Решение по дело №18/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 153
Дата: 12 април 2022 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700018
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 153

 

                           12.04.2022 г.                           град Стара Загора

 

В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, ІIІ състав, в публично съдебно заседание на пети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

              СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

при секретар   Стефка Христова

и с участието на прокурора  

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 18 по описа за 2022 г., за да се произнесе съобрази следното:                                                    

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата  /ЗДвП/.

Образувано е по жалба на Д.М.М. подадена чрез пълномощника му адв.В.Д., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1228-000819 от 24.11.2021 г., издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, с която на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП му е наложена принудителна административна мярка – „прекратяване на регистрацията на ППС” за срок от 6 месеца. Жалбоподателят  оспорва изложената в заповедта фактическа обстановка, като твърди, че той не е управлявал собствения си трактор. В  нарушение на административнопроизводствените правила органът не бил  извършил проверка на това обстоятелство. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна.  

Ответникът по жалбата – Началник група в сектор „Пътна полиция” към Областна дирекция на МВР – Стара Загора не се явява в съдебно заседание и не изразява становище по жалбата. 

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 С оспорената заповед № 21-11228-000819 от 24.11.2021 г.,, издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Стара Загора, на Д.М.М. е наложена  ПАМ - прекратяване регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, отнети са свидетелство за регистрация на  земеделска и горска техника № СТ 00202264 А и 2 бр. регистрационни табели с № СТ10724. Заповедта е постановена на основание чл.171, т.2а, б.“а“, като от фактическа страна е обоснована с обстоятелствата, че на 24.11.2021 г. в 08.10 часа по път І-5 км 239+500, разклона за  с. Загоре, община Стара Загора, управлява  в посока юг  собствения си трактор багер – товарач марка Caterpillar 432E  с рег. № СТ 10724, без  СУМПС, от което е лишен  с НП 21-1030-008793/09.09.2021 година  по описа на  сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Пловдив.

Заповедта е издадена въз основа на съставен срещу Д.М.М. АУАН Серия АА № 61431/24.11.2021 г. от компетентния орган за нарушение на чл.150а,ал.1  от ЗДвП за това, че на2 4.11.2021г. в 08.10 часа по път І-5 км 239+500, разклона за  с. Загоре, община Стара Загора, управлява  в посока юг  собствения си трактор багер – товарач марка Caterpillar 432E  с рег.№ СТ 10724, без  СУМПС, отнето  по административен ред.

            Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаване на обжалваната заповед.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на приложената с обжалваната заповед принудителна административна мярка, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

            Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

            Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-11228-000819 от 24.11.2021 г., издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Стара Загора,  е издадена от материално и териториално компетентен административен орган – Началник група в сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Стара Загора, в рамките на предоставените му правомощия съгласно Заповед № 349з-723/06.03.2018г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, с която на основание чл.172, ал.1 от ЗДвП и чл.43, ал.4 от ЗМВР са оправомощени длъжностни лица от ОД на МВР – Стара Загора, които да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП, сред които са и началниците на групи в сектор „Пътна полиция” към същата дирекция.

            Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички законово изискуеми реквизити. Посочени са релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправната предпоставка за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т.2а, б. „а” от ЗДвП на собственика, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, непритежаващо свидетелство за управление, което е отнето по административен път.  

При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Същата е издадена въз основа на АУАН, съставен от компетентен орган, при спазване на задължителните реквизити по съдържанието му и процедурата за съставянето и връчването му. Административният акт е постановен след изясняване на фактическата обстановка, следователно са спазени всички процесуални изисквания по чл.35 от АПК, при което не е нарушено правото на защита на жалбоподателя. Административният орган е изпълнил задължението си по чл.36 от АПК за служебно събиране на доказателствата, необходими за установяване на релевантните за спора юридически факти. Съдът не споделя възражението, че административния орган е следвало да събира доказателства, преди да издаде заповедта. Дали лицето е управлявало собствения си багер, следва да се установява в хода на образувано административнонаказателно производство. АУАН има материална доказателствена сила на основание чл. 189,ал.2 от ЗДвП. Същата не е оборена в настоящото производство с допустими доказателствени средства. Към административната преписка са приложени писмени доказателства, удостоверяващи наличието на фактическите основания, мотивирали органа да издаде заповедта. Съгласно чл.23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат принудителни административни мерки, техният вид, органите, които ги прилагат и начинът на тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон. В случая този ред е уреден в чл.171 и чл.172 от ЗДвП, като административнопроизводствените правила при издаване на процесната заповед са спазени.

 

Според нормата, посочена като правно основание за издаване на оспорения административен акт - чл. 171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, в относимата редакция  /ДВ бр.2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо собственик, който управлява МПС, без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателнопроцесуалния кодекс, се прилага принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство" за срок от 6 месеца до една година. Следователно адресат на този вид ПАМ е собственикът на управляваното превозно средство, както когато той лично управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от лице при наличие на горните обстоятелства. При тази нормативна уредба законът изисква от административния орган само да установи управлението на МПС в някоя от посочените хипотези и неговия собственик.

Видно от доказателствата по делото, оспорената заповед е постановена при правилно приложение на материалния закон. На Д.М.М. е издаден АУАН   Серия АА АУАН 61431/24.11.2021 г. за управление на МПС   с отнето свидетелство  за управление на МПС по административен  път. Както бе посочено по-горе, съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП АУАН има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното, т.е. той е част от административната преписка по издаване на заповедта за налагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства на административния акт по смисъла на чл.59, т.4, предл.1 от АПК. От акта се установява, че на посоченото място и дата Д.М. управлявал собствения си трактор, като СУМПС му е отнето по административен ред

 Следователно оспорената заповед, с която ПАМ е наложена в минимално предвидения от закона срок,  е съобразена с целта на закона и не засяга правата на адресата повече от необходимото за тази цел. Невъзможността да ползва трактора си  и свързаните с това негативни последици за жалбоподателя не може да се противопостави на обществения интерес управлението на ППС да се извършва само от правоспособни лица.

 

С оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед, като издадена  от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, при спазване на административнопроизводствените правила и при съобразяване с целта на закона, е правилна и законосъобразна. Жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.М.М. подадена чрез пълномощника му адв. В.Д., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1228-000819 от 24.11.2021 г., издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, с която на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП му е наложена принудителна административна мярка –„прекратяване на регистрацията на ППС”, за срок от 6 месеца, като неоснователна.

    Решението не подлежи на касационно обжалване.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: