Р Е Ш Е Н И Е
№ /31.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
КАВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в
открито заседание на двадесет и трети юни през две хиляди и двадесета година, в
състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ЕМИЛИЯ ПАНЧЕВА
при участието на съдебен
секретар Анастасия Митева, като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 34/2019
г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по жалба на ЗП Т.В. Т., чрез пълномощника
му адв. В.Д., срещу наказателно постановление (НП) № 08-000493/315 от 16.11.2017 г., издадено от А.Н.П.–
Директор на дирекция „Инспекция по труда” Добрич, с което на основание чл. 416,
ал. 5, във вр. с чл. 414, ал. 3 от КТ е наложена глоба
в размер на 1 500 лева, за нарушение на чл. 63, ал. 1 и ал. 2 от КТ.
НП е
обжалвано от наказаното физическо лице в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. В
жалбата си оспорва наказателното постановление, като незаконосъобразно, постановено
при нарушение на материалния закон и процесуалноправните норми и правила. Релевират се доводи, че жалбоподателят не е получавал покана за съставяне на акт
за установяване на административно нарушение (АУАН), не е присъствал при
съставяне на акта, както и не е получавал лично същия. Обективирани
са и твърдения за нарушаване разпоредбата на чл. 57 ал. 1 т. 5 предл. 2 и 3 от ЗАНН, тъй като в НП не са посочени мястото
и обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Твърди се, че описаното
от фактическа страна в НП влиза в пълно противоречие с посочените от административнонаказващия орган (АНО) нарушени разпоредби,
тъй като последният не е изпълнил задължението си да посочи точно какъв
фактически състав е нарушен, за да се направи връзка с възприетите от него
обстоятелства по повод на извършеното нарушение. В съдебно заседание
процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата на сочените в нея
основания и моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление.
Въззиваемата страна Дирекция "Инспекция
по труда" със седалище Добрич,
чрез процесуалния си представител в съдебно заседание оспорва жалбата като
неоснователна и пледира за потвърждаване изцяло на наказателното постановление.
Твърди, че в хода на съдебното следствие по един безспорен начин, с всички
допуснати и приобщени доказателства към административната преписка е доказано
извършване на посоченото в НП административно нарушение. В хода на административнонаказателното производство са спазени изцяло
правилата на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, поради което не са налице сочените от
жалбоподателя основания за отмяна.
Контролиращата страна РП Каварна, редовно призована не
изпраща представител и не ангажира становище по жалбата.
Съдът, като съобрази изложените доводи и възражения и
служебно провери законосъобразността и правилността на обжалваното наказателно
постановление, с оглед изискванията на чл. 314 НПК, вр.
с чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа страна следното:
На 15.06.2017 г.
около 16.12 ч. свидетелите Г.В.В. и К.А.А., инспектори в Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище
гр. Добрич извършили проверка на земеделска нива, находяща се в землището на
гр. Каварна, стопанисвана от ЗП Т.В. Т. извършващ икономическа дейност с код по
КИД 2008-01.13 „Отглеждане на зеленчуци, дини пъпеши, кореноплодни и грудкови“. По време на проверката на нивата били заварени
да работят неустановен брой лица, между които и К.Й.Р., който сеела пипер. Още
при пристигането си на обекта инспекторите попитали, кой е ръководителят и кой
отговаря за работния процес, като при тях дошъл Т.В. Т., който им се
представил, като земеделски производител, който е наел лицата да сеят пипер.
Инспекторите повикали при себе си лицата, като една част от тях дошли, а други се
пръснали из нивата. Г.В. ги приканил да продиктуват трите си имена и ЕГН, като
всеки от тях по отделно и в присъствието на ЗП продиктувал личните си данни, а В.
ги записал на лист. След разговор със ЗП, инспекторите установили, че на обекта
не се съхраняват сключените договори на лицата и др. документи необходими за
извършване на проверката по спазване на трудовото законодателство, поради което
дали указания на ЗП за представяне на конкретни писмени документи в ИТ гр. Добрич. На 21.06.2017 г. в ИТ гр.
Добрич, ЗП лично представил трудов договор № 25/15.06.2017 г. сключен на
15.06.2017 г. с лицето К.Й.Р., заповед № 13/15.06.2017 г. за прекратяване на
трудовия договор с К.Р., длъжностна характеристика.
След извършена
справка в ТД на НАП Добрич относно регистрирането на представения договор, било
установено, че същият е регистриран на 15.06.2017 г. в 17:57:05 ч., т.е след
часа на извършената проверка.
За извършената
проверка бил съставен протокол ПР 1727401 от 20.07.2017 г., в който били
отразени констатираните единадесет нарушения на трудовото законодателство.
С препоръчана
кореспондентска пратка № PS930000PN4MV ИД с получател Т. Т. и адрес ***, на ЗП Т.
са изпратени протокол ПР 1727401 от
20.07.2017 г. и писмо изх. № 17242316 от 14.08.2017 г. на Д „ИТ” Добрич,
съдържащо покана за явяване на 18.08.2017 г. в 09:30 ч. в Д „ИТ” Добрич, за
съставяне на актове за установяване на административни нарушения по т.т. 4, 5,
6, 7, 8, 9, 10 и 11 от протокола. Установи се от представените известие за
доставяне и писмо от Български пощи ЕАД Североизточен регион, че пратката е
доставена на 15.08.2017 г., получена е от В. В. – син, а обратната разписка е
върната на подателя Д „ИТ” Добрич и доставена на 18.08.2017 г., получена от Й.П.–
служител.
От събраните в
процеса гласни и писмени доказателства се установи, че на посочената в писмото
дата нарушителят не се е явил в Д „ИТ” Добрич, както и, че на тази дата не е
бил съставен АУАН.
На 05.09.2017 г. въз основа на събраните писмени
доказателства, личните си впечатления придобити при извършване на проверката,
след извършена справка в регистъра на уведомленията за трудови договори, св.Г.В.
съставил АУАН № 08-000493, в който описал словесно констатираното нарушение, а
именно, че на 15.06.2017 г. около 16:12 ч., при извършена проверка на
земеделска нива, находяща се в землището на гр. Каварна, стопанисвана от ЗП Т.В.
Т. е заварен К.Й.Р., който сее пипер. От представени на 21.06.2017 г. от ЗП
документи касаещи трудовото правоотношение с К.Й.Р., а именно трудов договор №
25/15.06.2017 г. и от справка на НАП от 15.06.2017 г. е установено, че ЗП Т. Т.
в качеството си на работодател е допуснал до работа на 15.06.2017 г. К.Р. на
длъжност сезонен работник земеделие преди да му връчи екземпляр от сключен
трудов договор, подписан от двете страни и копие от уведомление по чл. 62, ал.
3, заверено от ТД на НАП, с което е нарушил чл. 63, ал. 1 и ал. 2 от КТ. В акта
е вписано, че същият е съставен при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН.
С писмо изх. № 17249095 от 15.09.2017 г. до ЗП Т.В. Т.
са изпратени 8 бр. актове за установяване на административни нарушения, между
които и процесния. Видно от писмо изх. №
1114/17.09.2018 г. на Български пощи АД, пратката е постъпила в ПС Каварна на
18.09.2017 г., и е доставена на 27.09.2017 г. на В. В. – син на получателя,
срещу подпис в служебния формуляр.
На 16.10.2017 г., актосъставителят
отивайки в гр. Каварна в изпълнение на служебните си задължения, взел в себе си
АУАН № 08-000493, който възнамерявал да връчи на нарушителя, на известния му
адрес. Минавайки пред магазин „**а” актосъставителят
видял ЗП Т. Т., провел разговор с него, като го уведомил за съставените актове,
които трябва да му връчи, но Т. категорично отказал да ги получи. Свидетел на
отказа бил К.К., който се подписал в акта като
свидетел на отказа на нарушителя да подпише акта.
Въз основа на съставения АУАН на 16.11.2017 г. било
издадено обжалваното НП, в което била отразена идентична фактическа обстановка
описана в АУАН, като административнонаказващия орган
приел, че ЗП Т.В. Т. в качеството си на работодател е допуснал на 15.06.2017 г.
до работа К.Й.Р., като сезонен работник земеделие, преди да му предостави
екземпляр от уведомлението по чл. 62, ал. 3 от КТ, заверено в ТД на НАП за
регистрация на трудовия договор, преди постъпването му на работа, с което е
нарушил чл. 63, ал. 1 и ал. 2 от КТ. За извършеното нарушение на осн. чл. 416, ал. 5, във вр. с
чл. 414, ал. 3 от КТ, на ЗП Т.В. Т. в качеството му на работодател е наложена глоба
в размер на 1 500 лева.
Гореописаната фактическа обстановка се установява след
анализ на събраните по делото доказателства и доказателствени средства за
тяхното установяване: показанията на разпитаните свидетели Г.В.В., К.А.А. и К.Й.Р., АУАН №
08-000493, съставен на 05.09.2017 г. трудов договор № 25/15.06.2017 г.,
длъжностна характеристика за длъжност сезонен работник в земеделието, заповед №
13/16.06.2017 г., справка за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5
от КТ с вх.№ 08388173018609/15.06.2017 г., писмо изх. № 17242316/14.08.2017 г.
на Д ИТ Добрич, известие за доставяне, писмо рег. № 11-01-324-1/23.07.2018 г.
на БП ЕАД ведно със заверено попие на оп.242Е, писмо
изх. № 17249095/15.09.2017 г. на Д ИТ Добрич, писмо изх. № 1114/17.09.2018 г.
на Български пощи АД с приложена страница от кн. 242.
Въз основа на гореустановената
фактическа обстановка настоящият състав прави следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, доколкото е подадена от надлежно легитимирана страна –
наказаното физическо лице, в преклузивния срок по чл.
59, ал. 2 ЗАНН, както и срещу подлежащо на обжалване НП. С оглед на това
жалбата е породила присъщия й суспензивен (спира
изпълнението на НП) и деволутивен (сезиращ съда)
ефект.
При разглеждане на дела по оспорени наказателни
постановления районният съд е винаги инстанция по същество – чл. 63, ал. 1 ЗАНН.
Това означава, че съдът следва да провери законосъобразността на
постановлението, т.е. дали правилно са приложени процесуалният и материалният
закони, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя – аргумент от чл.
314, ал. 1 НПК, вр. с чл. 84 ЗАНН. В изпълнение на
това си правомощие, съдът служебно (чл. 13, чл. 107, ал. 2 и чл. 313-314 НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН) констатира, че АУАН и НП са издадени
от компетентни органи; в предвидената от закона писмена форма и съдържание –
чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.
При
установената по делото фактическа обстановка, настоящият състав на съд намира,
че липсват допуснати съществени процесуални нарушения, каквито твърдения жалбоподателят
навежда. Установява се по безспорен начин, че земеделският производител е бил
поканен за явяване на 18.08.2017 г. в Д „ИТ“ – гр. Добрич за съставяне на АУАН.
Писмото е било получено на 15.08.2017 г. от сина на Т.В. Т. – В. В., видно от
приложената по делото обратна разписка. Независимо от това жалбоподателят не се
явил за съставяне на акта на датата, на която е бил поканен, нито по-късно. На
05.09.2017 г. бил издаден акта за установяване на административно нарушение,
поставил началото на настоящото административнонаказателно
производство. Тези обстоятелства налагат извода, че поканата е връчена по реда
на чл. 180, ал. 2 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН на
сина на работодателя - физическо лице, на адреса, предоставен на контролните
органи и че земеделският производител, като работодател - физическо лице, е бил
надлежно и своевременно поканен по смисъла на чл. 40, ал. 2, предл. 2 от ЗАНН да се яви в Д “ИТ“, гр. Добрич за
съставяне на АУАН. Съгласно чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, когато нарушителят е
известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на
акта, актът се съставя и в негово отсъствие. Следователно, АУАН не е съставен в
нарушение на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, а напротив, при доказано с писмено доказателство
наличие на законовата хипотеза, че нарушителят е бил поканен за съставяне на
АУАН. Обстоятелството, че АУАН не е съставен на 18.08.2017 г. - датата на
поканата, а това е сторено по-късно - на 05.09.2017 г., не съставлява нарушение
на административнопроизводствените правила.
От доказателствата по делото се установява също, че на 16.10.2017 г. актосъставителят е взел АУАН № 08-000493, за да го връчи на
нарушителя по време на посещение в гр. Каварна по служба, видял е Т. Т. пред
магазин „**“ в гр. Каварна и е направил опит да му връчи АУАН, но земеделският
производител е отказал, като това е било удостоверено надлежно с подписа на К.К., поради което не са налице твърдяното от жалбоподателя нарушение
на административно производствените правила при връчването на АУАН.
Съдът не споделя и доводите на санкционираното лице за порочност на НП
поради липсата на изискуемо съдържание. Описаното нарушение както в АУАН, така и в обжалваното наказателно
постановление е конкретизирано в достатъчна степен, поради което и не е
нарушено правото на защита на жалбоподателя. Мястото
на извършване на административното нарушение също е конкретизирано в достатъчна
степен за целите на административно- наказателното производство – проверката е
извършена на нива, обработвана от земеделския производител, извършващ дейност с
код по КИД 2008 – 01.13 „Отглеждане на зеленчуци, дини и пъпеши, кореноплодни и
грудкови“. В тази връзка, непосочването на конкретен
номер на нивата съдът не възприема за съществен процесуален порок.
