Протокол по дело №1590/2021 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 97
Дата: 26 януари 2022 г. (в сила от 26 януари 2022 г.)
Съдия: Цветанка Вълчева
Дело: 20215220101590
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 97
гр. Пазарджик, 25.01.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Цветанка Вълчева
при участието на секретаря Стоянка Миладинова
Сложи за разглеждане докладваното от Цветанка Вълчева Гражданско дело
№ 20215220101590 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 13:50 часа се явиха:
Не се явяват страните и не изпращат свои представители, като ищецът
„Теленор България“ ЕАД е редовно уведомен по реда на чл. 56, ал. 2 от ГПК.
С оглед на данните по делото съдът приема, че ответникът е редовно
уведомен на основание разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от ГПК. Налице е
редовно връчено съобщение на ответника на адреса му в с. П., а именно това
по чл. 131 от ГПК. Видно от книжата по делото е, че ответникът е променил
адреса си, като не е уведомил съда за новият си адрес и отсъствието от адреса,
на който му е връчено съобщението по чл. 131 от ГПК е повече от един
месец.
Предвид гореизложеното, съдът счита, че страните са редовно
уведомени за датата и часа на днешното съдебно заседание и че не е налице
процесуална пречка по хода на делото, поради това и на основание чл. 142 ал.
1 от ГПК
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 146 ОТ ГПК СЪДЪТ ПРИСТЪПВА КЪМ
ДОКЛАДВАНЕ НА ДЕЛОТО:
Предявеният иск е установителен с правно основание чл. 415, ал. 1 от
ГПК.
Подадена е искова молба, в която се твърди, че въз основа на подадено
1
заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по
реда на чл. 410 от ГПК срещу СП. Я. ИЛ. е образувано ч.гр.д. №3596/2020г.,
по описа на Районен съд Пазарджик. Против длъжника е издадена Заповед за
изпълнение на парично задължение в размер на 212.73 лв. за дължима
договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти.
Сочи се, че във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на
парично задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5 ГПК, от името
на моите доверители предявявам на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК
иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в
размер на 212.73лв.
Твърди се, че длъжникът СП. Я. ИЛ. с ЕГН: ********** е абонат на
дружеството-доставчик на мобилни услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със
сключени договор за мобилнии услуги от дата 13.03.2018г., за ползване на
мобилен номер *******. Правоотношението е новирано посредством
подписано между страните Допълнително споразумение от дата 14.08.2018г.,
съгласно което абонатът е предпочел да ползва абонаментен план Тотал 30,99
е допълнителни 6000МВ, е уговорен срок на действие 24 месеца до
14.08.2018г. Абонатът е сключил и Договор за лизинг от същата дата
14.08.2018г., по силата на който на абоната е предоставено за ползване
мобилно устройство HUAWEI Y5 2018 Dual Blue за период от 23 месеца
срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 2.79лв., съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и е правото на
абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 2.79лв. да придобие собствеността върху лизинговата
вещ /чл.1, ал.2 от договора за лизинг/. Станадартната цена на мобилното
устройство (в брой, без абонамент) е 359,90лв„ а общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Тотал 30.99е 121.96лв. Отстъпката, която
ответникът е получил възлиза на сума в размер на 237.94лв./Раздел II, т.1 от
Допълнителното споразумение/.
Сочи се, че Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор
„при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на
ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален
договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от
2
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата
не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми. “.
Твърди се, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода от
15.12.2018г. до 14.03.2019г. Теленор е издал: фактура
№**********/15.01.2019г. за отчетния период на потребление от
15.12.2018г.- 14.01.2019г. с начислена за периода сума за разговори и месечни
абонаменти в размер на 46.67лв. /с ДДС/, от които:
За мобилен номер *******: 25.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен
план Тотал 30.99лв., лизингова вноска в размер на 2.79лв. и услуги с добавена
стойност (SMS) в размер на 10.00лв. Дължимата сума е платима в срок
30.01.2019г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на
ползваните мобилни номера.
