Решение по дело №195/2021 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 40
Дата: 29 юли 2021 г. (в сила от 16 септември 2021 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20212180200195
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 40
гр. Царево , 29.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на тринадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Мария Ат. Москова
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Мария Ат. Москова Административно
наказателно дело № 20212180200195 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания.
Образувано е по жалба на Г. ИВ. Л. с ЕГН ********** и адрес: **,
против наказателно постановление № **г. издадено от Зам.директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 77, ал.
1 от Закона за счетоводството му е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение на чл. 24, ал. 1,
във вр. с чл. 16, ал. 1, т. 4 от Закона за счетоводството. В жалбата се навеждат
доводи за неправилност и необоснованост на НП, като се иска неговата
отмяна.
В с.з. жалбоподателя, редовно призован, не се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, чрез процесуалния си представител
в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и пледира за
потвърждаване изцяло на наказателното постановление.
Съдът, като съобрази изложените доводи и възражения и служебно
провери законосъобразността и правилността на обжалваното наказателно
постановление, с оглед изискванията на чл. 314 НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН,
намира за установено от фактическа страна следното:
През периода 26.10.2020г. – 27.11.2020г. св.Д.Г. К. и колегата й К.М. / и
двете финансови инспектори от „отдел Шести“ на дирекция „Инспекционна
дейност“ при Агенцията за държавна финансова инспекция/ извършили
1
финансова инспекция на Община Царево. При проверката е установено, че
през 2019 г. битовите отпадъци на Община Царево се депонирали на
Регионално депо за неопасни отпадъци (РДНО) в землището на с. Равадиново,
община Созопол, като собственик и оператор на регионалното депо е Община
Созопол. Съобразно изискванията на ЗУО, Националната програма за
управление на дейностите по отпадъците (НПУДО 2009-2013 г.) и
създадената регионална система за управление на отпадъците, на 09.02.2011 г.
между общините Созопол, Приморско и Царево било създадено Регионално
сдружение за управление на отпадъците (РСУО) за регион Созопол. С
решение от 22.01.2019г. на общото събрание на РСУО, Протокол № 13 била
определена цена от 20 лв./тон за третиране на тон отпадък, постъпил в РСУО.
През 2019г. от Община Царево са били депонирани в РДНО - Созопол общо 7
054,34 тона отпадъци. Ежемесечно от Община Созопол били издавани
фактури за „депониране на отпадъци в РДНО“ за възстановимите разходи за
РДНО от Община Царево, изчислени на база депонирания отпадък от Община
Царево в РДНО по приетата цена за преки разходи 20 лв./тон. През 2019г. от
Община Созопол били издадени 13 бр. фактури за депонирания от Община
Царево отпадък от м. декември 2018г. до м. ноември 2019 г. на обща стойност
141 214,80 лв„ подробно описани в справка изх. № **/23.11.2020 г.,
подписана от Златка Димитрова - главен счетоводител и от инж. Г.Л. - кмет
на Община Царево. При извършената проверка в счетоводния програмен
продукт и счетоводните регистри на Община Царево било установено, че 6
бр. фактури, издадени от община Созопол през 2019 г. /в периода от
03.07.2019 г. до 10.12.2019 г./ и отнасящи се за третиране на депонираните в
периода от м.06 до м. 11.2019 г. отпадъци на стойност 98 032 лв., били
осчетоводени от община Царево през 2020г., както следва:
- фактура № ********** от 03.07.2019 г. на стойност 15 448,00 лв. била
осчетоводена през м.07.2020 г., когато е извършено плащането по фактурата -
08.07.2020 г.;
- фактура № ********** от 08.08.2019 г. на стойност 24 285,60 лв. била
осчетоводена през м.07.2020 г„ когато е извършено плащането по фактурата -
08.07.2020 г.;
- фактура № 30000006755 от 05.09.2019 г. на стойност 26 834,40 лв. била
осчетоводена през м.07.2020 г., когато е извършено плащането по фактурата -
15.07.2020 г.;
- фактура № 30000007000 от 07.10.2019 г. на стойност 15 938,40 лв. била
осчетоводена през м. 10.2020 г„ когато е извършено плащането по фактурата -
16.10.2020 г.;
- фактура № 30000007120 от 06.11.2019 г, на стойност 8 833,20 лв. била
осчетоводена през м. 10.2020 г„ когато е извършено плащането по фактурата
— 16.10.2020 г.;
2
- фактура № 30000007264 от 10.12.2019 г. на стойност 6 692,40 лв. била
осчетоводена през м. 10,2020 г., когато е извършено плащането по фактурата -
16.10.2020 г.
Документираните в Община Царево стопански операции, свързани с
извършените дейности по депониране на отпадъци през 2019 г. и предмет на
горепосочените 6 броя процесни фактури, не са намерили счетоводен израз,
като същите не са били заведени през 2019 г. по съответните счетоводни
сметки в счетоводните регистри на община Царево, а са били осчетоводени
през следващата финансова година - м.07.2020 г. и м. 10.2020 г. Така при
отчитане на извършените дейности по депониране на отпадъци през 2019 г.,
не са били текущо осчетоводени по счетоводни сметки 4010 „Задължения към
доставчици в страната" и 6029 „Други разходи за външни услуги“,
неразплатени задължения към Община Созопол, съгласно 6 бр. фактури
издадени през 2019 г. от Община Созопол за третиране на депонираните в
периода от м.06 до м. 11.2019 г. в Регионално депо за неопасни отпадъци -
Созопол отпадъци на обща стойност 98 032 лв. Установено е, че кмет на
Община Царево към 31.12.2019г. е жалбоподателят Г. ИВ. Л., който е
подписал за ръководител Баланс на Община Царево — елемент на Годишния
финансов отчет на Община Царево към 31.12.2019г.
Въз основа на така установеното, св.К. съставила против Г. ИВ. Л. Акт
за административно нарушение № 11-01-735/23.11.2020г. , като приела, че
същия в качеството си на кмет на Община Царево и ръководител на бюджетно
предприятие по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона
за счетоводството (ЗСч), на 20.02.2020 г. е подписал Годишния финансов
отчет на Община Царево към 31.12.2019 г., който не представя вярно и честно
имущественото и финансово състояние на общината, тъй като в Баланса на
Община Царево за 2019 г., не са отразени неразплатени задължения към
Община Созопол, както и в сборната оборотна ведомост към 31.12.2019 г.
/елементи от ГФО/, не се съдържа информация по счетоводни сметки 4010
„Задължения към доставчици в страната“ и 6029 „Други разходи за външни
услуги“ за извършените разходи по 6 бр. фактури, издадени през 2019 г. от
Община Созопол, за дейности по депониране на отпадъци в периода от м,06
до м.11.2019 г. в Регионално депо за неопасни отпадъци - Созопол на обща
стойност 98 032 лв., с което е нарушил чл. 24, ал. 1, във вр. с чл. 16, ал. 1, т. 4
от Закона за счетоводството.
Въз основа на акта било издадено обжалваното наказателно
постановление, с което на Г. ИВ. Л. е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 77, ал. 1 от
Закона за счетоводството (ЗСч) за нарушение на чл. 24, ал. 1, във вр. с чл. 16,
ал. 1, т. 4 от ЗСч.
Препис от НП е връчен на жалбоподателя на 28.05.2021г. видно от
известието за доставяне, а жалбата е депозирана на 01.06.2021г., видно от
3
клеймото на пощенския плик .
Съдът установи изложената фактическа обстановка след анализ на
събраните по делото устни и писмени доказателства - показанията на
актосъставителя К., както и писмените доказателства по АНП, приобщени
към делото по реда на чл.283 от НПК.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице, имащо
правен интерес да обжалва и в установения законен срок за това. Разгледана
по същество, съдът намира същата за основателна по следните съображения:
На първо място следва да се посочи, че по делото липсват писмени
доказателства, от които да е видно, че процесните 6 броя фактури, издадените
от Община Созопол са постъпили съответно в месеца на издаването им в
Община Царево, за да възникне задължението за община Царево тези фактури
да бъдат осчетоводени и съответно да възникне задължението за кмета на
Община Царево да отрази в годишния финансов отчет за 2019г. извършено
плащане по тези фактури или при неплащане - наличие на задължение към
доставчика От разпита на актосъставителя в хода на съдебното следствие се
установява, че финансовите инспектори не са успели да съберат
доказателства при извършената паралелна проверка в Община Созопол и в
Община Царево дали процесните 6 фактури, издадени от Община Созопол, са
били изпратени и съответно са получени в Община Царево в месеца на
издаването им или са били задържани в Община Созопол и представени в
община Царево в по-късен етап. Независимо, че в случая се касае за
регулярни плащания всеки месец за депониране на отпадъци в РДНО, докато
Община Царево не получи в счетоводството си издадените от община
Созопол фактури, то няма като как същата да ги осчетоводи и съответно да
извърши плащане по тях или съответно ако не извърши плащане по тях - да
отрази в годишния финансов отчет за 2019г. съществуващо задължение към
доставчика. Или с други думи, по делото е безспорно установено, че
процесните 6 фактури не са намерили счетоводен израз, като същите не са
били заведени през 2019г. по съответните счетоводни сметки в счетоводните
регистри на община Царево, но няма безспорни доказателства, че тези
фактури са били своевременно получени в месеца на издаването им в Община
Царево, за да възникне задължение за последната да ги заведе по съответните
счетоводни сметки и счетоводни регистри и респективно да ги отрази в
годишния финансов отчет за 2019г. При това положение след като липсват
доказателства, че процесните фактури са били представени своевременно в
община Царево и че е възникнало задължение за последната да ги заведе по
съответните счетоводни сметки и счетоводни регистри и респективно да ги
отрази в годишния финансов отчет за 2019г., то се налага извода, че
вмененото на жалбоподателя Г. ИВ. Л. нарушение по чл.24 ал.1 вр.чл.16 ал.1
4
от Закона за счетоводството, е недоказано, поради което атакуваното НП
следва да бъде отменено като материално незаконосъобразно.
На следващо място следва да се посочи, че в конкретния случай субект
на вмененото нарушение по чл. 24, ал. 1 ал.1 вр.чл.16 ал.1 от Закона за
счетоводството е Г. ИВ. Л. в качеството му на кмет на община Царево и
ръководител на бюджетно предприятие по смисъла на §1 т.1 от
Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството, който като кмет на
Община Царево през процесната 2019г. е овластен и задължен да отговаря за
съставянето, съдържанието и публикуването на финансовите отчети и на
годишните доклади в общината в съответствие с разпоредбите на закона. В
случая обаче видно от диспозитива на атакуваното НП, жалбоподателя Г. ИВ.
Л. е санкциониран като физическо лице, а не е санкциониран в качеството му
на кмет на общината и ръководител на бюджетно предприятие по смисъла на
§1 т.1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството, което е
съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на
НП.
Така мотивиран и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №**г. издадено от
Зам.директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на Г.
ИВ. Л. с ЕГН ********** и адрес: **, за нарушение на чл. 24, ал. 1, във вр. с
чл. 16, ал. 1, т. 4 от Закона за счетоводството е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 77, ал. 1 от
Закона за счетоводството.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК
на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.



Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
5