Решение по дело №15/2021 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 47
Дата: 29 юни 2022 г.
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20214320200015
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 47
гр. Луковит, 29.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛУКОВИТ в публично заседание на четиринадесети
юли през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:МАЯ Й. КИРЧЕВА
при участието на секретаря Ивета Г. Димитрова
като разгледа докладваното от МАЯ Й. КИРЧЕВА Административно
наказателно дело № 20214320200015 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-353 от 17.12.2020 г., издадено от
директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на И.ДГ.,
ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.***, с настояща месторабота:
Община Луковит, на длъжност К., е наложено административно наказание – глоба в размер
на 200 лева, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция /ЗДФИ/ за нарушение на чл. 128, ал. 1 от Закона за публичните
финанси /ЗПФ/ във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ.
В жалбата са изложени доводи за материална и процесуална
незаконосъобразност на оспореното наказателно поостановление и е изведено искане за
неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. А.А., който поддържа
жалбата. Излага съображения за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН и моли
наказателното постановление да бъде отменено.
Процесуалният представител на административнонаказващия орган изразява
становище за неоснователност на жалбата и моли за потвърждаване на наказателното
постановление.
Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на
страните, съдът прие следното:
От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Със Заповед № ФК-10-840 от 15.06.2020 г. на директора на АДФИ – гр. София на св.
Г.Ц.С. – на длъжност старши финансов инспектор в АДФИ гр. София било възложено да
извърши в периода 16.06.2020 г. – 13.07.2020 г. финансова инспекция на Община Луковит,
обл. Ловеч, със задача: Проверка за законосъбразноост на отчетените към 31.12.2019 г.
Поети ангажименти за разходи, във връзка с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, в това
число и относимите разпоредби от ЗПФ.
1
Проверяващият финансов инспектор направл следните констатации:
Обшина Луковит е основна административно-териториална единица, в която се
осъществява местното самоуправление.
Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА К.ът организира изпълнението на общинския
бюджет.
От 06.11.2015 г. и към момента на извършване на финансовата инспекция, К. на
Община Луковит е жалбоподателят И.ДГ..
По смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, К.ът на общината е първостепенен разпоредител с
бюджета по бюджета на общината и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и
неговото изпълнение.
С чл. 50 от Закона за държавния бюджет на Република България /ЗДБРБ/ за 2019 г. е
приет размера на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на
общините за 2019 г. под формата на субсидии по механизъм съгласно приложение и по
видове: обща субсидия за делегираните от държавата, трансфери за местни дейности, в т. ч.
обща изравнителна субсидия и трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на
общински пътища и целева субсидия за капиталови разходи и по общини, като за Община
Луковит определената целева субсидия за капиталови разходи е в размер на 484 600 лева.
С Решение № 487, взето по Протокол № 55 от 29.01.2019 г. на Общински съвет -
Луковит е приет бюджета на общината за 2019 г. С т. 2. 1 от същото решение, е одобрено
разпределението на целевата субсидия на капиталови разходи на Община Луковит в размер
на 484 300 лева, а с т. 2 е приета инвестиционната програма за 2019 г. в размер на 2 876 415
лв. по обекти, видове разходи и източници за финансиране, отразено в Приложение № 4.
Посочените суми са разпределени по обекти и номер на проекти с източниците на
финансиране, в т. ч.: предоставени целеви субсидии и трансфери от държавния бюджет и
трансфери от други бюджетни организации, преходен остатък по бюджет с източник целеви
субсидии, собствени средства, Европейски средства и други източници за финансиране.
През 2019 г. в Община Луковит бюджета на общината е променян с Решение № 552
по протокол № 63 от 25.06.2019 г., съгласно Приложение № 1, и с Решение № 15, взето с
Протокол № 3 от 29.11.2019 г. на ОбС – Луковит за извършване компенсирани промени в
разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи по обекти към
инвестиционната програма на Община Луковит за 2019 г., съгласно Приложение № 1.
При извършената проверка на приетия от ОбС индикативен разчет за капиталовите
разходи на Община Луковит за 2019 г. и Инвестиционна програма – Приложение № 4,
финансовата инспекция установила, че в Инвестиционната програма е включен интегриран
проект за подобряване на водния сектор на гр. Луковит – част от водопроводната мрежа на
етап І – ул. Княз Борис І, ул. Тополска, ул. Кръгояр и ул. Предел.
Съгласно сключения договор № 113/19.12.2019 с ДЗЗД “Вик Луковит 2019”, в
предмета на договора фигурират само две улици от посочения проект, а останалите не са
предвидени в инвестиционна програма.
На 19.12.2019 г., К.ът на Община Луковит И.Г. сключил Договор № 113 с ДЗЗД “Вик
Луковит 2019” с предмет: "”Инженеринг – проектиране, упражняване на авторски надзор и
изпълнение на СМР за обект: реконструкция на част от вътрешната водопроводна мрежа на
гр. Луковит по обособена позиция 1: ул. “Д.Петков”, ул. “Шейново”, ул. “Х.димитър”, ул.
“цар Симеон І”, ул. “Панега”, ул. “Княз Борис І”, ул. “Съединение”, ул. “Кракра”, ул.
“Костен дол” и по обособена позиция 2: ул. “Кръгояр”, ул. “Дунав”, ул. “Коларска” на обща
стойност 2 284 667,79 лв. без ДДС (2 741 601,35 лв. С ДДС), които не са включени за
финансиране по бюджета на общината.
При извършената документална проверка на първичните счетоводни документи и
2
сключения договор е установено, че във ведомост по аналитични партиди от 01.01. - 31.12.
2019 г. на Община Луковит на счетоводна сметка 9200 "Поети ангажименти по договори" по
партида на ДЗЗД “Вик Луковит 2019” са отчетени в пълен размер 2 741 601,35 лв. с ДДС.
Същите представляват наличните /нереализирани/ към 31.12.2019 г. поети ангажименти за
разходи /в крайно кредитно салдо по задбалансова сметка 9200 "Поети ангажименти за
разходи-наличности" от отчетна група "Бюджет"/.
По време на проверката е установено, че сключеният на 19.12.2019 г. договор № 113 с
ДЗЗД “Вик Луковит 2019”, не е част от приетата инвестиционната програма за 2019 г. и не е
предвиден като проект в годишния бюджет на Община Луковит, видно от Решение № 487
по протокол № 55 от 29.01.2019 г., Решение № 552 по протокол № 63 от 25.06.2019 г.,
Решение № 15 взето с Протокол № 3 от 29.11.2019 г. и Решение № 31 по протокол №
5/19.12.2019 г. на ОбС – Луковит.
Установеното се потвърждавало и от обясненията на К.а И.Г. от 24.06.2020 г., в които
посочил, че през 2019 г. Община Луковит е поела ангажименти в общ размер на 5 091 943,49
лева, в т.ч. 2 741 601,35 лв., които не са включени в началния план на бюджета. С цел
кандидатстване за допълнителни средства, Община Луковит предварително е сключила
договор № 113/19.12.2019 г. за реконструкция на вътрешната водопроводна мрежа на града
в размер на 2 741 601,35 лв., тъй като наличието на сключен договор било едно от
изискванията за осигуряване на допълнително финансиране.
Извършената проверка установила, че с Решение № 136/25.09.2019 г. за откриване на
процедура за възлагане на обществена поръчка в Раздел VІІ “Допълнителна инфрмация”,
К.ът на общината е посочил, че с избрания изпълнител ще сключи договора при условията
на чл. 114 от ЗОП, с която се дава възможност при неосигурено финансиране, договорът да
бъде с отложено изпълнение.
При така установените факти финансовият инспектор Г.Ц.С. съставила на
жалбоподателя АУАН № 11-01-353 от 08.07.2020 г. за това, че на 19.12.2019 г. в гр. Луковит,
обл. Ловеч, в качеството си на К. на Община Луковит и първостепенен разпородетил с
бюджет на общината по смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, е сключил договор № 113 с ДЗЗД
“Вик Луковит 2019” за извършване на строително монтажни работи с обект: “Реконструкция
на част от вътрешната водопроводна мрежа на гр. Луковит” по две обособени позиции, с
което е поел ангажимент за разходи на стойност 2 284 667,79 лв. без ДДС (2 741 601,35 лв. с
ДДС), без същите да са предвидени в Годишния бюджет на Община Луковит за 2019 година.
Актосъставителят квалифицирал деянието като нарушение на чл. 128, ал. 1 от ЗПФ във вр. с
§ 2 от ДР на ЗПФ.
АУАН е връчен на жалбоподателя, който го подписал без възражения. Възражения не
постъпили и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на съставения АУАН директорът на АДФИ – гр. София е издал
оспореното наказателно постановление.
Изложената фактическа обстановка не е спорна и се установява от приетите по
делото писмени доказателства, представени с жалбата и находящи се в приобщената
административнонаказателна преписка, както и от показанията на актосъставителя св.
Г.Ц.С. и св. П.Х.М. които съдът кредитира.
В показанията си актосъставителят потвърждава фактическите констатации, отразени
в АУАН.
От показанията на св. П.Х.М. – работеща в Община Луковит на длъжност директор
Дирекция “Общинска администрация” и главен счетоводител се установява, че по
процесния договор № 113 от 19.12.2019 г., сключен с ДЗЗД “Вик Луковит 2019” под условие
по реда на чл. 114 от ЗОП, е било осигурено финансиране от МРРБ в края на 2020 г.
Поетият ангажимент за разходи по договора е осчетоводен в края на 2019 г., когато е бил
3
сключен договора. Св. М. се позовава на Указания на МФ, Дирекция “Държавно
съкровище” относно изготвянето и представянето на тримесечните отчети за касовото
изпълнение, оборотните ведомости и друга отчетна инфоормация към 30.09.2020 г. на
бюджетните организации – р. VІ, т. 37.3, където било указано, че съгласно чл. 86, т. 2 от
ЗДБРБ за 2020 г. ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ не се прилага за ангажименти за
разходи по сключени договори от общините през 2019 г. и 2020 г. за сметка на трансфери от
централния бюджет по чл. 52, ал. 1, т. 1, б. “г” от ЗПФ. Счита, че това финансиране, за което
общината е кандидатствала и получила по договора, представлява трансфер от държавния
бюджет и за него не се прилагат ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ.

С оглед на установеното се налагат следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
По допустимостта
Жалбата е подадена от надлежно лице, посочено в атакуваното НП като нарушител,
и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са издадени от компетентните съгласно
чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ органи. При съставянето на акта и при издаването на наказателното
постановление, не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване
на административно нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл.
40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискуемите съгласно чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от
ЗАНН реквизити.
Жалбоподателят е санкциониран в качеството си на К. на Община Луковит за
нарушение на чл. 128, ал. 1 от ЗПФ във вр. с §2 от ДР на ЗПФ.
Съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 1 от ЗПФ не се допуска извършването на
разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за
разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния
бюджет на общината.
Според § 2 от ДР на ЗПФ неизпълнението на този закон, на закона за държавния
бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните
фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и
други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на
министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната
година, е нарушение на бюджетната дисциплина.
Съгласно дефиницията посочена в § 1, т. 21 от ДР на ЗПФ "Налични към края на
годината поети ангажименти за разходи" са всички ангажименти за разходи, независимо
кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и
подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години.
"Поети ангажименти за разходи", съгласно § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ са клаузи на
договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни
решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или
нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал,
пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от
държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и
общински вземания.
В настоящия случай е безспорно установено, че жалбоподателят в качеството си на
К. на Община Луковит, на 19.12.2019 г. е сключил договор № 113 с ДЗЗД “Вик Луковит
2019” за извършване на строително-монтажни работи с обект: “Реконструкция на част от
вътрешната водопроводна мрежа на гр. Луковит” по две обособени позиции. Безспорно е, че
разходите по договора на стойност 2 284 667,79 лв. без ДДС (2 741 601,35 лв. с ДДС) не са
планирани по бюджета на общината за 2019 г. По този начин жалбоподателят в качеството
4
си на К. и като такъв първостепенен разпоредител с бюджет на общината е поел ангажимент
за разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на общината. Следователно не са
спазени изискванията на чл. 128, ал. 1 от ЗПФ, което във връзка с § 2 от ДР на ЗПФ е
нарушение на бюджетната дисциплина.
Възраженията на жалбоподателя, основаващи се на р. VІ, т.37.3 от писмо – указание
на МФ /приложено по делото на л. 66—л. 78/ са неотносими към нарушението по чл. 128, ал.
1 от ЗПФ, за което е санкциониран жалбоподателя с обжалваното наказателно
постановление. Евентуално биха били относими към нарушение по чл. 128, ал. 2 от ЗПФ,
каквото обвинение няма повдигнато с АУАН и НП.
Без значение за съставомерността на нарушението е обстоятелството, че договорът е
сключен под условие по реда на чл. 114 от ЗОП, даваща възможност при неосигурено
финансиране при откриване на процедурата, договорът да бъде с отложено изпълнение.
Независимо, че договорът е с клауза за отложено изпълнение, същият обвързва общината с
бъдещи плащания за конкретно определени разходи /2 284 667,79 лв. без ДДС или 2 741
601,35 лв. с ДДС/, осчетоводени са към 31.12.2019 г. като “поети ангажименти за разходи”
/по сметка 9200 “Поети ангажименти по договори”/. Следва да се отбележи, че и писмото-
указание на МФ /на което се позовава жалбоподателя/ в т.37.2 е указано, че сключените при
проведена процедура по чл. 114 от ЗОП договори (договор под условие) се включват в
показателя “поети ангажименти за разходи” в пълен размер. Само рамковите споразумения
по чл. 81 от ЗОП не представляват поети ангажименти, тъй като не обвързват с бъдещи
плащания съответните бюджетни организации, а само предварително оопределят част от
условията, при които вече може да се сключат конкретни, обвързващи бюджетната
организация договори за доставка на съответните активи и услуги /т. 37.1/.
С оглед гореизложеното, съдът счита нарушението за безспорно установено.
Санкцията в случая правилно и законосъобразно е наложена на основание чл. 32, ал.
1, т. 1 от ЗДФИ, според която законова разпоредба при упражняването на инспекционна
дейност по този закон виновните длъжностни лица, ако деянието не съставлява
престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната,
финансово - стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния
нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лева
Извършеното нарушение е обикновен и типичен случай на нарушение от този вид,
което по дефиниция е формално, като за съставомерността му законът не изисква
настъпване на вредни последици. Процесното нарушение засяга особено важни обществени
отношения, свързани с финансовата дисциплина при разходване на публични средства.
Наложеното наказание съответства на тежестта на извършеното нарушение. Същото е
в минимален размер, като е отчетено, че нарушението е извършено за пръв път, поради
което се явява и справедливо определено.
От процесуалния представител на АДФИ е заявено искане за присъждане на
разноски, което следва да бъде уважено. Същото се присъжда съгласно разпоредбата на чл.
63, ал. 5 вр. ал. 3 от ЗАНН, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ вр. с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, като в конкретния случай, тъй като делото не се
отличава с фактическа или правна сложност, съдът определя възнаграждението в размер на
минимума от 80 лв.

Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
5
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-353 от 17.12.2020 г.,
издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което
на И.ДГ., ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.***, с настояща
месторабота: Община Луковит, на длъжност К., е наложено административно наказание –
глоба в размер на 200 лева, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ за нарушение на чл. 128, ал. 1 от Закона за
публичните финанси /ЗПФ/ във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ
ОСЪЖДА И.ДГ., ЕГН **********, адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. В.*** да
заплати на АДФИ - София разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение, в
размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Ловеч в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

Съдия при Районен съд – Луковит: _______________________
6