Решение по дело №864/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 340
Дата: 23 май 2023 г.
Съдия: Ева Димитрова Пелова
Дело: 20227150700864
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 340/23.5.2023г.

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в публично съдебно заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВА ПЕЛОВА

 

При секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 864/2022год., по описа на Административен съд – гр. Пазарджик, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс / АПК /, вр. чл. 43, ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители / ЗПЗП /.

Образувано е жалба на С.Р.Ч., срещу Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/6701#7 от 26.08.2022г., издадено от зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материално-правните разпоредби и несъответствие с целта на закона – чл. 146, т. 2 - т. 5 от АПК. Навеждат се доводи, че издаденото уведомително писмо не е мотивирано и противоречиво, относно основанието и размера за  извършване на прихващането. Настоява се, че земеделският производител не е уведомяван за наличие на застъпване на  заявените за подпомагане площи и не е участвал в извършените проверки. Прави се искане за отмяна на оспорения административен акт. Допълнителни съображения се излагат в представено писмено становище. Прави възражение за прекомерност на претендирания от ответника адвокатски хонорар.

Ответникът –  зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител – юрк. М. оспорва жалбата, моли  съда да я отхвърли. Допълнителни доводи навежда в депозирано писмено становище. Прави искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски.

Съдът, след като обсъди релевираните с жалбата и представените писмени становища от ответника и заинтересованата страна основания, доводите на страните в съдебно заседание, прецени събраните по делото доказателства и служебно, на основание чл. 168, ал. 1 , вр. чл. 146 от АПК, провери изцяло законосъобразността на обжалвания акт, намира за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 545/27.06.2022г., постановено по адм.дело № 336/2022г., по описа на съда, е  отменено уведомително писмо изх. № 02-130-6500/6701 от 05.08.2021 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за кампания 2019 г., издадено от зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ - гр. София, в частта, с която на жалб. Ч. е наложена санкция и му е отказано финансово подпомагане за 2019 г. по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: по подмярка 13.1/НР1- 40,68 лева; СЕПП -31,13 лева; СПП – 21,95 лева; ЗДП – 19,62 лева и СЗ-КЛЧ – 3617,55 лева, както и в частта, с която му е наложена санкция за бъдещ период СЗ-КЛЧ – 1458,24 лева, като  сумата е прихваната на основание чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 г. на Комисията, и преписката е изпратена на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ - гр. София, за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

Със Заповед №РД 09-228/28.02.2020г. министъра на земеделието и храните одобрил окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2019г.

На 19.06.2019г. жалб. Ч. подал до ДФЗ заявление за подпомагане  с вх. № 1319061903966, по следните схеми и мерки за подпомагане – Схема за единно плащане на площ / СЕПП /, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци / картофи, лук и чесън / - СЗ-КЛЧ, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /  ПНДП/, Биологично земеделие / Мярка 11 /  и Компенсаторни плащания в планински райони /Подмярка 13.1/НР1/.

В приложената към заявлението таблица на използваните парцели заявил 28 парцела в землището на с. Сърница, с номера по  ИСАК, както следва: 70648-46-16-1, площ 0,42 ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1 /НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-46-17-1, площ 0,17ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-46-18-1 площ 0,10ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-53-2-1  -  площ 0,45ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-55-6-1, площ 0,21 ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП. ПНДП. Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-58.11.1,  площ 0,31ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-58-12-1, площ 0,27ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1 /НР1/; 70648-58-13-1, площ 0,21ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-88-3-1, площ 0,10 ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП. Мярка 12/Натура 2000. Мярка 13.1/НР1/;70648-93-5-3, площ 0,19ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП. Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-113-17-1, площ 0,10 ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-113-19-1, площ 0,10ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-155-23-1, площ 0,35ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-155-24-1, площ 0,15ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП. ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-190-12-1, площ 0,63ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-215-10-1, площ 0,14ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП. Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-216-1-1, площ 0,16 ха, заявена култура картофи - заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-721-13-1, площ 0,24ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-725-9-1, площ 0,33ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-725-10-1, площ 0,13 ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-731-6-1, площ 0,33ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000. Мярка 13.1/НР1/; 70648-731-7-1, площ 0,14ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-733-15-1, площ 0,13ха, заявена култура - картофи - заявен по СЕПП. ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-740-31-1,  площ 0,13 ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-740-32-1, площ 0,16 ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-752-1-1, площ 0,22ха, заявена култура - ливади за косене - заявен по СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, Мярка 13.1/НР1/; 70648-766-16-1, площ 0,11ха, заявена култура - картофи заявен по СЕПП, ПНДП, Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ; 70648-803-4-1, площ 0,13ха. заявена култура - картофи - заявен по СЕПП, ПНДП. Мярка 13.1/НР1/, СЗ-КЛЧ.

След обработване на заявлението за подпомагане и извършените административни проверки била установена разлика между декларираната площ и установената допустима площ, а именно двойно заявени площи и площи с констатирани несъответствия, заявени по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци - картофи, лук и чесън, с декларирана култура, различна от НТП на ФБ.

Било установено следното застъпване:

Земеделски

стопанин

Декларирано застъпено БЗС

Кадастрален

имот

Документ за правно основание за ползване

Окончателен

ползвател

С.Р.Ч. УРН 222748

70648-216 Площ на застъпване 0,098ха

70648-011-059 площ на имота 0,23 ха

Договор за наем - едногодишен

Валиден

ползвател

 

Емине Реджепова

70648-216

70648-011-059

Договор за наем -

 

Трампова

Площ на

площ на имота

едногодишен

Валиден

УРН 696570

застъпване

0,233ха

 

ползвател

 

0,098ха

 

 

 

В резултат на разрешаване на двойно заявените площи с други земеделски стопани, от площите за финансово подпомагане на бенефициента Сатих Р.Ч. отпаднала площ, в размер на 0,10 ха, част от парцел 70648-216-1-1.

Било установено, че част от заявените парцели по СЗ-КЛЧ попадат във физически блок “ПМЛ“ /пасища, мери, ливади/, който не съответства на вида на декларираната култура – картофи, а именно: парцели 70648-46-16-1 -  площ 0,42ха, заявена култура — картофи; 7064893-5-3, площ 0,19ха, заявена култура – картофи; 70648-733-15-1, площ 0,13 ха, заявена култура – картофи и 70648-215-10-1, площ 0,14ха, заявена култура – картофи.

Въз основа на горепосочените документи било издадено оспореното уведомително писмо.

С цел изясняване на обективната истина в хода на съдебното производство е назначена съдебно-техническа експертиза. Вещото лице посочва, че след направената проверка по отношение на начина на трайно ползване на физическите блокове, заявени от бенефициента С. Ч. е установено, че парцели №№ 70648-46-17-1; 70648-46-18-1; 70648-58.11.1; 70648-58-12-1; 70648-58-13-1; 70648-88-3-1; 70648-113-17-1; 70648-113-19-1; 70648-190-12-1; 70648-721-13-1; 70648-725-9-1; 70648-725-10-1; 70648-731-6-1; 70648-740-31-1; 70648-740-32-1 и 70648-752-1-1 са с декларирана култура ливади за косене. Начина на трайно ползване на физическите блокове е „пасища, мери, ливади, съответстващо на вида на декларираната култура. Парцели №№70648-46-16-1; 70648-53-2-1; 70648-55-6-1; 70648-93-5-3 ;70648-155-23-1 ;70648- 155-24-1; 70648-731-7-1; 70648-733-15-1; 70648-766-16-1; 70648-803-4-1 и 70648-215-10-1 са с декларирана култура  - картофи. Начина на трайно ползване на физическите блокове е „обработваеми земи“, което съответства на вида на декларираната култура. При извършване на кръстосани административни проверки на заявлението на жалб. Ч. за кампания 2019г. са установени наличие на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. Жалб. Ч. се явил в ДФЗ – РА, за разрешаване на двойно застъпените площи и е представил документи за правно основание - договор за наем. Налице и застъпване с бенефициент Емине Реджепова Трампова, която също е  представила документ - договор за наем. След като и двамата кандидата имат регистрирани правни основания за застъпените площи, след преминаване на процедурата за разрешаване на двойно заявените площи, площите са отпаднали и за двамата кандидата, в съответствие с чл.17, ал.3 от Наредба №5/2009г. В резултат на разрешаване на двойно заявените площи с други земеделски стопани, от площите за финансово подпомагане на бенефициента С. Ч. е отпаднала площ, в размер на 0,10 ха, част от парцел 70648-216-1-1. Тук е мястото да се посочи, че съдът кредитира изцяло заключението на съдебно-техническата експертиза, като обосновано и компетентно, прието и неоспорено от страните, даващо категоричен и  изчерпателен отговор на релевантните за делото въпроси.

При така установените факти, Административен съд – гр. Пазарджик, ХIII-ти състав, като извърши цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена лице с процесуална легитимация, срещу неблагоприятен за него административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА, а по същество НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, т. е. на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК. При преценката си, съдът изхожда от правните и фактическите основания, посочени в оспорвания индивидуален административен акт, представената административна преписка и събраните по делото доказателства.

Оспореното Уведомително писмо е издадено от заместник изпълнителния директор на ДФЗ. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният директор организира, ръководи дейността и представлява Разплащателната агенция, която по дефиницията на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. В чл. 20а, ал. 4 от с. з. е предвидена възможността изпълнителният директор на фонда да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. От приложените по делото заповед с № 03-РД/3088/22.08.2022г. е видно, че изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на зам. изпълнителния директор да издава и подписва уведомителни писма от вида на процесното. С оглед изложеното съдът приема, че оспореното Уведомителното писмо, е издадено от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия.

Съдът намира, че обжалваният акт е издаден в предписаната от закона писмена форма, при липсата на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

Според чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа фактически и правни основания за издаване на акта. В процесния случай с акта е разпоредено намаления /отказът/ на субсидии, като освен това е наложена ставка на корекции / финансова дисциплина/ на основание чл. 26 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013 и чл.8, пар.1 от Регламент /ЕС/ № 1307/2013, в изпълнение на Регламент /ЕС/ № 2021/2091 на Комисията от 26.11.2021г. и чл. 26 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013, чл.8, пар. 1 от Регламент /ЕС/ № 1307/2013, в изпълнение на Регламент /ЕС/ № 2021/951 на Комисията от 11.06.2021г. , определен за Кампания 2019.

Фактическите и правни основания за издаването му се съдържат в таблицата, представяща начина на формиране на общата сума за финансово подпомагане, както и в представената административна преписка. Тези факти се установяват от приложената по делото административна преписка, която съставлява мотивите на административния акт, и бяха проверени в хода на съдебното производство с експертиза. Неоснователно е възражението за немотивираност на оспорения акт. В процесното уведомително писмо са посочени конкретни обстоятелства, поради които е отказано финансово подпомагане по процесните Схеми. Словесната и табличната част на писмото представляват едно цяло, като правният извод е, че в административния акт се съдържат както правни, така и фактически основания за неговото издаване. Затова същият се явява мотивиран и не страда от порока по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Посочени са конкретни обстоятелства, въз основа на които издателят на акта е приел, че процесните площи са недопустими за подпомагане. Съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е настоящият случай. Позоваването на извършените справки, проверки и т. н. в тяхната съвкупност представляват фактическите основания, съответстващи на посоченото в писмото правно основание, което е мотивирало административния орган да вземе решението си. По същество те представляват юридическият факт (респ. фактическият състав), от който органът черпи упражненото от него административно право. Оспореният акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с материално-правните разпоредби на закона.

В конкретния случай няма спор по фактите - жалбоподателят не е спазил изискванията за декларирана площ - налице са геропосечните застъпвания с друг бенефициент от 0,10 ха, част от парцел 70648-216-1-1. Фактическите констатации в административния акт съответстват на действителното фактическо положение. Материалният закон е приложен правилно.

За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен той. В случая в табличен вид са посочени размерите на исканите суми, на намаленията и на оторизираните суми. В дадените обяснения към колоните от съдържащите се в акта таблици се установява безпротиворечиво какви са фактическите основания за постановяване на акта, които приема органът.  Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, позволява пълното установяване на конкретното фактическо и правно основание за отказаната с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя по схемите/мерките за Кампания 2019. Обективираното в процесното уведомително писмо съдържание дава достатъчна яснота за това кои са фактическите и правните основания за намаляване на субсидиите по заявените схеми/мерки. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 – таблица 14 се установява еднозначно каква е действителната воля на административния орган. По отношение процесните схеми, мерки и подмерки от уведомителното писмо са ясни размерите на исканите суми по тях, размера на намаленията, на оторизираните и изплатените суми, и на наложените санкции, като са изложени конкретните фактически и правни констатации.

Установената съдебната практика по оспорване на актове от вида на оспорвания приема, че мотивите на уведомително писмо се съдържат в таблиците и поясненията към него, като посоченото в тези таблици и пояснения следва да може да бъде проверено и потвърдено от представените по делото доказателства и административната преписка, което в случая е сторено. За мотиви на акта в случая могат да се приемат и поясненията под таблиците на уведомителното писмо, вкл. резултатите автоматичните проверки при подаване на заявлението.

По изложените съображения съдът намира оспореното Уведомително писмо за законосъобразен административен акт – издаден от компетентен административен орган, в предписаната от закона форма, при отсъствие на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта. Този извод обосновава неоснователност на жалбата, която следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК основателно се явява своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, което  следва да бъде определено  съгласно чл.37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, в минимален размер на  100 лв., с оглед фактическата и правна сложност на делото, както и 500 лева – депозит за ВЛ, които следва да бъдат възложени в тежест на жалбоподателя.

Предвид изложеното и на основание  чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Р.Ч., срещу Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/6701#7 от 26.08.2022г., издадено от зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019.

ОСЪЖДА С.Р.Ч., да заплати на ДФЗ сумата от 600 лева, представляващи съдебно-деловодни разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.

ПРЕПИСИ да се връчат на страните.

 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ:/п/