Решение по дело №1767/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2019 г.
Съдия: Зорница Димитрова Банкова
Дело: 20194430101767
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№.....

  

 гр. Плевен,15.07.2019год.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

        

         Плевенският районен съд, VІI-ми гр.състав, в публичното заседание  единадесети юли през две хиляди и  деветнадесета година в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЗОРНИЦА БАНКОВА

 

при секретаря  Поля Цанева като разгледа докладваното от съдията Банкова гр.дело №1767 по описа за 2019год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

           Постъпила е ИМ от Д.П.Д. против ОД на МВР, в която се твърди, че е в служебно правоотношение с ответника към настоящия момент и за последните три години не е променяна длъжността му. Твърди, че трудовата си дейност осъществява по утвърдени протоколи и графици, при режим на труд на смени - дневна и нощна от 22.00-06.00часа и с продължителност 12часа при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.З от ЗМВР. Твърди се, че работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни А празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени - чл. 18 ч, ал. 5 от ЗМВР.Редът за организацията и разпределянето на работно го време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.Твърди се, че в началото на процесния период е действала Наредба № 81:13-592/25.05.2015 г., която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. ц. № 5450/2016 г., обнародвано в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г.От 02.08.2016г. понастоящем действа Наредба № 8121з-7; 6 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г).Твърди се, че текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

В предходна на посочените наредби е била в ала друга такава-Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. (ДЕ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.49 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г.).,като съобразно ч/.31 ал.2 от същата гласи,че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. В следващите две горепосочени липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл. 9 а/. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143. Обратното разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо работниците но трудови правоотношения, чиито пр авоотношения се регулират от КТ.За проценият период общият брой на часовете нощен труд, преизчислени с коефициент 1.143 за превръщането му е дневен труд,възлизат на около 400 ча са извънреден труд,които следва да ми се изплатят допълнително,като всеки час следва да бъде компенсиран с по 6,00 лв.,или общо 2 400 лв. Предявен е иск от Д.П.Д. против О.н.М.н. основание чл.178, ал.1, т.З ЗМВР за  сумата в размер на 2400лв., представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периода 22.03.2016-22.03.2019год., ведно със законната лихва върху цялата сума, считано от предявяване на иска - 22.03.2019г.до окончателното изплащане на вземането.

          В срока по чл.131 от ГПК е постъпил подробен отговор от ответника, като оспорва предявения иск.

В с.з. е направено изменение на исковата претенция, както следва: искът с правно основание чл.178 ал.1 т.3 вр. с чл.179 ал.1 от ЗМВР да се счита предявен вместо за сумата 2400лв. за сумата от 3438,19лв.

            Съдът като прецени събраните по делото писмени доказателства, в тяхната съвкупност и поотделно, съобрази доводите и възраженията на страните, констатира следното:

          По делото не е спорно, че между страните е съществувало служебно правоотношение за процесния период, по силата на което ищецът е заемал длъжността“мл.инспектор ВПА“ РУ-Левски. По делото страните също не спорят, а и от приложените от ответника писмени доказателства се установява, че с оглед характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния период същият е полагал труд и през нощта /за времето от 22.00 часа до 06. 00 часа/, съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно.

           Съгласно чл. 179, ал. 1 от ЗМВР на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение. Алинея 2 на чл. 179 от ЗМВР сочи, че условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения по ал. 1 се определят с наредба на Министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед.Разпоредбата на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР сочи, че подзаконовият нормативен акт, който урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, е наредба на министъра на вътрешните работи.

            През процесния исков период, са издадени Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г., Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016 г., които предвиждат работа на смени с полагане на труд през нощта между 22.00ч. и 6.00ч., максимално 8 часа за всеки 24- часов период.

         Разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от  Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г. /в сила от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г./, предвижда, че при сумирано отчитане на работното време се прилага коефициент 0. 143 на общия брой часове положен труд между 22. 00ч. и 6. 00ч. за отчетния период.

          След отмяна на горепосочения подзаконов нормативен акт, са издадените Наредба № 8121з-592 /в сила от 01.04.2015 г., отменена с решение на ВАС по адм. д. № 5450/ 2016 г., в сила от 11.07.2016 г./ и Наредба № 8121з-779 /в сила от 02.08.2016 г./, които обаче не регламентират отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент, аналогично на чл. 31, ал. 2 от отменената Наредба № 8121з-407/ 2014 г.

       Затова в случая съдът приема, че за исковия период е действало правилото на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 0. 143, която е запазила действието си след постановеното решение по адм. д. № 5450/ 2016 г. ВАС до приемането на новата наредба. Но този ред на преизчисляване е неприложим за времето след отмяна на Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., поради празнота в уредбата на реда за организацията, отчитането и компенсацията на полагания труд, извън редовното работно време, за държавните служители в Министерството на вътрешните работи.

        Липсата на изрична норма, не следва да се тълкува като законово установена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден, тъй като такава забрана би била и противоконституционна, а представлява празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице нормативна празнота по този въпрос. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ бр. ( от 26.01.2007 г.), чиято разпоредба на чл. 9, ал. 2 гласи, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

         Във връзка с направеното твърдение в отговора на исковата молба, че на ищецът му е заплатен нощния труд в размер на 0, 25 лв. за всеки час /съгласно ставката по чл. 8 НСОРЗ/, съдът намира, че превръщането на нощните часове в дневни съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване на работното време, но това не означава, че спрямо нощните часове не се прилага чл. 8 от НСОРЗ. Съгласно чл. 8 за всеки отработен час или за част от него между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0, 25 лв. С оглед на това двете разпоредби се прилагат едновременно, т.е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1.143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.

            По делото е извършена съдебно-икономическа експертиза, неоспорена от страните и приета от съда, от чието заключение се установява, че за исковия период 22.03.2016 -22.03.2019г./вкл./, ищецът е работил на 12 часови смени, като за същият период е полагал нощен труд за времето от 22 часа до 6 часа, общо за целия процесен период от 3654часа. При превръщане на часовете нощен труд в дневни часове с приложен коефициент 1.143, се получават общо 4176,52часа, от които вещото лице е посочило, че 522,22часа не са платени, като същите възлизат в размер на сумата от 3438,19лв.

              По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения за исковия период нощен труд в установения от експертизата размер. Предвид това и с оглед гореизложените съображения исковата претенция за заплащане на нощен труд за периода 22.03.2016г. – 22.03.2019г., получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в изчисления от вещото лице размер от 3438,19лв.

              На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК на ищеца следва да бъдат присъдени  направените по делото разноски общо 440лв.

              Ответникът следва да бъде осъден да заплати държавната такса в размер на 137,53лв. върху уважената претенция.

               Водим от горното, Плевенски районен съд

 

Р Е Ш И :

 

                 ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР-Плевен, ДА ЗАПЛАТИ на Д.П.Д., ЕГН**********, на  основание чл. 179, ал. 1 и ал. 2 вр. с чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР  сумата от 3438,19лв. главница, представляваща допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд, вследствие преобразуването на нощен към дневен за периода 22.03.2016-22.03.2019г., съгласно възникнало между страните служебно правоотношение между страните, ведно със законната лихва за върху главницата, считано от датата на ИМ-22.03.2019г. до окончателното изплащане на сумата.

                ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР-Плевен, ДА ЗАПЛАТИ на Д.П.Д., ЕГН**********, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, сумата общо 440лв. направените по делото разноски.

                  ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР-Плевен, ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на  ПлРС, чл.78, ал.6 от ГПК сумата 137,53лв., дължимата държавна такса върху уважената претенция.

                 Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Плевенски окръжен съд, в двуседмичен срок, считано от днес -15.07.2019г.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: