Определение по дело №115/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 март 2023 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20237060700115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                              № 88

гр. Велико Търново, 07.03.2023г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно заседание на седми март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова

 

като разгледа докладваното от съдия Данаилова адм. дело № 115/2023г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

        Образувано е по жалба на инж. Д.А.Н. *** с искане да бъде възстановен от Община Велико Търново каменният зид на границата между два парцела при липса на възстановяване от страна на лицето К.Т.. В парцела над неговия, собственост на К.Т., през пролетта на 2021г. (24.03.2021г.) три конструкции се съборили, като причинили свлачище и съборили каменния зид, който е на границата на двата парцела. Разрушена била цялата инфраструктура като засегнат и другият парцел над неговия; унищожени плодни дръвчета, дървен павилион с покъщнина за около 6000лв. К.Т.обещал да разчисти, но след като направил това в собствения си имот, му казал да се оправя сам. За да не разчиства гл. архитект му разрешил да построи железобетонна стена в неговия двор, висока 3м., като от неговия двор остават 6-7кв.м. в двора на жалбоподателя. Жалвал се до Прокуратурата на РБ, но му казали, че това е работа на общината.

С разпореждане от 24.02.2023г., поради констатирани нередовности на жалбата, същата е оставена без движение с указания да означи обжалвания акт и в какво се състои искането по отношение на него; да приложи доказателства за внесена държавна такса за образуване на делото по сметката на Административен съд – Велико Търново, която съгласно чл. 2б, б. “б” от Тарифа №1 към Закона за държавните такси е в размер на 10 лева; да представи препис от жалбата за ответника и доказателства за подаването на жалбата в срок.

Тъй като жалбата е била подадена директно до съда, административният орган е бил задължен да изпълни задължението си по чл. 152, ал. 2 и 3 АПК в тридневен срок от получаването на съобщението, ведно с препис от жалбата да изпрати заверено копие от цялата административна преписка.

С жалба вх. № 1019/27.02.2023г. инж. Д.А.Н. уточнява, че иска да се почисти двора му от земна маса, която е от парцела на К.Т.; да се възстанови каменният зид, който е на границата между двата парцела. Това се отнасяло и до собствениците и на другия парцел. Всъщност да се възстановяла инфраструктурата между трите парцела. Ако това не станело, съществува опасност при дъжд да замине неговата къща и подпорната стена на ул. „Опълченска“.

С писмо вх. № 1100/02.03.2023г. е изпратена административната преписка от Община Велико Търново.

Подадената жалба е недопустима за разглеждане, поради което следва да бъде оставена без разглеждане и производството по нея прекратено по следните съображения:

Премахването на застрашаващи сигурността строежи е уредено в чл. 195 ЗУТ. Собствениците на строежи са длъжни да ги поддържат в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания по чл. 169, ал. 1 и 3, да не извършват и да не допускат извършването на промени в тях, които водят или могат да доведат до влошаване на проектните нива на съответствие с изискванията за целия строеж или за отделни негови характеристики. При аварии или други обстоятелства, застрашаващи обект по ал. 1 с увреждане или разрушаване, собственикът на обекта е длъжен да предприеме незабавни действия за тяхното предотвратяване или за отстраняване на причинените увреждания, възстановяване на обекта и да уведоми общината. В случай че обект по ал. 1 не се поддържа в добро състояние, както и при възникване на обстоятелствата по ал. 3, кметът на общината издава заповед, с която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване. Кметът на общината може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. Собствениците на обекти по ал. 1 носят имуществена отговорност за причинени вреди и пропуснати ползи от своите виновни действия или бездействия, в резултат на които е настъпила авария на строежа, довела до материални щети или увреждане на трети лица и имоти.

Жалбата е недопустима като подадена при липса на годен за обжалване административен акт - на основание чл. 159, т. 1 АПК. В процесния случай не се касае за оспорване на административен  актове, нито се твърди бездействие на административен орган. От друга страна по същество жалбоподателят претендира да бъде изпълнен несъществуващ административен акт, доколкото премахването на срутвания в имота може да бъде извършено принудително при наличие на влязла в сила Заповед по чл. 195, ал. 4 ЗУТ.

По жалби вх. рег. № 94-ДД-14550-3/12.11.2021г.,  № 94-ММ-15641-1/10.05.2021г.,  № 94-ДД-14550-2/19.05.2021г.,  № 94-ДД-14550-2/05.04.2022г. по отношение на нанесени щети в имот с идентификатор 10447.508.228 по КККР на гр. Велико Търново са издавани множество Предписания със срок за изпълнение и многократно удължавани срокове за изпълнение 10.07.2021г., 20.12.2021г., 10.06.2022г., 20.08.2022г., 26.08.2022г., 30.10.22г., 15.01.23г., но липсва Заповед, която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване.

Константна е съдебната практика, че постановените откази на кмета на общината по направени искания за издаване на заповеди по чл. 195, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от ЗУТ, не подлежат на съдебен контрол за законосъобразност, тъй като с тях не се създават права или задължения на отделни физически или юридически лица, каквото е изискването на чл. 214, ал. 1 от ЗУТ. Отказът за издаване на заповед по чл. 195, ал. 4 от ЗУТ не подлежи на обжалване и съотв. съдебният контрол върху преценката на административния орган, че не са налице основания за издаването на акт със съдържанието по чл. 195, ал. 4 от ЗУТ, е недопустим.

Съгласно чл. 159, т. 1 от АПК липсата на годен административен акт, който подлежи на съдебно оспорване е процесуална пречка за надлежното упражняване на правото на жалба и е основание за нейната процесуална недопустимост. Не са изпълнени и всички указания за нередовност на жалбата, като не е представен препис от жалбата за ответника и доказателства за подаването й в срок. Поради това жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а делото следва да бъде прекратено на основание чл. 159, ал. 1, т. 1 от АПК.

С писмо изх. № 48-898-1#1/15.07.2022г. е предписано в срок до 20.08.2022гД.Г. Г., Н.Д.Г., Е.И.Д.да отстранят нанесените щети от реализираната авария от свличането на ската в чуждите имоти – премахване на свлекли се маси, възстановяване на каменни зидарии по разрушените стени, ремонт на повредени части от фасадата и др. при необходимост в срок до 20.08.2022г. Посочено е, че предписанието е задължително, като при неизпълнението му в срок ще бъде наложена глоба, отделно от санкциите предвидени в Закона за културното наследство, предвиждащи санкции в размер от 1000лв. до 3000лв. за физически лица. По преписката няма данни дадените предписания да са изпълнени. Съгласно чл. 195, ал. 4 ЗУТ в случай че обект по ал. 1 не се поддържа в добро състояние, както и при възникване на обстоятелствата по ал. 3, кметът на общината издава заповед, с която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване. Липсва в преписката Заповед, с която лицата да са били  задължени да предприемат необходимите възстановителни работи. Въз основа на такава е възможно извършването им от страна на Община Велико Търново за сметка на задължените лица. От изпратената административната преписка е видно, че заповед не е издавана и действия по реализиране на административнонаказателна отговорност за неизпълнение на предписания не се предприети, поради което следва преписката да бъде изпратена на кмета на Община Велико Търново за последващо процедиране.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 и чл. 158, ал. 3 АПК, вр. с чл. 150, ал. 1, т. 5 и т. 7 АПК, чл. 151, т. 3 и т. 4 от АПК съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:


         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на инж. Д.А.Н. *** с искане да бъде възстановен от Община Велико Търново каменният зид на границата между два парцела.

         ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 115/2023 г. по описа на Административен съд – Велико Търново.

        ИЗПРАЩА материалите на Кмета на Община Велико Търново за издаване на заповед по чл. 195, ал. 4 ЗУТ и реализиране на административнонаказателна отговорност за неизпълнение на предписания.

         Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението до страните с частна жалба пред ВАС.



            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: