Р А З
П О Р Е Ж Д А Н Е
Номер |
|
Година |
31.10.2023 г. |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
31.10 |
Година |
2023 г. |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
425 |
По
описа за |
2023 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е по чл. 191 във вр. с чл. 185 и сл. от АПК.
Внесен е протест на Окръжна прокуратура
гр.Кърджали, против чл. 14, ал. 2 и ал. 3 от Наредба за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество на община Момчилград, приета с
Решение № 131 по Протокол № 12 от 28.09.2018 г. на Общински съвет – Момчилград/Наредбата/.
В протеста са въведени доводи, че Наредбата,
издадена от общинския съвет е нормативен административен акт съобразно нормите
на чл.75, ал. 1 и ал.2 и чл.76, ал.З от АПК, тъй като разпоредбите й се отнасят
до неограничен брой адресати, имат многократно правно действие, уреждат в
съответствие с нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с
местно значение. В този смисъл се сочат и разпоредбите на чл.7, ал.2 и чл.8 от
Закона за нормативните актове, който съобразно чл.80 от АПК се прилагал субсидиарно.
Изложени са съображения, че Наредбата е
издадена от общинския съвет на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в предписаната
от закона форма и от материално компетентен орган, като съгласно чл. 76, ал. 3
от АПК общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните
актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение, като такова
е правилото и на чл. 8 от Закона за нормативните актове /ЗНА/.
Релевирани са доводи, че в конкретния случай е налице материална
незаконосъобразност в разпоредбите на чл. 14, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата, които
противоречали на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, на чл. 14, ал. 2 и ал. 7 от ЗОС.
Във връзка с горното се сочи, че в
оспорената наредба е регламентиран реда за разпореждане с имоти или части от
тях - публична общинска собственост, които са предоставени за управление на
училища, детски градини и и центрове за подкрепа на личностно развитие. Прието било,
че те могат да се отдават под наем чрез публично оповестен търг или конкурс,
при условие, че не възпрепятства осъществяването на дейностите, за които
съответния имот е предоставен за управление.
В чл. 14, ал. 2 от Наредбата било
предвидено, че директорите на общински училища провеждат процедурите по ал. 1,
след съгласуване с кмета на общината при първоначална месечна наемна цена на
кв.м., утвърдена в чл. 33, ал. 1 от Наредбата като в комисията за провеждане на
процедурите задължително се включвал представител на общината. В чл. 14, ал. 3 съответно
било предвидено, че въз основа на търга или конкурса по ал. 2 директорът на
общинското училище сключвал договор за наем със спечелилия участник.
В разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА
били изброени правомощията на общинския съвет, като съгласно т. 8 общинският
съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество и определя конкретните правомощия на кмета на - общината, кмета на
района и кметовете на кметствата.
На следващо място се твърди, че по
силата на чл. 12, ал. 1 от ЗОС, имотите и вещите - общинска собственост, се
предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска - бюджетна издръжка. В разпоредбата на чл.8, ал. 3 ЗОС било
регламентирано, че в наредбата по ал. 2 се определя и редът за предоставяне под
наем на имоти или части от тях - общинска собственост, предоставени за
управление на училища, детски градини и обслужващи звена. Нормата на чл. 14, ал.
2 от ЗОС определяла, че отдаването под наем на имоти по ал. I / свободни
нежилищни имоти - частна общинска собственост/ се извършва от кмета на общината
след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в
закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс
или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се
сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено
от него длъжностно лице. В чл. 14, ал. 7 от ЗОС било определено, че свободни
имоти или части от тях - публична общинска собственост, да могат да се отдават
под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на
общинския съвет. Части от имоти - публична общинска собственост, които са
предоставени за управление по реда на чл. 12, могат да се отдават под наем, при
условие че не се възпрепятства осъществяването на дейностите, за които
съответният имот е предоставен за управление.
Вносителят на протеста счита, че сравнението
на посочените норми от Наредбата с тези от ЗОС и ЗМСМА обосновавало извода, че
местният орган на власт е извършил незаконосъобразно делегиране на правомощия,
които са уредени в нормативен акт от по-висока степен. Сравнението им
установявало, че нормите на подзаконовия нормативен акт противоречат на
законовите разпоредби, тъй като възлагат правото да отдава под наем на части от
имоти публична общинска собственост на субект - директор на училище, детска
градина или обслужващо звено, различен от посочения от закона - кмета на
общината и то без наличие на прието решение от общинския съвет. Законът, в тази
хипотеза, в никакъв случай не предвиждал възможност за делегиране на правомощие
на общинския съвет на други субекти, както се следва от цитираните разпоредби
на наредбата.
От посочените законови разпоредби от ЗОС
и ЗМСМА можело да се направи обоснованият извод, че във всички случаи имотите
или части от тях публична общинска собственост, могат да се отдават под наем
само от кмета на общината, след решение на общинския съвет за всеки отделен
имот, а за тези, които са предоставени по реда на чл. 12 от ЗОС имало
допълнително условие - да не възпрепятстват осъществяването на дейностите, за
които съответния имот е предоставен за управление.
Сочат се мотивите по т. 1 от
Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. по адм. д.
№ ТР № 4/2002 г. на Общо събрание на съдиите на ВАС, съгласно които могат да се
делегират права само в случаите, в които това е изрично предвидено в закона.
Прието е, че делегацията се характеризира с няколко принципни ограничения: никой
не може да делегира правомощия, които не притежава; не могат да бъдат
делегирани правомощия, които законът определя като изрична компетентност на
съответния орган; органът, на когото са делегирани правомощия, не може да ги
предоставя други му.
В заключение се сочи, че е налице е
незаконосъобразно положение в протестирания акт —
наредба, защото противоречи на законовата норма, която е изрична, изчерпателна
и повелителна. Следователно, същите са материално незаконосъобразни и като
такива следва да бъдат отменени от съда.
Предвид изложеното се иска от съда да постанови
решение, с което да отмени чл. 14, ал. 2 и ал. 3 от Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община
Момчилград, приета с Решение № 131 по Протокол № 12 от 28.09.2018 г. на
Общински съвет – Момчилград/Наредбата/. Претендира деловодни разноски.
Така въведеното оспорване, на основание
чл. 188 във вр. с чл. 181, ал. 1 и ал. 2 от АПК
следва да бъде съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, в което се посочат
оспорените разпоредби от подзаконовия нормативен акт, приет от Общински съвет –
Момчилград, както и номера на образуваното дело. Копие от уведомлението следва
да се постави на определеното за това място в Административен съд – Кърджали и
да се публикува на Интернет страниците на ВАС и Административен съд -Кърджали.
Предвид изложеното и на основание чл.
189, ал. 1 във вр. с чл. 154, ал. 1 от АПК следва
служебно да се конституират страните по делото и на основание чл. 157, ал. 1 от АПК същото се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание.
Водим от горното, съдът
Р А З П О
Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА страните по делото, както
следва:
ОСПОРВАЩ: Окръжна прокуратура - Кърджали,
с адрес: ***;
ОТВЕТНИК: Общински съвет – Момчилград,
който да бъде призован на адрес: ***.
УКАЗВА на оспорващия – Окръжна
прокуратура гр.Кърджали, че в 7 – дневен срок от получаване на препис от
настоящето разпореждане следва да внесе по сметка на „Държавен вестник“ сумата
в размер на 30 лв., за съобщаване на оспорването чрез публикация в „Държавен
вестник“, след което в същия срок да представи в Административен съд – Кърджали
документ/вносна бележка, удостоверяващ внасянето на горепосочената сума.
УКАЗВА на оспорващия, че носи доказателствената тежест да установи в процеса изложените в
протеста факти и обстоятелства.
ПРИЕМА като доказателства по делото: Проект
на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество в община Момчилград; Протокол № 12/28.09.2018 г. на Общински съвет —
Момчилград; Покана № 7/21.09.2018 г. за свикване на заседание на Общински съвет
- Момчилград; Предложение с Вх. № 201/18.09.2018 г. от инж. С. Х. - кмет на
Община Момчилград; Проект на Наредбата за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество в община Момчилград; Мотиви за проект на
Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество
на община Момчилград; Справка по чл. 26, ал. 5 от ЗНА; Копие от интернет
страницата на община Момчилград от 10.01.2016 г. за проекти на документи;
Становище на ПК по образование, спорт, култура, младежки дейности,
вероизповедания, наименование на обекти с местно значение и туризъм, от
заседание, проведено на 25.09.2018 г.; Протокол № 7 от заседание на ПК по
териториално устройство, благоустрояване, строителство и общинска собственост;
Становище на ПК по селско стопанство, гори, води и екология, от заседание,
проведено на 25.09.2018 г.; Становище на ПК по транспорт, промишленост,
търговия, приватизация, следприватизационен контрол и енергетика, от заседание,
проведено на 27.09.2018 г.; Становище на ПК по здравеопазване, социални
дейности и закрила на детето, от заседание, проведено на 26.09.2018 г.;
Становище на ПК по бюджет, финанси и икономика, от заседание, проведено на
26.09.2018 г.; Протокол № 7/27.09.2018 г. от заседание на ПК по законност,
обществен ред и административно обслужване на населението; Становище от
27.09.2018 г. от заседание на ПК по законност, обществен ред и административно
обслужване на населението; Протокол № 12/28.09.2018 г. на Общински съвет —
Момчилград; Решение №131/28.09.2018 г. на ОбС -
Момчилград в едно с приетата Наредба; Наредбата за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество в община Момчилград, приета с
Решение № 131/28.09.2018 г. от заседание на Общински съвет – Момчилград.
УКАЗВА на ответника, че в 14 – дневен
срок, считано от връчването на преписа от настоящето разпореждане, може да
представи писмен отговор на протеста, съгласно чл. 163, ал. 2 от АПК, в който
да изложи становище по допустимостта и основателността
на протеста, подсъдността,
както и по обстоятелствата, изложени в същия; възраженията си срещу протеста, обстоятелствата, на които се основават, като
посочи доказателствата и конкретните обстоятелства, които ще доказва
с тях, като представи всички писмени доказателства, с които разполага с препис за ищеца;
пълномощно, когато отговора се подава
от пълномощник.
ЗАДЪЛЖАВА ответника по оспорването – Общински съвет Момчилград,
в 7 – дневен срок, считано от връчването на настоящето разпореждане да представи
доказателства, че при приемането на оспорения подзаконов нормативен акт са
спазени изискванията на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА.
НАСРОЧВА административно дело № 425/2023
г. по описа на Административен съд - Кърджали в открито съдебно заседание на 20.12.2023
г. от 10.15 ч., за която дата и час да се призоват Окръжна прокуратура –
Кърджали и Общински съвет -Момчилград.
Оспорването да бъде съобщено чрез
обявление в „Държавен вестник“, като копие от обявлението да се постави на
определеното за това място в Административен съд – Кърджали и да се публикува
на Интернет страниците на ВАС и Административен съд - Кърджали.
Разпореждането не
подлежи на обжалване.
Председател: