Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
№ 1110 гр.Кюстендил, 05.10.2021г.
Кюстендилският административен съд, в закрито заседание на пети октомври
две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
като разгледа докладваното от съдията адм.д.№304/2021г. по описа на КАС, прие
следното:
Д.В.Д. *** е направил искане с
правно основание чл.250 от АПК за прекратяване на незаконосъобразни действия на
директора на ОДМВР – Кюстендил, изразяващи се в издаване на заповед
рег.№277з-1453/27.07.2021г. за извършване на проверка за евентуално извършени
нарушения на служебната дисциплина от инспектор Д.Д. – началник на група „МПС,
водачи и административно наказателна дейност“ на сектор ПП Кюстендил; издаване
на заповед рег.№277з-1828/14.09.2021г. с която се удължава срока на проверката
по чл.205, ал.2 от ЗМВР и незаконосъобразни действия на проверяващата комисия,
определена със заповед рег.№277з-1453/27.07.2021г.
Административният орган е представил
данни за основанието на извършеното действие – пълната преписка по постъпилия
сигнал за евентуално извършено нарушение
на служебната дисциплина. Изразява се становище за недопустимост на искането,
евентуално за неоснователност.
От преписката се установява, че в
дирекция „Инспекторат“ на МВР е постъпил сигнал от Е.Й.от с.Ресилово за
неправомерни действия на полицейски служители от ОДМВР – Кюстендил. Извършена е
проверка и с доклад рег.№4575р-1558/09.06.2021г. на комисията е прието, че
действията са основателни и е наредено извършването на проверка по реда на
чл.205, ал.2 от ЗМВР. Документите са изпратени на директора на ОДМВР –
Кюстендил с указания за предприемане на действия по изпълнението на т.2 от
утвърдените предложения в доклада. Със заповед рег.№277з-1453/27.07.2021г.
директорът на ОДМВР – Кюстендил е наредил извършването на проверка за
евентуално извършени нарушения на служебната дисциплина от инспектор Д.Д. –
началник на група „МПС, водачи и административно наказателна дейност“ на сектор
ПП Кюстендил и е определил състава на проверяващата комисия. Със заповед
рег.№277з-1453/27.07.2021г. директорът на ОДМВР – Кюстендил е удължил срока на
проверката.
С оглед гореизложеното съдът намира
искането за допустимо, като изхождащо от процесуално легитимен субект с правен
интерес, но неоснователно, по следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл.250 от АПК всеки, който има правен
интерес, може да иска прекратяването на действия, извършвани от административен
орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на
закона. Анализът на разпоредбата сочи, че защитата по чл.250 от АПК е защита
само срещу фактически действия, които се извършват извън определените по закон
правомощия на органа. Тя може да бъде осъществена само при кумулативното
наличие на следните предпоставки – 1. фактическо действие, което се извършва от
административен орган или от длъжностно лице в администрацията; 2.действието да
не се основава на административен акт или на закона; 3.към момента на търсене
на защита, действието да не е прекратено.
От доказателствата по делото се
установява по несъмнен начин, че със заповед рег.№277з-1453/27.07.2021г.
директорът на ОДМВР – Кюстендил е разпоредил извършване на проверка на
основание чл.205, ал.2 от ЗМВР за евентуално извършено дисциплинарно нарушение
по реда на ЗМВР от Д.Д. в качеството му на
началник на група „МПС, водачи и административно наказателна дейност“ на
сектор ПП Кюстендил, а със заповед рег.№277з-1453/27.07.2021г. директорът на
ОДМВР – Кюстендил е удължил срока на проверката. Преценката на доказателствата
по делото поотделно и в съвкупност обуславя извода на съда, че не е налице
първата предпоставка относно искането за прекратяване на незаконосъобразни
действия на директора на ОДМВР – Кюстендил, а именно фактическо действие.
Безспорно са налице административни актове, издадени от административен орган
от категорията на тези, визирани в чл.21, ал.5 от АПК. Проверката за
законосъобразност на същите би могла да се осъществи в друго производство, в
което биха били относими и мотивите, изложени в искането. Заповедите са
издадени на основание ЗМВР и във връзка с наличие на данни за извършено
дисциплинарно нарушение и за неговия извършител.
По отношение искането за
прекратяване на незаконосъобразни действия на проверяващата комисия, определена със заповед
рег.№277з-1453/27.07.2021г. съдът счита, че не е налице втората предпоставка, а
именно действията да не се основават на административен акт или на закона.
Напротив, от доказателствата по делото се установява, че действията на
комисията /проверка и събиране на доказателства за евентуално извършено
нарушение на служебната дисциплина/ се основават на издаден административен акт
по реда на чл.205, ал.2 от ЗМВР, поради което не са неоснователни.
С оглед гореизложеното съдът ще
отхвърли искането като неоснователно.
Воден от горното, съдът
Р А
З П О
Р Е Д И :
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането на Д.В.Д. *** с правно
основание чл.250 от АПК за прекратяване на незаконосъобразни действия на
директора на ОДМВР – Кюстендил, изразяващи се в издаване на заповед
рег.№277з-1453/27.07.2021г. за извършване на проверка за евентуално извършени
нарушения на служебната дисциплина от инспектор Д.Д. – началник на група „МПС,
водачи и административно наказателна дейност“ на сектор ПП Кюстендил; издаване
на заповед рег.№277з-1828/14.09.2021г. с която се удължава срока на проверката
по чл.205, ал.2 от ЗМВР и незаконосъобразни действия на проверяващата комисия,
определена със заповед рег.№277з-1453/27.07.2021г.
Разпореждането подлежи на обжалване
в три дневен срок от издаването му с частна жалба пред Върховния
административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: