АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 44 |
||||||||||
Гр. Видин,
06.03.2023г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд Видин, |
шести административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
шести февруари |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
К.Борисова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
9 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази
следното: |
||||||||||
Производството е по чл.145 от АПК във вр. с чл.73,ал.4 във вр с чл.27, ал.5-7 от Закона за управление на средствата
от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Административното дело е образувано
по жалба на община Белоградчик, представлявана от кмета Борис Николов, против Решение
№ РД-02-36-1128/07.12.2022г. на Заместник министъра на Министерство на регионалното
развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР, с което е приключен сигнал
за нередност № 2099, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в ГД „СППРР“ към МРРБ и
е наложена финансова корекция в размер на 1 283,14лв. на община Белоградчик, представляващи
5% от допустимите разходи по Договор № 48 с изпълнител „Билденерджи“ ЕООД Пловдив на стойност 69 278,30 лв. без ДДС с
предмет „Избор на изпълнител за изготвяне на обследвания за установяване на
техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169 ал. 1 ЗУТ и
изготвяне на технически паспорт на многофамилни жилищни сгради на територията
на община Белоградчик.
Твърди се в жалбата, че решението е незаконосъобразно и
необосновано, издадено в нарушение на материалния закон и административно производствените
правила. Иска се от съда да отмени оспорения административен акт като незаконосъобразен.
Претендират се разноски.
Ответникът по делото Заместник министър на регионалното
развитие и благоустройство и ръководител на УО на ОПРР в писмен отговор оспорва
жалбата и моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна. Претендира разноски.
След като обсъди доводите на страните и прецени събраните
по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
Община Белоградчик е провела обществена поръчка с предмет
„Избор на изпълнител за изготвяне на обследвания за установяване на
техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169 ал. 1 ЗУТ и
изготвяне на технически паспорт на многофамилни жилищни сгради на територията
на община Белоградчик по която е сключен горепосочения договор. Във връзка с
извършен последващ контрол на обществената поръчка е констатирано нарушение, което
води до съмнение за нередност и до вероятност за налагане на финансови
корекции, поради което е подаден сигнал за нередност до УО на ОПРР. Ответникът
е уведомил бенефициента за този сигнал, както и за откриването на процедура по
чл.73 ЗУСЕСИФ, като му е указал и възможността да направи възражения. Направени
са възражения.
След извършена проверка на сигнала
за нередност са установени нарушения свързани критерия за подбор, касаещ технически и професионални способности на
участниците, заложен на страници 5 и 6 от изготвената обява към поръчката. От
това е направен изводът, че Възложителят е заложил критерий за подбор
„технически и професионални способности“ да бъде доказан от участниците още на
етапа на подаване на офертата, което противоречи на чл. 67, ал. 1 от ЗОП. Подробно
са описани констатираните нарушения, за извършването на които е инициирана проверката.
Подробно е мотивиран акта от фактическа и правна страна.
При така установената фактическа обстановка, която не е
спорна съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена против подлежащ на оспорване
административен акт, от адресат на акта в законоустановения срок за обжалване.
Разгледана по същество е неоснователна.
Решението е издадено от компетентен
орган. Съгласно чл.69,ал.1 от ЗУСЕСИФ управляващите
органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36
и 38 от Регламент
(ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл.73,ал.1
от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение
на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Със Заповед
№ РД-02-14-1116/31.12.2021г. на заместник министър-председателя и министър на
регионалното развитие и благоустройството, г-жа Деляна Иванова-заместник-министър
на регионалното развитие и благоустройството е определена за УО на ОПРР
2007-2013 и ОПРР 2014-2020г., като й се възлагат функции да ръководи и
организира дейността на УО на ОПРР, както и да подписва документите от
междуведомствения специализиран, междуведомствения общ, международния и правния
документооборот, пряко свързани с изпълнението на програмите, включително с документите,
свързани с досъдебни, съдебни, охранителни и изпълнителни производства.
Оспореният акт е издаден в законоустановената писмена форма,
подробно е мотивиран и при постановяването му не са допуснати съществени нарушения
на производствените правила и на приложимото материално право. Нарушена е конкретна нормативна
разпоредба на националното законодателство, а именно: чл. 67, ал. 1 във връзка
с чл. 195 и чл. 2, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2 от ЗОП. Нарушението има финансово
отражение - нанесена е вреда на средства от ЕСИФ при неспазване принципите на
ЗОП, като чрез наличието на посоченото нарушение, което има разубеждаващ ефект
спрямо потенциалните икономически оператори, е доведено до намаляване на
конкуренцията (неподаване на оферти от икономически оператори, които биха могли
да изпълнят поръчката, ако заложеното изискване беше законосъобразно) и
следователно до невъзможност за избор на икономически най-изгодната оферта.
