Определение по дело №82/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 164
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 22 май 2021 г.)
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20217070700082
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ164-РЗ

Гр. Видин, 13.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Трети административен състав

в закрито заседание на

тринадесети май

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Николай Витков

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

Административно дело №

82

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.197, във връзка с чл.56, ал.2 от АПК.

Образувано е по жалба на В.И.Н. ***, против писмо изх.№ УС-01-13-21-(3)/26.03.2021 г. на кмета на община Видин, обективиращо отказ за разглеждане по същество и е прекратено административното производство по заявление вх.№ УС-01-13-21/02.03.2021 г., с което заявителят е поискал да му бъде издадена молба-декларация за обстоятелствена проверка на недвижим имот с идентификатор 10971.504.189.33 по КК и КР на гр. Видин, за снабдяване с документ за собственост. Оспорващият твърди, че така постановеният акт е незаконосъобразен, като моли да бъде отменен, а преписката върната на община Видин с указания към органа по тълкуването и прилагането на закона, и за извършване на исканата административна услуга.

В срока по чл.198, ал.2 от АПК ответникът кмет на община Видин не е депозирал становище по оспорването.

От приложената по делото административна преписка се установява следното от фактическа страна: административното производство е образувано по подадено от жалбоподателя заявление до кмета на община Видин с вх.№ УС-01-13-21/02.03.2021 г., с което жалбоподателят е поискал от кмета на община Видин да му бъде попълнена молба-декларация за обстоятелствена проверка на недвижим имот за снабдяване с документ за собственост. Изрично в заявлението е посочен имотът, за който се претендира издаване на описаната декларация, а именно недвижим имот с идентификатор 10971.504.189.33 по КК и КР на гр. Видин. Към заявлението са представени скица № 15-76000-28.01.2021 г. на СГКК-Видин, както и документ за заплатена такса в полза на община Видин за извършване на исканата административна услуга.

С писмо изх.№ УС-01-13-21(1)/16.03.2021 г. кметът е уведомил заявителя, че от постъпилото заявление не става ясно за коя сграда (гараж) е подаденото заявление, тъй като в самото заявление се сочи имот с идентификатор 10971.504.189.33, а приложената към него скица се отнася до имот с идентификатор 10971.504.189.34 по КК и КР на гр. Видин.

Органът посочил, че на основание чл.30, ал.2 от АПК заявителят следва да отстрани недостатъците на искането в три дневен срок от съобщението, в противен случай административното производство ще бъде прекратено.

Писмото е получено от адресата на 18.03.2021 г., който с молба рег.индекс УС-01-13-21(2)/19.03.2021 г. посочил, че заявеният за проверка имот е този с идентификатор 10971.504.189.33 по КК и КР на гр. Видин, а приложената скица е примерна и цели да укаже местонахождението на имота.

С атакуваното писмо изх.№ УС-01-13-21-(3)/26.03.2021 г. кметът на общината е уведомил заявителя, че поради неотстраняване на недостатъците по подаденото заявление в указания срок прекратява производството по подаденото заявление вх.№ УС-01-13-21/02.03.2021 г.

От данните по приложената преписка не се установява датата на връчване на оспореното писмо на адресата. Известието за доставяне е върнато от „Български пощи” АД в община Видин на 20.04.2021 г. с отбелязване „непотърсено”, а жалбата по делото е подадена в администрацията на органа на 13.04.2021 г.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени доказателствени средства.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. В случая приложима е процедурата по чл.197 и следващите от АПК, във връзка с чл.56, ал.2-4 от АПК. Жалбата е подадена от легитимиран правен субект с правен интерес от оспорването, който е заявител в процедурата по издаване на индивидуален административен акт. Предвид липсата на доказателства за срока и начина на връчването на процесното писмо на адресата съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл.197 от АПК пред компетентния административен съд.

Разгледана по същество жалбата е основателна. Съображенията за това са следните: необходимостта от отстраняване на нередовности по заявлението в контекста на правилото по чл.30, ал.2 от АПК следва да се продиктувана от пороци в заявлението, свързани с несъответствието му във връзка с изискванията на приложимия закон.

Исканата административна услуга е елемент от охранителното производство по чл.587, ал.2 от ГПК, с предмет издаване на нотариален акт по обстоятелствена проверка, при което административният орган удостоверява единствено фактите, имотът на чие име е записан в разписния списък на общината, дали същият е актуван като общинска или държавна собственост, в данъчните книги на чие име е записан, както и дали е включен в регулационния план на общината. Компетентен да извърши проверка относно владението, изтеклата придобивна давност и съответно да удостовери правото на собственост или да откаже издаване на нотариален акт е единствено нотариусът. Отказвайки да извърши в срок исканата заверка, административният орган е постановил един незаконосъобразен акт.

Със сезиращата молба жалбоподателят е поискал от кмета на община Видин удостоверяване на обстоятелства за процесния имот, от значение на установяване на придобивна давност, респ. признаване на собственост върху него. С поисканата административна услуга не се решава спор за материално право, а се удостоверява само факт или обстоятелство, което е от значение за провеждане на охранителното производство пред нотариус, във връзка с издаване на констативен нотариален акт по обстоятелствена проверка по чл.587 и чл.588 от ГПК.  Попълването на молбата-декларация за обстоятелствена проверка е част от формалната процедура и е действие, регламентирано от ГПК. Отказът да се издаде искания документ на лице, което не може да удостовери правото си на собственост върху съответния имот, не е защита на правата на трети лица, дори и те да заявят такива по Закона за собствеността или друг закон. Това е така, защото законодателят в разпоредбата на чл.587 от ГПК е регламентирал реда за установяване на правото на собственост върху недвижим имот, а в чл.108 от ЗС е предвиден и способ за защитата му. В компетенциите на нотариуса е признаването и установяването на право на собственост, а разрешаването на спор за собственост е от компетентността на общите (граждански) съдилища. Поради това, дори и при данни за конкуренция на права върху имота, административният орган е длъжен да издаде искания документ, тъй като противното би означавало опит за решаване на граждански спор и намеса между равнопоставени в това отношение граждански субекти, каквито правомощия кметът на общината не притежава. Още повече, че доказателствената сила на нотариалния акт, издаден по реда на чл.587, ал.2 от ГПК, е оборима и всяко трето лице може да докаже в производство по чл.537, ал.2 от ГПК, че титулярът по нотариалния акт не е собственик. При предвиденото особено исково производство за защита правата на трети лица административният орган, извършващ поисканата услуга, не би могъл да мотивира своя отказ с евентуалното засягане на такива права.

Неоснователен е изложеният мотив от ответника за липса на конкретност относно недвижимия имот, за който е подадено заявлението за попълване на молба-декларация. Както в самото заявление, така и в последвалото писмо вх.№ УС-01-13-21(2)/19.03.2021 г. оспорващият е посочил, че заявеният за проверка имот е този с идентификатор 10971.504.189.33 по КК на гр. Видин.

С оглед изложеното настоящият състав счита, че обжалваният административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за произнасяне, при съобразяване на дадените по-горе указания.

При този изход на производството и липсата на своевременно направено искане за обезщетяване на направени разноски по делото от оспорващия такива не следва да бъдат присъждани.

Воден от горните мотиви и на основание чл.200, ал.1 от АПК, Административен съд Видин

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ писмо изх.№ УС-01-13-21-(3)/26.03.2021 г. на кмета на община Видин, обективиращо отказ да бъде извършена административна услуга по заявление вх.№ УС-01-13-21/02.03.2021 г. относно недвижим имот с идентификатор 10971.504.189.33 по КК на гр. Видин.

ВРЪЩА административната преписка по заявление вх.№ УС-01-13-21/02.03.2021 г., с което заявителят е поискал да му бъде издадена молба-декларация за обстоятелствена проверка на недвижим имот с идентификатор 10971.504.189.33 по КК и КР на гр. Видин, за снабдяване с документ за собственост, на кмета на Община Видин, за произнасяне по направеното искане за извършване на административна услуга, като определя на административния орган четиринадесет дневен срок за извършване на услугата.

Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред Върховен административен съд, в седемдневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: