№ 120
гр. Шумен , 28.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, I-ВИ СЪСТАВ в публично заседание на
тринадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Емилиян К. Ангелов
при участието на секретаря В. С. С.
като разгледа докладваното от Емилиян К. Ангелов Административно
наказателно дело № 20213630200567 по описа за 2021 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 31/05.03.2021 г. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал.
1 от ЗУО, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания
/ЗАНН/ на „Акация Трейд“ ЕООД, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000
/две хиляди/ лв., за нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО. Дружеството - жалбоподател моли съда да
постанови решение, с което да отмени атакуваното постановление като незаконосъобразно,
поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила на ЗАНН и нарушения
на материалния закон.
В проведените по делото съдебни заседания представляващият дружеството –
жалбоподател, редовно призован, не се явява лично, а изпраща упълномощен процесуален
представител, който поддържа жалбата на изложените в нея съображения, а в пледоарията
си излага и допълнителни мотиви в тази насока. Освен това претендира да бъдат присъдени
разноски за адвокатско възнаграждение. В представените писмени бележки излага подробно
съображенията си за основателност на жалбата, като моли съда да отмени изцяло
обжалваното наказателно постановление.
Процесуалният представител на Регионална инспекция по околна среда и води
1
– гр. Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление,
призован съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, в съдебно заседание
оспорва жалбата. В представените писмени бележки излага подробно съображенията си за
неоснователност на жалбата, като моли съда да потвърди изцяло обжалваното наказателно
постановление. Освен това претендира да бъдат присъдени разноски за извършен превод от
чужд език на приложени по делото писмени документи.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във вр. чл. 320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните правни
съображения:
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите
на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Дружеството – жалбоподателят „Акация Трейд“ ЕООД, стопанисва площадка за
дейности с отпадъци, находяща се на ул. „Възраждане“ № 77 в с. Хитрино, обл. Шумен,
парцел УПИ V, кв. 12 и УПИ VI, кв. 12 по плана на с. Хитрино. Дружеството притежава
издаден от РИОСВ – гр. Шумен документ по чл. 67 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ за дейности с отпадъци - Решение № 15 – ДО – 314 – 01 от 06.07.2018 г., като в това
решение е включена базата в с. Хитрино, обл. Шумен. Цитирания разрешителен
документ след 2018 г. бил променян многократно, като са били прибавяни или заличавани
различни дейности или кодове отпадъци, като последното изменение на разрешението било
от 29.05.2019 г. с № 15 – ДО – 315 – 04, като в разрешителния документ се разрешава
дейности с отпадъци, обозначени с кодове R – 13, D – 15 и R – 12 /само за отпадък с код 17
02 04/ и включени отпадъци с кодове 08 03 18, 17 02 01, 17 02 04*, 19 08 01, 19 08 05, 19 12
04, 19 12 06* и 19 12 12.
На 01.12.2020 г. била извършена извънредна проверка на ппосочената по горе
лощадка за дейности с отпадъци, стопанисвана от „Акация Трейд“ ЕООД, и преглед на
документацията, от длъжностни лица към Регионална инспекция по околна среда и води
– гр. Шумен /РИОСВ – гр. Шумен/, по повод писма ог Национален
координационен център към Министерство на околната среда и водите , относно извършени
превози на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 за трансграничен превоз на отпадъци.
Бил установено, че на площадката са извършени следните превози на отпадъци: на
24.11.2020 г. е извършен внос на 11.146 тона отпадъци с код 08 03 18 – отпадъчен тонер за
печатане, различен от упоменатия в 08 03 17 и на 25.11.2020 г. е извършен внос на 9.01 тона
отпадъци с код 08 03 18 – отпадъчен тонер за печатане, различен от упоменатия в 08 03 17.
На посочената площадка на открито били съхранявани посочените отпадъци,
представляващи негодни за употреба тонер касети, съхранявани на открита асфалтирана
2
площадка. . В хода на проверката било установено, че отпадъците на посочената площадка
на открито са били внесени от Италия – ON – LINE Service S. R. L. Също така било
констатирано, че дружеството е уведомило РИОСВ – гр. Шумен за извършените превози с
писмо Вх. № ОА – 3938/26.11.2020 г. е предоставен анекс по Приложение VII за отпадък с
код 08 03 18 в количество 11.146 тона и действителна дата на превоза 24.11.2020 г. и анекс
по Приложение VII за отпадък с код 08 03 18 в количество 9.01 тона и действителна дата на
превоза 25.11.2020 г. Било установено също, че за извършените дейности с отпадъци се
водила отчетност, съгласно изискванията на чл. 44, ал. 1 от ЗУО в заверена в РИОСВ – гр.
Шумен отчетна книга по Приложение № 2 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри, като от записите в отчетите книги на дружеството било констатирано,
че негодните за употреба тонер касети в количество 11.146 тона и 9.01 тона са били приети
на площадката с код съгласно Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците
08 03 18 – отпадъчен тонер за печатане, различен от упоменатия в 08 03 17. Резултатите от
проверката били обективирани в Констативен протокол № ДЙ - 79/01.12.2020 г. Въз основа
на констатациите от проверката, обективирани в посочения констативен протокол и като
съобразил издадения документ за дейност с отпадъци по чл. 67 от ЗУО на „Акация Трейд“
ЕООД от 29.05.2019 г., на дружеството - жалбоподател били дадени следните задължителни
за изпълнение предписания на основание чл. 119, ал. 7 от ЗУО: 1. Да се предадат
получените отпадъци, представляващи тонер касети /попадащи в група 16 02 от Приложение
№ 1 на Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците/ на лице, притежаващо
документ по чл. 35 от ЗУО, с включен в него съответния код отпадък, като предписанието
било получено на 01.12.2020 г. от упълномощено от управителя на дружеството лице.
За констатираното нарушение на 07.12.2020 г. на дружеството - жалбоподател в
присъствието на упълномощено от дружеството – жалбоподател лице бил съставен бил
съставен Акт за установяване на административно нарушение № ЦК - 01, като
актосъставителят е описал тези свои констатации и квалифицирал нарушението като такова
по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл.
48, ал. 1 от ЗУО, а именно, че дружество „Акация Трейд“ ЕООД е извършило
административно нарушение, изразяващо се в непредставяне на документи и информация за
управление на дейностите по отпадъците, като в качеството си на получател на отпадъци по
Регламент 1013/2006, в случаите за които не се изисква нотификация, не е изпратило до
РИОСВ по местоназначение на отпадъците /РИОСВ – гр. Шумен/ по електронна поща, не по
– късно от деня на натоварване копия на попълнени формуляри по Приложение VII на
Регламент(ЕО) 1013/2006, който да е подписан в поле 12, като е посочено, че нарушението е
извършено на 25.11.2020 г. в гр. Шумен. Впоследствие актът бил предявен на
упълномощено от дружеството – жалбоподател лице и подписан от негова страна с
възражения, сочейки, че ще възрази в законоустановения срок. Дружеството - жалбоподател
не се е възползвало от законното си право и не е депозирало допълнителни писмени
възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт и
3
съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено
Наказателно постановление № 31/05.03.2021 г. на Директора на Регионална инспекция по
околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от
Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО, във вр. чл. 22, ал. 4
от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1
от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на жалбоподателя „Акация
Трейд“ ЕООД е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за
нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/,
във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Впосле
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Ц.К.,
както и на свидетелите З. К. и Д.Й. - свидетели при съставяне на акта, както и от
присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства.
Показанията на споменатите свидетели, които следва да се кредитират като последователни,
безпротиворечиви и логични, а и се потвърждават от останалите събрани доказателства.
Доколкото посочените свидетели не са се намирали в никакви особени отношения с
представляващия дружеството - нарушител, от които да извличат ползи от твърденията си,
същите не може да се считат за заинтересувани или предубедени, при което за съда не
съществуват основания да не кредитира дадените показания и приема същите за достоверни
и правдиви.
Изложената по-горе фактическа обстановка се доказва и от изготвената в съдебното
производство съдебно - техническа експертиза от заключението на която е видно, че
електронно писмо, с подател Logistica2 и адрес: **********@************.**, с тема
„SHIPMENT 11/20/2020 2 TRUCKS“,
а именно онлайн писмото, с което е уведомено дружеството – жалбоподател за процесния
превоз на отпадъци, е получено в електронна пощенска кутия ******@***********.** в 11:14
на 26.11.2020 г.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна
следното:
Наказателното постановление № 31/05.03.2021 г. е издадено от компетентен орган -
от Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, съгласно
4
разпоредбата на чл. 157, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, във вр. чл. 157, ал. 2
от ЗУО. В хода на административно наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Вмененото във вина нарушение е индивидуализирано
в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира
защитата. Описанието на нарушението също така е в достатъчна степен пълно и ясно, като
позволява на санкционираното лице да разбере какво нарушение му е вменено. Посочена е
нарушената материално - правна норма, поради това съдът намира, че в хода на
производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са
ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя.
Разпоредбата на чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/
предвижда наказание „имуществена санкция“ в размер от 2000 лв. до 6000 лв. за едноличен
търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2 от ЗУО, което не
води отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или информация
за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или
наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Съобразно чл. 48, ал. 1 от ЗУО министърът на околната среда и водите определя с
наредба реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците,
както и реда за водене на публичните регистри по чл. 45, ал. 1 от ЗУО. А по силата на чл.
22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри,
издадена от министъра на околната среда и водите, лицата, уреждащи превози за или внос в
Република България на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на
отпадъците в случаите, за които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по
местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване
копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан
в поле 12.
Следователно на основание чл. 22, ал. 4 от цитираната Наредба № 1/2014 г., издадена
от министъра на околната среда и водите, е вменено задължение на получателите на
отпадъци /в случая „Акация Трейд“ ЕООД, с. Хитрино, поради това, че местоназначението
на отпадъците е с. Хитрино, общ. Хитрино, обл. Шумен, попадаща в териториалния обхват
на РИОСВ – Шумен/ са задължени да изпращат информация /по електронна поща/ до
РИОСВ - Шумен за извършването на всеки един превоз на отпадъци - попълнен формуляр
по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, не по-късно от
деня на натоварване.
От представените по делото писмени доказателства – договор, сключен между
„Акация Трейд“ ЕООД и „ОН-ЛАЙН СЪРВИС“ ООД (SRL), Италия, международни
товарителници 25.11.2020 г. е извършило внос на 9.01 тона отпадъци, с код 08 03 18 –
5
отпадъчен тонер за печатане, различен от упоменатия в 08 03 17, а и от показанията на
актосъставителя Ц.К. става ясно, че от проверката на място и при преглед на
документацията е установено, че на 25.11.2020 г. в РИОСВ – гр. Шумен не са представени
изискващите се съгласно чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г., издадена от министъра на
околната среда и водите, документи. Копия от Приложение VII от Регламент (ЕО) 1013/2016
са представени в създадената за целта електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен . едва на
следващия ден – 26.11.2020 г.
При това положение правилно е констатирано наличието на неизпълнение на
административно задължение, установено с нормата на чл. 48, ал. 1 от Закона за управление
на отпадъците, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри от страна на дружеството-жалбоподател, за което същото правилно и
законосъобразно е санкционирано по реда на чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО, предвиждащ
специално наказание за едноличен търговец или юридическо лице, което не предостави
документи относно отчета или информация за управление на дейностите по отпадъците
съгласно изискванията на този закон или наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Съдът счита, че административно-наказателното производство е протекло при липса
на съществени процесуални нарушения. По-конкретно, акта за установяване на
административно нарушение е издаден от компетентен орган, притежава изискуемите
съобразно разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН реквизити, а при издаването на атакуваното
наказателно постановление – тези на чл. 53 от ЗАНН. При извършената служебна проверка
съдът установи, че както в акта за установяване на административно нарушение, така и в
издаденото наказателно постановление нарушението е описано достатъчно ясно, като
позволява на жалбоподателя да разбере за какво е санкциониран.
В тази връзка, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление се явява
правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло, а жалбата като
неоснователна следва да бъде оставена без уважение.
Не са налице също така основания случаят да бъде счетен за маловажен по смисъла
на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест от обичайните
нарушения от този вид. Напротив, санкционираното лице не е изпълнило процесното
административно задължение. Действително, от това неизпълнение не са произлезли вредни
последици, но доколкото се касае за формално нарушение, настъпването на такива по
начало не е елемент от неговия състав. Не могат да бъдат отчетени и доводите, изложени в
писмената защита, че причинителят на отпадъка е уведомил дружеството – жалбоподател
„Акация Трейд“ ЕООД едва на следващия ден, тъй като дружеството е било наясно със
съответните нормативни изисквания. Отговорността на юридическите лица, каквото е и
санкционираното дружество, е обективна /безвиновна/ и подобни обстоятелства се явяват
6
правно ирелевантни. Тези обстоятелства не обуславят извода за маловажност на
допуснатото нарушение, а и същите са отчетени от наказващия орган при
индивидуализацията на наказанието, като е наложена санкция в минимален размер. Още
повече от материалите по делото е видно, че дружеството е допускало други такива
нарушения. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че целта на Закона за управление на
отпадъците е да се предотврати или намали вредното въздействие на отпадъците върху
човешкото здраве и околната среда. Не са налице основания случаят да бъде счетен за
маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест
от обичайните нарушения от този вид.
Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление се явява
правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено, а жалбата - да бъде
оставена без уважение, като неоснователна.
На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН /обн. ДВ, бр. 24/29.11.2019 г., в сила от 03.12.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление № 31/05.03.2021 г. на
Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
7