РЕШЕНИЕ
№ 3182
Стара Загора, 29.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на десети юли две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
Членове: | ДАРИНА ДРАГНЕВА МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора АНДРЕАН ГЕОРГИЕВ СУТРОВ като разгледа докладваното от съдия МИХАИЛ РУСЕВ канд № 20257240600631 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по предложение на военно окръжен прокурор при ВОП Пловдив, за възобновяване по реда на чл.72, ал.1, т.2 във вр. с чл.70, ал.2, т.3 и т.7 от ЗАНН на административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началника на Районно управление К. при Областна дирекция на МВР – Стара Загора. От фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че е издадено наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началника на Районно управление К., с което на основание чл.38, ал.1 от ЗНССПЕЕН 112, на И. Я. И. е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000.00 лева, за нарушение на чл.28, ал.12 във връзка с ал.1 от същия закон, за това, че на 31.10.2024 год. около 15.50 часа в [населено място] е позвънил на ЕЕН 112, като предава невярно или заблуждаващо съобщение, че неизвестно лице се е качил на паркираното му до блока АТВ [Марка] с рег.№*** и избягал с него. Впоследствие се установява, че управлявайки посоченото АТВ малко преди това, И. не е спрял на подаден звуков сигнал от патрулен автомобил, оставил го е в близост до автомивка „Беч“ и е подал сигнал за откраднатото АТВ.
В съдебно заседание предложението се поддържа от представител на ВОП Пловдив.
Началника на РУ Полиция К. при ОД на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не изразява становище по внесеното предложение с искане за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началника на Районно управление К..
Заинтересованата страна И. Я. И. от [населено място], редовно и своевременно призован за съдебно заседание, се явява лично и изразява становище за основателност на направеното от прокурор в Воено-окръжна прокуратура Пловдив предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.1, във връзка с чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН.
Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното предложение е мотивирано и основателно и предлага да бъде уважено.
Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено следното от фактическа страна:
С наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началника на Районно управление К., на И. Я. И. е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000.00 лева, за нарушение на чл.28, ал.12 във връзка с ал.1 от същия закон, за това, че на 31.10.2024 год. около 15.50 часа в [населено място] е позвънил на ЕЕН 112, като предава невярно или заблуждаващо съобщение, че неизвестно лице се е качил на паркираното му до блока АТВ [Марка] с рег.№*** и избягал с него. Наказателното постановление е издадено въз основа на постановление за отказ да се образува досъдебно производство по прок. Преписка №10838/20254 год. на РП Стара Загора, ТО – К., по преписка №284р-37079/2024 год. на РУ Казанлък, водена за извършено престъпление по чл.326 от НК. В случая административно-наказателното производство е образувано по реда на чл.36, ал.2 от ЗАНН. Няма данни, а не се твърди от заинтересованата страна, връченото на 17.02.2025 год. наказателно постановление да е обжалвано, поради което и съдът приема, че същото е влязло в законна сила на 05.03.2025 год.
Предложението по чл.70, ал.1, т.2 от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началника на Районно управление Казанлък е направено от компетентно по смисъла на чл.72, ал.1, т.1 от ЗАНН лице – наблюдаващия прокурор.
В подадената молба искането е квалифицирано като такова по чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН – когато се открие, че деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.
В случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.
С Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3/2015 год., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение № 4/06.02.2018 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4/2017 год., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1, т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа „nе bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл. 4, §1 от Протокол № 7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, б. „в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, §1 от Протокол № 7.
След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна отговорност. С разпоредба на чл.70,ал.2, т.5 от ЗАНН, е въведено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма е предвидено, че административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление;. Съгласно мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne bis in idem" при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в ТР № 3/22.12.2015 год. на ВКС по тълк. дело № 3/2015 год., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на съответното на степента на обществена опасност на деянието наказание, предвидено в закон или указ. Така се постига превеса на наказателната пред административнонаказателната отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2 и чл.36, ал.2 от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от Протокол №7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието „наказателно обвинение“ в практиката на ЕСПЧ.
В случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. и образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно наказателно производство. Доколкото съществува идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът приема, че са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство, с оглед на което предложението на наблюдаващия досъдебно производство №14-Сл/2025 год. по описа ВОП Пловдив, за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началник на РУ Казанлък към ОД на МВР – Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административнонаказателното производство, тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество, респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието за което е издадено наказателното постановление и съответно е започнало наказателно преследване. И. Я. И. е осъществил фактическия състав на престъплението по чл.326, ал.1 от НК.
Водим от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началник на РУ Казанлък към ОД на МВР – Стара Загора.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №284а-251/12.12.2024 год. на Началник на РУ Казанлък към ОД на МВР – Стара Загора, с което на И. Я. И., [ЕГН] е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000.00 лева, за нарушение на чл.28, ал.2 във връзка с ал.1 от същия ЗНССПЕЕН 112.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу И. Я. И. от [населено място], [ЕГН], с постановление за отказ да се образува досъдебно производство по прок. Преписка №10838/20254 год. на РП Стара Загора, ТО – Казанлък, преписка №284р-37079/2024 год. на РУ Казанлък за нарушението по чл.38, ал.1 от ЗНССПЕЕН 112.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател: | |
Членове: |