Решение по дело №548/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 27 юни 2020 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20197220700548
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 80

гр. Сливен, 09.06.2020  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на осемнадесети май

през две хиляди и двадесета година в състав:

Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

 

при секретаря               Ваня Костова                                                       и с участието на прокурора                                                                                                        като разгледа докладваното от              съдията                административно  дело № 548      по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 215 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на Д.И.Ч. *** по заявление във връзка с чл. 192, ал. 2 от ЗУТ. В жалбата се твърди, че жалбоподателката е с. на ПИ с идентификатор № 67338.440.336 в местността „Селището”, с площ от 982 кв.м. Заявява, че уведомявала компетентните органи за липса на какъвто и да е достъп до път, за да стигне до собствения си недвижим имот. На 31.10.2019 г. подала заявление вх. № 9400-21471 до кмета на Община Сливен за издаване на заповед за учредяване право на преминаване през чужд поземлен имот, поради липса на друго техническо средство и непостигнато съгласие със собственика на служещия имот с идентификатор № 67338.440.342. На 04.12.2019 г. получила отговор от Община Сливен, че съществуващият път за достъп до имота й е заличен, обрасъл с храсти, както и че Община Сливен е извършила разчистване на съществуващия път, за което твърди, че не кореспондира на истината. Този отказ бил подписан от З.к.на Община Сливен Л.З.. Твърди, че З.к.не е компетентен да се произнася по подаденото заявление. Заявява, че отказът непосредствено засяга правата й и нейните законни интереси. Моли съда да отмени отказа и върне преписката на кмета на общината за разглеждане и произнасяне по същество на направеното искане. Ако бъде установено, че има надлежно овластяване на Зам. кмета счита отказа за незаконосъобразен. Твърди, че административният орган е следвало да упражни правомощията си произтичащи от чл. 192, ал. 2 от ЗУТ, като изследва възможните технически решения за осъществяване на достъп до имота й. Моли съда да отмени отказа за издаване на административен акт, обективиран в писмо изх. № 9400-21471/04.12.2019 г.

В съдебно заседание, оспорващата лично и с адв.Н.М. *** поддържа подадената жалба. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът по жалба – З.к.на Община Сливен, чрез пълномощника си юриск. Н.Х.-С. оспорва жалбата. В Община Сливен било постъпило заявление от жалбоподателката, с което се иска учредяване право на преминаване през чужд поземлен имот за осигуряване на достъп до нейния, тъй като липсвал какъвто и да е път. При направена проверка на мястото било установено, че съществуващият път е обрасъл с храсти. Община Сливен осигурила достъп до имота на жалбоподателката, като извършила разчистване на съществуващия път с идентификатор № 67338.440.340 по който път се достигало до имота на същата - с идентификатор № 67338.440.336. Наличието на този път изключвало задължителното условие за учредяване право на преминаване по чл. 192, ал. 2 от ЗУТ. Не съществувала заповед на Кмета на Община Сливен, с която да е възложил на З. к. на Община Сливен Л.З. да се произнася по заявления по чл. 192 от ЗУТ. Моли съда, да отхвърли жалбата.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

С Нотариален акт № 114, том III, per. № 6028. дело № 445/2019 г. (акт № 48, том XIV, дело № 2344/2019 г. на Службата по вписванията); (лист № 10) за собственост върху недвижим имот по обстоятелствена проверка и на основание давностно владение,  Д.И.Ч. е призната за с. на недвижим имот представляващ: поземлен имот с идентификатор № 67338.440.336 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Сливен, одобрена със заповед № РД 18-31/19.04.2006 г., на ИД на Агенция по кадастъра, с административен адрес гр. Сливен, Община Сливен, местност „Селището"; с площ 981 м2; трайно предназначение - урбанизирана територия; начин на трайно ползване - за вилна сграда; стар идентификатор няма; номер по предходен план 503; при съседи: № 67338.440.323, № 67338.302.94, ведно с направените подобрения и трайни насаждения в имота.

На 31.10.2019 г. оспорващата подала заявление с вх.№ 9400-21471 до кмета на Община Сливен, с искане да бъде издадена заповед, с която да и бъде  учредено право на преминаване през чужд поземлен имот поради липса на друго техническо решение и непостигнато съгласие със собственика на служещия имот с идентификатор № 67338.440.342.                                    

Във връзка с това заявление на 04.12.2019г. получила отговор от Община Сливен обективиран в писмо изх.№ 9400-21471 от 04.12.2019 г., в което е посочено че съществуващия път за достъп до имот 67338.440.336 е заличен и обрасъл с храсти, а за реализирането на предвидената по регулационния план улица е необходимо извършване на отчуждаване на част от засегнатите имоти, изработване на инвестиционен проект и реализиране на самото строителство, включително изграждане на подпорни стени, както и че Община Сливен е извършила разчистване на съществуващия път. Писмото е подписано от З. к. на Община Сливен-Л.З..

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, от чието заключение става ясно, че съгласно Скица № 15-726284/09.10.2018 г. (лист № 12 от делото) издадена от СГКК Сливен, представляваща извадка от кадастралната карта на гр. Сливен, одобрена със заповед № РД 18-31/19.04.2006 г., на ИД на Агенция по кадастъра, процесния недвижим имот се индивидуализира като : Поземлен имот с идентификатор № 67338.440.336, с площ 981 м2, с административен адрес гр. Сливен м. „Селището"; трайно предназначение - урбанизирана територия; начин на трайно ползване - за вилна сграда; стар идентификатор няма; номер по предходен план 503; при съседи: № 67338.440.323, № 67338.302.94; Собственици: М. П. М. - няма данни за ид. части, Д.И.Ч.- няма данни за ид. части.

С Протокол за трасиране, означаване и координиране на западната граница на имоти № 67338.440.356, № 67338.440.355, № 67338.440.338, № 67338.440.335 по КККР - част от улица от о.т. 333 през о.т. 334, о.т. 335г о.т. 336 до о.т. 337, по плана за регулация на м. „Селището" гр. Сливен от 28.11.2019 г. (лист № 66-67 от делото) от лицензиран геодезист по молба на Община Сливен е извършено трасиране, означаване и координиране на гранични точки от западната граница на изброените имоти. Видно от скица № 4797/17.12.2019 г. издадена от Община Сливен (лист № 74 от делото) представляваща извадка от действащия ПУП на м. „Селището" одобрен със заповед № РД-15- 473/06.05.1994 г. на Кмета на Община Сливен за ПИ № 336, кв. 41 е предвидената улица за достъп до имота от о.т. 332 през о.т. 333, о.т. 334, о.т. 335, о.т. 336 до о.т. 337.

При оглед на място на процесния поземлен имот вещото лице е установило, че по съществуващ път с настилка от несортиран трошен камък с автомобил се достига до южната ограда на ПИ с идентификатор № 67338.440.371, с трайно материализирани граници с огради. Единствения начин да се достигне до процесния имот е да се тръгне по пътя отразен в кадастралната карта с идентификатор № 67338.440.340, който е източна граница за ПИ № 67338.440.371, № 67338.440.370, № 67338.440.341 и № 67338.440.337. За целта трябва първо да се преодолее височина около 1,20 м, представляваща подпорна стеничка от бетон и втора стеничка от бетонови блокчета, след което се продължава по „петата" на стръмен скат с наклон около 1.5:1, като нормалното пешеходно движение е силно затруднено от свличащи се от ската камъни и всякакви храсти и малки дървета, които към момента са частично изрязани и стърчащи над земята 5-10 см (правена е „просека"). Преодоляването на разстоянието от около 200 м за да се достигне до имота изисква подготовка за екстремен туризъм. Процесният имот с идентификатор № 67338.440.336 не е с материализирани граници на място и представлява неизползваемо, пустеещо място.

Според експерта до поземлен имот с идентификатор № 67338.440.336 няма осигурен достъп чрез път, по който да се стигне с автомобил. Разстоянието от около 200 м от южната граница на ПИ с идентификатор № 67338.440.371 до процесния имот към настоящия момент е трудно проходимо и трудно преодолимо и направената „просека" не осигурява даже и нормален пешеходен достъп. По действащия към настоящия момент ПУП на м. „Селището" одобрен със заповед № РД-15-473/06.05.1994 г. на Кмета на Община Сливен достъпа до процесния имот, представляващ по този план ПИ № 336, кв. 41 се осъществява чрез предвидената улица от о.т. 332 през о.т. 333, о.т. 334, о.т. 335, о.т. 336 до о.т. 337. Одобрения план и предвижданията на уличната регулация всъщност дават техническото решение, което осигурява достъп до процесния имот и още няколко имота, без да се налага учредяване на право на преминаване през чужд имот. Реализирането на това техническо решение - улица с дължина около 200 м, изисква извършването на подготвителни мероприятия - отчуждаване на част от засегнатите имоти и изработване и одобряване на инвестиционен проект, както и етапа на реализиране на самото строителство. Теренните условия по трасето на улицата налагат сложно изпълнение и изграждане на допълнителни съоръжения, предопределящи сериозна инвестиция, която с оглед на състоянието и ползването на имотите, които ще обслужва, не може да бъде определена като икономически целесъобразна.

Горната фактическа обстановка е установена от събраните по делото писмени доказателства, изявленията на страните и изслушаната по делото експретиза.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е от надлежна страна, която има правен интерес да обжалва постановения изричен отказ на з. к. на Община Сливен по искане на основание чл. 192, ал. 2 от ЗУТ за издаване на заповед за учредяване на право на преминаване през чужд имот, обективиран  в писмо, изх.№ 9400-21471 от 04.12.2019 г., тъй като с него се засягат права и интереси на жалбоподателката. Насочена е срещу акт, който подлежи на съдебен контрол съгласно чл.213 от ЗУТ. При извършена служебна проверка за валидност на оспорения акт, съдът приема, че същият има характер на индивидуален административен акт, съгласно чл. 214, т. 2 ЗУТ. Жалбата е подадена на 13.12.2019 г., като съда приема, че същата е подадена в законоустановения преклузивен срок, тъй като по преписката не се съдържа доказателство за точната дата на уведомяване на жалбоподателката. Също така, доколкото в отказа не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва, съдът приема, че жалбата е подадена в двумесечния срок по чл. 140, ал. 1 от АПК.

Относно посоченото писмо не може да се приеме, че има уведомителен характер, доколкото по същество представлява произнасяне по подаденото заявление с вх.№ 9400-21471. Освен това липсва и друг последващ административен акт по това заявление. В този смисъл следва да се разглежда именно като отказ за издаване на административен акт по чл.192 ал.2 от ЗУТ. 

По основателността на жалбата:

Жалбата е основателна.

Предвид императивната норма на чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК  в съдебноадминистративното производство, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материално правни разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта на закона. Проверката на обжалвания отказ сочи на нарушение по чл.146 т.1 от АПК, а именно липса на компетентността на органа, издал обжалвания отказ, който е издаден при липса на надлежно делегирани правомощия и се явява нищожен административен акт. Съгласно разпоредбата на чл. 192 ал.2 ЗУТ, когато не е постигнато съгласие между собствениците на поземлените имоти за учредяване на право на преминаване и друго техническо решение е явно икономически нецелесъобразно, правото на преминаване през чужди поземлени имоти се учредява със заповед на кмета на общината. Обжалваният отказ, обективиран в писмо, изх.№ 9400-21471 от 04.12.2019 г.  е подписана от З.к.на Община Сливен. Липсва обаче заповед, с която кмета на общината да му е делегирал свои правомощия по ЗУТ и конкретно по чл.192 ал.2 от този закон.

 Действително, съгласно § 1, ал. 3 ДР ЗУТ, кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на заместниците си. В случая, обаче, в административната преписка, която по изявление на процесуалния представител на ответника е представена по делото, липсва приложен административен акт, с който кметът на община Сливен да е делегирал на З.к.З., издател на оспорения ИАА, правомощията си по издаване на административни актове по чл.192 ал.2 от ЗУТ. От изявление на пълномощника на ответника става ясно, че такъв делегиращ акт няма. При това положение обжалваният отказ, обективиран в писмо, изх.№ 9400-21471 от 04.12.2019 г.  се явява акт на некомпетентен орган, което обуславя неговата порочност до степен на нищожност.

Предвид изложеното съдът следва да обяви нищожността на обжалвания отказ и да изпрати преписката на кмета на общината за ново произнасяне по подаденото заявление. Именно при новото произнасяне компетентния орган следва да разгледа обстоятелствата относно допустимостта и основателността на искането на жалбоподателката за издаване на заповед за учредяване на право на преминаване, изтъкнати от пълномощника на ответника.

С оглед този изход на правния спор на основание чл. 143, ал. 1 АПК, вр. чл. 219, ал. 1 ЗУТ, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателката сторените съдебни разноски, възлизащи общо на 510 лв., представляващи внесена д.т. 10 лв., адвокатско възнаграждение 300 лв. и депозит за експертиза 200 лв..

Ръководен от изложените съображения и на основание чл.172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОБЯВЯВА нищожността на отказ на з. к. на Община Сливен по искане вх.№ 9400-21471 от 31.10.2019 г. за издаване на заповед за учредяване на право на преминаване през чужд имот на основание чл. 192, ал. 2 от ЗУТ, обективиран  в писмо изх.№ 9400-21471 от 04.12.2019 г..

ИЗПРАЩА приписката по искане вх.№ 9400-21471 от 31.10.2019 г. подадено от Д.И.Ч. на Кмета на Община Сливен за ново произнасяне съобразно мотивите изложени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Сливен, да заплати на Д.И.Ч., ЕГН **********,***, направени по делото разноски в размер на 510 лв. (петстотин и десет лева).

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: