Решение по дело №127/2024 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 106
Дата: 27 март 2024 г.
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20242230200127
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 106
гр. Сливен, 27.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
осми март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20242230200127 по описа за 2024 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от Н. К. Н. с ЕГН ********** от с.
Г.А., общ. Сливен, подадена чрез процесуален представител против НП № **********
от 05.12.2023 год., издадено от Директора на РДГ - Сливен, с което е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 500,00 лева на основание чл. 266, ал.
1, предл. 7 от Закона за горите за нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.
Моли атакуваното наказателно постановление да бъде отменено.
Жалбоподателят, редовно призована, не се явява. Представлява се от
процесуален представител, който поддържа жалбата и моли издаденото НП да бъде
отменено.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, изпраща
процесуален представител, който оспорва жалбата и моли издаденото НП да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.
РП – Сливен, надлежно уведомена на основание чл. 62 от ЗАНН, не изпраща
представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото,
съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 29.05.2023 год. актосъставителят и свидетелят по акта, служители на ЮИДП
– Сливен, извършили проверка в имота на жалбоподателя, при което било
3
констатирано наличието на 4 пр.мдърва за огрев от габър, които не били маркирани с
1
КГМ, ОМ или ПМ и лицето не представило документ за законния произход на дървата.
За установеното бил съставен Констативен протокол № 001223, в който било дадено
указание на жалбоподателя до една седмица да представи превозен билет за описаната
дървесина (л. 12 от делото).
На същата дата – 29.05.2023 год. била съставена и Разписка № 001002 за
отговорно пазене на вещи, с която жалбоподателят приел за отговорно пазене
описаните в протокола дърва за огрев от габър (л. 32 от делото).
На 07.06.2023 год. била извършена нова проверка в имота на жалбоподателя за
резултати, от която бил съставен Констативен протокол № 001130. В същият било
отразено, че представеният превозен билет е издаден на друго лице и дървесината е от
цер и КГМ А6584, а проверената дървесина е от дървесен вид габър и не е маркирана с
КГМ, като били дадени препоръки за съставяне на АУАН от ЗГ (л. 11 от делото).
На 07.06.2023 год. бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение Серия ЮИДП – 22, бл. № 000564 против жалбоподателя за това, че на
3
07.06.2023 год. в с. Г.А., ул. *****, съхранява 4 пр.м дърва за огрев, нарязани от габър
без КГМ, ПМ, ОМ. В акта било посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 213, ал. 1,
т. 1 от Закона за горите. Актът бил връчен лично на нарушителя на 07.06.2023 год. (л.
28 – 29 от делото).
Въз основа на съставения АУАН било издадено НП № ********** от 05.12.2023
год. от Директора на РДГ – Сливен, с което на жалбоподателя било наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 500,00 лева на основание чл. 266, ал.
1, предл. 7 от Закона за горите за нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.
НП било връчено на жалбоподателя с обратна разписка на 13.12.2023 год. (л. 7 – 8 от
делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо
правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от
категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се спира на
това дали е доказано извършването на описаното в АУАН и НП нарушение от
жалбоподателя или не.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е описано
нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата,
които го потвърждават. В АУАН следва съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 3 от
ЗАНН, респ. в НП съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН да се съдържа датата и мястото
2
на извършване на нарушението. В конкретния случай нито в акта, нито в издаденото
НП е посочена датата на извършване на нарушението. Посочената в АУАН и в НП дата
- 07.06.2023 год., е датата на извършената повторна проверка в имота на
жалбоподателя, на която датата е съставен Констативен протокол № 001130.
Следователно нито в акта, нито в НП са описани обстоятелствата, при които е
извършено нарушението, съгласно изискването на разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 3 от
ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради и което е налице неяснота относно това
кога и при какви обстоятелства е извършено нарушението. Освен че е изрично
предвиден като задължителен реквизит на всяко НП, датата на извършване на
административното нарушение е определящо както за приложимия към момента
материален и процесуален закон, така и за определянето на сроковете по чл. 34 от
ЗАНН, за които съдът следи служебно. При липса на посочена дата на извършване на
нарушението, съдът не може да осъществи този контрол за спазването на сроковете по
чл. 34 от ЗАНН.
С оглед гореизложеното съдът намира, че е нарушено правото на защита на
жалбоподателя, тъй като същият е лишен от възможността да разбере за какво
нарушение му се търси отговорност и кога е било извършено същото. Констатираното
от съда нарушение се изразява в неспазване на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от
ЗАНН, а именно не посочване на датата на извършване на нарушението, както и
обстоятелствата, при които е извършено. Разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН е
императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към
административнонаказателна отговорност, в чието съдържание се включва е правото
му да знае на коя дата какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за
да може да организира защитата си в пълен обем.
Освен това неспазването на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, прави
невъзможно упражняването на съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното
НП, доколкото районния съд в производството по обжалване на НП по реда на чл. 58д
– 63д от ЗАНН, следва да установява съществуването или несъществуването на
описаното в НП административно нарушение и съответно – съпоставяне на
установеното действие или бездействие на жалбоподателя със съответната действаща
правна норма, регламентираща същото като административно нарушение, което се
предпоставя от индивидуализация на съответното административно нарушение,
съобразно всички изисквания на чл. 57 от ЗАНН. Административнонаказващият орган
следвало да спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително и чл. 57, ал. 1,
т. 5 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води до незаконосъобразност на
наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на това
процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.
За пълнота следва да се отбележи, че разгледана и по същество жалбата е
3
основателна. В настоящия случай, видно от събраните по делото писмени и гласни
доказателства, безспорно се установява, че към датата на нарушението посочена в акта
и в НП – 07.06.2023 год., процесната дървесина е била оставена за отговорно пазене от
жалбоподателя с Разписка № 001002 от 29.05.2023 год., поради и което няма как на
тази дата жалбоподателят да е извършил нарушението описано в акта и в НП.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ********** от 05.12.2023 год.,
издадено от Директора на РДГ - Сливен, с което на Н. К. Н. с ЕГН ********** от с.
Г.А., общ. Сливен, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500,00
лева на основание чл. 266, ал. 1, предл. 7 от Закона за горите за нарушение на чл. 213,
ал. 1, т. 1 от Закона за горите, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 – дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4