Определение по дело №291/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 1255
Дата: 19 септември 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247230700291
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1255

Смолян, 19.09.2024 г.

Административният съд - Смолян - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ИГНАТ КОЛЧЕВ

Като разгледа докладваното от съдия ИГНАТ КОЛЧЕВ административно дело № 20247230700291 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба, подадена от кмета на община Златоград срещу Решение № И-161/2024 г. на ОбС-[община]. С оспореното решение органът на местно самоуправление е приел в Приложение №3 към чл. 107, ал.13 "Прогнозен размер на капиталови разходи по инвестиционна програма за общински проекти" към ЗДБРБ за 2024г., обект № 1179-Благоустрояване и изграждане на парк в [населено място] да се замени с "обект №1179-Проектиране и изграждане на улична мрежа в община Златоград по списъка от улици в 6 населени места, описани в решението. Възложил е на кмета на община Златоград да предприеме необходимите действия за внасяне до Министъра на финансите на Предложение за замяна по реда на чл. 69, ал.2 ЗДБРБ за 2024г. в приложението № 3 към чл. 107, ал.13 и е допуснал предварително изпълнение на приетия акт по съображения, че са налице особено важни интереси, които засягат населението на общината, свързани с осигуряване на качествен живот на населението , организирането и провеждането на благоустройствените комунални мероприятия.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е прието при допуснати съществени процесуални нарушения по свикване на извънредно заседание и при разглеждане на дневния ред. решението е прието на извънредна сесия, без да е обявено предварително в обявения дневен ред с покана за свикването му. В тази връзка се твърди, че Покана с изх. № ОС-593/07.07.2024г. е съобщена в деня на провеждане на заседанието. Насрочването на извънредно заседание за обсъждане на тези въпроси било несъвместимо с Правилника за организацията и дейността на ОбС-Златоград и взаимодействието му с Общинска администрация Златоград и в частност с чл. 55 от него.

На следващо място се сочи, че така приетото решение е немотивирано, като този порок не бил преодолян дори с общи и клиширани изрази. Липсата на фактически и правни основания за приемането съставлявала съществено процесуално нарушение и представлявала абсолютно основание за неговата отмяна, тъй като лишавала съда от възможността да осъществи контрол за законосъобразност. Излагат се мотиви и за нищожност на решението поради противоречието му със ЗДБРБ за 2024г.

Моли съда да се произнесе в този смисъл.

След насрочване на открито съдебно заседание по делото и след повторна проверка за допустимост настоящия съдебен състав счита, че жалбата е процесуално недопустима и производството по делото следва да бъде прекратено. Това е така по следните съображения: Оспореното решение не представлява индивидуален административен акт, годен са съдебно обжалване по реда на АПК. То е прието от ОБС-Златоград и има организационен характер, не носи белезите на ИАА по реда на чл. 21 АПК.Според съда в случая се касае за акт на оперативно управление по изпълнение на държавния бюджет. Съгласно разпоредбата на чл. 124, ал.1 ЗПФ, промени в общинския бюджет през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на този закон и на закона за държавния бюджет за съответната година, като ал.3 на същата норма предвижда, че ОбСможе да одобрява компенсирани промени между показатели на капиталови разходи, както и между отделни обекти (както е в настоящия случай), финансирани със средства от целева субсидия, определена със ЗДБ за съответната година, като промените се одобряват само в рамките на бюджетната година.

Оспореното решение е акт на орган на местно самоуправление, представляващо волеизявление-част от производството по изпълнение на държавния бюджет за съответната година на общината по смисъла на чл.21 , ал.5 АПК, поради което то не представлява административен акт. С него не се засягат права и не се създават задължения за трети лица по смисъла на чл. 147, ал.1 АПК. Това е така, тъй като то не съдържа властническо волеизявление на оправомощен орган, с което за се засягат права или създават задължения за [община]. В т.см. и Решение № 9053/22.07.2024г. по адм.д. № 3886/2024г., касаещо идентичен случай с решение на ОбС-Златоград в рамките на същата бюджетна година.

Мотивиран от горното АССм в настоящия си съдебен състав

О П Р Е Д Е Л И :

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 291/2024г. по описа на Административен съд-[област].

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок, считано от съобщението на страните.

Съдия: