Решение по дело №17293/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1744
Дата: 27 март 2020 г. (в сила от 6 октомври 2020 г.)
Съдия: Таня Кунева
Дело: 20193110117293
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

1744/27.03.2020 г.

гр. В.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 50-ти състав, в открито съдебно заседание, проведено на тринадесети март през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                           

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТАНЯ КУНЕВА

                                                                   

при участието на секретаря Мариана Маркова,

като разгледа докладваното от съдията

гражданско дело № 17293 по описа на съда за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по подадена от Х.Г.Г., срещу О. Д. н. М.В.Р. - В., осъдителен иск с с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 1097,21 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 131,56 часа за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на исковата молба – 23.10.2019 г., до окончателното изплащане на задължението, както и сумата от 278 лева, представляваща мораторна лихва върху претендираната главница за периода 01.10.2016 г. до 30.09.2019г.

С протоколно определение от 13.03.2020 г. е допуснато изменение на иска чрез неговото намаляване като същият се счита за предявен за сумата от 800,79 лева за положен извънреден труд за периода от 01.10.2016 г. до 30.04.2019 г., на основание чл. 214 ГПК, както и чрез намаляване на иска по чл. 86 от ЗЗД като същия се счита предявен за сумата от 88,46 лева, представляваща обезщетение за забава начислено за първо число от месеца следващ изтичане на съответния тримесечен период до 30.04.2019 г.

По твърдения в исковата молба, в периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е полагал труд като младши инспектор в Сектор, „СПС“, което е структурно подчинено на ОД на МВР – В., като е бил със статут на държавен служител. В процесния период ищецът е работел на 12-часови смени при сумирано изчисляване на работното време, като е положил общо 920 часа нощен труд, който, преизчислен с коефициент 1,143, възлиза на 1051,56 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от 131,56 часа, който ищецът счита, че следва да му бъде допълнително заплатен от ответника в размер на сумата от 1097,21 лв. Аргументира дължимостта на претендираната сума с наличието на празнота в специалната уредба, регламентираната в ЗМВР и подзаконовите актове по неговото прилагане, която намира, че следва да бъде преодоляна чрез приложението на общите правила на КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Моли за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 1097,21 лв. като допълнително възнаграждение за положения извънреден труд, ведно със законната лихва от датата на исковата молба до окончателното плащане, както и мораторна лихва в размер на 278 лева за периода от 01.10.2016 г. до 30.04.2019 г. Претендира и сторените по делото разноски, включително адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание искът се поддържа съобразно направеното изменение и се моли за уважаването му. Претендират се разноски. Представя писмена защита, с която излага подробни съображения по същество на спора. 

В срока по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата молба, в който излага становище за неоснователност на предявения иск. Не оспорва, че в процесния период ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Поддържа, че общите разпоредби на КТ и ЗДСл са неприложими за процесното правоотношение, доколкото е налице специална уредба в ЗМВР и Наредба № * г. В тази връзка излага, че няма основание за преизчисляване на нощния труд в дневен такъв с посочения в исковата молба коефициент от 1,143, тъй като нормалната продължителност на дневното работно време на държавните служители в МВР е 8 часа и положеният труд през нощта е също 8 часа за всеки 24-часов период, респ. коефициентът е единица. Излага, че размерът на възнаграждението за нощен труд е установен в специалната уредба, предвиждаща, че за всеки отработен час през нощта (между 22.00 ч. и 6.00 ч.) на държавните служители се  не следва да се трансформира в дневен. Поддържа, че положеният от ищеца в процесния период нощен труд е правилно отчетен и полагащото му се допълнително възнаграждение е правилно определено, съобразно действащите специални правила, както и че същото е заплатено в пълен размер.Оспорва и акцесорната претенция за лихва. В условията на евентуалност – в случай че се приеме за основателен предявения иск, оспорва направените в исковата молба изчисления на положените от ищеца часове нощен труд, доколкото същите не съответстват на представените доказателства. По изложените съображения моли за отхвърляне на предявения иск и претендира разноски, включително юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание ответникът, чрез процесуален представител оспорва предявения иск и моли за отхвърлянето му. Претендира разноски. Депозира писмена защита, в която излага подробни съображения по същество на спора. 

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно, приема за установено от фактическа страна следното:

 Прието е за безспорно и ненуждаещо се от доказване по делото на осн. чл.146, ал.1, т.3 и 4 ГПК между страните, че в периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. страните са били в служебно правоотношение, по което ищецът е работил в младши инспектор в Сектор „СПС“, което е структурно подчинено на ОД на МВР – В..

Видно от приобщените по делото графици за дежурства за положен труд за периода 01.01.2019-30.04.2019 г. е положил общо 40 часа нощен труд.

Съобразно допуснатата по делото съдебно-счетоводната експертиза, неоспорена от страните, за периода 01.10.2016 г. до 30.09.2019г. ищецът е отработил 821 часа нощен труд – съобразно направеното утчонение в о.с.з положения в периода 01.01.2019 - 30.04.2019 г. нощен труд преизчислен с коригиращ коефициент възлиза на 45,72 часа. Преизчислен, положеният нощен труд в дневен с коефициент 1.143, възлиза на 915,55 извънреден труд. Съобразно направеното от вещото лице изчисление в съдебно заседание незаплатената сума за процесния период е 604,89лв. Обезщетението за забава плащането на допълнителното възнагржадение съобразно направените изчисления възлиза на 88,46 лева.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

За успешното провеждане на предявения иск, ищецът следва да докаже, че е в служебно правоотношение с ответника, като в периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019г. ищецът е положил извънреден труд и  размера на претендираното възнаграждение за положения извънреден труд. В тежест на ответника е да установи наведените от него правоизключващи и правопогасяващи възражения, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.

Спорът пред настоящата съдебна инстанция се свежда до начина на изчисляването на положените часове труд – дължи ли се превръщане на часовете, положен нощен труд в дневен, съответно дължи ли се заплащане на извънреден труд за така преобразуваните часове труд.

Не се спори, че страните са обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР, доколкото ищецът е държавен служител - младши инспектор в Сектор „СПС“, което е структурно подчинено на ОД на МВР – В.. Приложимият закон, уреждащ този вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.

С оглед характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е полагал труд през нощта (22.00 – 06.00 часа), а отработеното работно време се е изчислявало сумарно, за което обстоятелство също липсва спор между страните.

Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Изрично е посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на обнародване, т.е от 14.10.2016г. Т.е за исковия период 01.10.2016г. до 30.09.2019г. отчитането се извършва на тримесечие /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.

Съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Сред предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР. Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. За периода от 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба № * г., която е била отменена с Решение № * от * г. на ВАС по адм. д. № * г., обнародвано в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016г. понастоящем действа Наредба № * г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби са идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № * г. (ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г.). при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. В следващите две Наредби № * г и № *г, приложими към процесния период 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл. 9 ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143. В противен случай би се поставил държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ. Освен това, действително в чл.187, ал.3, изр.4 ЗМВР е предвидена възможност  полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Разпоредбата определя допустимата продължителност на полагания нощен труд, но не изключва възможността за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен. При действието на посочената норма на чл.187, ал3, изр.4 ЗМВР е била издадена и Наредба №* от министъра на вътрешните работи, в която изрично е предвидено преизчислението на часовете положен нощен труд.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по своето основание.

От заключението на съдебно-счетоводната експертиза  се установи, че размерът на дължимото възнаграждение след преизчислението с коефициент 1.143 е 604,89 лева, съобразно направеното в о.с.з. уточнение на вещото лице на база представените данни за отработени часове и за м. април 2019 г.

За разликата до претендираната сума съобразно направеното изменение в размер на 800,79 лева, претенцията за заплащане на допълнително възнаграждение за положен извънреден труд искът следва да се отхвърли като неоснователен и недоказан.

Предвид изложеното, претенцията следва да бъде уважена в  размер на 604,89 лева, ведно със законната лихва върху главницата от датата на депозиране на исковата молба – 23.10.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

За основателна се прецеява и акцесорната претенция за заплащане обезщетение за забава заплащането на извънреден труд на основание чл.86 от ЗЗД. Съобразно заключението по допуснатата ССчЕ същото възлиза на сумата от 88,46 лева, поради което следва да се присъди в този размер.

На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане на такси и разноски, като предвид основателността на иска, ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ВРС разноски за държавна такса по уважените искове в общ размер на 100 лева и 150 лева депозит за вещо лице, или общо разноски в размер от 250лева.

С оглед изхода на спора, отправеното искане, представените доказателства и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски за платено адвокатско възнаграждение съобразно уважената част от исковете, а именно в размер на 311,88 лв.

Съобразно отправеното искане на ответника се следват разноски съобразно отхвърлената част от исковете за юрисконсултско възнаграждение, определено от съда в размер на 150 лева на основание чл. 78, ал. 8 вр. ал. 3 от ГПК вр. чл.26 от Наредбата за правна помощ,или в общ размер на 33,04 лева.

 Воден от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА О. Д. на М.-В. с адрес гр. В., ул. Ц. К.* да заплати на Х.Г.Г., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 604,89 лв. (шестстотин и четири лева и осемдесет и девет стотинки), представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 915 часа за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на исковата молба – 23.10.2019 г., до окончателното изплащане на задължението, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВ, както и сумата от 88,46 лева (осемдесет и осем лева и четиридесет и шест стотинки), представляваща мораторна лихва върху претендираната главница за периода 01.10.2016 г. до 30.09.2019г., на основание чл.86 от ЗЗД, като ОТХВЪРЛЯ иска за заплащане на допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за разликата над 604,89 лева до претендирания размер от 800,79 лева.

ОСЪЖДА О. Д. на М.-В. с адрес гр. В., ул. Ц. К.* да заплати на Х.Г.Г., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 311,88 лв. (триста и единадесет лева и осемдесет и осем стотинки), представляваща сторени по делото разноски за адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.1 ГПК.

ОСЪЖДА Х.Г.Г., ЕГН **********, с адрес ***, да заплати на О. Д. на М.-В. с адрес гр. В., ул. Ц.К.*, сумата от 33,04 лв. (тридесет и три лева и четири стотинки), представляваща сторени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 78, ал.3 вр. ал.8 ГПК

ОСЪЖДА О. Д. на М.-В. с адрес гр. В., ул. Ц. К.* да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд - В. сумата от 250 лева (двеста и петдесет лева), представляваща разноски за дължима държавна такса и депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 ГПК.

Присъдената сума може да бъде заплатена от ответника в полза на ищеца по следната, посочена в исковата молба, банкова сметка: *** ***, BIC:***, при „Б. Д.“ АД.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд - В. в двуседмичен срок от връчването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се връчи на страните, на основание чл. 7, ал. 2 ГПК.      

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: