ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр. Русе, 26.05.2021
г.
Административен
съд - Русе, в закрито заседание
на 26 май през две хиляди двадесет и първа година, 5 състав :
Съдия:
ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
като
разгледа докладваното от съдията адм. дело №
293 по описа за 2021г., прецени
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следв. от АПК във вр. с чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА.
Образувано е по жалба на П.С.М.,
ЕГН**********,*** против Решение № 166-МИ/05.05.2021 година на Общинска
избирателна комисия-Две могили, с която е постановен отказ да бъдат предсрочно
прекратени пълномощията на Л.Г.М.,
обявен за избран за кмет на Кметство с.Бъзовец.
Ответникът-Общинска
избирателна комисия-Две могили, счита жалбата за неоснователна.
Заинтересованата страна Л.Г.М.
в качеството на избран за кмет на с.Бъзовец, чрез процесуалния си представител,
изразява становище за недопустимост на жалбата, а по същество – за
неоснователност. Претендира разноски.
Като съобрази наведените
от страните доводи, съдът намира, че жалбата е недопустима.
Абсолютна предпоставка за
допустимост на жалбата е жалбоподателят да притежава пряк и непосредствен
правен интерес от обжалването. Предмет на оспорване в настоящото производство е
акт, издаден по реда и на основание ЗМСМА, с който общинска избирателна комисия
отказва да прекрати предсрочно пълномощията на избран кмет на кметство. Поради
това следва да се има предвид уредбата в този специален закон за лицата, които съгласно неговите разпоредби са носители на право на
оспорване на този вид актове. Разпоредбата на чл. 42, ал. 1,
т. 5 от ЗМСМА сочи, че при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, пълномощията на
кметовете се прекратяват предсрочно. Съгласно чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, в тридневен срок от
получаване на документите, удостоверяващи обстоятелствата по чл. 42, ал. 1,
т. 5 от ЗМСМА, ОИК уведомява кмета, който може да направи писмено възражение
пред комисията в тридневен срок от уведомяването му. В тридневен срок от
изтичането на срока за възражение ОИК приема решение. Когато установи, че
обстоятелствата за прекратяване на пълномощията са налице, ОИК прекратява
пълномощията на кмета. В чл. 42, ал. 5
от ЗМСМА
е регламентирано, че решенията за предсрочно прекратяване на правомощията на
кмета и отказите на ОИК по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА може да се оспорват пред
съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните
ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на
коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които
са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от Изборния кодекс. Препращането към чл.
459 от ИК е само досежно реда за подаване на жалбата, нейното съдържание, както
и сроковете за насрочване на делото, произнасянето на съда и обжалване на
съдебния акт, но не и относно кръга на лицата, активно легитимирани да оспорят
решението на общинската
избирателна комисия, доколкото в специалния закон - чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА, този кръг е лимитативно
очертан. Така решението
за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмет може да се обжалва от
лицето, чиито права и законни интереси са пряко и непосредствено засегнати, а
това е кметът, на когото тези пълномощия са прекратени. В качеството си на
кандидат за кмет П.С.М. е имал правото да
подаде жалба срещу решението на Общинска избирателна комисия, с което Л.Г.М. е обявен за избран за Кмет на с.Бъзовец. В производството по предсрочно
прекратяване на пълномощията на избрания кмет, обаче, неспечелилият изборите
кмет няма личен, пряк и непосредствен правен интерес. По принцип изборният
процес започва с насрочване на изборите с указ на президента на републиката и
завършва с решението на общинската избирателна комисия за определяне на
изборните резултати, тоест предсрочното прекратяване на пълномощията е извън
сферата на изборния процес. Дори да се потвърди такова предсрочно прекратяване
на пълномощия, то неспечелилият изборите за кмет не може да бъде обявен за кмет
вместо избрания за кмет негов конкурент, защото това не е в правомощията на
съда. Последицата от законосъобразно прекратяване на пълномощия е уредена в
разпоредбата на чл. 463, ал. 1 ИК – при предсрочно прекратяване на пълномощията
на кмет, се насрочват частични избори, които се произвеждат по правилата на ИК
с изключения, посочени в чл. 464, а когато до края на мандата остава по-малко
от една година, частични избори не се насрочват – ал. 6. Идентично е предвидено
и в чл. 42, ал. 7 от ЗМСМА, а именно, че „когато след прекратяване на
пълномощията на кмет до края на мандата остава по-малко от една година,
частични избори не се произвеждат” /определение
№1887/15.02.2017г. по адм.д.№649/2017г. на ВАС/.
С оглед изложеното, жалбоподателят
не е легитимиран да оспори Решение № 166-МИ/05.05.2021 година на Общинска
избирателна комисия-Две могили, жалбата му е недопустима поради липса на правен
интерес и са налице предпоставките на чл. 159, т. 4 от АПК за оставянето й без
разглеждане и за прекратяване на производството по делото.
Предвид изхода на спора,
основателна е претенцията на заинтересованата
страна за присъждане на разноски. Такива, на основание чл.143, ал.4 от АПК и
съобразно представения на стр.23 от делото списък, се дължат в размер на 350
лева.
Водим от горното и на
основание чл. 253 от ГПК вр. чл.144 АПК, чл. 159, т. 4 и чл. 143, ал.4 от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ
определението си от
20.05.2021 г., с което е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.С.М., ЕГН**********,*** против
Решение № 166-МИ/05.05.2021 година на Общинска избирателна комисия-Две могили,
с която е постановен отказ да бъдат предсрочно прекратени пълномощията на Л.Г.М., обявен за избран за кмет на
Кметство с.Бъзовец
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 293 по описа за 2021 г. на
Административен съд – Русе.
ОСЪЖДА П.С.М., ЕГН**********,*** да заплати на Л.Г.М., ЕГН**********,*** сумата 350
/триста и петдесет/ лева – деловодни разноски.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен
административен съд- София по реда на глава ХІІІ от АПК.
СЪДИЯ: