Р Е Ш
Е Н И Е
№ 753/12.12.2023г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в съдебно заседание на седми декември през две хиляди и двадесет и
трета година в състав
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Александрина Александрова
разгледа
Адм.дело
№718/2023г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на §4б,
ал.1 от Допълнителни разпоредби на Закон за изпълнение на наказанията и
задържането под стража (ДР ЗИНЗС) във вр. с чл.145 и
сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на И.К.Ц., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ЗООТ-Враца, гр.Бойчиновци срещу Заповед №Л-3391/27.10.2023г. на Началника на „ЗООТ“
Враца, гр.Бойчиновци, която е потвърдена с Решение №14744/06.11.2023г. на
Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено
дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“. В жалбата се иска отмяна на
оспорения административен акт, като се поддържа, че е незаконосъобразен, тъй
като оспорващия не е извършил описаното нарушение и като нарушена е посочена
несъществуваща разпоредба. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си
и моли да бъде уважена при доводи изложени в нея.
Ответникът,
в постъпило по делото писмено становище на пълномощника му юрисконсулт Х*** ,
оспорва жалбата и излага доводи, че е неоснователна.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е
процесуално допустима. Разгледана по
същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Заповед №Л-3391/27.10.2023г. на Началника на „ЗООТ“
Враца, гр.Бойчиновци, която е потвърдена със Решение №14744/06.11.2023г. на
Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено
дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“. Мотивите на административния
орган се свеждат до това, че на 17.10.2023г., около 11,00 часа в „ЗООТ“ Враца
на третия етаж е установено, че оспорващият влиза в шесто спално помещение.
Оспорващия е настанен на първия етаж и единствената причина да се качва в корпуса
са посещение на фитнес и тенис залата, както и да ползва телефон на етажа.
Административния орган е приел, че оспорващия е нарушил чл.96, т.3 и т.10 от ЗИНЗС и същото се явява дисциплинарно нарушение съгласно чл.100, ал.1, във вр. с чл.100, ал.2, т.5 от ЗИНЗС.
От фактическа страна, съдът,
намира за установено следното:
По делото не е спорно, че към
момента на извършване на описаното нарушение, оспорващия е изтърпявал изтърпявал наказанието лишаване от свобода в ЗООТ-Враца, гр.Бойчиновци.
С Докладна записка
вх.№13608/17.10.2023г. (л.13 по делото), Началника на „ЗООТ“ Враца, гр.Бойчиновци е уведомен, че на
17.10.2023г., около 11,00 часа в „ЗООТ“ Враца на третия етаж е установено, че
оспорващият влиза в шесто спално помещение. Оспорващия е настанен на първия
етаж и единствената причина да се качва в корпуса са посещение на фитнес и
тенис залата, както и да ползва телефон на етажа. С предложение от 17.10.2023г.
(л.17 по делото), което е изготвено от ИСДВР А. П*** е предложено на оспорващият да се наложи
дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“.
Видно от Протокол за изслушване
на лишения от свобода съставен на основание чл.105, ал.1 от ЗИНЗС (л.18 по
делото), оспорващият е изслушан от дисциплинарнонаказващият
орган преди налагане на дисциплинарното наказание.
Със Заповед №Л-3391/27.10.2023г.
на Началника на ЗООТ-Враца, гр.Бойчиновци на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.4 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено
дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение. С Решение №14744/06.11.2023г.
на Началника на затвора гр.Враца е отхвърлена жалбата на оспорващият срещу
Заповед №Л-3391/27.10.2023г. на Началника на ЗООТ-Враца, гр.Бойчиновци. Жалба с
вх.№4523/13.11.2023г., с която е оспорен административният акт е подадена в
законоустановения срок и е процесуално допустима.
От така описаната фактическа
обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът
извежда следните правни изводи по същество на спора:
По аргумент от разпоредбата на чл.104, ал.2 от ЗИНЗС, началниците на затворнически общежития могат да налагат дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 1 - 6
, а по т. 7 и 8 - за срок до 5 денонощия, тоест в случая административният акт е издаден от компетентен орган.Административния акт е издаден в писмена форма и
съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му, тоест
спазена е предвидената от чл.104, ал.1 от ЗИНЗС форма на административния акт.
На първо място следва да се отбележи, че на
административния орган е указано, че на основание чл.170, ал.1 от АПК в негова
тежест е да установи фактическите и правни основания за издаване на оспорения
административен акт. След като е посочил в мотивите на оспорения
административен акт, че оспорващия е нарушил разпоредбата на чл.96, т.3 от ЗИНЗС, съгласно която лишените от
свобода са длъжни да спазват установените за тях правила, административният
орган е следвало да опише конкретно правилата които не са спазени и да ангажира
по делото доказателства, които да установяват мотивите на административния акт.
В случая дисциплинарното наказание е наложено само въз основа на изготвена
докладна записка в която, както и в административния акт липса конкретизиране
на нарушените правила от оспорващият. При наличието на формален подход при
налагане на наказанието и при липса на каквито и да действие за изясняване на
релевантни за случая факти и обстоятелства, административният орган е наложил
оспореното дисциплинарно наказание като по този начин е нарушил разпоредбата на
чл.35 от АПК. След като не е извършил проверка по твърденията на оспорващия и
след като не ангажира доказателства кое е нарушеното от оспорващия правило по
аргумента на чл.96, т.3 от ЗИНЗС, административния орган е издал оспорения
административен акт при допуснато съществено нарушение на административните правила.
На следващо място, в административния акт като нарушена е
посочена разпоредбата на чл.96, т.10 от ЗИНЗС. Както основателно се сочи в
жалбата и се поддържа от оспорващият в съдебно заседание, такава правна
разпоредба не съществува, тоест административния орган е посочил негодно правно
основание при издаването на административния акт, респективно административния
акт е издаден в нарушение на материалния закон.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №Л-3391/27.10.2023г. на Началника на „ЗООТ“ Враца, гр.Бойчиновци, която е
потвърдена с Решение №14744/06.11.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, с
която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1
от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Писмено
предупреждение“ е незаконосъобразна и следва да
бъде отменена, предвид което на основание чл.172, ал.3 от АПК във вр. с §4б, ал.1 от ДР на от ДР ЗИНЗС, І-ви състав на
Административен съд Монтана
ОТМЕНЯ Заповед №Л-3391/27.10.2023г. на Началника на
„ЗООТ“ Враца, гр.Бойчиновци, която е потвърдена с Решение №14744/06.11.2023г.
на Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено
дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“.