РЕШЕНИЕ
Номер: 08.04.2020 год. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен състав
На единадесети март Година: 2020
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Златко Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Светла И.
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 3401 по описа за 2019 година
и
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно
постановление) № 62 от 28.11.2019 год. на Директора на РИОСВ (Регионална инспекция по
околната среда и водите) гр.Стара Загора.
Жалбоподателят „СИТИ БЕТОН” ЕООД
гр.Стара Загора, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли
същото да бъде отменено. Претендира за направените по делото разноски.
Въззиваемата страна РИОСВ гр.Стара Загора счита, че НП е законосъобразно, и моли
същото да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени
събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено
въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) № 62 от 22.08.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.156, ал.1 от ЗУС – Закон за управление на
отпадъците („За
неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3
или чл.120 на физическите лица се
налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв, а на юридическите лица
имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв.”) във връзка с чл.113, ал.3 от същия закон („Въз основа
на констатирани нарушения при извършена проверка директорът на РИОСВ или
оправомощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с определен
срок за тяхното отстраняване и/или съставя актове за установяване на
административни нарушения”) за това, че не изпълнил задължително предписание № 4, дадено с констативен протокол за
извършена проверка № 006691 от 03.07.2019 год., в срок до 10.07.2019 год. да
представи в
РИОСВ – Стара Загора копия на документи, доказващи
реализирани и транспортирани количества произведен бетон с вложен в него
отпадъци от стъклени опаковки за периода от 01.01.2014 год.
до 03.07.2019 год.
От събраните в хода на
съдебното следствие доказателства се установи, че:
на 03.07.2019 год. на стопанисван от
жалбоподателя бетонов център в гр.Стара Загора, кв.„Индустриален“, е била
извършена проверка от експерти на РИОСВ – Стара Загора, за която е бил съставен
констативен протокол № 006691 от 03.07.2019 год. (л.35-39 от делото);
при
проверката са били изискани документи, удостоверяващи извършваните от
жалбоподателя дейности с отпадъци, но такива не са били представени и не са били
налични на проверявания обект, поради което с констативния протокол от
проверката било дадено задължително предписание до управителя на жалбоподателя в
срок до 10.07.2019 год. да се представят в РИОСВ – Стара Загора копия на
документи, доказващи реализираните и транспортирани количества произведен бетон
с вложен в него отпадъци от стъклени опаковки за периода от 01.01.2014 год. до
03.07.2019 год. – предписание № 4 (л.38 от делото);
на
05.07.2019 год. в РИОСВ – Стара Загора било получено писмо с вх.№
КОС-04-006691-(1) от 05.07.2019 год. от управителя на жалбоподателя, съгласно
което оригиналите на изисканите им документи се намират в Икономическа полиция
София (л.31 от делото);
за
изясняване на обективната истина от РИОСВ – Стара Загора били изпратени: писмо изх.№ ПО-03-6691 от 08.07.2019 год.
до СДВР със запитване за наличие или липсата на оригинали на документи на
жалбоподателя, удостоверяващи дейностите му с отпадъци, в Икономическа полиция
– София (л.32 от делото); писмо
изх.№ РД-05-3260 от 09.07.2019 год. до ТД на НАП гр.Пловдив със запитване за
наличие или липсата при тях на оригинали на документи на жалбоподателя,
включително изисканите му с предписанието, за неизпълнението на което
впоследствие е бил санкциониран – т.4 от писмото (л.33 от делото);
в отговор на направените запитвания в РИОСВ – Стара Загора били
получени: писмо от ГД „Национална
полиция“ с вх.№ ПО-ОЗ-6691-(1) от 22.07.2019 год., според което в Отдел
„Икономическа полиция“ към ГД „Национална полиция“ действително е била
извършвана проверка във връзка с прокурорска преписка, касаеща жалбоподателя, но
от последния са били изисквани и съответно не са били представяни оригинали на
документи (л.30 от делото); писмо
от ТД на НАП гр.Пловдив с вх. № РД-05-3260-(1) от 26.07.2019
год., съгласно което на жалбоподателя действително е била извършена проверка,
документирана (а то значи и приключила) с протокол от 21.12.2018 год., като
всички изискани от жалбоподателя и представени от него в хода на проверката документи
са му били върнати след приключването й (л.34 от делото); т.е. не е имало обективна причина, включително твърдяната от
управителя на жалбоподателя в писмото му от 05.07.2019 год. (л.31 от делото), жалбоподателят да не изпълни
предписанието, за което впоследствие е бил санкциониран с обжалваното НП.
При
тези данни и тъй като неизпълнението на дадено от контролен орган задължително
предписание представлява отрицателен факт, оборването на който чрез представяне
на доказателства за изпълнение на предписанието е в тежест на задълженото да го
изпълни лице, а жалбоподателят не ангажира доказателства в тази насока, съдът намира описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за
доказани по несъмнен и безспорен начин, като при изпълнение на служебната си
проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на
процесуалните правила, допуснати при съставянето на АУАН и/или издаване на НП.
Не се установиха
обстоятелства, обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на извършеното
нарушение в сравнение в обикновените случаи на нарушения от този вид,
респективно – не е налице основание за приложението на чл.28 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания). Фактът, че нарушението е било
извършено за първи път от жалбоподателя, доколкото данни за противното също не
се установиха, може да бъде отчетен единствено и само като смекчаващо
отговорността обстоятелство, но не е достатъчен, за да обоснове маловажност на
разглеждания случай.
Жалбоподателят не представи
каквито и да било доказателства за твърденията си в жалбата, че е бил
санкциониран за същото нарушение (за неизпълнението на процесното предписание, а не за неизпълнението на
различни от него предписания) и с други НП.
Що се отнася до наложеното с
НП административно наказание – имуществена санкция в размер на 5200 лева, т.е.
много близко до предвидения в закона минимум от 5000 лева, респективно – при
значителен превес на смекчаващите отговорността обстоятелства, макар като
такова да би могъл да бъде отчетен само фактът, че нарушението е било извършено
от жалбоподателя за първи път (данни за противното, както вече беше отбелязано,
не са налице), съдът намира, че същото (наказанието) съответства на тежестта на
конкретното нарушение, тъй като процесното предписание изобщо (т.е. дори със
закъснение) не е било изпълнено.
С оглед на изложените
съображения съдът намира, че обжалваното НП е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Водим от горните мотиви,
съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 62 от 28.11.2019 год. на Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите гр.Стара Загора.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: