Определение по дело №1669/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2206
Дата: 26 юли 2022 г.
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20227050701669
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№…………      

 

Гр. Варна, 25.07.2022 година

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

            

Административен съд – Варна, III касационен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и пети юли две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                  

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:      Янка ГАНЧЕВА

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:     Дарина РАЧЕВА

                                                                                                Даниела НЕДЕВА

като разгледа докладваното от съдия Д. Рачева к.н.а.х.д. № 1669 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е второ по реда на чл. 208 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Директора на ТД Митница Варна срещу Решение № 740/06.06.2022 г. на Районен съд – Варна, ХХІІІ състав, постановено по н.а.х.д. № 1170 по описа на съда за 2022 г., с което е отменено Наказателно постановление № 49/09.10.2020 г., издадено от Директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на „Милки груп био“ ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 2 042,91 лева на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за митниците.

След запознаване с касационната жалба, материалите от административнонаказателната преписка и доказателствата, събрани във въззивната инстанция, Административен съд – Варна, ІІІ касационен състав, констатира следното:

С обжалваното пред въззивния съд наказателно постановление „Милки груп био“ ЕАД е било санкционирано във връзка с неправилно деклариране на стоки за режим „допускане за свободно обращение на стоки, които са предмет на освободена от ДДС доставка до друга държава членка“ с MRN 20BG002005026657R6. Стоката, предмет на декларацията е описана като „палмова мазнина IFFCO HQPO 36/39“ и декларирана с код  по ТАРИК **********, произход Малайзия, мито по отношение на трети страни - 9,00%. Същата стока била декларирана първоначално за режим „митническо складиране“ с митническа декларация с MRN 19BG002002021741R5 от 19.12.2019г. и изследвана а проверка на тарифното класиране. Според извършената митническа лабораторна експертиза продукт с търговско наименование „IFFCO HQPO 36/39“ представлява висококачествено, текстурирано, палмово масло-шортънинг със средна твърдост, отлична окислителна стабилност и подобрен срок на годност на готовия продукт – палмов шортънинг, съставен само от палмово масло или негови фракции, химически непроменен и получен чрез текстуриране. Въз основа на становище за тарифно класиране изпитаната проба от стока с търговско наименование „IFFCO HQPO 36/39“ представлява палмово масло, рафинирано, химически немодифицирано, но преминало през допълнителна крайна обработка за модифициране на кристалната структура, т.нар. текстуриране - палмов шортънинг, за влагане в хранителни продукти, например теста и въз основа правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на КН на ЕС и предвид ОБХС за позиция 1517 се класира в код 1517 90 99 на КН, който е различен от декларирания, както и че приложимият ТАРИК код е 1517 90 99 90, с мито по отношение на трети страни 16,00 %. Предвид това е прието, че декларираният от дружеството код от позиция 1511 на КН не е коректен, тъй като тази позиция обхваща единствено палмовото масло и неговите фракции, сурови, дори рафинирани и химически непроменени, но стоката представлява палмово масло, което освен рафиниране е претърпяло допълнителна необратима обработка за модификация на кристалната структура, а именно текстуриране, който процес е специфично и единствено упоменат в ОБХС за позиция 1517, като допустим именно за стоките от позиция 1517 на КН.

По тези съображения след проведено административнонаказателно производство, дружеството е санкционирано на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, чл. 83 от ЗАНН, вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 от ДОПК, вр. чл. 79, ал. 1 от ЗАНН с имуществена санкция в размер на 2 042,91 лева.

При първото разглеждане на жалбата на дружеството във въззивната инстанция наказателното постановление е отменено с оглед заключението на вещото лице от събраната съдебно-химическа експертиза, според която не съществува методика за определяне на вида на продукта по неговата твърдост, а липсват други основания и доказателства да се приеме, че продуктът е допълнително модифицирано палмово масло – шортънинг, поради което не е доказано извършването на нарушение при декларирането от страна на дружеството. Това решение е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от касационния съд поради допуснати съществени процесуални нарушения. Дадени са задължителни указания при новото разглеждане на делото да бъдат изяснени спорните по делото обстоятелства, а именно дали декларираната стока е претърпяла обработка за модифициране на кристалната структура (текстуриране).

При новото разглеждане на жалбата на дружеството районният съд приема, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, предвид прекратяването на административнонаказателното производство поради нередовност в акта за установяване на митническо нарушение на основание, непредвидено в чл. 54 от ЗАНН, и ново издаване на акт за установяване на митническо нарушение. Това е прието от съда за съществено нарушение, тъй като с влизане в сила на резолюцията за прекратяване на административнонаказателното производство по първия акт решаващият орган вече се е произнесъл за същото нарушение и това преклудира възможността срещу същото лице за същото нарушение да се образува ново административнонаказателно производство. Прекратяването на производството е прието за обстоятелство, изключващо отговорността по смисъла на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК. Това довело до недопустимост на наказателното постановление. Освен това съставът на районния съд при новото разглеждане излага и мотиви относно недоказаността на извършеното нарушение въз основа на събраните при първото разглеждане доказателства, доколкото указанията за нова експертиза в съдебното производство не са можели да бъдат изпълнени поради изразходването на пробата при първата експертиза. Следователно въпросът относно идентифицирането и правилното тарифно класиране на стоката по MRN 20BG002005026657R6 от 04.03.2020 г. стои и в настоящото, второ по ред касационно производство.

На касационния състав е служебно известно обстоятелството, че с определение от 19.04.2022 г. по адм.д. № 373/2022 г. Административен съд – Варна, І касационен състав, при сходна фактическа обстановка е спрял производството на основание чл. 631, ал. 1 от ГПК и е отправил до Съда на Европейския съюз следните преюдициални въпроси:

1/ По какъв критерий стока като тази в главното производство – рафинирано, избелено и дезодорирано палмово масло, с търговско наименование PALM FAT MP 36-39, която по време на технологичното си производство е била „разбърквана, филтрирана, охлаждана, темперирана и пакетирана“ само посредством физични процеси, които не я променят химически – следва да се класира в позиция 1511 или в позиция 1517 от глава 15 на КН?

2/ Какъв е смисълът, вложен в понятието „текстуриране“, употребено за описанието на процес, чрез който е обяснено получаването на продуктите „shortenings“, посочени в Обяснителните бележки към Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките за позиция 1517?

3/ В случай че „палмово масло и неговите фракции, дори рафинирани, но не химически променени“ е преминало през процес на „текстуриране“, това достатъчно основание ли е да се изключи класирането му в позиция 1511?

4/ При липсата на регламентирани в КН, ОБКН и ОБХС стандарти, методи, критерии и показатели за изследване консистенцията на палмовото масло, и за доказване преработката му чрез „текстуриране“, допустимо ли е за целите на тарифното класиране на стоките, съответно в позиция 1511 или позиция 1517, компетентните митнически органи сами да разработват и прилагат работни аналитични процедури – като приложената в случая РАП 66 версия 02/17.11.2020г. за доказване на текстуриране на мазнини чрез пенетрация, основана на официално публикуван метод AOCS Cc 16-16?

В случай че не е допустимо, по какъв стандарт, метод, критерии и показатели е допустимо да се извърши изследването на продукта, за да се докаже, че е преминал през процес на „текстуриране“, респ. че представлява „палмов шортънинг“?

5/ Комбинираната номенклатура, съдържаща се в приложение I към Регламент (ЕИО) № 2658/87 на Съвета от 23 юли 1987 година относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа, изменен с Регламент за изпълнение (ЕС) 2018/1602 на Комисията от 11 октомври 2018 година, трябва ли да се тълкува в смисъл, че продукти, описани като „shortenings“, получени от рафинирано палмово масло чрез текстуриране, трябва да се класират в позиция 1517 от тази номенклатура, и по-специално в подпозиция 1517 90 99 от нея?

По преюдициалното запитване е образувано дело С-292/22.

Независимо от обстоятелството, че търговското наименование и страните в двете производства не са идентични, описанието на стоката като „палмов шортънинг“ прави отговора на тези въпроси от съществено значение за класирането на стоката в настоящото производство и за крайния извод дали е извършено митническо нарушение при декларирането й или не. Предвид това, настоящият състав намира, че е налице основание за спиране на производството до постановяване на акт на Съда на ЕС по преюдициалното запитване.

 

Водим от горното и на основание чл. 229, ал. 1, т. 4, вр. чл. 631, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс, вр. чл. 144 от Административно-процесуалния кодекс, Административен съд – гр. Варна, ІІІ касационен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Спира производството по к.н.а.х.д. № 1669/2022 г. по описа на Административен съд – Варна до произнасяне на Съда на Европейския съюз по дело С-292/22. 

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

Председател:                                                            Членове:      1.

 

 

2.