В хода на извършената проверка по спазване на трудовото законодателство, е
било установено, че земеделският производител, в качеството си на работодател,
е допуснал до работа на 15.06.2017 г. К.Й.Р. като „сезонен работник земеделие“,
преди да му предостави екземпляр от уведомлението по чл. 62, ал. 3 от КТ за
регистрация на трудовия договор, заверено от ТД на НАП, преди постъпването му
на работа. Това обстоятелство е установено при извършена справка в НАП, след
представяне от страна на земеделския производител Т. Т. на сключения с К.Р.
трудов договор, който е бил регистриран в час, следващ момента на извършената
проверка на нивата, а именно на 15.06.2017 г. в 17:57:05 ч. С това си поведение
жалбоподателят е допуснал нарушение на чл. 63, ал. 2 от КТ. Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от КТ
работодателят е длъжен да предостави на работника или служителя преди
постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор, подписан от
двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3 от КТ, заверено от НАП.
Съгласно чл. 63, ал. 2 от КТ работодателят няма право да допуска до работа
работник или служител, преди да му предостави документите по, ал. 1.
Тълкуването на двете разпоредби налага извода, че е съставомерно
допускането до работа на лицето или постъпването му на работа. Фактическите обстоятелства по нарушението, описани в НП, водят до извод за
нарушение на чл. 63, ал. 2 от КТ, като нормата е императивна, а неизпълнението
ѝ е свързано с търсенето на административнонаказателна
отговорност. Редът за това е въведеният с правилото на чл. 414, ал. 3 от КТ,
въз основа на която разпоредба на жалбоподатиля е
определен и съответния размер на наказанието „глоба“, индивидуализиран в
неговата минимална стойност.
Неоснователно се явява и релевираното
възражението от страна на жалбоподателя за изтекла погасителна давност на
основание чл. 82 от ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл. 82, ал. 2 от ЗАНН,
давността за изпълнение на наложено административно наказание започва да тече
от влизане в сила на акта, с който е наложено наказанието, и се прекъсва с
всяко действие на надлежните органи, предприето спрямо наказания за изпълнение
на наказанието. Тази предпоставка в случая не е налице, тъй като процесното НП, с което е наложено наказанието на Т. Т., не
е влязло в сила и визираната давност за изпълнение на наказанието не е
започнала да тече.
Случаят не е маловажен с
оглед характера на засегнатите обществени отношения, а наложеното наказание е
съобразено с тежестта на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено.
Съдът констатира, че съобразно
изложените фактически и правни доводи, така протеклата фаза на административнонаказателното производство по установяване
на административно нарушение и по налагане на административно наказание не е
опорочена поради допуснати съществени процесуални нарушения, а отговорността на
жалбоподателя е ангажирана правилно. Ето защо, намира, че издаденото
наказателно постановление следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на спора, както и изрично стореното от
процесуалния представител на въззиваемата страна -
Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич искане, съдът, предвид
разпоредбата на чл. 63, ал. 5 във вр. с ал. 3 от
ЗАНН, следва да присъди на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич
сторените по делото разноски за юрисконсулт, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната
помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението
за юрисконсулт по настоящото производство следва да бъде 100 лв.
Настоящото решение е съобразено с
практиката на Административен съд Добрич – Решение № 539 от 17.12.2018 г. по КАНД
№ 637/2018 г. и на Административен съд Шумен – Решение от 29.07.2020 г. по КАНД
№ 101/2020 г.
Така мотивиран, на основание
чл. 63, ал. 1, предл. 1 ЗАНН, Каварненският
районен съд,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 08-000493/315
от 16.11.2017 г. издадено от А.Н.П.на
длъжност директор на Дирекция "Инспекция по труда" със седалище Добрич,
с което на основание чл. 416, ал. 5 от Кодекса на труда, във връзка с чл. 414,
ал. 3 от КТ на ЗП Т.В. Т. с ЕГН **********, с адрес ***, в качеството му на работодател,
е наложена глоба в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева за нарушение на чл.
63, ал. 1 и ал. 2 от КТ.
ОСЪЖДА ЗП Т.В. Т. с ЕГН **********,
с адрес ***, ДА
ЗАПЛАТИ на Дирекция „Инспекция по труда” със седалище Добрич съдебно-деловодни
разноски в размер на 100 /сто/ лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд Добрич, на основанията предвидени
в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
……….………..