Това се квалифицира като негативен финансов ефект за общностния бюджет. В
случая нередността се обосновава с обективно нарушение на материалния закон,
чрез което се засяга конкуренцията и се създават предпоставки за
неподаване/некласиране на икономически най-изгодна оферта.
Съгласно чл. 2, т.7 от
Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета "нередност" е всяко нарушение
на разпоредба на общностното право, произтичащо от действие или бездействие на стопански
субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет
на Европейския съюз, като отчете неоправдан разход в общия бюджет. Налагането на
финансовата корекция изисква наличието на следните предпоставки: наличие на нередност;
наличие на финансова загуба. Съгласно чл. 70 от цитирания акт на общностното право
държавите - членки отговарят за управлението и контрола на оперативните програми,
по-специално чрез мерки, между които: предотвратяват, откриват и отстраняват нередности
и осигуряват възстановяването на неправомерно изплатени суми, заедно с лихвите за
забава, когато е целесъобразно. В т. 2 на разпоредбата е предвидено, че когато неправомерно
платените на бенефициент суми не могат да бъдат възстановени, държавата - членка
отговаря за възстановяването на изгубените суми в общия бюджет на Европейските общности,
когато се установи, че загубата е настъпила в резултат на грешка или на небрежност
от нейна страна. Съгласно чл. 98 държавите - членки извършват необходимите финансови
корекции във връзка с нередностите, установени в оперативни програми. Аналогично
е задължението на държавите - членки за извършване на финансови корекции в чл.143,т.2
от Регламент (ЕС)
№ 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013
година. Определянето на финансова корекция се извършва съобразно МЕТОДОЛОГИЯ /МОФК/,
приета с ПМС № 134/2010
г, за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени
при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани
от Структурните фондове, Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски
фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от
Общата програма "Солидарност и управление на миграционните потоци". Съгласно
чл. 5 от МОФК /в приложимата към момента на провеждане на процедурата редакция/
нередностите, за които се прилага налагане на финансови корекции, са свързани с
неспазване на следните основни принципи: публичност и прозрачност, свободна и лоялна
конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация.
Горното
нарушение
е правилно квалифицирано като нередност, подробно
описано в обжалваното решение. Органът е изложил подробни аргументи относно
начина за определяне размера на съответната корекция. За да определи финансовата
корекция УО на ОПРР е взел предвид всички факти и обстоятелства, касаещи провеждането
на процесната поръчка. Предвиденият размер на финансова корекция е
5% . Административният акт е издаден съгласно с целта и
изискванията на закона. Съгласно чл. 4, ал. 2 от АПК, административните актове
се издават за целите, на основанията и по реда, установени в закона.
Финансовата корекция е предвидена мярка, която се налага с цел да се коригират
последиците от едно неправомерно действие или бездействие, като се възстановят
незаконосъобразно предоставени средства. Съгласно чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕСИФ чрез
извършването на финансови корекции се отменя предоставената по глава трета
финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на
изразходваните средства - допустими разходи по проект, с цел да се постигне или
възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред
Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз
и българското законодателство. Следва да се каже, че
направените пред съда възражения са направени и пред административния орган,
който мотивирано се е произнесъл по тях в акта и същите се споделят от съда.
Предвид горните разпоредби
правилно е определена финансова корекция в размер на 1
283,14лв., поради което оспореното решение е законосъобразно. Оплакванията в жалбата
са неоснователни. Решението е издадено в съответствие с материално - правните разпоредби,
административно производствените правила и целта на закона, както и в предписаната
от закона форма.
Поради гореизложеното и при липсата на други установени
служебно по реда на чл.168, ал.1,
във връзка с чл.146 от АПК
основания за незаконосъобразност на обжалвания акт, съдът намира жалбата за неоснователна.
С оглед изхода на делото следва да бъдат присъдени и поисканите от ответника деловодни
разноски, изразяващи се в ю.к. възнаграждение.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалба на община Белоградчик, представлявана
от кмета Борис Николов, против Решение № РД-02-36-1128/07.12.2022г. на Заместник министъра на Министерство
на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР, с
което е приключен сигнал за нередност № 2099, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в ГД „СППРР“ към МРРБ
и е наложена финансова корекция в размер на 1 283,14лв. на община Белоградчик,
представляващи 5% от допустимите разходи по Договор № 48 с изпълнител „Билденерджи“
ЕООД Пловдив на стойност 69 278,30 лв.
без ДДС с предмет „Избор на изпълнител за изготвяне на обследвания за
установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169
ал. 1 ЗУТ и изготвяне на технически паспорт на многофамилни жилищни сгради на
територията на община Белоградчик.
ОСЪЖДА община Белоградчик,
представлявана от кмета Борис Николов да заплати на Министерство на регионалното
развитие и благоустройството сумата от 200лв., представляваща
деловодни разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по
реда на чл.138, ал.1 от АПК.
Съдия: