Решение по дело №13357/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4273
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Ивиана Димчева Йорданова Наумова
Дело: 20211110213357
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4273
гр. София, 11.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 10-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на дванадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ИВИАНА Д. ЙОРДАНОВА

НАУМОВА
при участието на секретаря АННА Б. КОВАНОВА
като разгледа докладваното от ИВИАНА Д. ЙОРДАНОВА НАУМОВА
Административно наказателно дело № 20211110213357 по описа за 2021
година
Производството е по реда на Раздел V, Глава III от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Е. П. И. срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система (на кратко :
Електронен фиш) Серия К № 5023713, издаден от СДВР, с който на основание чл.189, ал.4,
вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на Е. П. И. е наложена „глоба” в размер на 400 (четиристотин)
лева за това, че на 22.06.2021г. в 12.50 часа в град София, по бул. „Н. Й. Вапцаров” до № 10,
с посока на движение от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх” е извършено
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
В жалбата, с която е сезиран съдът, се твърди, че обжалваният Електронен фиш е
незаконосъобразен. Липсвало пълно, ясно и конкретно посочване на мястото на извършване
на нарушението. Не било ясно дали техническото средство е преминало първоначален и
последващ контрол. Липсвали протокола за начало и край на видеозаснемането. Липсвала
снимка на разположение на уреда, т.е на мобилното автоматизирано техническо средство
или система (АТСС), а и заснемането било неясно. Не била приспадната максимално
допустимата грешка за съответния вид средство или система. Не било посочено дали
процесният Електронен фиш е обжалваем, в какъв срок и пред кой орган. Не било посочено
дали стационарно или мобилно технически средство е било използвано. На процесното
място липсвал знак, че мястото е под видеоконтрол. Не било описано защо и с какъв акт е
въведено посоченото в Електронния фиш ограничение. Твърди се, че използването на
мобилно автоматизирано техническо средство изключва отсъствието на контролните органи
1
на мястото, където се извършва и установява нарушението. Заснетите и установени с
мобилни системи нарушения, според жалбоподателя, не могат да се отнесат към тези, за
които чл.189, ал.4 от ЗДвП предвижда издаването на Електронен фиш. В жалбата се цитират
чл.9 и чл.10 от Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и се твърди, че
установяването и заснемането на нарушението могат да се осъществяват само със
стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира
автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Поради това се твърди, че процедурата по
чл.189, ал.4 от ЗДвП в случая е неприложима. С тези аргументи се иска съдът да отмени
обжалвания Електронен фиш и да се присъдят разноски на жалбоподателя, включително и за
адвокатски хонорар.
Пред СРС, НО, 10 състав жалбоподателят Е. П. И. не се явява лично, но се
представлява от адв. А., която в съдебно заседание на 19.04.2022г. заявява, че поддържа
жалбата. По време на съдебните прения пред СРС на 12.10.2022г. адв. А. пледира да се
уважи жалбата и да се отмени Електронният фиш като незаконосъобразен. Претендират се и
разноски по приложен списък. Адвокатът посочва, че от приложения по делото снимков
материал не може да се установи, че техническото средство е поставено в полицейски
автомобил, че автомобилът е с рег. № .... или че техническото средство е с рег. № ........
Според адв. А. в участъка на пътя, в който е извършено наблюдението с техническо
средство липсва знак за ограничение на скоростта. Поради това се приема, че не са спазени
изискванията на Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и че е налице
съществено нарушение на процесуалните правила при ангажиране на административно –
наказателната отговорност на Е. П. И.. Преповтаря се и аргументът, развит в жалбата, че
нарушението е установено и заснето чрез използването на мобилно техническо средство, в
присъствието на контролен орган, в която хипотеза следвало да бъдат приложени общите
санкционни разпоредби на ЗАНН и да се състави АУАН и Наказателно постановление, а не
Електронен фиш. В същия смисъл са и доводите на адв. А. в депозирани от нея писмени
бележки на лист 65 от делото.
Въззиваемата страна ОПП-СДВР, редовно призована, не изпраща представител пред
СРС, който да вземе становище по казуса. С писмо с вх. № 58506 от 24.09.2021г., с което
жалбата и административно-наказателната преписка са изпратени на СРС,
административно-наказващият орган е изложил принципните си съображения относно
изискванията за издаване на Електронен фиш. Административно-наказващият орган се
позовава на разпоредбата на § 1 от ДР на ЗАНН и заявява, че по отношение на Електронния
фиш не съществува законово разписано задължително съдържание извън изброените в
чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити. Съгласно чл.189, ал.11 от ЗДвП влезлият в сила Електронен
фиш се смята за влязло в сила Наказателно постановление. Според административно-
наказващия орган това приравняване е само относно последиците, с които се ползват
влезлите в сила Наказателни постановления и Електронни фишове и не обосновава
2
необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне или
реквизити на Наказателното постановление, въведени в ЗАНН и по отношение на
Електронния фиш. В писмото на ОПП – СДВР се прави още позоваване и на §6, т.65 от ДР
на ЗДвП. Посочва се, че нарушението е установено и заснето с преносима мобилна система
за видеоконтрол тип „TFR1-M” № 653 в град София, бул. „Н. Й. Вапцаров” до № 10, с
посока на движение от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх”, като ограничението на
скоростта за конкретния участък от пътя е 50 км/час за населено място съгласно чл.21, ал.1
от ЗДвП. Твърди се, че техническото средство е преминало последваща метрологична
проверка и че процесният Електронен фиш е издаден на 15.07.2021г. Отбелязано е, че Е. П.
И. не е подала декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП. От ОПП - СДВР обръщат внимание и на
това, че издаденото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 за
мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M
изтича на 24.02.2020г., но съгласно чл.30, ал.5 от Закона за измерванията, когато срокът на
валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване,
които отговарят за одобрен тип се считат за одобрен тип. С оглед на тези аргументи се
посочва, че нарушението, нарушителят и неговата вина са доказани по безспорен и
категоричен начин. Твърди се, че при издаването на Електронния фиш не са допуснати
съществени процесуални нарушения, с които да е нарушено правото на защита на
жалбоподателя. Поради това се иска СРС да потвърди издадения и обжалван Електронен
фиш като правилен и законосъобразен.
Софийски районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и
релевираните от страните доводи, прие за установено следното от фактическа страна :
Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип
TFR1-M е одобрена и вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за
измерване под № 4835 на дата 24.02.2010г. със срок на валидност до 24.02.2020г. и за нея
има издадено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835. Това
техническо средство било преминало и последваща проверка, за което има издаден
Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от
23.10.2020г. Според този Протокол допустимата грешка при измерване на скоростта е +/- 3
км/ч. при скорост до 100 км/час и +/- 3 % при скорост над 100 км/час. Видно от Протокол №
9-38-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от 23.10.2020г. (лист 10
и лист 46 от делото) тази проверка се отнася до мобилна система за видеоконтрол тип TFR-
1M № 4835 с идент. № ........
Съгласно Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или
система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г. и Ежедневна форма на отчет от 22.06.2021г.
(лист 84, лист 87 и лист 14 от делото) за времето от 10.58 часа до 13.00 часа на 22.06.2021г.
техническо средство TFR1-M с № 653 е било позиционирано в град София, бул. „Н. Й.
Вапцаров” до № 10, за да контролира скоростта на движение на МПС-та, движещи се от бул.
„Драган Цанков“ към бул. „Черни връх“, при ограничение на скоростта 50 км/час за
населено място и при липса на пътен знак за друго ограничение на скоростта. За времето от
3
10.58 часа до 13.00 часа на 22.06.2021г. с посоченото по-горе техническо средство били
заснети общо 75 клипа – от № 23157 до № 23231, като един от тях бил клип № 23224 (лист 6
от делото).
На 22.06.2021г. в 12.50 часа в град София, по бул. „Н. Й. Вапцаров” до № 10, с
посока на движение от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх”, лек автомобил
„Ситроен Ц-Зеро“ с рег. № ............. (собственост на жалбоподателя Е. П. И.) се движел със
скорост от поне 82 км/ч. (след приспаднат толеранс от 3 км/час в полза на водача от реално
измерената скорост от 85 км/час), при ограничение на скоростта в населено място - 50
км/час. Скоростта, с която се движел автомобилът била установена и заснета с АТСС :
TFR1-M с № 653 – клип № 23224.
Въз основа на снимковия материал от системата за видеоконтрол TFR1-M с № 653
(клип № 23224) срещу Е. П. И. (като собственик, на когото е регистрирано МПС-то) е
съставен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система Серия К № 5023713. С него от СДВР наложили на
основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП на
Е. П. И. административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева. Електронният фиш е
връчен на 16.07.2021г. и е обжалван от Е. П. И. с жалба, подадена по пощата на 29.07.2021г.
Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз
основа на събраните по делото доказателства, а именно : плик от жалба (лист 5а от
делото); снимков материал – клип № 23224 (лист 6 от делото); справка за собствеността на
МПС с рег. № ............. (лист 8 от делото); Заповед на Министъра на вътрешните работи с №
8121з-931 от 30.08.2016г. (лист 9 от делото); Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна
система за видеоконтрол TFR-1M от 23.10.2020г. (лист 10 и лист 46 от делото); извадка от
информационната система на ОПП – СДВР за Електронен фиш Серия К № 5023713 (лист 13
от делото); Ежедневна форма на отчет от 22.06.2021г. (лист 14 от делото); писма от Главна
Дирекция „Национална полиция“ (лист 15 и лист 45 от делото); разписка за получен
Електронен фиш (лист 16 от делото); писмо от Столична община с приложена схема (лист
25-26 от делото); писмо от Български институт по метрология с приложено Удостоверение
за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 - с приложения (лист 27-44 от делото);
писмо от ОПП – СДВР с вх. № 81233 от 03.11.2021г. (лист 47 от делото); Протокол за
използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от
23.06.2021г. и снимка на техническото устройство (лист 84-85 и лист 87-88 от делото).
Неотносими към настоящия правен спор се явяват приложените на лист 12 от делото
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-
32801 от 23.06.2021г. и снимката на уреда на лист 7 от делото, тъй като тези писмени
документи се отнасят за място, различно от посоченото в обжалвания Електронен фиш,
както и за часови диапазон след процесния част.
Съдът остави извън доказателствената съвкупност и приложените на лист 62-63 от
делото извадки от bgmaps.com, тъй като не е ясно кой, кога и във връзка с какво ги е
4
направил, поради което не може да се прецени тяхната доказателствена стойност и
относимост към предмета на доказване по настоящото дело.
При така направеното уточнение настоящият съдебен състав счита, че всички
цитирани по-горе (вкл. и на кой лист от делото се намират) писмени доказателства следва да
се кредитират от съда, тъй като са непротиворечиви, обективни, достоверни и изхождат от
държавен орган, т.е. разполагат с доказателствена сила за посочените в тях обстоятелства.
Извадката от информационната система на ОПП – СДВР за Електронен фиш Серия К
№ 5023713 и разписката за получен Електронен фиш са еднопосочни и достоверни писмени
доказателства, които съдът кредитира и установява, че процесният Електронен фиш е
връчен на 16.07.2021г.
Пликът на лист 5а от делото има достоверна дата на пощенското клеймо –
29.07.2021г. Поради това СРС се доверява и на това писмено доказателство и приема, че
жалбата е подадена по пощата на 29.07.2021г.
От направения по-горе доказателствен анализ следва, че процесната жалба е подадена
в 14-дневния срок от връчване на обжалвания Електронен фиш.
Справката за собствеността на МПС с рег. № ............. е обективно и достоверно
писмено доказателство, издадено от държавен орган и разполагащо с доказателствена сила
за удостоверените в справката обстоятелства. Поради това съдът кредитира това писмено
доказателство и съответно приема, че собственик на заснетото МПС с рег. № ............. е Е. П.
И..
Заповедта на Министъра на вътрешните работи с № 8121з-931/30.08.2016г. е
официален документ, издаден от държавен орган и разполагащ с доказателствена сила.
Поради това съдът кредитира тази Заповед и установява, че конкретно съставеният
Електронен фиш отговаря на одобрения образец.
Настоящият съдебен състав дава вяра и на Ежедневната форма на отчет от
22.06.2021г. (лист 14 от делото), както и на Протокола за използване на автоматизирано
техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г. (лист 84 и лист 87 от
делото), тъй като тези писмени доказателства са годни, информативни, относими,
обективни, достоверни и взаимно допълващи се. От Протокола за използване на
автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г. се
установява мястото, времето, посоката на движение на контролираните МПС-та от
позиционираното в служебен автомобил с рег. № .... техническо средство, броят и номерата
на клиповете, заснети на това място с въпросното техническо средство, както и индиректно
се установява ограничението на скоростта на движение на превозните средства (50 км/час) и
това, че там не е имало поставен пътен знак за ограничение на скоростта. От Ежедневната
форма на отчет от 22.06.2021г. се установява, че служебният автомобил е спрян в 10.58 часа
в град София, бул. „Н. Й. Вапцаров” до № 10, за да контролира скоростта на движение на
МПС-та, движещи се от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх” при ограничение на
скоростта 50 км/час за населено място, като АТСС е било TFR1-M с № 653 и е било
5
позиционирано на това място до 13.00 часа на 22.06.2021г., което включва процесния час -
12.50 часа. В същия смисъл данни се съдържат и в Протокола за използване на
автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г., в
който документ са отразени същите време, място, посока на движение и номер на
техническото средство, с което е извършен контрол на скоростта на МПС-та като данните,
отразени в Ежедневната форма на отчет.
За ограничение на скоростта от 50 км/час за населено място на 22.06.2021г. в град
София, по бул. „Н. Й. Вапцаров” до № 10, с посока на движение от бул. „Драган Цанков“
към бул. „Черни връх” данни се съдържат не само от Ежедневната форма на отчет от
22.06.2021г. и Протокола за използване на автоматизирано техническо средство или система
с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г., но и от писмото на Столична община с вх. №
75398/25.10.2021г. и схемата, приложена към него, както и от писмото на ОПП – СДВР с вх.
№ 81233/03.11.2021г. Тези писма са относими, достоверни и еднопосочни писмени
доказателства, които намират опора и в останалите, кредитирани по-горе писмени
доказателства. Поради това СРС ги кредитира. От съвкупната им преценка се установява, че
на процесното място е важало общото ограничение на скоростта за движение на МПС-та в
населено място - 50 км/час.
От писмо от Български институт по метрология с вх. № 79396/01.11.2021г. с
приложено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 (с
приложения); писма от Главна Дирекция „Национална полиция” (лист 15 и лист 45 от
делото) и Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M
от 23.10.2020г. (лист 10 и лист 46 от делото) се установява, че техническото средство, с
което е констатирано и заснето процесното нарушение на 22.06.2021г. е одобрено съобразно
нормативните изисквания, срокът на валидност на одобряването на АТСС е бил до
24.02.2020г., преминало е и последваща проверка в Лаборатория за проверка на анализатори
за алкохол в дъха и радар скоростомери към Главна дирекция „Национална полиция” на
23.10.2020г. (за срок от 12 месеца, т.е. до 23.10.2021г.) и съответно - предвид нормата на
чл.30, ал.5 от Закона за измерванията - се счита за одобрен тип средство за измерване, което
е технически изправно към 22.06.2021г. и направените с него измервания са в съответствие
със Закона за измерванията. Поради това СРС приема, че техническото средство, заснело
процесния автомобил и неговата скорост на движение е било годно към процесната дата да
установи нарушението и попада в обхвата на „автоматизирани технически средства и
системи” според §6, т.65 от ДР на ЗДвП. Тук е местото съдът да посочи, че доколкото от
Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от
23.10.2020г. се вижда, че въпросното техническо средство има идент. № ........и този номер
653 е вписан и в Ежедневната форма на отчет, в Протокола за използване на автоматизирано
техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г., а също и в
снимковия материал – клип № 23224, то това означава, че именно провереното на
23.10.2020г. техническо средство тип TFR-1M е било използвано и при заснемане на
процесното нарушение. Всичко това показва, че техническото средство, с което е било
6
установено процесното нарушение, е било въведено в експлоатация съгласно нормативната
уредба, счита се за одобрен тип към 22.06.2021г. и изготвените с него писмени доказателства
(снимките, приложени по делото) имат доказателствена сила.
С оглед разпоредбата на чл.189, ал.15 от ЗДвП („изготвените с технически средства
или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и
разпечатки, са веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес”) съдът кредитира изцяло приложения по делото снимков материал, намирайки го за
годно веществено доказателствено средство. От снимките на техническото средство (лист 85
и лист 88 от делото) става ясно къде е било позиционирано техническото средство, с което е
измерена скоростта на движение на МПС-то. Посредством снимка - клип № 23224 (лист 6 от
делото) се установява марката и регистрационният номер на автомобила; датата, часа и
мястото на извършване на нарушението; конкретно измерената скорост на движение и това,
че в лентата на движение на заснетото МПС няма други превозни средства. Този снимков
материал представлява веществено доказателствено средство с автентични дата, час и място
на заснемане. Поради това съдът го приема като годно, достоверно и информативно
доказателствено средство и съответно го кредитира. Доколкото клип № 23224 е направен на
22.06.2021г. в 12.50 часа и попада в часовия диапазон от 10.58 часа до 13.00 часа, в който
техническо средство TFR-1M с № 653 е било позиционирано в град София, бул. „Н. Й.
Вапцаров” до № 10, за да контролира скоростта на движение на МПС-та, движещи се с
посока на движение от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх” (според Протокола на
лист 84 и лист 87 от делото и Ежедневната форма на отчет на лист 14 от делото), съдът
приема, че процесното нарушение е заснето именно с техническото средство, описано в
Ежедневната форма на отчет, Протокола за използване на автоматизирано техническо
средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г. и в Протокол № 9-38-20 от
проверката на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от 23.10.2020г. Доколкото между
снимката - клип № 23224 (от една страна) и Ежедневната форма на отчет и Протокола за
използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от
23.06.2021г. (от друга страна) има припокриване относно времето, мястото, номера на
техническото средство, ограничението на скоростта, а същевременно клип № 23224 попада
сред номерата на изображенията, направени на 22.06.2021г. от 10.58 часа до 13.00 часа на
процесното място, за съда не възниква съмнение, че клип № 23224 е направен именно с
техническо средство TFR-1M с № 653.
Доколкото снимката на уреда (лист 85 и лист 88 от делото) е приложена към
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-
32804 от 23.06.2021г. (лист 84 и лист 87 от делото), както изисква чл.10, ал.3 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в Протокола за
използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от
23.06.2021г. се цитира същото техническо средство като вид и номер като вписаното в
7
Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR-1M“ от
23.10.2020г. и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и освен това в Протокол
за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от
23.06.2021г. се цитира и Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за
видеоконтрол „TFR-1M“ от 23.10.2020г. с посочена годност за експлоатация до 23.10.2021г.,
то за съда не съществува съмнение, че техническото средство е с рег. № ........и е поставено в
полицейски автомобил с рег. № .....
При така приетата фактология и направеният по-горе доказателствен анализ
съдът достигна до следните правни изводи :
Електронният фиш е от категорията на обжалваемите пред съда административни
актове. Жалбата е депозирана в преклузивния процесуален срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП и
изхожда от легитимирана страна в процеса, поради което се явява процесуално допустима и
следва да се разгледа по същество.
Според легалната дефиниция, дадена в разпоредбата на § 6, т.63 от ДР на ЗДвП
Електронният фиш представлява „електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен
или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи”. В същия смисъл е и §1, т.1 от ДР на ЗАНН. Освен това в разпоредбата на чл.189,
ал.4 от ЗДвП са изрично регламентирани реквизитите, които следва да съдържа
Електронният фиш (териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане) и
изрично е посочено, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава Електронен фиш в отсъствието
на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Съпоставяйки изискуемите от закона реквизити на Електронния фиш,
регламентирани в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, със съдържанието на обжалвания
Електронен фиш, съдът приема, че последният отговаря на всички законови изисквания –
посочена е териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението /СДВР/; мястото и времето на осъществяването му; регистрационният номер
на заснетото МПС и собственикът на същото. Описано е самото нарушение – посочено е, че
нарушението е за превишена скорост при управление на МПС с рег. № ............., което
действие по управление на автомобила е извършено в град София, бул. „Н. Й. Вапцаров” до
№ 10, с посока на движение от бул. „Драган Цанков“ към бул. „Черни връх”. Посочени са
разрешената, установената и превишената скорост. Налице е съответствие между фактите и
посочената правна квалификация - чл.21, ал.1 от ЗДвП. Отбелязана е наложената на
основание чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП глоба /в размер на 400 лева/ като е указано в какъв срок,
8
по чия сметка и как следва да се плати. Освен това за процесното нарушение не се
предвижда лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки.
Поради това СРС приема, че няма допуснати съществени процесуални нарушения при
издаването на Електронния фиш, нито че е нарушено правото на защита на жалбоподателя.
За пълнота и прецизност на изложението и във връзка с аргументите на адв. А. следва
да се отбележи, че съгласно чл.189, ал.4, изр.1 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето
с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава Електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Посоченото отсъствие на
контролен орган касае издаването на Електронния фиш, а не /както се тълкуваше преди
измененията на ЗДвП от 2017г./, че контролният орган трябва да отсъства от автомобила, в
който е било монтирано автоматизираното техническо средство при заснемане на
нарушението. Задължително условие за санкционирането с Електронен фиш е нарушението
да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка
намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В
процеса по издаването на Електронния фиш не участват двете страни, характерни за първата
фаза на административно-наказателното производство. С измененията на ЗДвП,
публикувани в ДВ бр.19/13.03.2015г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно
решение № 1/26.02.2014г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за
установяване на нарушенията, свързани с ограниченията на скоростта. В разпоредбата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът „автоматизирано” техническо средство, а
съгласно §6, т.65 от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически средства и системи“ са уреди
за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес, т.е.
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо
средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган. В мотивите към
проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за
въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014г. на Върховния
административен съд, с което реализирането на административно-наказателната
отговорност за нарушения на Закона за движението по пътищата чрез издаване на
Електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било
преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че
използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който
единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на
9
автоматизираното техническо средство. Същите установяват нарушенията по аналогичен
със стационарните средства способ. Всички автоматизирани технически средства /мобилни
и стационарни/ следва да са преминали метрологична проверка съгласно Закона за
измерванията, в това число и софтуерът за обработка на доказателствения материал и да са
въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания. При
въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган
/Български институт по метрология/ осъществява проверка и на софтуерната програма,
генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната
метрологична проверка. Принципът на действие, както на стационарните, така и на
мобилните системи е един и същ : измерване на скоростта от сертифициран измерител и
задействане на камера, визуализираща измерването, респективно превозното средство.
Обработката и издаването на Електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана
информационна система. Доколкото този процес по обработка на информацията и
издаването на Електронен фиш става не при установяване на нарушението, а по-късно,
както и защото с издаването на самия Електронен фиш явно административно –
наказващият орган мълчаливо е приел, че случаят не е маловажен, нормата на чл.39 от
ЗАНН в случая се явява неприложима.
Към датата на нарушението /22.06.2021г./ вече е било отменено изискването на
чл.165, ал.2, т.8 от ЗДвП да се обозначават чрез поставяне на пътни знаци, оповестяват в
средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерство на
вътрешните работи участъкът от пътя, на който се осъществява контрол по спазване на
правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи. След като
това изискване е отпаднало и то изрично е отменено в действащата редакция на закона, то
не е необходимо участъкът, в който се е извършвал контрол на скоростта с автоматизирано
техническо средство да е бил обозначен с поставянето на пътен знак Е-24, каквото
задължение имаха преди това контролните органи. Поради тази причина и след отпадането
на посоченото законово изискване, не е необходимо да бъдат събирани доказателства за
поставен пътен знак, указващ на водачите за извършвания видео контрол и релевираният в
жалбата аргумент (записан под номер 7) се явява неоснователен.
Според настоящия съдебен състав в случая е спазен и чл.10 от Наредба № 8121з-532
от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Видно от лист 84 и лист 87 от
делото Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. №
4332р-32804 от 23.06.2021г. съдържа всички реквизити според Приложението към чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата (на кратко : Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.). В него е посочено, че датата на
използване на техническото средство е 22.06.2021г., а датата 23.06.2021г. е датата на
регистриране на документа под № 4332р-32804. Посочени са имената и подписите на
лицата, които са изготвили, приели и проверили въпросния Протокол. В Протокола за
10
използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от
23.06.2021г. са посочени номерата на първото и последното изображение, както и общият
брой на констатираните нарушения. Освен вид и номер на ползваното техническо средство
в Протокола е посочено, че техническото средство е преминало метрологична проверка, за
което има издаден Протокол № 9-38-20 от 23.10.2020г. с годност за експлоатация до
23.10.2021г. Коментираният тук Протокол е придружен със снимка на уреда (видно от лист
85 и лист 88 от делото), поради което СРС приема, че Протоколът за използване на
автоматизирано техническо средство или система отговаря на изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г.
Настоящият съдебен състав е на мнение, че няма законодателно приравняване между
Електронен фиш и Наказателно постановление. Съгласно чл.189, ал.11 от ЗДвП влезлият в
сила Електронен фиш се смята за влязло в сила Наказателно постановление, но това
приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила Наказателни
постановления и Електронни фишове и не обосновава необходимост от механично
пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне или реквизити на Наказателното
постановление, въведени в ЗАНН и по отношение на Електронния фиш. Именно поради
това за Електронния фиш не важат правилата, разписани в чл.34, чл.40 – 44, чл.52 - 58 от
ЗАНН. Това, че в обжалвания Електронен фиш не е посочено конкретното физическо лице –
издател на Електронния фиш и липсва дата на издаване на фиша не означава, че е допуснато
съществено процесуално нарушение, тъй като в чл.189, ал.4 от ЗДвП не се съдържа
изискване за посочване на подобни обстоятелства, поради което и тяхната липса не е
основание за отмяна на Електронния фиш на формално основание. Електронният фиш е
електронно изявление, създадено чрез административно-информационна система въз основа
на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи (§ 6, т.63 от ДР на ЗДвП) и именно заради това е без значение кой и кога физически
е написал Електронния фиш. По отношение реквизитите на Електронния фиш има
специални изисквания в ЗДвП и сред тях не е да фигурира физическото лице – издател на
Електронния фиш, което има и своето логично обяснение в § 6, т.63 от ДР на ЗДвП. В
случая, при издаване на Електронен фиш важат специалните правила на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, а не общото правило на чл.42 от ЗАНН или чл.57, ал.1 от ЗАНН. Същевременно в
Електронния фиш е записано, че той е издаден от СДВР и това /с оглед нормативната
уредба/ следва да се приеме, че е достатъчно, за да се спази и общото правило
административното наказание да се налага от организацията, на която е възложен контролът
по спазването на правилата, разписани в ЗДвП – в случая за територията на град София това
е СДВР.
С оглед на всичко изложено по-горе СРС – 10 състав прие, че Електронният фиш не
следва да се отменя на формално основание, а спорът трябва да се разгледа по същество.
От събраните и кредитирани по-горе доказателства и най-вече от снимковия
материал (клип № 23224) настоящият съдебен състав установи, че с техническо средство е
измерена скоростта на движение на МПС към процесната дата, час и място. В конкретния
11
случай е била установена (заснета) скорост на движение 85 км/час. В предвид възможността
за грешка в рамките на 3 км/ч. при скорост до 100 км/ч. съдът приема, че конкретно
заснетият автомобил се е движил с поне 83 км/час. В тази връзка съдът се позова на
представения по делото Протокол № 9-38-20 от проверката на мобилна система за
видеоконтрол TFR-1M от 23.10.2020г., според който грешката при измерване на скоростта с
въпросното техническо средство е +/- 3 км/ч. при скорост до 100 км/ч. Тази допустима
грешка е отчетена и в конкретния случай. Видно от приложения по делото снимков
материал (клип № 23224) измерената скорост е 85 км/ч., докато в обжалвания Електронен
фиш е посочена (след приспаднатия толеранс от 3 км/час) скорост от 82 км/ч., която се явява
по-благоприятна по размер от действително измерената скорост от 85 км/ч. и в тази връзка
не са нарушени правата на жалбоподателя.
От Ежедневната форма на отчет, снимката – клип № 23224, Протокола за използване
на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 4332р-32804 от 23.06.2021г.,
схемата, изпратена от Столична община и писмото от ОПП – СДВР на лист 47 от делото се
установява, че на процесното място не е било въведено ограничение на скоростта с пътен
знак В26 и е важало общото ограничение на скоростта в населено място - 50 км/час.
От изложеното до тук следва, че щом водачът на лек автомобил „Ситроен Ц-Зеро“ с
рег. № ............. се е движил на 22.06.2021г. в 12.50 часа на процесното място с поне 82 км/ч.
(след приспадане на толеранса от 3 км/час в полза на водача поради възможността от грешка
при измерване на скоростта с техническото средство) при ограничение на скоростта 50 км/ч.
в населено място, то следва да се приеме, че от обективна страна доказано е извършено
нарушението по чл.21, ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в неизпълнение на задължението при
избиране на скоростта на движение на МПС да не се превишава скоростта от 50 км/час.
Превишението на разрешената скорост от 50 км/ч. (след приспаднатия толеранс в
полза на водача поради възможността от грешка при измерването на скоростта с
техническото средство) в случая е 32 км/час.
От субективна страна нарушението по чл.21, ал.1 от ЗДвП се реализира при пряк
умисъл, тъй като всеки водач на превозно средство знае задължението си по ЗДвП, че в
населено място, при липса на знак за ограничение на скоростта, не следва да управлява МПС
със скорост над 50 км/час и че щом е измерена скорост от поне 82 км/ч. значи е съзнавал
обществено – опасния характер на поведението си, предвиждал е и е искал настъпването на
обществено – опасните последици.
Не са налице доказателства кой е управлявал лек автомобил „Ситроен Ц-Зеро“ с рег.
№ .............. Въпреки това, обаче, доколкото чл.188, ал.1, изр.2 от ЗДвП казва, че
собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство, то в конкретния случай
правилно е била ангажирана отговорността именно на Е. П. И.. Това е така, защото
жалбоподателят е физическо лице – собственик на лек автомобил „Ситроен Ц-Зеро“ с рег. №
............. (според справката, приложена на лист 8 от делото). В случай, че не собственикът е
12
управлявал автомобила, а друго лице, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП, след
получаване на Електронния фиш, жалбоподателят е следвало в 14-дневен срок да подаде
писмена декларация до териториалната структура на МВР с данни за лицето, извършило
нарушението и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В
настоящия случай в изпълнение на разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП наказващият орган
е изпратил Електронния фиш на Е. П. И. като лице по чл.188, ал.1 от ЗДвП /доколкото
заснетото МПС е собственост на жалбоподателя/. В Електронния фиш изрично е указана
възможността за подаване на цитираната по-горе декларация. Вместо декларация по чл.189,
ал.5 от ЗДвП, жалбоподателят е подал жалбата, предмет на настоящото производство, т.е. Е.
П. И. не се е възползвала от предоставената й законова възможност да обори презумпцията
на чл.188, ал.1, изр.2 от ЗДвП. Поради това следва да бъде ангажирана административната
отговорност на Е. П. И. за извършеното с нейния автомобил нарушение по чл.21, ал.1 от
ЗДвП.
Съгласно чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП при превишаване на разрешената скорост от 31 до
40 км/час в населено място нарушителят се наказва с глоба в размер на 400 лева. С оглед
конкретно установеното превишение на скоростта (с 32 км/ч. над ограничението от 50 км/ч.
– след приспаднатия толеранс от 3 км/ч.) и начина, по който законодателят е определил да се
санкционира административно – наказателно отговорното лице за нарушението по чл.21,
ал.1 от ЗДвП, СРС приема, че на Е. П. И. (като собственик на МПС, недоказала, че
автомобилът е бил управляван от друго лице) следва да се определи „глоба“ в размер на 400
лева. Точно фиксираният в закона размер на административното наказание за това
нарушение не позволява на съда да прави преценка на отегчаващите и смекчаващите
отговорността обстоятелства. Санкцията е определена от напред в закона и е в твърд размер,
който съвпада с наложения на жалбоподателя размер на глобата. Поради това Електронният
фиш се явява законосъобразен и в частта относно наложеното с него административно
наказание.
Превишението на скоростта не е незначително. Липсват изключителни или
многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства. Процесното нарушение е типичен
пример на нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. Поради това СРС счита, че деянието не
представлява маловажен случай.
Водим от всичко изложено по-горе настоящият съдебен състав прие, че следва да
потвърди изцяло обжалвания Електронен фиш като правилен, законосъобразен и при
справедлив и законоустановен размер на наказанието.
С оглед изхода на спора разноски в полза на жалбоподателя не се дължат.
Доколкото административно – наказващият орган не е бил представляван от
юрисконсулт пред СРС, въпреки решението на съда, че Електронният фиш следва да се
потвърди, не следва да се присъждат разноски в полза на СДВР, тъй като такива реално не
са били направени по това дело, нито е било поискано тяхното присъждане.
Така мотивиран, съдът
13
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 5023713, издаден от СДВР, с който
на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП
на Е. П. И. е наложена „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – София град по реда
на АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че решението е
изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
14