Решение по дело №1097/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 141
Дата: 23 февруари 2021 г. (в сила от 23 февруари 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150701097
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                                                Р Е Ш Е Н И Е

 

141/23.2.2021г.

гр.Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик – І състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари, две хиляди двадесет и първа  година в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

МАРИАНА ШОТЕВА

 

 

при секретар

Тодорка Стойнова

разгледа докладваното

от съдия

Мариана Шотева

 

административно дело1097 по описа на съда за 2020 г.

 

 

Производството е по реда на ЗМВР и е образувано по жалба на И.Й.С. с ЕГН **********, държавен служител – ст.инспектор , началник на група „ОП“ при РУ-Пещера при ОДМВР Пазарджик чрез адв.П.  против Заповед №315з-250 от 06.08.2020 на Началник РУ-Пещера при ОДМВР Пазарджик, с което се налага едно общо дисциплинарно наказание „МЪМРЕНЕ“ за срок от три месеца на И.С.. 

В жалбата се твърди, че атакуваната заповед е незаконосъобразна, поради нарушение на материалния закон, постановена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в несъответствие с целта на закона и неспазване на установената форма. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. П., който по изложени съображения моли съда да отмени изцяло като незаконосъобразна оспорената заповед, като присъди направените по делото разноски.

Ответникът – началник РУ Пещера към ОД на МВР гр. Пазарджик, редовно призован, не се явява.

Административен  съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед №315з-250 от 06.08.2020 на Началник РУ-Пещера при ОДМВР Пазарджик, с което се налага едно общо дисциплинарно наказание „МЪМРЕНЕ“ за срок от три месеца на И.С. .

 

Като фактическа обстановка в заповедта е посочено, че е получено разпоредително писмо на ГД НП - МВР с рег. № 3286-21570/18.05.2020г. изнасящо данни, че на 01.09.2018г. мл. инсп. П.М., мл. автоконтрольор в „Охранителна полиция" към РУ Пещера при ОДМВР Пазарджик съставя АУАН серия Д и бл.№504844 за извършено нарушение по чл. 483 ал. 1 т. 1 от КЗ, за което е издадено НП № 18-0315-000498/14.09.2018г., с което е наложено наказание по чл. 638 ал. 1 т. 1 от КЗ на лицето А.С.А.от с. Исперихово, общ. Брацигово. НП е връчено на 16.10.2018 и е влязло в сила на 24.10.2018г. На 25.04.2019г. мл. инсп. Симеон Калинов, мл. автоконтрольор в гр. „Охранителна полиция" към РУ Пещера при ОДМВР Пазарджик съставя АУАН серия Д и бл.№766043 за извършено нарушение по чл.483 ал. 1 т. 1 от КЗ, за което е издадено НП № 19-0315-000279/04.06.2019г. , с което неправилно е наложено наказание по чл. 638 ал. 1 т. 1 от КЗ на лицето А.С.А.от с. Исперихово, общ. Брацигово, въпреки наличието на данни в АИС „Административно –аказатална дейност „ на МВР за повторност в рамките на едногодишния срок, при което наказанието е следвало да се наложи по чл. 638 ал. 2 от КЗ.

Върху АУАН серия Д и бл.№766043 за извършено нарушение по чл.483 ал. 1 т. 1 от КЗ е поставена резолюция от жалбоподателя ст.инсп. И.С., началник гр. „Охранителна полиция“ в качеството си на АНО.Същият е оправомощен със заповед на министъра на вътрешните работи рег.№8121з-515/14.05.2018г. да бъде административно - наказваш орган по ЗДвП за санкционната разпоредба , а именно : по чл. 638 ал. 1 т. 1 от КЗ.

Дисциплинарно наказващия орган е приел, че с поставяне на резолюция, с посоченото съдържание върху АУАН серия Д и бл.№766043,жалбоподателя ст. инспектор И.С., началник на гр. „Охранителна, полиция" към РУ Пещера при ОДМВР Пазарджик, не е изпълнил разпоредбите на чл. 199 ал. 1 т. 5 „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност", което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на член 194, алинея 2, точка 2 - „неизпълнение на служебните задължения“ от Закона за министерство на вътрешните работи.С оглед на което на основание чл. 194, ат. 2. т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2,, чл. 199 ал. 1 т. 5 и чл. 204 т. 4 от  ЗМВР,е наложил дисциплинарно наказание "ПИСМЕНО ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ" за срок от ТРИ месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

В РУ Пещера постъпва следващо разпоредително писмо рег.№ 3286р-22943/28.05.2020г. на ГД НП-МВР , изпратено чрез директор ОДМВР Пазарджик- с писмо рег.№312р-10588/05.06.2020г. в което се изнасят твърдения за допуснато нарушение на служебните задължения, изразяващо се в пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност, а именно :

Иа 15.01.2019г. мл. инсп. Симеон Калинов, мл. автоконтрольор в гр. „Охранителна полиция"" към РУ Пещера при ОДМВР Пазарджик съставя АУАН серия Д и бл.№504895 за извършено нарушение по чл.483 ал. 1 т. 1 от КЗ, за което е издадено НП № 19-0315-00037/11.02.2019г. , с което е наложено наказание по чл. 638 ал. 1 т. 1 от КЗ на лицето Албена Тодорова Юнакова от гр. Пещера. НП е връчено на 18.02.2019г. и е влязло в сила на 27.02.2019г. На 18.06.2019г. мл. инсп. Костадин Гайдаров, мл. автоконтрольор в гр. „Охранителна полиция" към РУ Пещера при ОДМВР Пазарджик съставя АУАН серия Д и бл.№766092 за извършено нарушение по чл.483 ал. I т. 1 от КЗ, за което е издадено НП № 19-0315-000387/09.07.2019г., с което неправилно е наложено наказание по чл. 638 ал. 1 т. 1 от КЗ на същото физическо лице, въпреки наличието на данни за повторност в АИС“АНД“ на МВР в рамките на едногодишния срок.

Върху АУАН серия Д и бл.№766092 за извършено нарушение по чл.483 ал. 1 т. 1 от КЗ е поставена резолюция от жалбоподателя ст. инсп. И.С., началник гр. „охранителна полиция“ в качеството си на АНО. АНО е приел , че с поставяне на резолюцията върху АУАН жалбоподателя е извършил дисциплинарно нарушение .

Със заповед рег.№315з-195/09.06.2020г. началник РУ Пещера изменя и допълва заповед рег.№315з-185/03.06.2020г. и я присъединява към възложената проверка по чл. 205 ал. 2 от ЗМВР на комисия-ДРО в същия състав .

Председателят на комисията за извършване на проверка относно извършени дисциплинарни нарушения от страна на жалбоподателя С., е изготвил Покана рег.№315р-9203/11.06.2020г. и я е връчил надлежно на жалбоподателя за предоставяне на обяснения. Поканата е връчена на 22.06.2020г. на ст. инспектор С.. Жалбоподателят е предоставил писмено сведение рег.№315р-10132/24.06.2020г. в което е посочил, че е изтекъл срока за налагане на дисциплинарно наказание съгласно чл. 195 ал. 1 от ЗМВР като не е дал обяснения за поведението си.

Изискан е доклад рег. № 315р-8836/04.06.2020г. от системен оператор в РУ Пещера Любомира Ламбова във връзка с работата на Автоматизирана информационна система „Административно-наказателна дейност"на МВР. Установено е, че при извършено повторно нарушение на разпоредбите от Кодекса за застраховането от водач на МПС за несключена Задължителна застраховка "Гражданска отговорност" системата /АИС АНД/ не указва на потребителите, че е налице повторност при идентично извършено нарушение. При настъпване на служебна необходимост за проверка за повторност, е необходимо ръчно да се направи справка на историята на нарушенията на конкретния водач.

Изготвена е справка с рег.№315р-10234/ 26.06.2020г. по описа на РУ Пещера относно ползван платен годишен отпуск, заявление за обучение и болничен лист за временна неработоспособност за периода 01.04.2019г. до 26.06.2020г. на ст.инспектор И.С., началник група „ОП" , от която е видно, че е ползван платен годишен отпуск в размер на 52 работни дни, 25 работни дий за обучение по КТ и 17 дни отпуск за временна неработоспособност.

Прието е, че срокът по чл. 195 ал. 1 от ЗМВР е спазен в „кумулация“ с оглед представена справка рег.№315р-10234/26.06.2020г. за ползван от 01.04.2019г. до 26.06.2020г. общо 52 дни платен годишен отпуск, 25 дни отпуск по КТ за обучение и 17 дни отпуск поради временна неработоспособност.

Съгласно кадрова справка рег.№312р-13229/14.07.2020г. на сектор КАПОЧР-ОДМВР е установено, че жалбоподателя от 13.04.2016г. е изпълняват длъжност началник на група „Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали" на сектор „Пътна полиция" при ОДМВР Пазарджик.

Кодексът за застраховането е обн. с Дв бр. 102 от 29.12.2015г., в сила от 01.01.2016г.

Заповедта на директор ОДМВР Пазарджик рег.№312з-1590/ 10.09.2016г. дава правомощия на началници на групи в сектор ПП при ОДМВР Пазарджик да издават наказателни постановления за извършени нарушения по чл. 638 ал. 1-3 и ал. 5 и чл. 639 от КЗ от 10.09.2016 година.

Съгласно приобщени с протокол рег.№315р-1051.0/30.06.2020г. документи от 2014 година АИС АНД е внедрена в редовна експлоатация постепенно с писма окръжни УТ-163/21.01.2014г. и УТ-431/14.02.2014г. на ГД НП-МВР, след взето решение на 20.12.2013 г. от Експертен съвет , назначен със заповед 1з-2627/2010 г. на министъра на вътрешните работи.

В същия период жалбоподателя ст. инспектор С. е изпълнявал длъжности началник на трупа в сектор ПП при отдел „Охранителна полиция" и гр.ПП при отдел „Криминална полиция" към ОДМВР Пазарджик.

Няма данни да е обучаван официално за работа с АИС АНД.

От справка рег.№315р-11838/22.07.2020г. за извършената проверка комисията е направила изводи, че изнесеното в разпоредителните писма се потвърждава и е установено, че са нарушени разпоредбите на чл. 199 ал. 1 т. 5 пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност", което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на член 194, алинея 2, точка 2 – „неизпълнение на служебните задължения" от Закона за министерство на вътрешните работи, за което се предвижда наказание по чл. 197 ал. 1 т. 2, вр. с чл. 199 ал. 1 т. 5 от ЗМВР.

На основание чл. 194, ал. 2. т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2,, чл. 199 ал. 1 т. 5 и чл. 204 т. 4 от ЗМВР дисциплинарно наказващия орган е наложил на жалбоподателя дисциплинарно наказание ''ПИСМЕНО ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ" за срок от ТРИ месеца.

Двама от членовете на комисия -ДРО са подписали доклада от проверката по чл. 205 ал. 2 от ЗМВР с особено мнение , а именно : 1. Ст.инсп. Христо Г. - „Липса на данни за обучение за работа с АИС АНД." и 2. Ст.инсп. Орлин Грънчаров - „Липса на данни в АИС АНД за „повторност" по КЗ в 1 годишен период.

Жалбоподателят - старши инспектор И.С. е запознат с доклада на 06.08.2020г. в 10.00 часа след отправена надлежна Покана рег.№ 315р-12505/04.08.2020г. В протокол рег.№315р-12585/06.08.2020г. служителят е отразил, че е запознат с правата си да ползва адвокат с оглед промените в ЗМВР, обн. с Дв бр. 60 от 2020г. в чл. 205 ал. 3 от ЗМВР и не желае. Допълнителни сведения и възражения не са предоставяне и отправяни.

На основание чл. 194, ал. 2. т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2,, чл. 199 ал. 1 т. 5 и чл. 204 т. 4 във вр. с чл. 197, ал.3, т. 2 от ЗМВР дисциплинарно наказващия орган е наложил едно общо дисциплинарно наказание "МЪМРЕНЕ" за срок от ТРИ месец, като жалбоподателя е предупреден, че за извършено друго дисциплинарно нарушение по чл.198, ал. 1 от ЗМВР в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по - тежко дисииплннарно наказание.

Заповед № 315з-250/06.08.2020г. е връчена лично на жалбоподателя на 16.09.2020г.В законоустановения срок същият е упражнил правото си на жалба пред Административен съд Пазарджик.

         По делото са приети писмени доказателства – цялата дисциплинарна преписка.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган.

При издаването на обжалваната заповед обаче административният орган е допуснал нарушение на процесуалните разпоредби на закона и на материалноправните разпоредби по издаването й. Същата е обективирана в писмена форма, но при проверката за нейната законосъобразност съдът констатира, че при издаването не са спазени в цялост изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР относно съдържанието й.

Съобразно правилото на чл. 210, ал. 1, ЗМВР, дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта. При това положение, очевидно, заповедта не отговаря на императивните изисквания на цитираната разпоредба - в същата липсва посочване на мястото и времето на извършване на сочените нарушения. Наложените наказания са за неправилно поставена резолюция върху издаден АУАН.Макар , че не е съвсем ясно за какво точно е наказан жалбоподателя – за поставяне на резолюциите върху двата АУАН или за издаване на НП.По скоро е посочено, че е поставил неправилна резолюция върху АУАН серия Д и бл.№766043 и АУАН серия Д и бл.№ 766092. Липсва обаче дата на извършване на нарушението – кога е поставена тази резолюция, както и място на извършване на нарушението – къде е извършено това нарушение.

Процесната заповед е незаконосъобразна и на друго основание.Поставяне на резолюция „по чл.638,ал.1,т.1 от КЗ“върху АУАН серия Д и бл.№766043 и АУАН серия Д и бл.№ 766092 води до извода не за дисциплинарно нарушение „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите , регламентиращи служебната дейност“, т.е. непознаване на нормите на КЗ, относно „повторност“, а по скоро до не извършване на необходимите проверки в автоматизирана информационна система“Административно-наказателна дейност“ на МВР, ако това се включва в задължението му или неразпореждане да се извърши такава проверка. Което обаче е съвсем различно дисциплинарно нарушение, което може да се подведе евентуално под хипотезата на чл.199,т.3,предл.1 от ЗМВР във вр. с чл.194,ал.2,т.2 ЗМВР.

Съдът намира, че е допуснато нарушение и при определяне на общото наказание. Буди недоумение как при определени две дисциплинарни наказания за всяко едно дисциплинарно нарушение „писмено предупреждение“, се налага едно общо наказание „мъмрене“. Съгласно Чл. 197. (3) (Нова – ДВ, бр. 81 от 2016 г., в сила от 14.10.2016 г.) На държавен служител, който е извършил две едновременно установени нарушения на служебната дисциплина, наказващият орган, след като определи наказание за всяко, може да наложи:

2. едно общо наказание за максимално предвидения от закона срок, когато за санкционирането на нарушенията са предвидени еднакви по вид наказания.

В конкретният казус е следвало да се наложи едно общо наказание“писмено предупреждение“ за максимално предвидения от закона срок.

По така изложените съображения и след съвкупна преценка на събраните по делото писмени доказателства настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, накърняващи правото на защита на жалбоподателя, както и нарушение на материалния закон, които обосновават извода за незаконосъобразност на административния акт.

С оглед на горното жалбата се явява основателна, поради което оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна.

Предвид изхода на делото, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът намира за основателно своевременно направеното искане, за присъждане на направените по делото разноски, като ще следва да се осъди ответникът да заплати на жалбоподателя сума в размер на 610 /шестстотин и десет/ лева, от които 10 лева - за внесена държавна такса и 600 лева за адвокатско възнаграждение.

С оглед на това и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК, съдът

 

 Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.Й.С. с ЕГН **********, държавен служител – ст.инспектор , началник на група „ОП“ при РУ-Пещера при ОДМВР Пазарджик чрез адв.П.  Заповед №315з-250 от 06.08.2020 на Началник РУ-Пещера при ОДМВР Пазарджик, с което се налага едно общо дисциплинарно наказание „МЪМРЕНЕ“ за срок от три месеца на И.С..

ОСЪЖДА Началник на РУ Пещера  при ОДМВР Пазарджик, да заплати от бюджета на ОД на МВР гр. Пазарджик, на И.Й.С. с ЕГН **********, направените по делото разноски в размер на 610 /шестстотин и десет/ лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                

                                                                      СЪДИЯ: /П/