Решение по дело №2052/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 461
Дата: 19 октомври 2022 г.
Съдия: Миглена Северинова Кавалова Шекирова
Дело: 20211510102052
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 461
гр. Дупница, 19.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, IV-ТИ СЪСТАВ ГО, в публично
заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Миглена С. Кавалова ШеК.
при участието на секретаря Райна Г. Боянова
като разгледа докладваното от Миглена С. Кавалова ШеК. Гражданско дело
№ 20211510102052 по описа за 2021 година
Производството по делото е образувано по жалба от 1. В. А. С., ЕГН **********, с
адрес: ***; 2. Д. Й. К., ЕГН **********, с адрес: ***; 3. Р. В. Б., ЕГН 77033112844, с адрес:
***; 4. Й. Д. К., ЕГН **********, с адрес: ***, 5. И. Н. Й., ЕГН **********, с адрес: ***, 6.
И. Б. Н., ЕГН **********, с адрес: ***, 7. Р. Й. Г., ЕГН **********, с адрес: ***, 8. Р. К. Б.,
ЕГН **********, с адрес: ***, 9. Б. И. П., ЕГН **********, с адрес: ***, 10. В. А. Л., ЕГН
**********, с адрес: ***, 11. Х. Н. Б., ЕГН **********, с адрес: ***, 12. К. Х. И., ЕГН
**********, с адрес: *** срещу заповед РД-04-243/ 30.09.2021г. на директора на ОД
„Земеделие“ - Кюстендил.
На основание чл. 157, ал. 2, чл. 154 и чл. 170 от Административно – процесуалния
кодекс (АПК) съдът с определение, постановено по делото на 03.11.2020г. е конституирал
като заинтересовани страни в производството А. Д. Л., адрес: ***; „БОМЕКС“ ЕООД, адрес:
гр. София, ж.к. „Дружба“, бл. 55, вх. В, ет. 9, ап. 81; ЗЕМЕДЕЛСКА КООПЕРАЦИЯ
„НАПРЕДЪК“, адрес: гр. София, ж.к. „Дружба“, бл. 55, вх. В, ет. 9, aп. 81; И. Й. И., адрес:
***; И. К. Г., адрес: ***; М. Л. К., адрес: ***; „СИМ ГРУП 2“ ЕООД, седалище и адрес на
управление: гр. Дупница, ж.к. „Бистрица“, бл. 62, ет. 4, ап. 14; С. Л. Б., адрес: ***; Х. Г. К.,
адрес: ***.
Ответникът по жалбата – Областна дирекция „Земеделие“ (ОДЗ) – гр. Кюстендил
чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д. оспорва жалбата, намира същата за
неоснователна.
Заинтересованите страни, конституирани като такива с посоченото определение на
съда от 03.11.2020г. не изразяват становище по жалбата.
Жалбоподателите твърдят, че при издаване на атакуваната в производството заповед
са допуснати нарушения, описани подробно в жалбата - предварителните Регистри не са
обявени по никакъв начин на ползвателите в землището на с. Крайници, за да могат
ползвателите да отстранят допуснати грешки и неточности въз основа на одобрени
заявления на заинтересуваните лица, по реда на чл. 72, ал. 5 ПП ЗСПЗЗ; не са представени
карта на масивите за ползване и регистър, който съдържа данни за имотите, заявени за
1
участие в споразумението и за имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ; за_заседанията на
комисията никъде не е правено публично оповестяване за датите на провеждането им, както
и по никакъв друг начин ползвателите не са уведомявани за такива заседания, с което е
нарушено законовото им право на участие в административната процедура; правото за
ползване на отделния масив не е предоставено на ползвателя с най-голям дял декларирана
земеделска земя в масива; в заповедта фигурира ползвател, който е лишен от разпределение
на имоти, ползвани на основание чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, т.нар. „бели петна“; в
заповедта за одобреното служебно разпределение са допуснати масиви, с начин на трайно
ползване „други трайни насаждения“, което е недопустимо при разпределяне на масиви за
орна земя; има и масиви, които са с начин на трайно ползване - орна земя /НТП-ОЗ/, в които
има регистрирано желание за участие от ползвателите, но не са разпределяни в атакуваната
заповед; по отношение на баланса от изготвеното служебно разпределение има ползватели,
на които са им разпределени имоти, които са с договор при други ползватели, а за
изравнение на баланса са компенсирани с „бели петна“, което ги ощетява финансово; има
регистрирани договори за имоти, с декларирано желание от ЗП за участие в споразумение,
но не са включени в масивите на разпределението, а са оставени за ползване в реални
граници; заповедта не е подписана /обявената на сайта на ОСЗ, обществено достъпна
заповед/- чл. 59, т. 8 АПК, поради което е нищожна и защото не е спазена установената
форма; заповедта е издадена и при съществени нарушения на административно
производствените правила: - липсва изложение на фактическите и правни основания за
издаване на акта - чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, при издаването й е допуснато нарушение на чл. 41,
т. 2, б. „в“, от Хартата, който задължава администрацията да мотивира своите решения,
както и не е спазен Регламент (ЕО] №1122/2009. Предвид посочените нарушения молят за
отмяна за Заповед № РД-04-243 от 30.09.2021 г. на директора на ОД „Земеделие“ -
Кюстендил, като незаконосъобразна, поради протИ.речието й с националното и европейско
законодателство, поради допуснатите съществени нарушения на процесуалния и
материалния закон при постановяването й, и необоснованост, алтернативно - нищожна, с
произтичащите от това законови последици и връщане преписката на административния
орган с указания за произнасяне със законосъобразен административен акт. Претендират
разноски.
Съдът, като разгледа събраните по делото доказателства и като съобрази
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа страна:
От материалите по представената от административния орган преписка се установява,
че съобразно разпоредбата чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, Директорът на ОД „Земеделие“ гр.
Кюстендил е издал Заповед № РД-07-52/27.07.2021 г., с която е определен състава на
комисиите за землището на с. Крайници с посочване персонално на лицата, нейни членове за
съответното землище и заеманите от тях длъжности, като посочените им в посочената
заповед задачи са: 1. да ръководят сключването на споразумения между собствениците
и/или ползвателите за създаване на масиви за ползване на земеделски земи в съответните
землища за стопанската 2021/2022 година и в случай, че не се постигнат доброволни такива,
да съставят проект за служебно разпределение на ползването на земите по масиви, съгласно
определения в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ ред; 2. да осъществяват правомощията си по ЗСПЗЗ
съгласно чл. 37в, ал. 1-4 и съответните текстове от ППЗСПЗЗ, уреждащи условията и реда та
определянето на масивите за ползване на земеделските земи; 3. да изготви доклад до
директора на ОД „Земеделие“ Кюстендил със съдържанието по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ.
На 19.08.2021 г. е проведено заседание на назначената комисия и е изготвен протокол,
с който е констатирано, че в срока по чл. 37б ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2002г. за
землището на с. Крайници, общ. Дупница са подадени 17 бр. декларации по чл. 69 и 41 бр.
заявления по чл. 70 от ППЗСИЗЗ; при извършената проверка на подадените заявления по чл.
70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и декларации по чл. 69 от ППЗСПЗЗ са отстранени некоректните
данни относно правното основание за ползване на земеделските земи от ползвателите. На
2
същото заседание комисията е приела изготвените от ОСЗ – Дупница, офис Сапарева баня
регистри по имоти и ползватели и карти с масивите за ползване за землищата на с.
Крайници с изключение на заявление за участие в споразумение от „АГРОПАРТНЕРС 11“
ЕООД с приложено заявление за отказ от участие в споразумение и комисията е решила в
срок до 20.08.2021 г. ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня да предостави с приемно -
предавателен протокол на неприсъствалите участници, подали заявления по чл. 70, ал. 1от
ППСПЗЗ изходни данни за землището на с. Крайници, община Дупница за изготвяне на
доброволно споразумение, като протокола да бъде представен на следващото заседание на
комисията.
На 13.09.2021 г. е проведено заседание на назначената комисия, констатирано е
следното: в срока по чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ в ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня за
землището на с. Крайници, община Дупница от собственици и ползватели на земеделски
земи, подали декларация по чл. 69, ал. 1 и заявления по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ за участие
в създаване на масиви за ползване не е представено споразумение за масиви за ползване на
земеделски земи на основание чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2022 година, при
което е решила: На основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ да бъде съставен проект за
разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи /ниви/ за стопанската
2021/2022 година за землището на с. Крайници, община Дупница, поради непостигнато
доброволно споразумение между собствениците и ползвателите. За землището на с.
Крайници, община Дупница на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ комисията съставила
проект за разпределение на масивите за ползване на обработваеми земи /ниви/ за
стопанската 2021/2022 година, представен с вх. ПО-09-1652/13.09.2021 г. в присъствието на
всички участници, подали декларация по чл. 69, ал. 1 и заявления по чл. 70, ал. 1 от
ППЗСПЗЗ за участие с посочване от комисията, че в проекта за разпределение на ползването
на земите по масиви са включени всички заинтересовани лица, и имотите по чл. 37в, ал. 3, т.
2 от ЗСПЗЗ /т.нар. „бели петна“/ са разпределени пропорционално на ползването на правно
основание на всеки ползвател и в съставения проект за разпределение не са разпределени
имоти от държавния и общинския поземлен фонд като имоти по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ,
части от имоти, пътища и няма включени имоти с НТП — „трайни насаждения“, „пасища,
мери“ и „ливади“.
Комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ е изготвила Доклад вх.№ РД-08-227- /30.09.2021
г. до Директора на ОД „Земеделие” – Кюстендил, съдържащ проект за разпределение на
масивите за ползване за стопанската 2021/2022 г. за землището на с. Крайници, данни за
земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, за техните собственици и дължимото рентно плащане.
От съдържанието на доклада е видно, че в срока по чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ в на ОСЗ-
Дупница с офис Сапарева баня за землището на с. Крайници, община Дупница от ползватели
на земеделски земи, подали декларация по чл. 69, ал. 1 и заявления по чл. 70, an. 1 от
ППЗСПЗЗ за участие в създаване на масиви за ползване, не е представено споразумение на
масиви за ползване на земеделски земи на основание чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската
2021/2022 година, поради което комисията съставила проект за разпределение на масивите
за ползване на обработваеми земи /ниви/ за стопанската 2021/2022 година, представен с вх.
№ ПО-09- 1652/13.09.2021 г. в присъствието на всички участници /ползватели/, подали
декларация по чл. 69, ал. 1 и заявления по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ за участие.
Във връзка с изложеното, комисията предлага на директора на Областна дирекция
„Земеделие“ гр. Кюстендил да издаде заповед по реда на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, с която да
одобри разпределението на масивите за ползване на земеделски земи за стопанската
2021/2022 година за землището на с. Крайници, ЕКАТТЕ 39339, община Дупница, съгласно
съставения проект за разпределение, описан в доклада. Приложени към доклада са: 1.
Предварителен регистър на имотите по чл. 72, ал. 2 от ППЗСПЗЗ за землището на с.
Крайници, община Дупница: 2. Регистър на белите петна по собственици за 2021/2022 г.; 3.
Регистър на белите петна по ползватели за 2021/2022 г.; 4. Баланс на белите петна по
3
собственици за 2021/2022 г.; 5. Баланс на белите петна по ползватели за 2021/2022 г.; 6.
Обобщен баланс по ползватели за 2021/2021г.; 7. Регистър на имотите по ползватели; 8.
Работна карта на земеделски блокове за землището на с. Крайници, община Дупница; 9.
Проект на разпределение на масиви за ползване на обработваеми земи с вх. № ПО-09-
1625/13.09.2021г. за землището на с. Делян, общ.Дупница.
Въз основа на посочения по-горе доклад на комисията и на основание чл. 37в, ал. 4 от
ЗСПЗЗ, е издадена оспорваната в настоящото производство заповед на Директора на ОД
„Земеделие” – гр. Кюстендил за одобряване на проект за разпределение на масивите в
землището на с. Крайници, с която заповед е одобрен проектът на разпределението на
масивите за ползване на обработваеми земи, на основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за
стопанската 202/2021 г. за землището на с. Крайници с посочване в т. 4 на заповедта, че тя,
окончателните регистри и карта на землището с отразени масиви за ползване да се обявят в
кметството на с. Крайници, общ. Дупница и сградата на офис Дупница на Общинска служба
по земеделие – Дупница с офис Сапарева баня, както и да се публикува на интернет
страниците на Община Дупница и Областна Дирекция „Земеделие“ – Кюстендил.
В преписката, изпратена от административни орган се съдържат и Обява на ОСЗ -
Дупница с офис Сапарева баня за изготвени предварителни регистри по чл. 72, ал. 2 от
ППЗСПЗЗ за землищата в Община Дупница за стопанската 2021/2022 година; съобщения на
ОД „Земеделие“ - Кюстендил за изготвени графици за провеждане на заседания на
комисиите по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за землищата на Община Дупница - 2 бр.; Писмо с изх.
№ РД-12-04-129 -1/04.10.2021 г. на ОД „Земеделие“ - Кюстендил до началника на ОСЗ -
Дупница с офис Сапарева баня за изпращане на 18 бр. заповеди на директора на ОД
„Земеделие“ - Кюстендил, издадени на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ /в т.ч. и
обжалваната заповед/ за изпълнение на разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ; Писмо с
изх. № РД-12-04-129/04.10.2021 г. на ОД „Земеделие“ - Кюстендил до Кмета на Община
Дупница за изпращане на 18 бр. заповеди на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил,
издадени на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ /в т.ч. и обжалваната заповед/ за изпълнение
на разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ; Уведомително писмо от началника на ОСЗ -
Дупница с офис Сапарева баня с вх. № РД-12-04-129-3/14.10.2021 г. в ОД „Земеделие“ -
Кюстендил за датата на обявяване на издадените заповеди по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ на
информационното табло на офис Дупница на ОСЗ - Дупница с офис Сапарева баня;
Уведомително писмо от Кмета на Община Дупница с вх. № РД-12-04-129 -2/ 12.10.2021 г. в
ОД „Земеделие“ - Кюстендил за датата на публикуване на издадените заповеди по чл. 37в,
ал. 4 от ЗСПЗЗ на интернет страницата на Община Дупница, ведно с приложена разпечатка
от официалния интернет сайт на Община Дупница; Разпечатка от интернет сайта на
Областна дирекция „Земеделие“ - Кюстендил, от която е видно, че оспорената в рамките на
производството заповед на директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил за определяне на
масиви за ползване за землището на с. Крайници, е публикувана на 04.10.2021 г. на интернет
страницата на областната дирекция в секция „Ползване на земеделските земи“, подсекция
„Процедури по чл. 37в от ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2022 година“ за Община Дупница;
По делото е допусната и назначена съдебно – техническа експертиза, изготвена от
в.л. инж. Й. А., заключението на която е оспорено от жалбоподателите и прието от съда и от
което заключение се установява, че Директора на Областна дирекция „Земеделие“ -
Кюстендил е издал Заповед № РД-07- 52/27.07.2021г., с която са определена комисии за
всяко населено място. На страницата на Областна дирекция „Земеделие“ - Кюстендил е
публикувано съобщение, с което комисията, назначена със заповед № РД-07-52/27.07.2021г.
на Директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е уведомила всички собственици и
ползватели на земеделски земи, че ще се проведе първо заседание на 19.08.2021г. от 10.30
часа в сградата на офис Дупница на Общинска служба по земеделие - Дупница с офис
Сапарева баня, относно сключване на споразумения между собствениците и/или
ползвателите за създаване на масиви за ползване на земеделски земи за землищата на
4
територията на община Дупница за стопанската 2021/2022 година. На 19.08.2021г.
комисията е съставила Протокол № 1 в изпълнение на горепосочената Заповед и Картата с
масивите за ползване за землището ма с. Крайници е приета. При определяне на картата с
масивите за ползване на землището на с. Крайници е ползвано копие на кадастралната карта
на с. Крайници. При изготвянето на проекта на разпределение в работата на комисията са
участвали и собствениците и/или ползвателите на земеделски имоти, заявили желание за
участие, в съответното землище. В проекта за разпределение на масивите за ползване на
обработваеми земи няма включени имоти с НТП – „трайни насаждения“, „пасища, мери“ и
„ливади“. Със заявление с вх.№ ПО -26-494/30.07.2021г. в ОСЗ - Дупница, офис Сапарева
баня от Х. Г. К. по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и приложен към същото опис на 10 имота с
обща площ 27, 334 дка, за които има сключени договори за наем, че желае участие в масиви
за ползване и 1 бр. имоти с обща площ 8.001 дка, за който има сключен договор за наем, че
не желае участие в масиви за ползване. Тъй като между ползвателите не се е постигнало
споразумение при условията на ал. 1, както и за земите, които споразумението не обхваща,
комисията е съставила проект за разпределение на ползването на земите по масиви.
Съгласно обобщения баланс декларираната земя от Х. К. е 27, 334 дка. Квота за получаване
на правно основание:процентно разпределение 0,440, обща площ на белите петна: 1338.018
дка или площта в размер на 5, 886 дка /0,440% х 1338,018 / е правилно определена.
Посочените нормативни изисквания са спазени при извършеното разпределение. Вещото
лице е посочило списък на ползватели, декларирали, че не желаят да участват в масиви за
ползване по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ в землището на с. Крайници с опис на имотите по
кадастралната карта, както и че разпределението е направено автоматизирано чрез
програмен продукт Cadis 8, утвърден от Министъра на земеделието, храните и горите,
съгласно чл. 72 в, ап. 4 от ППЗСПЗЗ. Автоматично програмния продукт извършва
разпределението на обработваемите земи, което се извършва пропорционално на
разпределените имоти /т.н.бели петна/ спрямо имотите, обработвани от всеки от посочените
ползватели. Общата площ на служебно разпределените с обжалваната заповед на Директора
на ОД „Земеделие“ Кюстендил масиви за ползване на земеделска земи по чл. 37 в, ал. 3, т. 2
от ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2022г. на землището на с. Крайници, общ. Дупница е в размер
на 1 338.018 дка. . Площта на заявената по чл. 69, ал. 1 и чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ във връзка
с чл. 376, ал. 3 от ЗСПЗЗ е 10209.498 дка. Заявленията и декларациите са подадени в срок до
31 юли 2021г. Общата площ на декларирана валидно правно основание за землището на с.
Крайници е в размер на 6113.89 дка. Площта на земеделските земи, за които няма сключени
договори и не са подадени декларации от собствениците им по чл. 37б от ЗСПЗЗ се
разпределя между ползвателите пропорционално на площта и съобразно начина на трайно
ползване на собствената и/или наетата земеделска земя в съответното землище. Това
разпределение е направено автоматизирано чрез програмен продукт Cadis 8, утвърден от
министъра на земеделието, храните и горите, съгласно чл. 72 в, ал. 4 от ППЗСПЗЗ. На
интернет страницата на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е публикувана обява от Общинска
служба по земеделие - Дупница, с която се уведомяват всички собственици и ползватели на
земеделски земи, че на основание чл. 72, ал. 4 от Правилника за прилагане на закона за
собствеността и ползването на земеделските земи /ППЗСПЗЗ/ са изготвени предварителни
регистри, за землищата на територията на общинската служба. Промени в предварителните
регистри могат да се правят в срок до 16 август 2021 год. Няма постъпили
декларации/заявления за промени в предварителните регистри. Предварителното
разпределение на имотите е извършено като са използвани кадастралната карта на с.
Крайници и ортофотокарта. Получената площ на правно основание е правилно определена,
тъй като в алгоритъма на софтуерния продукт е заложена норма на допустимо превишение
площта на квотата /±1/.
От заключението по назначената по делото съдебно – техническа експертиза,
изготвена от вещото лице Е. Ж. и приложенията към заключението се установява, че oбщата
площ на служебно разпределените масиви за ползване на земеделски земи по чл. 37в, ал. 3,
т. 2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2022 на землището с. Крайници, общ. Дупница е 7 451.
907 дка, от които 1 338. 018 дка т.н. „бели петна”. Площта, заявена от ползвателите със
5
желания за участие съгласно подадените декларации и заявления в ОСЗ - Дупница по чл. 69,
ал. 1 и чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ във връзка с чл. 37 б ал. 3 от ЗСПЗЗ за ползване на валидно
правно основание за землището на с. Крайници е 11 474.319 дка. От тях са заявени имоти,
които не са с НТП ниви, в размер на 1 127. 426 дка. /овощни насаждения, ливади, пасища/.
След изключване на имотите, които не са с НТП ниви, остават с желание за участие в
масиви за ползване 10 346.893 дка. Допълнително от ОСЗ са изключени имоти, с установени
от софтуера грешки, в размер на 137.395 дка и крайната площ, заявена за включване в
масивите за ползване е 10 209.498 дка. 1 314.032 дка са имоти, декларирани от повече от
един ползвател, които не са изчистени от ползвателите в срока до 15.08. за промени в
предварителните регистри. Площта, която следва да бъде приета за разпределяне в масивите
за ползване е 8 895.466 дка. От тази площ в изготвеното служебно разпределение са
разпределени в масивите за ползване с валидно правно основание 6113.859 дка, останалите
са оставени за ползване в реални граници, въпреки изричното заявеното желание на
ползвателите за включване в масивите. Включените в масивите заявени площи от
ползвателите жалбоподатели и заинтересовани страни в производството на землището с.
Крайници са 6081.954.319 дка, не са пропорционално разпределени имотите „бели петна“
спрямо имотите, обработвани от всеки от посочените ползватели, в разпределението са
допуснати само имоти с НТП – ниви по кадастрална карта, но включването им е следвало да
бъде съобразено с реална обработка на терен, защото част от тях се ползват като ливади,
пасища и трайни насаждения. Няма постъпили данни за промени в предварителните
регистри. ОСЗ – Дупница не е представила изработена карта на предварително определени
масиви, която се използва в процедурата при изготвяна на споразумение/разпределение, за
да бъдат разпределени имотите с НТП – орна земя. В оспореното служебно разпределение е
налице несъответствие между сочените от закона и реално разпределените на
жалбоподателите. При провеждане на процедурата, по реда на чл. 37 в ЗСПЗЗ за изготвяне
на масиви за ползване в землището с. Крайници, общ. Дупница комисията не е съобразила
разпоредбата на 2ж ЗСПЗЗ - допуснати са до участие в разпределението имоти, попадащи в
масиви, които според начина им на реална обработка, са определени в публикуваните от
министерство на земеделието данни във физически блокове с НТП - ПМЛ и други трайни
насаждения. Има неправилно обединение на масивите, има включени масиви ДТН (други
трайни насаждения) и ПМЛ (пасища,мери и ливади). При определяне на масивите за
ползване в служебното разпределение от комисията, са включени масиви с начин на трайно
ползвате НТП, различен от орна земя. Включени са масиви, с начин на трайно
ползване,други трайни насаждения” и „пасища, мери, ливади”. Включените масиви с начин
на трайно ползване, други трайни насаждения” и „пасища, мери, ливади” са: 321, 128,
130,131, 132,133, 134, 136, 137,138,139, 141, 142, 143,144, 145, 146,147,151, 152,153,160, 162,
164, 166, 167,168, 169, 170, 171,222,224,225,231,232, 233,234,235, 236, 237,408,409,411,421,
425, 448, 459,460, 461,462,464,475,497, 501, 502, 503, 504, 506, 507, 515, 525, 537, 54, 58, 59,
60,66, 67,126, 135,148, 161, 174, 300, 282, 354. Общата площ на масивите, които са включени
във физически блокове с НТП, други трайни насаждения (ДТН) и „пасища, мери, ливади”
(ПМЛ) масиви е 793.95дка. И най-малката промяна би могла да доведе до промяна на
служебното разпределение поради логиката на разпределение и работа на софтуера. Като се
вземе предвид количеството площи, което трябва да се премахне 793.95дка, има основание
да се направи извод, че разпределението ще се промени значително. В заповед PД-04-243 от
30.09.2021г. на директора на ОД „Земеделие” - Кюстендил, за лицето Х. К. няма
разпределени имоти, ползвани на основание чл. 37 в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, т.нар. „бели
петна”. Х. К. участва с имоти с обща площ 27.334 дка, от които годни за разпределение
26.896 дка. Определената площ в заповедта е 32. 618 дка. Получената допълнителна площ е
от договори на други участници в разпределението, а не от т.н. „бели петна”. В
предоставените данни от ОСЗ Дупница, в оспорената заповед P3-04-243 от 30.09.2021г. на
директора на ОД „Земеделие” - Кюстендил съществуват 1887 имота с декларирано желание
за участие в споразумение, които не са включени в масивите на разпределението, а са
оставени за ползване в реални граници, част от тези масиви основателно не са включени в
разпределението по причината, че те реално са „пустеещи”, друга част не са включени по
6
неизяснена за вещото лице причина, същите са реално обработваеми. В баланса от
изготвеното служебно разпределение има ползватели, на които са им разпределени имоти,
които са с договор при други ползватели, а за изравнение на баланса са компенсирани с
„бели петна”. В оспорената заповед PД-04-243 от 30.09.2021г. на директора на ОД
„Земеделие” - Кюстендил има налични масиви, в които правото на ползване на отделния
масив не е предоставено на ползвателя с най-голям дял декларирана земеделска земя в
масива - 178 с обща площ 2358.606 дка.
По делото са събрани гласни доказателства чрез разпита на свидетелите М.на П. В. и
Й. К. К. - Началник на ОСЗ – Дупница. От показанията на свидетелката В. се установява, че
за с. Крайници ползвателите искали тя ( като работеща на свободна практика) да им изготви
доброволно споразумение, но не донесли карта на определените предварителни масиви за
Крайници. Щом като се използват физически блокове различни от орна земя,
разпределението е направено ръчно. Много често се използват нивите като ливади и се
включват в масивите за разпределение. За да могат да се съвместят балансите и тъй като
договорите са регистрирани по КВС, а не по това както са на терен и в тази връзка заради
договорите, начина на реално ползване на терен вече се определя от Министерството на
физически блок. Белите петна се разпределят пропорционално спрямо заявените имоти за
участие в споразумението. Това трябва да се извършва ръчно на малките ползватели, след
това могат да се разпределят автоматично за големите ползватели.
От показанията на св. К. се установява, че ползвателите за с. Крайници имат
подписани декларации за изходни данни, имат подписани декларации, че имат дублирани
имоти, които се изваждат от програмата. При изготвяне на проекта за разпределение
програмата е направена така, че да спазва закона, по правилата на закона се изработва
самото разпределение. Изваждат се имотите в реални граници, изваждат се дублираните
имоти, имотите с различно НТП от обработваема земя и след това всичко, което е годно се
разпределя по ползвателите. Целта на разпределението е баланса, който се генерира от
програмният продукт да е към нула. Това го прави автоматично програмата. Програмата
зарежда една част от имотите. Когато балансът на ползвателите с неконцентрирани договори
е голям се налага ръчно настаняване на същите, изваждане на бели петна, обединяване, за да
стане балансът близо до нула. К Няма карта на масивите за миналата година за с. Крайници,
не е съставяна. Белите петна не могат да се разпределят пропорционално, тъй като един
ползвател получава право от друг ползвател, а друг ползвател получава от бяло петно.
Програмният продукт е създаден от Министерството.
Анализът на горната фактическа обстановка води до следните правни изводи:
Жалбата – предмет на производството е процесуално допустима - депозирана в
установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, против годен за оспорване
административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената
защита, поради което следва да се разгледа по същество.
Производството по чл. 37в от ЗСПЗЗ представлява процедура за създаване на масиви
за ползване по споразумение между собствениците и/или ползвателите, което се ръководи от
комисия за всяко землище на общината, назначена със заповед на съответния директор на
ОД „Земеделие”. Собствениците на земеделски земи декларират в общинската служба по
земеделие по местонахождението на имотите формата на стопанисване и начина на трайно
ползване на всеки от имотите. В случай, че собствениците не желаят имотите им или някои
от тях да се включват в масиви за ползване, те изрично посочват това обстоятелство в
декларацията. Декларацията се подава за всяка година. Отказът да се приеме заявление,
подадено по реда на чл. 69, ал. 2 и чл. 70, ал. 1 ППЗСПЗЗ представлява отказ за извършване
на административна услуга и подлежи на обжалване – определение 11640 от 24.09.2012 г. по
адм.д. № 8927/2012 г., ІV отд. на ВАС. Ползвателите на земеделски земи също могат да
подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите заявление за
участие в споразумение за ползване по чл. 37в ЗСПЗЗ, за всяка календарна година. Въз
7
основа на декларациите и заявленията и регистъра на земеделските имоти, ОСЗ изготвя
предварителен регистър на имотите и карта на масивите. Регистърът и картата съдържат
данни за всички имоти по КВС, включително и за тези, за които не са подадени декларации
и заявления – по аргумент от чл. 37, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ. От масивите се изключват само
имотите, за които собствениците са декларирали, че ще ги обработват самостоятелно.
Съгласно чл. 75, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ съставя протокол
за приемане на картата и регистрите по образец, утвърден от министъра на земеделието и
храните, като протоколът се подписва от членовете на комисията и от ползвателите на
масивите и се одобрява от директора на областната дирекция „Земеделие”. В случай, че
между ползвателите не се постигне споразумение в съответствие с чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ
комисията по ал. 1 съставя проект за разпределение на ползването при спазване на
изискванията по т. 1 и т. 2, в зависимост от характера на земите в масива, липса на
сключени договори и неподадени декларации от собственици по чл. 37б от ЗСПЗЗ. За
дейността си комисията изготвя доклад до директора на Областната дирекция „Земеделие”,
който съдържа сключеното споразумение, разпределението на масивите за ползване, данни
за земите по ал. 3, т. 2, за техните собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на
който директорът на Областна дирекция „Земеделие” издава заповед за разпределение на
масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година.
Съгласно чл. 168 във връзка с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността
на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без
да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. В чл. 146 от АПК са посочени
основанията за оспорване на административните актове липса на компетентност, неспазване
на установената форма, съществено нарушение на административно-производствени
правила, протИ.речие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В
случая съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от административен орган,
разполагащ със съответна материална и териториална компетентност. Правомощията на
директора на Областната дирекция „Земеделие“ по местонахождението на имотите да
издава заповед за разпределение на масивите в землището, следват директно от
разпоредбата на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, като землището на с. Крайници, за което се отнася
разпределението на ползването на масивите, попада в териториалния обхват на ОД
„Земеделие” – гр. Кюстендил. Заповедта е издадена на 30.09.2021 г. в съответствие и
съгласно чл. 37в ал. 4 от ЗСПЗЗ.
Съгласно чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ и § 2ж от ДР на ЗСПЗЗ се образуват масиви за
ползване, които трябва да бъдат непрекъсната земеделска площ, ограничена от
съществуващи на терена трайни елементи, съгласно картата на възстановената собственост
или кадастралната карта, и/или цифровата орто фото карта, с еднакъв начин на трайно
ползване. При необходимост се взема предвид актуалният начин на трайно ползване от
цифровата орто фото карта. В масивите за ползване не се включват имотите, които нямат
характер на земеделска земя и имат друг начин на трайно ползване, като начина на трайно
ползване се декларира от собственика /чл. 37б от ЗСПЗЗ и чл. 69 и чл. 70 от ППЗСПЗЗ/ и
може установява с цифрова орто фото карта. А съобразно чл. 72, ал. 7 от ППЗСПЗЗ при
формиране на непрекъснатата площ на масивите по § 2ж от ДР на ЗСПЗЗ, в границите на
масива се включват имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ и се изключват имотите, за които
собствениците са декларирали несъгласие за включване в масив съгласно чл. 69, ал. 1, изр. 2
от ППЗСПЗЗ, както и имотите, за които ползвателите не са подали заявление за участие в
споразумение. Съобразно Указания изх. № 9166-19/13.02.2012 г. на Министъра на
земеделието и храните, при изготвяне на проекта за разпределение на масивите за ползване
комисията следва да се съобрази с пар. 2ж от ДР на ЗСПЗЗ, да не допуска раздробяване на
масиви по КВС и да започне настаняването от по-дребните ползватели към по-едрите, в
зависимост от местонахождението и преобладаващото ползване на имотите. Видно от
изготвената по делото повторна СТЕ комисията не е съобразила разпоредбата на 2ж ЗСПЗЗ -
8
допуснати са до участие в разпределението имоти, попадащи в масиви, които според начина
им на реална обработка, са определени в публикуваните от министерство на земеделието
данни във физически блокове с НТП - ПМЛ и други трайни насаждения, има неправилно
обединение на масивите, има включени масиви ДТН (други трайни насаждения) и ПМЛ
(пасища,мери и ливади). При определяне на масивите за ползване в служебното
разпределение от комисията, са включени масиви с начин на трайно ползвате НТП,
различен от орна земя. Включени са масиви, с начин на трайно ползване,други трайни
насаждения” и „пасища, мери, ливади”. Включените масиви с начин на трайно ползване,
други трайни насаждения” и „пасища, мери, ливади” са: 321, 128, 130,131, 132,133, 134, 136,
137,138,139, 141, 142, 143,144, 145, 146,147,151, 152,153,160, 162, 164, 166, 167,168, 169, 170,
171,222,224,225,231,232, 233,234,235, 236, 237,408,409,411,421, 425, 448, 459,460,
461,462,464,475,497, 501, 502, 503, 504, 506, 507, 515, 525, 537, 54, 58, 59, 60,66, 67,126,
135,148, 161, 174, 300, 282, 354; Х. К. няма разпределени имоти, ползвани на основание чл.
37 в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, т.нар. „бели петна”, съществуват 1887 имота с декларирано
желание за участие в споразумение, като част от тях са реално обработваеми. Още - площта,
която следва да бъде приета за разпределяне в масивите за ползване е 8 895.466 дка. От тази
площ в изготвеното служебно разпределение са разпределени в масивите за ползване с
валидно правно основание 6113.859 дка, останалите са оставени за ползване в реални
граници, въпреки изричното заявеното желание на ползвателите за включване в масивите.
Включените в масивите заявени площи от ползвателите жалбоподатели и заинтересовани
страни в производството на землището с. Крайници са 6081.954.319 дка, не са
пропорционално разпределени имотите „бели петна“ спрямо имотите, обработвани от всеки
от посочените ползватели, в разпределението са допуснати само имоти с НТП – ниви по
кадастрална карта, но включването им е следвало да бъде съобразено с реална обработка на
терен, защото част от тях се ползват като ливади, пасища и трайни насаждения. Няма
постъпили данни за промени в предварителните регистри. ОСЗ – Дупница не е представила
изработена карта на предварително определени масиви, която се използва в процедурата при
изготвяна на споразумение/разпределение, за да бъдат разпределени имотите с НТП – орна
земя. В оспореното служебно разпределение е налице несъответствие между сочените от
закона и реално разпределените на жалбоподателите.
Освен посочените нарушения, в оспорената заповед в рамките на настоящото
производство не се съдържат мотивите довели до формиране волята на издаващия я орган,
не се съдържат данни колко е земеделската площ на цялото землище по заявен начин на
трайно ползване; колко е земеделската площ, установена по КВС и по цифровата орто фото
карта, респективно - заключена между кои имоти; кои собственици и ползватели не са
пожелали участие в масиви за ползване. Липсата на мотиви в разглеждания смисъл на първо
място е формален порок на заповедта, който не може да бъде саниран в хода на настоящия
процес и води до обективната невъзможност за преценка на законосъобразността на
оспорения административен акт. Оспорвана заповед е издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2,
т. 4 от АПК, тъй като административният орган не е посочил фактическите основания за
издаването й, т.е. мотивите за издаване на акта. Липсата на мотиви опорочава
административния акт, тъй като не е възможна проверка за съществуването на фактите,
послужили като основание за издаване на акта, а оттук и на законосъобразността му, а в
конкретния случай е необходима проверка на фактите, послужили като основание за
одобряване на проекта за разпределени. Съгласно разясненията, дадени в Тълкувателно
решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС, е допустимо мотивите да бъдат изложени отделно от
самия административен акт, в друг документ, подготвящ неговото издаване. В настоящия
случай, в оспорената заповед изрично е посочено, че заповедта се издава въз основа на
доклада на комисията, назначена със заповед № РД-07-52/27.07.2021 г. на Директора на
Областна дирекция „Земеделие” – Кюстендил, при което следва да се прецени дали
фактическите основания за издаването на акта се съдържат в предшестващия го и издаден
9
във връзка с него документ на помощен орган – Комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ.
Действително законът не предвижда докладът на комисията по чл. 37 в, ал. 1 ЗСПЗЗ да се
обявява, но доколкото мотивите на обжалвания в настоящото производство акт се съдържат
именно в този доклад, в съответствие с целта на закона, адресатите на акта следва да имат
възможност да се запознаят с него, респ. с мотивите за издаване на обжалваната заповед.
Предвид изложеното, съдът приема, че оспореният административен акт е издаден
при неспазване на установената форма по смисъла на чл. 146 т. 2 във връзка с чл. 59 ал. 1 и
ал. 2, т. 4 от АПК, поради констатираната липса на мотиви и конкретни фактически
основания за издаването й.
При този изход на процеса и на основание чл. 143 ал. 1 от АПК, ответникът по
жалбата следва да заплати на жалбоподателите направените разноски по делото съобразно
представения списък 2054, 00 лева.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ заповед № РД-04-243/ 30.09.2021г. на Директора на ОД „Земеделие“ -
Кюстендил, издадена на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, във връзка с доклад от 29.09.2020
г. на комисия назначена със Заповед РД-07-52/27.07.2021 г. на Директора на Областна
дирекция „Земеделие” – Кюстендил за разпределение масивите за ползване в землището на
с. Крайници, общ. Дупница, обл. Кюстендил за стопанската 2021/2022 г., като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА и връща преписката на административния орган за произнасяне
съобразно мотивите на решението.
ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ОД „Земеделие“ – Кюстендил да
заплати на 1. В. А. С., ЕГН **********, с адрес: ***; 2. Д. Й. К., ЕГН **********, с адрес:
***; 3. Р. В. Б., ЕГН 77033112844, с адрес: ***; 4. Й. Д. К., ЕГН **********, с адрес: ***, 5.
И. Н. Й., ЕГН **********, с адрес: ***, 6. И. Б. Н., ЕГН **********, с адрес: ***, 7. Р. Й. Г.,
ЕГН **********, с адрес: ***, 8. Р. К. Б., ЕГН **********, с адрес: ***, 9. Б. И. П., ЕГН
**********, с адрес: ***, 10. В. А. Л., ЕГН **********, с адрес: ***, 11. Х. Н. Б., ЕГН
**********, с адрес: ***, 12. К. Х. И., ЕГН **********, с адрес: *** направените съдебно-
деловодни разноски в размер на 2054, 00 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил.


Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
10