, влачейки А. в продължение на четири секунди. Пътничката успяла
да освободи ръката си, но паднала на обособеното трамвайно трасе между
бордюра и пешеходния остров и дясната релса на релсовия път в посока към
спирка на масовия градски транспорт №1490. Десният й крак попаднал под
рамата на трамвайната мотриса. А. получила тежки наранявания.
Свидетелката Г.С.А. се обадила на тел.112. Пострадалата била закарана с
линейка в Спешно отделение на УМБАЛ „Света Анна“ град София, където
въпреки проведените медицински мероприятия и лечение, починала на
05.05.2023 година.
Това са фактите, отразени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
Същите бяха признати от подсъдимия. Съдът, намери, че тези факти се
подкрепят изцяло от събраните в досъдебното производство доказателства,
които съдът преценява на основа ние чл.378, ал.2 от НПК. А те са следните:
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Гласни доказателства:
Подсъдимият К. И. И. не дава обяснения в наказателното производство.
Свидетелски показания:
Съдът кредитира показанията на свидетелите Г.С.А-П., И. К. М., М. К.
М., Б. Х. М. и М. Е. М..
За установяване на фактите, а в случая и за проверка на това как
фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт се съотнасят
към направеното самопризнание и към доказателствата по делото, най-
значими са показанията на свидетелката А.-П., която е и единственият
очевидец на трагичния инцидент, който е разпитан в това качество в
3
производството. Тя е видяла пострадалата, когато вратата на трамвая е
захванала ръката й, видяла е как мотрисата потегля и влачи възрастната
пътничка. Свидетелката се е опитала да помогне. Издърпала я е, но тогава
пътничката е „тръгнала да пада“ на земята, десният й крак е попаднал под
трамвая и „последното дясно колело на трамвая е минало през десния крак на
жената“. Съществените моменти са описани от свидетелката далеч по-ярко, от
колкото в обвинителния акт, но доколкото не влизат в противоречие с
обстоятелствата в акта, съдът убедено прие, че те, респ.самопризнанието е
достатъчно силно подкрепено от доказателствата.
Останалите трима свидетели са наследниците на починалата и техните
показания имат единствено допълващо значение.
От съществено значение са съдебните експертизи, които съдът
кредитира безусловно. Техните заключения изясняват фактите, които са и
отразените факти в обвинителния акт, а от там и правят самопризнанието
обективно.
Съдебни експертизи:
Съдът съобрази на основание чл.378, ал.2 от НПК заключението на
изготвената по досъдебното производство съдебно-медицинска експертиза на
труп № 307/2023 г . /л. 105-л. 116/. Видно от нея, в следствие на претърпяното
пътно-транспортно произшествие пострадалата М.С. А. е получила съчетана
травма, изразяваща се в контузия на десен долен крайник с голяма разкъсно-
контузна рана на бедрото и оформен подкожен травматичен „джоб“, закрито
счупване на дясната малкопищялна кост в горната й трета и открито счупване
н изкълчване на дясната глезенна става, състояние след метална фиксация
между първата ходилна кост и голямопищялната кост, състояние на
некротични изменения на меките тъкани в областта на дясната соленна става.
Според тази експертиза пострадалата е получила и контузия на ляв
горен крайник със счупване на лявата раменна кост в областта на големия
туберкулум и контузия на гръбначния стълб със счупване на левите
транзверзни процесуси на първи и втори поясни прешлени.
Според заключението на експертизата възоснова на морфологичната
аутопсионна находка, съпоставена с пред оставената медицинска
документация може да се заключи, че пряката и непосредствена причина за
смъртта на М.С. А. се дължи на възпалителни изменения на белите дробове с
генерализиране на инфекцията /сепсис/, довели до дихателна и многоорганна
недостатъчност.
Установената непосредствена причина за смъртта на А. е в пряка
причинно-следствена връзка с получените травматични увреждания при
инцидента от 15.05.2023 година.
В хода на досъдебното производство е назначена и изготвена и
комплексна медицинска, видео и автотехническа експертиза /л. 149-л. 177/.
Отново на основание чл.378, ал.2 от НПК съдът съобрази и това заключение.
От него се установява, че действията на водача на трамвайната мотриса са
технически неправилни, свързани с осигуряване на безопасността на
пътниците, чрез непрекъснато следене на слизането и на качването им, а така
4
също и категоричната забрана да потегля без да се е уверил, че е затворил
всички врати.
К. И. е имал възможността да контролира качването и слизането на
пътниците и затварянето-отварянето на вратите, само чрез светлинната
сигнализация на затворените врати и чрез външното огледало за обратно
виждане.
От техническа и професионална гледна точка причините за
настъпването на произшествието са изцяло в тежест на ватмана, който не е
използвал външното огледало за обратно виждане по време на престоя на
трамвайната мотриса на спирката и след потегляне от нея. К. И. е имал
възможността да предотврати настъпването на пътно-транспортното
произшествие, ако се е съсредоточил върху качването и слизането на
пътниците чрез наблюдение на външното огледало за обратно виждане.
Негова грешка е било предоверяването на светлинната сигнализация в
мотрисата, която очевидно иле не е наблюдавал внимателно, или го е подвела.
Според заключението на комплексната експертиза, в медицинската й
част, пострадалата е получила съчетана травма, съвпадаща с тази отразена в
предходното коментирано заключение.
Тук вещите лица поставят и настъпилата впоследствие двустранна
хипостатична пневмония и Сепсис; Според заключението морфологичната
аутопсионна находка може да се заключи, че пряката и непосредствена
причина за смъртта на А. се заключава във възпалението на белите й дробове с
генерализиране на инфекцията /сепсис/, довели д дихателна и многоорганна
недостатьчност.
Естеството на травмите, получени при инцидента от 15.04.2023 г. и
развилите се усложнения, довели до настъпването на смъртта на А. налага
извода, че между тях е налице пряка и непрекъсната причинно-следствена
връзка.
На базата на установеното „по фактите“ съдът направи следните правни
изводи:
ПО ПРАВОТО:
Основният състав /този на чл.342, ал.1 от НК/, предвижда наказание за
онзи, който при управляване на подвижен железопътен състав,
въздухоплавателно средство, моторно превозно средство, плавателен съд,
бойна или специална машина наруши правилата за движение, като допуска
причиняването на телесна повреда или смърт на другиго.
Субект на престъплението е „водачът“, т.е. управлявалият подвижен
железопътен състав, въздухоплавателно средство, моторно превозно средство,
плавателен съд, бойна или специална машина, а изпълнителното Д.ие
предполага съвкупност от нарушения на правилата за движение по пътищата
и причиняване на телесна повреда или смърт на другиго.
От обективна страна:
На процесната дата – 15.04.2023 година подсъдимият К. И. И. е
изпълнявал редовен трамваен курс като ватман „водач“ на трамвайна мотриса
5
към „Столичен електранспорт“ ЕАД. Управлявал е това пътно превозно
средство - подвижен железопътен състав - трамвайна мотриса с инв. № 4120,
съчленена с трамвайна мотриса с инв. № 4136, която се движела по маршрута
на трамвайна линия № 20 - от СМГТ №1058 „Метростанция Опълченска“ до
СМГТ № 0519.
Нарушил е правилата за движение по пътищата:
чл. 68, т.2 от ЗДвП: Водачьт на пътно превозно средство от редовните
линии за обществен превоз на пътници е длъжен да осигури възможност
за безопасно качване и слизане на пътниците.
чл.132, т.2 от ЗДвП: ”При превозване на пътници водачът е длъжен преди
потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за безопасното им
превозване"
чл.132, т .3 от ЗДвП: “Да затваря вратите на превозното средство преди
потеглянето и да не ги отваря по време на движение на трамвая“
Вследствие на това нарушение при потегляне на трамвайната мотриса от
спирка, при слизане от средна врата на втората трамвайна мотриса, вратата е
захванала лявата ръка на пътничката М.С. А. с ЕГН **********, след което я е
повлекла и влачила, тя е паднала на обособеното трамвайно трасе /между
бордюра на пешеходния остров и дясната релса/, при което десният й крак е
попаднал под рамата на трамвайната мотриса.
Вследствие на последното на нея са причинени:
- контузия на десен долен крайник с голяма разкъсно-контузна рана на
бедрото и оформен подкожен травматичен „джоб“,
- закрито счупване на дясната малкопищялна кост в горната й трета и
открито счупване н изкълчване на дясната глезенна става, състояние след
метална фиксация между първата ходилна кост и голямопищялната кост,
- състояние на некротични изменения на меките тъкани в областта на
дясната соленна става.
- контузия на ляв горен крайник със счупване на лявата раменна кост в
областта на големия туберкулум,
- контузия на гръбначния стълб със счупване на левите транзверзни
процесуси на първи и втори поясни прешлени,
- двустранна хипостатична пневмония,
- сепсис.
Пряката и непосредствена причина за смъртта на М.С. А. се дължи на
възпалителни изменения на белите дробове с генерализиране на инфекцията
/сепсис/, довели до дихателна и многоорганна недостатъчност, което пък е в
пряка причинно-следствена връзка с получените травматични увреждания при
инцидента от 15.05.2023 година.
От субективна страна:
Д.ието е извършено от подсъдимия К. И. при форма на вината –
непредпазливост и то от подвида „небрежност“, тъй като той не е съзнавал и
не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но
6
съгласно разпоредбите на ЗДвП е бил длъжен и с оглед фактическата
обстановка - обективно е могъл да ги предвиди.
В тази връзка следва да се посочи, че от събраната по делото
доказателствена съвкупност се налага извод за виновно поведение на И.,
довело като пряка и непосредствена последица настъпване на
инкриминираното ПТП, в следствие на нарушение от страна на подсъдимия на
посочените по-горе разпоредби на ЗДвП.
По тази причина съдът призна подсъдимия К. И. И., ЕГН ********** за
виновен в това, че на 15.04.2023 година, около 10:04 часа, в град София, по
обособено трамвайно трасе на бул. „Ситняково” с посока от улица
“Марагидик“, към ул.” Черковна” и в района на спирка на СМЕТ № 2073,
ул.”Оборище”, при управляване на пътно превозно средство – подвижен
железопътен състав - трамвайна мотриса с № 4120, съчленена с трамвайна
мотриса с Ш1В.№ 4 136, движеща се по линия № 20, нарушил правилата за
движението по пътищата, както следва:
чл. 68, т.2 от ЗДвП: Водачьт на пътно превозно средство от редовните
линии за обществен превоз на пътници е длъжен да осигури възможност
за безопасно качване и слизане на пътниците.
чл.132, т.2 от ЗДвП: ”При превозване на пътници водачът е длъжен преди
потегляне да се убеди, че са осигурени всички условия за безопасното им
превозване"
чл.132, т .3 от ЗДвП: “Да затваря вратите на превозното средство преди
потеглянето и да не ги отваря по време на движение на трамвая“
като при потегляне на трамвайната мотриса от спирката, при слизане от
средна врата на втората трамвайна мотриса, вратата е захванала лявата ръка
на пътничката М.С. А. с ЕГН **********, след което е повлекла и влачила
пътничката, тя паднала на обособеното трамвайно трасе /между бордюра на
пешеходния остров и дясната релса/, при което десният й крак попаднал под
рамата на трамвайната мотриса и по непредпазливост причинил смъртта на
пътничката А., /на 80 год./, настъпила на 05.05.2023 година в болнично
заведение УМБАЛ ’’Света Анна”, която смърт е в пряка и непрекъсната
причинно-следствена връзка с получените при пътно-транспортно
произшествие травматични увреждания: тежки възпалителни изменения на
белите дробове с генерализиране на инфекцията /сепсис/, които от своя страна
са довели до дихателна и многоорганна недостатъчност – престъпление по
чл.343, ал.1, б. ”В”, прдл. първо, във вр. чл.342, ал.1, пр.1 от НК
ПО НАКАЗАНИЯТА:
За извършеното престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в“, вр. чл. 342, ал. 1
от НК, законодателят, към редакцията, валидна за датата на инкриминираното
Д.ие е предвидил наказание “лишаване от свобода” от две до шест години.
В случая, с оглед норма на чл.373, ал.2 от НПК, определянето на
наказанието съобразно разпоредбата на чл.58а от НК се явява задължително.
Определяйки наказанието в рамките на привилегията по чл.373, ал.2 от
НПК, съдът се съобрази с императивните критерии на чл. 54 НК, ръководейки
се от степента на обществена опасност на Д.ието и дееца и другите
7
смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.
Съдът отчете наличието на смекчаващи отговорността на подсъдимия
К. И. обстоятелства, като чистото му съдебно минало, трудовата
му ангажираност, добрите характеристични данни, определящи се от липсата
на данни за други противообществени прояви, съдействието му в хода на
разследването и в цялото производство, както и
изразеното искрено съжаление за случилото се.
Смекчаващо вината обстоятелство е и конкретната форма на вината –
небрежност, която обуславя по-леко наказание в сравнение с непредпазливите
престъпления, извършени от субективна страна поради самонаД.ост.
Съдът отчете като отегчаващо отговорността обстоятелство
нарушаването на три различни правила на ЗДвП, както и обстоятелството, че
подсъдимият е наказван по административен ред за други нарушения на
ЗДвП. Отегчаващо отговорността обстоятелство е и търсеното от
професионалния водач, особено от този, комуто е поверена безопасността на
возените от него пътници по-високо ниво на професионална отговорност и
повишено внимание при изпълнение на задълженията.
Смекчаващите отговорността обстоятелства в числово измерение са в
превес, но те не са „изключителни“ по смисъла на Закона.
Така, отчетените по отношение на вината обстоятелства, мотивират съда
да приеме, че за постигане целите на наказанието, визирани в чл.36 от НК и за
поправяне на подсъдимия И., следва да се определи наказание, съвпадащо със
средния размер, предвиден в закона, а именно „лишаване от свобода“ за
срок от четири години.
Това наказание, предвид характера на настоящото производство и с
оглед разпоредбата на чл.58а, ал.1 от НК във вр. с чл. 54 от НК, следва да
бъде намалено с една трета, или наказанието, което се налага на подсъдимия и
което последният следва да изтърпи е две години и осем месеца „лишаване
от свобода“.
Налице са предпоставките на чл.66, ал.1 от НК и според съдебния
състав изтърпяването на наложеното на подсъдимия наказание следва да бъде
отложено с изпитателен срок от четири години, считано от влизане на
присъдата в сила.
Съдът е на мнение, че с отлагане изпълнение на наказанието по реда на
чл.66 от НК, ще се съдейства в достатъчна степен поправително и
превъзпитателно спрямо подсъдимия и в пълна степен ще се постигнат целите
на наказанието. Безспорно, в случая са настъпили тежки съставомерни
последици по отношение на пострадалата, но тези обстоятелства са отчетени
от законодателя при определяне границите на наказанието „лишаване от
свобода“. При определяне на неговото изтърпяване следва да се отчете във
всеки конкретен случай поведението на виновния, в случая – на подсъдимия
И. и данните за личността му. Не е установена употреба на алкохол или
наркотични вещества, както и на опити за бягство след ПТП от страна на
водача. Същият до момента на пътния инцидент е имал добро поведение и
много добри характеристични данни. Освен това в досъдебното производство,
8
И. е оказал необходимото съдействие на разследващите органи.
Ето защо, предвид отчетените обстоятелства за подсъдимия К. И., съдът
приема, че наложеното му след редукцията по чл.58а, ал.1 от НК наказание от
две години и осем месеца лишаване от свобода, с подходящия изпитателен
срок от четири години, в пълна степен ще изиграе поправително и
превъзпитателно въздействие по смисъла на чл.36 от НК.
Наред с това, съдът наложи и кумулативната санкция по чл.343г вр.
чл.37 ал.1 т.7 от НК - „лишаване от право да управлява МПС” за срок от
три години.
Настоящата инстанция при определяне на това наказание отчете
обстоятелството, че подсъдимият е извършил три нарушения на ЗДвП при
допускане на пътнотранспортното произшествие, че е водач, превозващ
пътници и задълженията му за съхранение живота и здравето им е над всяко
едно от останалите му преки задължения, включително и над строгото
спазване на времевия график на придвижване от спирка до спирка, а
допуснатите от него нарушения са стрували живота на един от пътниците му.
ПО РАЗНОСКИТЕ:
На основание чл.189,ал.3 от НК съдът осъди подсъдимия да заплати по
сметка на СДВР сумата от 1722,58 лева, представляваща направени деловодни
разноски в досъдебната фаза, както и сумата от пет лева при служебно
издаване на изпълнителен лист, а на частната обвинителка Б. Х. М. да заплати
и сумата от 2000 лева, представляваща направени в производството деловодни
разноски за процесуално представителство.
При този фактически и правен разбор на доказателствата съдът
постанови присъдата си.

Председател:


9