Решение по дело №581/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260080
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 28 април 2021 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20201840200581
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 02.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 09.03.2021 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 581 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на община Костенец, представлявана от кмета на община Костенец против Наказателно постановление № НЯСС-168/12.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, с което за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ да изпълни дадено предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на община Долна баня, е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв.

В жалбата са изложени подробни съображения за отмяна на наказателното постановление или алтернативно за намаляване размера на наложеното наказание.

В писмено становище на проц. представител на АНО жалбата се оспорва като неосноватлена при подробно развити съображения.

Съдът като съобрази доводите на страните намира следното:

От фактическа страна:

С Констативен протокол № 02-02-74/28.08.2019 г. комисия по чл. 190а, ал. 1 ЗВ, съставена от служители на главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ на собственика на язовир „Костенец 1 (Нишан 1)“ – община Костенец, е дадено предписание да се почисти дренажната призма и да се оформи канавка с мерително устройство със срок до 30.10.2019 г.

При извършена на 21.05.2018 г. проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Костенец 1 (Нишан 1)“ от служители на главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор – свидетелите Ш. и А., е установено, че даденото предписание не е изпълнено, тъй като имало растителност в дренажната призма, нямало и изградена канавка с мерително устройство.

Въз основа на тази констатация от свид. Ш. в качеството на инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Западна Централна България в главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, съставил срещу община Костенец Акт № 02-34 от 02.06.2020 г. за установяване на административно нарушение № 02-015/29.06.2018 г., за това, че на 31.10.2019 г. не е изпълнила даденото с Констативен протокол № 02-02-74/28.08.2019 предписание по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ.

Актът е връчен на представител на община Долна баня на 03.06.2020 г., който възразил срещу фактическите и правни констатации в него.

Въз основа на АУАН с Наказателно постановление № НЯСС-168/12.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ да изпълни дадено предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ на община Долна баня, е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5 000 лв

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява събраните пред настоящия състав гласните доказателства, съдържащи се в показанията на свидетелите Ш., А. както и от писмените доказателства – Констативен протокол № 02-02-16/05.03.2020 г., Констативен протокол № 02-02-74/28.08.2019 г.  и Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН.

Съдът намира изброените доказателствени източници за логични, непротиворечиви и взаимно допълващи се, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост. От анализа на показанията на разпитаните свидетели следва единен извод, че при проверката на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Костенец 1 (Нишан 1)“, осъществена на 05.03.2020 г., е констатирано, че е има растителност в дренажната призма и няма изградена канавка с мерително устройство. Фактическата констатация се подкрепя изцяло от Констативен протокол №  02-02-16/05.03.2020 г.

 

 

 

От правна страна:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Издадените АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН. В обстоятелствената част на АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени юридическите факти, обосноваващи предприетото администартивнонаказателно санкциониране. Посочени са данни за дата, място и начин на осъществяване признаците на нарушението по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ – кой, кога и по какъв начин кое задължително предписание не е изпълнил с назоваване на предмета на това предписание и срокът за неговото изпълнение.

Неспазването на срокът по чл. 52, ал. 1 ЗАНН не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като същият е инструктивен и неспазването е в състояние да доведе до негативни последици за администратвинонаказващия орган. Сроковете, установени в чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН са спазени.

Не могат да бъдат споделени доводите на жалбоподателя за допуснато съществено процесуално нарушение при описание на нарушението. Последното е описано в АУАН и НП с всички съставомерни признаци на деянието – задължителното предписание, което не е изпълнено и актът, с който е дадено. Начинът на неизпълнението е ясно посочен – не е почистена дренажната призма и не е оформена канавка с мерително устройство, противно на доводите в жалбата. Не се касае до мотиви, а до факти от обективен характер.

Необосновано е твърдението, че общината е лишена от възможност да разбере въз основа на какви доказателства е санкционирана. Същите са ясно описани в АУАН, НП, а писмените такива са връчени на представител на жалбоподателя срещу подпис.

Колкото до доводите развити за неяснота относно проверените документи за установяване на нарушението, същите са неотносими към настоящото производство. Нарушението е констатирано чрез оглед и обход на язовирното съоръжение и няма връзка с документи, поради което не е и необходимо проверената документация да бъде описвана в АУАН и НП.

Не се споделят съображенията в жалбата, че не става ясно как на 31.10.2019 г. община Костенец е извършила процесното нарушение. Това е първият ден след крайния срок за изпълнение, предоставен с Констативен протокол № 02-02-74/28.08.2019 г. Задължението за собственика в 7-дневен срок от изтичане на крайния срок да уведоми контролните органи как е изпълнено предписанието, не променя крайния срок до който то трябва да бъде изпълнено, а представлява ново различно задължение, което се поражда за собственика. В случая по делото липсват ангажирани доказателства, че жалбоподателят е изпълнил това си задължение, което още веднъж доказва правилността на фактическите констатации на АНО.

С оглед изложеното община Костенец, в качеството на собственик на язовир „Костенец 1 (Нишан 1)“ правилно е наказана на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за нарушение на чл. 190а, ал. 2 ЗВ – да изпълни дадено с Констативен протокол № 02-02-74/28.08.2019 г. предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ да се почисти дренажната призма и да се оформи канавка с мерително устройство в язовира.

Доводите относно неправилно приложение на материалния закон, развити в жалбата, няма да бъдат обсъждани доколкото не касаят актуалната редакция на закона и не са относими към процесния спор.

Същото се отнася и до доводите относно наличието на умисъл, тъй като е известно, че юридическите лица не разполагат с психика, което изключва наличието на интелектуален и волеви момент при осъщестяване на деянието. Иначе казано въпросите за умисъла следва да се обсъждат само при деяния, осъществени от физически лица.

Относно вида и размера на наложеното наказание:

Не се споделят доводите за маловажност на случая. Нарушението е формално и с неизпълнение на дадено задължително предписание, то бива осъществено. Не предполага друг вид последици. В случая конкретното деяние е типично за вида административно нарушение, като не са установени никакви доказателства или индиции, сочещи на маловажност.

Видът на наказанието е правилно определен съобразно предвиденото в разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите.

Жалбата е основателна в частта досежно размера на наложеното наказание. Липсват изложени съображения в НП защо АНО е приел, че наказанието глоба следва да бъде в размер на 5000 лв., т.е. над минимума, предвиден в разпоредбата. По делото не са установени отегчаващи отговорността обстоятелства, като например предходно неизпълнение на предписания от жалбоподателя относно същия язовир. Неизпълнението на конкретното предписание не създава опасност за живота, здравето и собствеността на други правни субекти, а касае възможността за правилна експлоатация на язовира. В този смисъл са и показанията на актосъставителя. Поради това съдът намира, че наказанието глоба следва да бъде определено в минимален размер от 1000 лв., в който смисъл да се измени наказателното постановление.

Искането за присъждане на разноски от АНО е неоснователно, тъй като не се доказва сторването на такива. Липсва искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН,

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-168/12.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН в частта относно наложеното наказание глоба, като НАМАЛЯВА размера от 5000 лв. на 1000 лв.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-168/12.11.2020 г. на зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН в останалата част.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

        

РАЙОНЕН СЪДИЯ: