Решение по дело №684/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 236
Дата: 5 май 2023 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20227170700684
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

236

Плевен, 05.05.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

Съдия: Снежина Иванова

 

при секретар Поля Цанева, изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова адм. дело № 684 по описа за 2023 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145, ал.2, т.1 от АПК.

Административното дело е образувано по жалба на ФК „Ю-95“, Булстат *********, с. Малчика,  ул. „С.“ № 33 чрез представляващия А.А.А. срещу решение от № 512/28.07.2022 година на Общински съвет –Левски за отпускане на допълнително финансиране на  ОФК „Левски 2007“, гр.Левски .

С оглед определение № 11690 от 15.12.2022 година по адм. дело № 10687/2022 г. на ВАС-Трето отделение делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия по разглеждане на жалбата.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, тъй като е налице съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като искането на ОФК „Левски 2007“ не е включено за обсъждане в дневен ред на постоянни комисии към Общински съвет Левски, като в дневен ред на заседанието за 28.07.2022 година също не е включена точка с подобно съдържание. Счита, че без промяна на бюджета е недопустимо отпускане на допълнителни средства на спортен клуб и подпомагането на спортни клубове е регламентирано в Наредба № 28 , като не е спазена процедурата, нарушен е принцип на съразмерност по чл. 6 от АПК. Моли за отмяна на решението.

С писмо вх. № 4766 от 29.08.2022 година от Общински съвет-Левски е представената административната преписка,  като се посочва, че жалбата е неоснователна, тъй като по заявлението на ОФК „Левски 2007“ е налице становище на ПК по икономика, финанси, бюджет и е внесено като допълнителна точка в дневния ред, а заявлението на ФК „Ю-95“ с. Малчика не е разгледано, тъй като подаването на заявление от един клуб не следва да се приема като основание за подаване на заявления от всички други спортни клубове.

В съдебно заседание оспорващият - ФК „Ю 95” с.Малчика, редовно уведомен се представлява от А.А., който поддържа жалбата и посочва, че решението е взето при нарушение на процедурата, прибързано и е незаконосъобразно, тъй като въобще не е спазен ред по Наредбата. Моли за отмяна, макар ,че средствата са усвоени.

В съдебното заседание ответникът Общински съвет-Левски, редовно уведомен, не се представлява.

В съдебно заседание заинтересованата страна - „ОФК „Левски 2007“, гр. Левски, бул. „България“ № 58, не се явява, не се представлява.

Административният съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

На 22.07.2022 г. до кмета на Община Левски е подадено заявление от председател на УС на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски с искане за финансиране на клуба с оглед начало на новата състезателна година 2022/2023 г. , като в справка са посочени общо разходи в размер на 74323 лева.

На същата дата е подадено и заявление от оспорващия за финансиране на дейността на клуба през 2022 г.  в размер на 37 300 лева, като предмет на делото е само решение № 512 от 28.07.2022 година на Общински съвет за отпускане на средства на ОФК „Левски 2007“.

На л. 24 по делото е приложено становище на ПК по икономика, финанси, бюджет без дата, с което се обективира съгласие за отпускане на допълнителни средства в размер на 20 000 лева на ОФНК „Левски 2007“, гр.Левски.

С покана от 22.07.2022 г., на основание чл. 23, ал. 4, т. 1 от ЗМСМА във вр. с чл. 12, ал. 4, т. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, Общински съвет Левски е свикал заседание на 28.07.2022 г. с дневен ред от 15 точки, като няма включена точка относно заявлението на ОФК „Левски 2007“ .

С Решение № 512 отразено Протокол № 49/22.07.2022 /л. 37/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА  и по предложение на ПК по икономика, финанси, бюджет, Общински съвет Левски е отпуснал допълнителни средства на ОФК „Левски-2007“, гр. Левски за финансиране на първия полусезон на футболната 2022/2023 г. в размер на 20 000 лева, като „за“ са гласували 12 общински съветници, „против“ –двама и „въздържал се“ – 1 съгласно списък за поименно гласуване на л. 38 по делото.

По делото е представен Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, като с писмо от 30.03.2023 година ответникът посочва, че не може да представи доказателства за съдържанието на поканата за заседанието на Общински съвет на 22.07.2022 г., публикувана на сайта на Общината, тъй като не може да се разпечата и представят като доказателства за спазване на петдневен срок за писмено уведомяване на общински съветници за предстоящо заседание разпечатка от сайта на Общински съвет за изпращане на материалите за сесията на 28.07.2022 г.  Посочва, че заявлението на ОФК „Левски 2007“ е разгледано на извънредно заседание на ПК по икономика, финанси, бюджет след устно разпределяне от председателя на Общински съвет на 25.07.2022 година, като е представен протокол, а за заседанието членовете на комисията са уведомени по телефона.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима, разгледана по същество - основателна.

Съдът намира, че така приетото решение е взето от компетентен органа, но е незаконосъобразно, тъй като е прието при съществено нарушение на административно-производствените правила, несъответствие с материалния закон  и липса на мотиви.

Опорочена е процедурата по свикване на заседанието на Общински съвет Левски за 28.07.2022 година, на което е прието процесното решение. Съгласно  чл. 43, ал. 1 вр. чл. 12 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация председателят на Общински съвет уведомява писмено общинските съветници и други лица за деня, часа, място на заседанието и предложението за дневен ред най –малко 5 дни преди  неговото провеждане. В случая в приложена покана от 22.07.2022 година, за която няма данни да  е оповестена публично т.е. да е публикувана на сайта на Община Левски, с оглед заявено от ответника в писмо от 30.03.2023г.,  се посочва дневен ред, в който въобще не фигурира предложение за отпускане на допълнителни средства на ОФК „Левски 2007“, и такова посочване  е фактически невъзможно.

Заявление на ОФК „Левски 2007“ е подадено на 22.07.2022 г., датата на която е изготвена покана от председател на Общински съвет Левски за заседание на 28.07.2022 г., като в дневен ред липсва за разглеждане точка относно отпускане на допълнителни средства на ОФК „Левски 2007“, като такава е включена едва на самото заседание и то не в т. 15 „Питания от граждани и актуални въпроси“, тъй като не попада в тази материя, а като отделна точка 15 т.е. налице е разглеждане на точка от дневен ред на 28.07.2022 г., която въобще не е оповестена на участниците в заседанието предварително , както изисква Правилника, не са били на разположение на общинските съветници материали по този въпрос и не е спазена процедурата по насрочване на заседанието, с което се нарушава изискването за публично оповестяване на въпросите, които ще се разглеждат на заседанието с оглед участие на заинтересовани лица и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила.

Процесното решение е прието с посочване като правно основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, съгласно който Общински съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител т.е. разпределението на допълнителни средства за спортни клубове безспорно не попада в кръга въпроси, които са изброени в т. 23, тъй като  редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски. Съгласно Наредбата средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година  - чл. 13, ал. 2 от Наредбата при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба №28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3).

Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба №28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

Предвид горното се налага извода, че решението е прието в противоречие с материалния закон, тъй като соченото правно основание не кореспондира с приложимия закон, тъй като е недопустимо допълнително определяне на финансова субсидия по реда на Наредба№ 28, като в случая заявлението на  ОФК „ Левски 20007“  е именно  за финансиране на клуба, за което е налице ред. Обсъждането на заявлението от ПК по икономика, финанси, бюджет е доказателство в насока за нарушение на установената процедура по Наредба № 28, като в това решение от 25.07.2022 г. липсват мотиви относно необходимостта за отпускане на допълнителни средства за финансиране на спортната дейност на клуба. Мотиви липсват и в решението на Общински съвет, което макар и прието по реда на чл. 21, т. 23 от ЗМСМА, за които не се изисква явно поименно гласуване, е гласувано по процедура на чл. 21, т. 6 вр. чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА т.е. промени в бюджета т.е. в случая с включването без оповеставяне но установен ред на точка за допълнително определяне на средства за спортен клуб  и приемането му реда на чл. 21, т. 23 от ЗМСМА, но процедурно като промяна в бюджета се нарушава закона  и приетото решение е незаконосъобразно.

С оглед горепосоченото решението е постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила, не е мотивирано и не съответства на материалния закон, поради което следва да се отмени.

Воден от горното и на основание чл. 172 , ал. 2, предл. второ от АПК,  Административен съд-Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Отменя решение № 512/28.07.2022 г.  на Общински съвет –Левски за отпускане на допълнителни средства в размер на 20 000 лева на ОФК „Левски 2007“ гр. Левски за финансиране на първия полусезон на футболната 2022/2023 година.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.

 

 

                                                        СЪДИЯ: /П/