Решение по дело №10071/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 275
Дата: 24 януари 2022 г. (в сила от 24 януари 2022 г.)
Съдия: Албена Борисова Дойнова
Дело: 20211110210071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 275
гр. София, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 134 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:АЛБЕНА Б. ДОЙНОВА
при участието на секретаря ПЕТЯ Д. ШОПНИКОЛОВА
като разгледа докладваното от АЛБЕНА Б. ДОЙНОВА Административно
наказателно дело № 20211110210071 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Наказателното производство е образувано по жалба на Б. Т. Т. против Наказателно
постановление № СОА21-РД11-1336/19.05.2021г. на зам.кмет на Столична община,
направление „Зелена система, екология и земеползване” , с което на основание чл. 82, ал. 1
Наредбата за управление на отпадъците и поддържане и опазване на чистотата на
територията на Столична община от за нарушение на чл. 71, т. 22 от Наредбата за
управление на отпадъците и поддържане и опазване на чистотата на територията на
Столична община е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.
Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за неправилно и
незаконосъобразно и като такова иска неговата отмяна. Не оспорва извършеното нарушение,
като твърди, че процесният контейнер е бил поставен временно, без съответното
разрешително, тъй като заради епидемиологичната обстанoвка в страната процедурата по
издаването му е била затруднена. Моли да бъде намален размера на наложената му санкция,
тъй като същият се явява прекомерен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява лично. Поддържа
депозираната жалба и моли за съдебен акт в тази насока.
Въззиваемата страна, редовно призова, се представлява от юрк. К., която оспорва жалбата и
1
пледира атакуваното наказателно постановление да бъде потвърдено, като правилно и
законосъобразно. Намира нарушението за доказано. Моли за съдебен акт в тази насока.

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено следното:

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

Съгласно мотивите на обжалваното наказателно постановление на 10.12.2020г. , около
11:55 часа , в гр. София, район”Красна поляна”, ул. „Самодивско изворче” № 45, на строеж
на многожилищна сграда с подземни гаражи – в УПИ VIII- 202.206,207, кв. 99, м. Ж.к.
„Разсадника- Коньовица” Б. Т. Т. / с месторабота „Стил проект” ЕООД/ , в качеството си на
технически ръководител е допуснал поставянето на контейнер за строителни отпадъци, без
съответното разрешение, с общински имот – тротоар от строежа на ул. „Самодивско
изворче” , предназначени за обществено ползване.
Нарушението било констатирано по време на извършена проверка от св. И.Т. – на длъжност
старши инспектор в Столичен инспекторат към Столична община, който изготвил
констативен протокол № КП-20-0042155 и снимков материал към него.
За констатираното нарушение бил съставен АУАН № 20-25КС-583/12.12.2020г. срещу Б.Т.,
който бил връчен на нарушителя на същата дата и подписан без възражения.
В срока по чл. 44 от ЗАНН не постъпили писмени възражения срещу така съставения
АУАН.
Въз основа на така съставеният АУАН било издадено и атакуваното наказателно
постановление № СОА21-РД11-1336/19.05.2021г. на зам.кмет на Столична община,
направление „Зелена система, екология и земеползване” , с което на основание чл. 82, ал. 1
Наредбата за управление на отпадъците и поддържане и опазване на чистотата на
територията на Столична община от за нарушение на чл. 71, т. 22 от Наредбата за
управление на отпадъците и поддържане и опазване на чистотата на територията на
Столична община е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.
Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз основа на
събраните по делото гласни и писмени доказателства и доказателствени средства, а именно:
показанията на свидетеля И.Т., както и останалите писмени доказателства, приобщени по
реда на чл. 283 от НПК. При проведения непосредствен разпит на свидетеля съдът не
констатира противоречия с установените в акта фактически положения. Показанията му са
подробни и вътрешно балансирани, поради което следва да бъдат кредитирани без резерви,
имайки предвид, че се подкрепят по еднопосочен начин и от приобщените по надлежния ред
писмени доказателства, а това не налага отделното обсъждане на доказателствените
източници. Наред с това, допринасят за правилното изясняване на обстоятелствата по делото
и приложените по делото писмени доказателства, които са надлежно приобщени към
2
доказателствената съвкупност по делото, и затова съдът основа своите фактически изводи и
въз основа на тях. Писмените доказателства са в синхрон с депозираните свидетелски
показания и позволяват правилното изясняване на случая, като обсъждането на
доказателствените материали поотделно, и в тяхната съвкупност доведе до еднозначни
фактически изводи у съдебния състав.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от следното:
ОТ ПРАВНА СТРАНА

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това
действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима, а
разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА.
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него
се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен.
Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи
наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал.2 НПК и т.7 от
Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон. В тази връзка на контрол подлежи и
самият АУАН по отношение на неговите функции - констатираща, обвинителна и сезираща.
В настоящия случай АУАН е съставен от длъжностно лице в пределите на неговата
компетентност.
Съдът намира, че атакуваното наказателно постановление е издадено от лице, което не
притежава материална компетентност. АНО се е позовал на разпоредбата на чл. 78 от
Наредбата, приета с решение № 364 по протокол № 84 от 25.06.2015 г. на СОС е имала
редакция: Наказателните постановления се издават от смета или оправомощени от него
длъжностни лица". Цитираната разпоредба понастоящем е отменена, тъй като е прогласена
от съда за нищожна с Решение № 6149 от 10.10.2016 г. по адм. дело № 7802/2015 г. на
АССГ, XIV тр. състав, потвърдено с Решение № 5922 от 8.05.2018 г. по адм. дело №
13606/2016 на ВАС, Шесто отделение, обявен за нищожен с Решение № 1660 от 6.03.2020 г.
на АССГ по адм. д. № 2670/2019 г., XX тричленен състав, оставено в сила с Решение №
1558 от 5.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7823/2020 г., шесто отделение . Съгласно мотивите
на цитираните решения разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Закона за управлението на
отпадъците предвижда, че общинският съвет приема наредба, с която определя условията и
реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането,
претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци,
включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на
територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и
3
подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Така цитирана разпоредбата на
нормата изброява изчерпателно предмета на уредбата, предоставен на общинските съвети. В
това изброяване не се включва компетентност за административно наказателна дейност и
компетентни за нея органи и длъжностни лица. Законодателят е въвел изрично изискване с
наредбата на органа на местната власт да бъдат уредени реда и условията и разписаните
правомощия на ЗУО, а не по общия Закон за местното самоуправление и местната
администрация. Приемането на чл. 78 от Наредбата с текста на редакцията към момента на
оспорването му е нарушение на компетентността на органа, който е излязъл извън нея
поради което нарушението е съществено и води до нищожност на акта.
Констатираната липса на компетентност на АНО мотивира настоящият съдебен състав
да приеме, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено изцяло без да
бъде разглеждан спора по същество.
Предвид горните мотиви и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № СОА21-РД11-1336/19.05.2021г. на зам.кмет на
Столична община, направление „Зелена система, екология и земеползване” , с което на
основание чл. 82, ал. 1 Наредбата за управление на отпадъците и поддържане и опазване на
чистотата на територията на Столична община от за нарушение на чл. 71, т. 22 от Наредбата
за управление на отпадъците и поддържане и опазване на чистотата на територията на
Столична община е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300 лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд
– София-град в 14 дневен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4