Решение по дело №7965/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 119
Дата: 22 януари 2019 г. (в сила от 16 февруари 2019 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20185330207965
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   № 119

 

гр. Пловдив, 22.1.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 16.1.2019г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 7965/2018 г. по описа на ПРС, 1 наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия К, № 2070875, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.Г. е наложена глоба в размер на 400  лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          Жалбоподателят Д.Г. излага конкретни съображения за незаконосъобразност на ЕФ и моли за неговата отмяна.  

          Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

          Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради, което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.  

          Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 16.05.2018г. в 16:27 ч. в гр. Пловдив, на бул. Пещерско шосе 158, посока гр. Пещера ,  при максимална разрешена скорост за движение в населено място - 50 км/ч  МПС с рег. №  ****** се движел с установена наказуема скорост 82 км/ч. Собственик на когото е регистриран автомобилът е Д.Г..

          Съдът намира, че фактическата обстановка, посочена в ЕФ не се установява по несъмнен начин от събраните по делото доказателства. Действително от  снимковия материал, приложен като доказателство по делото е видно, че измерената  от техническото средство скорост на движение на МПС е 82 км.ч. Същата скорост е посочена като наказуема и в ЕФ. Нито в ЕФ, нито в снимковия материал е посочено обаче, че е отчетен толеранс в полза на водача. Че толеранс в полза на водача не се отчита е видно и от приложената служебно от съда разпечатка от деловодната система на Писмо № 3286р-15733/4.4.2018г., от което е видно, че от Главна дирекция национална полиция е разпоредено да се преустанови отчитането на толеранс в полза на водача.

          Този начин на процедиране според настоящия състав противоречи на закона и сериозно компрометира както правото на защита на нарушителя, така и възможността за установяване на обективната истина по делото. Както е видно от представеното от самия административно наказващ орган Приложение към удостоверение за одобрен тип № 17.09.5126 при лабораторно изследване техническото средство е дало техническа грешка от +/- 1 км./ч,  а при полеви тест  +/- 3км./ч.                                                   При посочените обективно установени технически характеристики правото на защита на жалбоподателя е изисквало от измерената скорост да се приспадне толеранс от 3 км.ч. Само при това положение може да се гарантира в максимална степен, че деецът е наказан за действителната скорост, с която е управлявал МПС, а не за отчетената скорост, която може да се дължи на грешка в измерването.

          В конкретния случай правото на защита на жалбоподателя се засяга с особен интензитет , предвид естеството на вменяваното нарушение на ЗДвП, при което предвижданите санкции и редът за реализиране на административно наказателната отговорност / с електронен фиш или наказателно постановление/ зависи от конкретно измерената скорост, доколкото според предвижданията на чл. 182 ЗДвП приложимата санкция се променя с всеки 10 км над разрешената скорост, а при определени хипотези на измерената скорост въобще не може да бъде издаван електронен фиш.

          В настоящия случай допуснатото нарушение се отразява на възможността за правилно приложение на закона по един особено флагрантен начин, предвид посочената за установена скорост от 82 км.ч, доколкото, ако се приспаднат 3 км.ч. толеранс би се достигнало до санкциониране със съвсем различна санкция по чл. 182 ЗДвП.

          Констатираната липса на сигурна установеност на действителната скорост на движение на МПС е достатъчно основание за отмяна на ЕФ, доколкото е трайно установеното положение в съдебната практика, че административно наказателната отговорност и нейните параметри не могат да почиват на предположения.

          В случая допуснатото нарушение не може да бъде отстранено от съда, който сам да приспадне  необходимия толеранс в полза на водача и да приложи коректната санкционна норма, доколкото по този начин би се стигнало до изземване на правомощията на административно наказващия орган. Не подлежи на съмнение нито в теорията, нито в практиката, че в административно наказателния процес административно наказващия орган е субектът, който определя установената фактическа обстановка и приложимата правна и санкционна норма. Функцията на съда е да провери дали приетата за установена от АНО фактическа обстановка отговаря на събраните по делото доказателства и правилно ли е приложен материалния и процесуалния закон към нея. Съдът обаче не разполага с процесуална възможност да приеме за установена различна фактическа обстановка от тази приета от АНО и въз основа на тази различна фактическа обстановка да реализира административно наказателната отговорност на дееца. Този извод произтича по един несъмнен начин от систематичното тълкуване на чл. 54 и чл. 59 от ЗАНН.

          Че съдът не може да изземва правомощията на административно наказващия орган и да ангажира отговорността на дееца при различна фактическа обстановка и различна правна квалификация от тази приета от административно наказващия орган е и трайната практика на административен съд Пловдив, включително и по дела с предмет на обжалване електронни фишове- Решение № 54 от 10.01.2019 г. по к. адм. н. д. № 3549 / 2018 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив.

          На следващо място съдът намира, че е налице още едно самостоятелно основание за отмяна на ЕФ.

          С ТР 1/2014г. на ВАС се прие, че  електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване.

          С цитираното тълкувателно решение се потвърди също така принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Във връзка с използването на автоматизирани технически средства правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г, като по конкретно, за да е законосъобразно използването на автоматизирано средство за видео контрол,  съобразно редакцията на наредбата към датата на извършване на деянието следва да са налице следните условия:

          -  използваното техническо средство да е от одобрен тип

          - техническото средство  да е преминало през последваща метрологична проверка

          - мястото за контрол да е обозначено с пътен знак Е 24.

          -да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система в хипотезите на чл. 10, ал.1 и ал.3 от Наредбата.

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на автоматизирано техническо средство е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на електронния фиш.

          В процесния случай при тежест на доказване лежаща върху административно наказващия орган,   липсват каквито и да било доказателства, а и въобще изложени твърдения в съпроводителното писмо  за случая да е съставян Протокол по чл. 10 от Наредбата. Това е напълно обяснимо с оглед приетото от АНО в съпроводителното писмо, че използваното техническо средство ARH CAM S1 e СТАЦИОНАРНО, а съгласно чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. протокол за използването се съставя при използване на мобилно АТСС.

          Според настоящия състав обаче видът на дадено АТСС зависи не от оценката, която му дава АНО, а от дадените легални дефиниции в закона.

          Така в точка 65 от ДР на ЗДВП изрично е посочено, че "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:

          а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

          б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

          В процесния случай в приложените по делото удостоверение за одобрен тип  и писмо от националния институт по метеорология е отбелязано, че използваната система за видеоконтрол е „преносима“. Освен това е ноторно известно, че използваният по делото тип АТСС ARH CAM S1 е придобило публичност под названието „триножник“ именно поради разполагането му на пътя на поставка с три крака. Посоченото изключва същото да е „прикрепено“ към земята, а следва да се приеме, че има характер на временно разположено на участък от пътя, тоест явява се „мобилно“ по своя характер.

          В този смисъл съставянето на протокол по чл. 10 е било задължително. 

          Изискването за съставяне на този протокол не е самоцелно. Видно от съдържанието на този протокол-Приложение към наредбата същият служи като доказателство за мястото на контрол, времето на контрол и режима на измерване на АТСС,  както и за спазване на изискването на чл. 6, ал.1 от Наредба  № 8121з-532/12.05.2015г., че АТСС е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип. При липса на доказателства за тези обстоятелства липсва сигурност относно верността на измерването и се влиза в конфликт с азбучното правило, че административно наказателната отговорност не може да почива на предположения.

          Следва да се съобрази и че задължението за попълване на протокол по чл. 10 и за преместваемите АТСС е изрично въведено с разпоредбата  на чл. 10, ал.3 от Наредбата, независимо от квалификацията им като стационарни или мобилни.

          По изложените съображения ЕФ следва да бъде отменен.

 

 

Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, І н. с.,

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К, № 2070875, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.Г. е наложена глоба в размер на 400  лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП

        

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                           

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала.

С. Д.