фактура №**********/15.02.2019г. за отчетния период на потребление
от 15.01.2019г.- 14.01.2019г. с начислена за периода сума за разговори и
месечни абонаменти в размер на 58.72лв. /с ДДС/, от които:
За мобилен номер *******: 25.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен
план Тотал 30.99лв., лизингова вноска в размер на 2.79лв., Разговори към
„Грижа за клиента“ 0.04лв. и Роуминг таксуване (общо) в размер на 20.00лв.
Дължимата сума е платима в срок 02.03.2019г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
Фактура №**********/15.03.2019г. за отчетния период на потребление
от 15.02.2019г.- 14.03.2019г. с начислена за периода сума за разговори и
месечни абонаменти в размер на 33.77лв. /с ДДС/, от които:
За мобилен номер *******: 25.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен
план Тотал 30.99лв., лизингова вноска в размер на 2.79лв.
Дължимата сума е платима в срок 30.03.2019г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност
139.16лв., фактурирани за три последователни отчетни месеца - за месец
01/2019г., за месец 02/2019г., и за месец 03/2019г. Към всяка от фактурите
има приложено извлечение-детайлизирана справка от потреблението на
ползвания номер.
3
Твърди се, че с кредитно известие е извършена корекция по дълга, като
е сторнирана сумата в размер на - 8.20лв./с ДДС/ за върнати на абоната
пропорционално начислени при сключване на абонамента такси, начислена е
и дължимата се лизингова вноска в размер на 2.79лв., и е отразен
незаплатения баланс в размер на 139.16лв., за предходните три отчетни
периода, при което задължението за плащане възлиза на сума в размер на
130.96лв.
Твърди се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати
стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 130.96лв., е
ангажирало договорната отговорност на абоната по т.И от процесния договор
за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния
оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника СП. Я. ИЛ. за ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура
№**********/15.05.2019 г., в която са начислени суми в размер, както следва:
212.73 лв. - за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на
договорни абонаменти /която сума е процесна в настоящото производство/;
41.85/четиридесет и един лева и 85ст./лв.- за незаплатени лизингови вноски
/която сума НЕ с процесна в настоящото производство/; 130.96/сто и тридесет
лева и 96ст./лв.- за незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги /която сума не е процесна в настоящото производство/.
Общата сума по издадената крайна фактура възлиза в размер на 385.54лв.
Твърди се, че за посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
4
смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
Сочи се, че след като страните са уговорили дължимите по договора
плащания да бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е
определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо
ЗЗД/.
Сочи се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при
неспазване на което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите или при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него. Пито законът, нито договорените между страните условия,
вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни
задължението си. При това положение за мобилня оператор е възникнало
потсстативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент.
Твърди се, че датата на деактивация на процесния абонамент е
09.05.2019г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна
система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на
ползвания абонамент. Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като
същият не е спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал 24.99 за мобилен номер ******* до 14.08.2018г., съгласно
Допълнителното споразумение от дата 15.10.2018 г.
Сочи се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на
мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се в t.IV-З от Допълнителното
5
споразумение , като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила
на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на
потребителите относно начина на формиране на неустойките, претендирани
при предсрочно прекратяванае на договорен абонамент, начислената на
абоната неустойка в размер на 212.73лв. е формирана съобразно новите
правила за изчисление, уговорен в в т.IV-3 от Допълнителното споразумение.
Твърди се, че претендиралата неустойка в размер на 212.73лв.,
представяваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната
програма за всеки ползван номер. Съгласно t.IV-З от Допълнителното
споразумение, в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане
на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи
свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на всички
стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до
изтичане на уговорения срок, като сумата не може да надвишава трикратния
размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС, (2) а в случай, че
е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят
дължи и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки,
съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В случаите, в които на
абоната е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ,
чийто срок не е изтекъл. Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно
ценовата листа, действаща към момента на сключване на договора и
заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
срок на договора.. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията
на Комисия за защита на потребителита и с уговореното в постигнатата
Спогодба.
Твърди се, че неустойката в размер на 212.73лв. се формира, както
следва: За абонаментен план Тотал 24,99лв. се дължи неустойка в размер на
77.46лв. представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси, където
стойността на месечния абонамент е взета без ДДС.
6
Твърди се, че към Абонаментен план Тотал 30,99лв. е начислена и
неустойка за ползване на устройство в размер на 135.27лв., представляваща
такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой,
без абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора
ценова листа, и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща
лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на
договора.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се съгласил и е приел
Общите Условия на оператор за взаимоотношения с потребителите на
Мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от/Общите Условия, Теленор
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/
да прекрати едностранно индивидуалния договор на СП. Я. ИЛ.. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или
в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него“.
Сочи се, че съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните
имат права и задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалните договори се прилагат клаузите на
публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на
същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му
от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Сочи се, че в чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно
7
действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния
абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на
фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на
дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на
всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на
вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й.
При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на
законната лихва за всеки ден закъснение.
Сочи се, че точното изпълнение от страна на длъжника е цел, която
стои в основата на всяко облигационно отношение. Според чл. 92, ал. 1, изр. 1
ЗЗД неустойката обезпечава изпълнението на задължението и служи като
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
С неустоечната клауза предварително определят размера на обезщетението,
което ще дължи неизправната страна в случай на даден вид виновно
неизпълнение, без да е налице пряка обвързаност между размера на
неустойката и действително причинените от неизпълнението вреди. Освен
обезпечителна и обезщетителна функция неустойката изпълнява и
наказателна функция. Това е така, защото кредиторът може да претендира
неустойката и когато вреди изобщо не са настъпили, или не са настъпили в
предвидения размер. От тук следва, че длъжникът ще заплати неустойка,
която ще бъде санкция за неговото неизпълнение.Неизпълнение на основното
задължение на потребителя да заплаща в уговорения срок месечната
абонаментна такса за ползваните услуги, от една страна е дало основание на
оператора да прекъсне достъпа до мрежата си, съответно да преустанови
начисляването на месечна абонаментна такса и да начисли и претендира
неустойка за прекратяване ползването на услугите.
Твърди се, че абонатът следва да понесе отговорността си за
неизпълнението на договорните задължения и да заплати на оператора
неустойка за предсрочното прекратяване на сключените договори.
8
Иска се от съда, на основание на чл. 415 във вр. с чл. 422 от ГПК, да
постанови решение, с което да признае за установено по отношение на
ответника СП. Я. ИЛ., ЕГН: **********, е адрес **** с.П., ул. „******“ № *,
че към него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД. ЕИК *********, със седалище и адрес на.управление в
град София, район „Младост“, жж. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда
6, представлявано от Д. К. К. и М. С., в размер на 212.73 лв., представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент за услуги от
дата от дата 14.08.2018г. за мобилен номер *******.
Претендират се разноските направени в настоящото исково
производство, представляващи доплатена държавна такса и адвокатски
хонорар.
Към исковата молба са представени.
В срока по чл. 131 от ГПК не е постъпил писмен отговор от на исковата
молба от ответника.
С Определението под № 1937/07.10.2021 г. съдът се е произнесъл по
доказателствените искания на ищеца и е указал на страните разпределението
на доказателствената тежест.
СЪДЪТ по доказателствата
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА представените от ищеца и приложени към исковата молба
писмени доказателства.
ПРИЕМА и ПРИЛАГА към настоящото дело ч.гр.д. № 3596/2020 г. по
описа на РС – Пазарджик.
С депозираната по делото писмена молба-становище с вх.
№21571/16.11.2021 г. ищецът е направил искане за постановяване на
неприсъствено решение по смисъла на чл. 238 и чл. 239 от ГПК, в случай че
ответникът не се яви в първото по делото заседание. По това искане на ищеца
съдът счита, че в случая са налице предпоставките на разпоредбата на чл. 238,
ал. 1 и чл. 239, ал. 1 от ГПК за постановяване на неприсъствено решение,
затова
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА на страните, че ще се произнесе с неприсъствено решение по
9
делото.
Въз основа на събраните доказателства и при липсата на други
доказателствени искания от страните съдът счита делото за изяснено от
фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВО:
СЪДЪТ ще обяви решението си в законоустановения срок.
Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 13:56 часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
10