Решение по дело №2001/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 75
Дата: 31 януари 2023 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20227040702001
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 75            Година 31.01.2023          Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, Х състав, на седемнадесети януари две хиляди двадесет и трета година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело № 2001 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.39, ал.1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).

Образувано е по жалба на П.Д.Д. ***, чрез адв.Г.С. ***, със съдебен адрес ***, офис 210 против отказ обективиран в писмо с изх.№ 94-00-1017/17.11.2022г. на Агенцията по вписванията. Прави искане да се отмени отказа и да се задължи Агенцията по вписванията да изтрие/заличи личните му данни, в качеството му на едноличен собственик и управител на „ПАМ“ ЕООД, съдържащи се в публикувания учредителен акт по партидата на дружеството. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата и прави искане да бъде уважена и да му се присъдят направените по делото разноски.  

Ответникът – Агенция по вписванията, представя административната преписка по издаване на обжалвания отказ и изразява становище за недопустимост и неоснователност на жалбата. Прави възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.

Административен съд Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

Заявление с рег.№ 94-00-1017/10.11.2022г. (л.19 от делото) е подадено от П.Д., като едноличен собственик на капитала на дружеството „ПАМ“ ЕООД до Агенцията по вписванията, с искане за изтриване/заличаване на личните данни, съдържащи се в публикувания учредителен акт на дружеството, по начин по който да не бъде идентифициран от трети лица. В искането изрично е отбелязал, че в случай, че се приеме, че личните данни са били предоставени на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, то оттегля съгласието същите да бъдат обработвани, чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт по партидата на дружеството.

Писмо изх.№ 94-00-1017/10.11.2022г. (л.20-21 от делото) на Агенция по вписванията е изпратено до „ПАМ“ ЕООД, с копие до жалбоподателя. В него е посочено, че във връзка с постъпилото заявление е извършена проверка, при която е установено, че по партидата на търговеца на 07.01.2011г., в поле „Актуален учредителен акт“ е обявен учредителен акт съдържащ лични данни на заявителя, които е управител и представляващ дружеството. В чл.13, ал.6 от ЗТРРЮЛНЦ, в сила от 01.01.2012г., е предвидено изискване към заявителя да представи за обявяване заверени преписи от актовете със заличени данни, но това изискване не е приложими към датата на извършване на пререгистрация. „ПАМ“ ЕООД е администратор на личните данни на физическите лица, съдържащи се в подаваните в АВ документи, а АВ е длъжна да ги обработи, във вида в който са подадени, като тя няма право да извършва действия по вписване и заличаване извън тези дадени ѝ по закон, в рамките на регистърното производство. „ПАМ“ ЕООД в качеството си на администратор на личните данни, е единственото правно легитимирано и задължено лице, което следва да предприеме действия, съобразно с изискванията на принципите за минимализъм и пропорционалност, уредени в чл.5 на Регламент (ЕС) 2016/679, поради което следва да представи в 14 дневен срок заверен препис от учредителния акт със заличени данни, които да бъде обявен в ТР.

Отказът е обжалван по съдебен ред с жалба вх.№ 10543/15.10.2021г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

По своя характер писмо изх.№ 94-00-1017/17.11.2022г. на изпълнителният директор на Агенция по вписванията, представлява отказ да се извърши заличаване на лични данни по подаденото заявление вх.№ 94-00-1017/10.11.2022г.

Неоснователни са възраженията на ответника, че с писмото се предоставя информация относно извършените от Агенцията законосъобразни действия, както и реда за замяна на обявения учредителен акт с незаличени лични данни по партидата на дружеството с такъв със заличени данни.

Регистърното производство по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) и производството по чл.17 от Регламент (ЕС) 2016/679 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните), са две отделни производства, протичащи при различни условия и ред, съответно установени в отделни нормативни актове и насочени към реализирането на различни правни последици, настъпващи в правната сфера на различни субекти. От една страна е регистърното производство по ЗТРРЮЛНЦ, в което заявители на обстоятелствата, подлежащи на вписване и на актовете, подлежащи на обявяване, са лицата, притежаващи едно от следните качества - търговци, клонове на чуждестранни търговци, юридически лица с нестопанска цел и клонове на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел. В случая, това е дружеството, в което жалбоподателят е съдружник – „ПАМ“ ЕООД, което дружество е представило за обявяване в Търговския регистър актуален учредителен договор. От друга страна, са предвидените в чл.15-22 от Регламент (ЕС) 2016/679 производства по реализиране на конкретни права от субектите на данни, в случая на жалбоподателя П.Д., част от които е и правото на изтриване по смисъла на чл.17 от Регламента.

Редът по ЗТРРЮЛНЦ не представлява процедура/ред за упражняване на права от субекти на данни съгласно Регламент (ЕС) 2016/679. Регистърното производство е едностранно, охранително производство, което се развива по заявление на съответното заинтересовано лице, тоест зависи от волята на заявителя, но се движи от Агенцията по вписванията и тя постановява съответния охранителен акт. Съответно, при упражняването на правата на субектите на данни в тежест на Агенцията, в качеството ѝ на администратор на лични данни, са задължения и изисквания, свързани с осигуряване на законосъобразното, добросъвестно и прозрачно обработване на личните данни, в степента и обема, необходими за целите, за които се обработват личните данни, като не е предвидено възможност изпълнението на задължението за заличаване на личните данни на субекта да зависи от волята и/или действия на трети лица. В този смисъл изрично в чл.17, §1 от Регламент (ЕС) 2016/679 е предвидено, че субектът на данни има правото да поиска от администратора изтриване на свързаните с него лични данни без ненужно забавяне, а администраторът има задължението да изтрие без ненужно забавяне личните данни, когато е приложимо някое от посочените основания. Ето защо, поставянето на изтриването на личните данни на субекта, в зависимост от действията на  трето лице – „ПАМ“ ЕООД, чрез изискване от него да представи учредителен договор със заличени данни, по своята същност представлява отказ да се извърши исканото заличаване. Този отказ е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, тъй като с него се засягат правата и законните интереси на заявителя. Той подлежи на обжалване по реда на АПК, съгласно чл.39, ал.1 от ЗЗЛД, в който е предвидено, че при нарушаване на правата му по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора и на обработващия лични данни пред съда по реда на АПК.

Агенцията по вписванията има качеството на администратор на лични данни, както е посочила в процесното писмо и като такъв ги обработва по смисъла на чл.4, § 2 от Регламент (ЕС) 2016/679, поради което обжалвания отказ, подписан от изпълнителния директор, в качеството му на представляващ, е издаден от компетентен орган. 

Отказът е издаден в предписаната от закона писмена форма, при липсата на допуснати в хода на административното производство съществени процесуални нарушения, но при неправилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.17 от Регламент (ЕС) 2016/679,: „Субектът на данни има правото да поиска от администратора изтриване на свързаните с него лични данни без ненужно забавяне, а администраторът има задължението да изтрие без ненужно забавяне личните данни, когато е приложимо някое от посочените по-долу основания: ………б) субектът на данните оттегля своето съгласие, върху което се основава обработването на данните съгласно член 6, параграф 1, буква а) или член 9, параграф 2, буква а), и няма друго правно основание за обработването….“.

В случая, с подаденото заявление, жалбоподателят е поискал личните му данни, съдържащи се в публикувания учредителен акт по партидата на „ПАМ“ ЕООД, да бъдат изтрити/заличени по начин, по който да не бъде идентифициран пред трети лица, с което е упражнил правото да поиска изтриване на лични данни, като се е позовал и на хипотезата на оттегляне на съгласие.

Неправилно административният орган е приел, че той има качеството на получател на данните и тяхното заличаване следва да се извърши по реда на регистърното производство, с представянето на нов екземпляр на подлежащия на вписване акт, със заличени от заявителя лични данни, съдържащи се в него.

Не е спорно между страните, че при упражняване на дейността си по чл.3, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ, Агенцията по вписванията действа в качеството си на администратор на лични данни по смисъла на чл.4, § 7 от Регламент (ЕС) 2016/679 и именно като такъв ги обработва по смисъла на чл.4, § 2 от Регламента.

Съгласно чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, обстоятелствата и актовете по ал.1 се обявяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на чл.4, т.1 от Регламент (ЕС) 2016/679, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена.

Съгласно чл.114, ал.3 от ТЗ, когато дружество с ограничена отговорност се създава от едно лице, вместо дружествен договор се съставя учредителен акт.

Съгласно чл.115, ал.3 от ТЗ, дружественият договор, освен останалите, указани в нормата реквизити, следва да съдържа името, съответно фирмата и единния идентификационен код на съдружниците. Когато съдружници са физически лица, те следва да бъдат индивидуализирани само с име и по аргумент на чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ личните данни, подлежащи на обявяване, като законово изискуем реквизит на дружествения договор, са имената на съдружниците. Обстоятелствата, подлежащи на вписване по отношение на дружествата с ограничена отговорност се заявяват по реда на чл.13, ал.6 от ЗТРРЮЛНЦ и съобразно разпоредбите на чл.19-чл.21 от Наредба № 1/14.02.2007г., като за целта заявителят представя и заверени преписи от актовете, подлежащи на обявяване в ТР, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени. Съгласно чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ когато в заявлението или в приложените към него документи, са посочени лични данни, които не се изискват по закон, се смята, че предоставилите ги лица са дали съгласието си за тяхното обработване от Агенцията и за предоставянето на публичен достъп до тях.

Въведената в нормата на чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ презумпция за съгласие противоречи на разпоредбите на чл.4, т.11 и чл.6, т.1, б.“а“ от Регламент (ЕС) 2016/679. Съгласно легалната дефиниция на понятието, дадена в чл.4, т.11 от Регламента „съгласие на субекта на данните“, е всяко свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено указание за волята на субекта на данните, посредством изявление или ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието му свързаните с него лични данни да бъдат обработени. Съответно разпоредбата на чл.6, т.1, б.„а“ сочи, че обработването е законосъобразно, само ако и доколкото е приложимо поне едно от посочените условия, а именно - субектът на данните е дал съгласие за обработване на личните му данни за една или повече конкретни цели. В този смисъл съгласието не може да бъде презумирано и представянето на учредителния акт за обявяване, без заверен препис от същия със заличени данни, не може да бъде определено като ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието на лицето, свързаните с него лични данни да бъдат обработени. Следва да се посочи и че нормата на чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ на практика освобождава администратора от задължението, вменено му с чл.7, т.1 от Регламента, когато обработването се извършва въз основа на съгласие, администраторът да е в състояние да докаже, че субектът на данни е дал съгласие за обработване на личните му данни. Същевременно, задължение на администратора на лични данни е и да спазва забраната, въведена с чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ. Ето защо, дори да не е представен препис от документа със заличени данни, администраторът в изпълнение на законово разписаните му задължения е длъжен да ги заличи или преди обявяване на акта да изиска недвусмислено изразено съгласие от субекта на данните.

С оглед на изложеното, неправилно в обжалвания отказ е прието, че заявената от жалбоподателя претенция за изтриване/заличаване на личните му данни от обявения в регистъра учредителен акт може да бъде удовлетворена единствено по реда на самото регистърно производство, уредено в ЗТРРЮЛНЦ, посредством представяне на нов екземпляр от подлежащия на обявяване акт, в който личните данни, които не се изискват по закон, са заличени. Жалбоподателят е подал нарочно заявление с вх.№ 94-00-1017/10.11.2022г., в лично качество на субект на данни по смисъла на чл.4, § 1 от Регламента, а не в качеството си на представляващ търговското дружество. В това си качество на субект на данните, той разполага с правата по чл.15-22 от Регламента, включително и с това по чл.17, §1. Процедурата по този параграф е самостоятелна и различна от регистърното производство по ЗТРРЮЛНЦ, каквито указания за неговата приложимост е дал административния орган. Независимо, че жалбоподателят не се е позовал изрично на разпоредбата от Регламента в заявлението си до Агенция по вписванията, то видно от неговото съдържание безспорно е упражнил именно това право. В производството по упражняване на правата по чл.15-22 от Регламент (ЕС) 2016/679 заявителят е субектът на данните. В този смисъл, по реда на ЗТРРЮЛНЦ, респ. по реда на регистърното производство не може да се упражни правото на изтриване на данни на основание Регламент (ЕС) 2016/679, без значение, че и в двата случая, Агенцията по вписванията е компетентният административен орган, пред който се развива съответното производство.

Със заявлението си П.Д. изрично и недвусмислено е направил искане за изтриване/заличаване на личните му данни от обявения учредителен акт. В съответствие с чл.7, т.3, пр.1 и чл.17, т.1, б.„б“, пр.1 от Регламента, той е заявила, че в случай, че бъде прието, че е предоставил личните си данни на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, то заявява оттегляне на съгласието си те да бъдат обработвани, чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт, по партидата на „ПАМ“ ЕООД, раздел „актуален учредителен акт“ до неограничен кръг от хора. Независимо от заявеното категорично оттегляне на съгласие, ответникът в нарушение на задълженията си по чл.17, §1, б.„б“, пр.1 от Регламента, вместо да изтрие без ненужно забавяне личните данни, е постановил процесния отказ, с който незаконосъобразно е указал необходимостта от входиране за вписване на акт със заличени данни, което указание е неотносимо към заявеното искане.

С оглед на изложеното, обжалваният отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена за ново произнасяне на администратора на лични данни, по подаденото от П.Д. заявление, при съобразяване с указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 910,00 лева, от които 10,00 лева държавна такса за образуване на съдебното производство и 900,00 лева, представляващи част от платеното адвокатско възнаграждение в размер на 1 000,00 лева. В случая, направеното от ответника възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение е основателно, тъй като неговия размер е над минималния предвиден в чл.8, ал.2, т.10 от Наредба № 1/09.07.2005г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения – 900,00 лева, а делото не се отличава с голяма фактическа и правна сложност, поради което следва да бъдат присъдени разноски за адвокатско възнаграждение в минималния предвиден размер.  

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, Х-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ отказ на Агенцията по вписванията, обективиран в писмо изх.№ 94-00-1017/17.11.2022г., за заличаване на лични данни на П.Д.Д. по заявление с вх.№ 94-00-1017/10.11.2022г.

ИЗПРАЩА преписката на Агенция по вписванията гр.София за ново произнасяне по заявление с вх.№ 94-00-1017/10.11.2022г. подадено от П.Д.Д., в сроковете по чл.12, §3 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

ОСЪЖДА Агенцията по вписванията гр.София да заплати в полза на П.Д.Д. ***, разноски по делото в размер на 910,00 лева (деветстотин и десет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: