Присъда по дело №126/2017 на Окръжен съд - Добрич

Номер на акта: 10
Дата: 18 май 2017 г. (в сила от 18 декември 2017 г.)
Съдия: Атанас Милчев Каменски
Дело: 20173200200126
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 26 април 2017 г.

Съдържание на акта

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

№ 10

гр.***, 18.05.2017г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

***ки  окръжен  съд,   наказателно  отделение,  публично съдебно заседание на осемнадесети май две хиляди и седемнадесета година,

Председател: Атанас Каменски,

Съдебни заседатели: И.Г. и Н.П.,

Прокурор: Милена Любенова,

Съдебен секретар: А.Н.,

 н.о.х.д. №126  по  описа  на  Окръжен съд-гр.***  за  2017г.

 П Р И С Ъ Д И:

Признава М.Х.И.-роден на ***г***, българин, български гражданин, с висше образование, неженен,  неосъждан, ЕГН:**********,

за виновен в това, че:

На 08.06.2016г. по път III-7105 между с.*** и гр.***, преди разклона за главен път II-97, при управление на МПС-лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№*** нарушил правилата за движение по пътищата-чл.20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДвП, като по непредпазливост причинил смъртта на брат си И. Х.И. с ЕГН:**********, поради което и на основание чл.343, ал.1, б.“в“, във в-ка с чл.342, ал.1, чл.343г и чл.58а, ал.1 от НК налага на подсъдимия редуцирано с една трета наказание, а именно-лишаване от свобода за срок от една година и четири месеца, както и наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от три години.

На основание чл.66 от НК отлага изтърпяването на постановеното лишаване от свобода за срок от три години.

След влизане на присъдата в сила, иззетият по делото катастрофирал лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№***  да се върне на собственика М.М.Г. с ЕГН:********** или упълномощено от нея лице, а приложеният компактдиск с рег.№10582-1392/2016г. от РЦ“112“-гр.*** да бъде унищожен.

На основание чл.189, ал.3 от НПК осъжда подсъдимия да заплати по сметка на ОД на МВР-гр.*** разноски в размер на 2186,08лв.

Присъдата подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес пред АС-гр.***.

 

Председател: ………..            Заседатели: ………..          …………

Съдържание на мотивите

Мотиви към присъда№10 от 18.05.2017г. по н.о.х.д.№126/2017г. на ОС-гр.***

 

         Срещу М.Х.И. е повдигнато обвинение по чл.343, ал.1, б.“в“, във в-ка с чл.342, ал.1от НК, за това, че на 08.06.2016г. по път III-7105 между с.*** и гр.***, преди разклона за главен път II-97, при управление на МПС-лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№*** нарушил правилата за движение по пътищата-чл.20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДвП, като по непредпазливост причинил смъртта на И. Х.И. с ЕГН:**********.

         В съдебно заседание повдигнатото обвинение се поддържа от представителя на ОП-гр.***.

         Подсъдимият заяви, че признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и е съгласен досежно същите да не бъдат събирани други доказателства.

 

         В рамките на проведеното по реда на чл.372, ал.4, във в-ка с чл.371, т.2 от НПК съкратено съдебно следствие, в съответствие с разпоредбата на чл.373, ал.3 от НПК, настоящият състав прие за установено от фактическа страна:

         На 08.06.2016г. по път III-7105 от с.*** към гр.***, след разклона за главен път II-97, Д.Д. управлявал трактор „Джон Диър“ с рег.№***, с прикачено нестандартно, нерегистрирано ремарке за бали, ръчно изработено върху конструкцията на хедър. С водача пътувал Н.М.. В движение били застигнати от лек автомобил „Дачия Докер“ с К№***, управляван от М.П.. Поради внезапно прилошаване водачът изгубил контрол над превозното средство, блъснал ремаркето отзад и спрял на пътното платно, задействайки аварийните светлини. След като усетил удара спрял и Д., като ремаркето отстояло на около 36-37м. от предницата на автомобила, заемайки около 2м. от дясната лента към гр.***, а тракторът също бил с включени аварийни. Заедно с М. незабавно се притекли на помощ на П., като се убедили, че не е пострадал сериозно.

         По същото време зад тях приближавали автобус, управляван от Р.А., следван от лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№***, управляван М.И.. До подсъдимия пътувал брат му И. И., а към колата било прикачено туристическо ремарке с К№***.

Лекият автомобил се движел с около 92км/ч., прекомерно близко зад автобуса и при значително ограничена от габаритите му видимост, когато А. възприел установените в собствената му лента катастрофирали автомобили и предприел заобикаляне, което продължило до подминаване на трактора. Същата маневра предприел и подсъдимия, но веднага след като заобиколил  „Дачията“ се върнал в собствената си лента, при което възприел разположеното на пътното платно ремарке и опитал да спре, но последвал удар, при който  надлъжните шини от задната лява част на ремаркето проникнали в дясната част на купето на автомобила, разбивайки черепа на И. И.. Докато П. сигнализирал в НС“112“, Д. и подсъдимия успели да изкарат пострадалия от колата. Пристигналият екип на „Спешна помощ“ отвел И. И. до интензивното отделение на МБАЛ-гр.***, където въпреки предприетото лечение починал.

След химичен анализ в кръвта на подсъдимия е открит етилов алкохол от порядъка на 0,2 промила.

Съгласно СМЕ за аутопсия вследствие на настъпилото ПТП пострадалият е претърпял ЧМТ, контузия на главен мозък, кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, счупване на черепния покрив и черепната основа. Второто от изложените травматични увреждания е довело до остра сърдечна и дихателна недостатъчност от централен произход, обусловила настъпването на смъртта въпреки поставената правилна работна диагноза и навременните, адекватни и съобразени с всички изисквания за добра медицинска практика осъществени лечебни мероприятия по спешност.

От назначените АТЕ, допълнителна такава и комплексната съдебно медицинска, трасологична и авто-техническа експертиза се извежда скоростта на управлявания от подсъдимия автомобил преди произшествието-около 92км/ч., на които съответства опасна зона за спиране от порядъка на 89м., надхвърлящи значително отстояваната от автобуса дистанция. Това е направило обективно невъзможно спирането преди сблъсъка с разположеното в дясната лента ремарке след приключилото заобикаляне на „Дачията“. В случай, че подсъдимият не беше променил траекторията си на движение при предприетата маневра, връщайки се в дясно, продължавайки до открИ.е на зона на видимост с дължина, надхвърляща тази на опасната зона за спиране, настъпилото ПТП е можело да се избегне. Същевременно, реагирайки своевременно при забелязване на ремаркето, водачът е можел да спре преди удара само при скорост по-ниска от 51км/ч.

Въз основа на тези данни може да се направи извод, че с действията си подсъдимият е нарушил разпоредбите на чл.20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДвП. От една страна И. не е съобразил скоростта на движение с конкретните условия на видимост, ограничена от габаритите на следвания отблизо автобус, за да бъде в състояние да спре пред възникналото препятствие, а от друга е предприел обсъденото връщане в собствената лента застрашавайки поради липсата на видимост себе си и превозвания пътник. Тези нарушения са в пряка причинно-следствена връзка с настъпилото произшествие и неговия резултат.

Така изложените, неоспорвани от страните фактически констатации се градят върху обективните констатации по огледния протокол, еднопосочните и взаимно допълващи се показания на свидетелите Д., М., П. и А., както и от заключенията на приобщените по делото експертизи. В цялост тази доказателствена съвкупност изцяло съответства и на направеното от подсъдимия признание.

По отношение правната квалификация на извършеното:

На 08.06.2016г. по път III-7105 между с.*** и гр.***, преди разклона за главен път II-97, при управление на МПС-лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№***, подсъдимият е нарушил правилата за движение по пътищата-чл.20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДвП, като вследствие на това е предизвикал ПТП, от което е настъпила смъртта на брат му И. И..

Деянието е осъществено виновно-при форма на вината по чл.11, ал.3, пр.1 от НК-непредпазливост. С оглед нормалното си психофизическо състояние, зрялата си възраст, опита като водач на МПС, съзнателното превишаване на разрешената скорост и неподдържането на изискуемата дистанция, възприетото състояние на заобикаляния катастрофирал автомобил и елементарната житейска логика, подсъдимият е бил длъжен и е могъл да предвиди последиците от действията си при внезапно възникване на опасност за движението.

С оглед изложеното настоящият състав прие, че с действията си М.И. е осъществил от обективна и субективна страна състава по чл.343, ал.1, б.“в“, във в-ка с чл.342, ал.1от НК.

Причини за извършване на престъплението-прекомерна самонадеяност, неадекватно преценяване на ситуацията, липса на дължимата пътна дисциплина, видна от справката за предходни наказания на лицето. Сред съвкупността от по-леки нарушения, през последните пет години подсъдимият двукратно е санкциониран за движение с превишена скорост, както и за поредно управляване на неизправно МПС.

Като смекчаващи отговорността обстоятелства следва да се отбележат чистото съдебно минало, възрастта и добрите характеристични данни на дееца. Като особено обстоятелства съдът прие и противозаконното извеждане на пътя на въпросното нестандартно и поради това нерегистрирано ремарке. Видно от приложения фотоалбум, касае се за конструкция от надлъжни пръти с необезопасени краища, чиято височина създава реална заплаха за пътуващите в основния клас леки автомобили.

В противовес на изложените смекчаващи отговорността факти, съдът отчете проявената самонадеяност, изразена в естеството на съзнателно допуснатите при инцидента нарушения и множеството предходни такива. Същите са и в пряка връзка с обществената опасност на извършеното, която може да бъде определена като висока не само поради грубото неспазване на елементарни правила, гарантиращи безопасността на движението и размера на нанесените несъставомерни щети, но и поради масовостта на този род престъпления и непрекъснато нарастващия брой на жертвите от същите.

Съобразявайки видимия превес на смекчаващите отговорността обстоятелства, завишената обществена опасност на извършеното, позитивните данни за личността на дееца и перспективите пред него, както и факта, че пострадалият е негов брат, настоящият състав индивидуализира основната санкция  в размер на установения минимум и редуцира същата по реда на чл.58а от НК до лишаване от свобода за срок от една година и четири месеца. При наличието на материалноправните предпоставки по чл.66 от НК, преди всичко с оглед младостта и събраните за личността на подсъдимия данни, изпълнението на постановеното наказание беше отложено за срок от три години. Същевременно, с оглед допуснатите при произшествието груби нарушения по ЗДвП, както и предходните такива, съдът прие за съответно на извършеното лишаване от право да се управлява МПС за срок от три години, равен на изпитателния такъв, който следва да гарантира поправянето и превъзпитаването на дееца, в т.ч. да създаде дължимата дисциплинираност, способност за предвиждане на последиците от собствените действия и за носене на отговорност за тях.

По отношение веществените доказателства и деловодните разноски:

След влизане на присъдата в сила, иззетият по делото катастрофирал лек автомобил „Фолксваген Голф“ с К№***  следва да бъде върнат на собственика М.М.Г.-майка на подсъдимия и на пострадалия, респ. на упълномощено от нея лице. Приложеният компактдиск с рег.№10582-1392/2016г. от РЦ“112“-гр.*** подлежи на унищожаване.

Съгласно разпоредбата на  чл.189, ал.3 от НПК подсъдимият дължи по сметка на ОД на МВР-гр.*** разноски в размер на 2186,08лв, включващи хонорари на вещите лица по изготвените експертизи, както и разходите по изготвените химически анализи.

Воден от изложените фактически констатации и правни изводи съдът постанови присъдата си.

 

Председател:                   .