Р Е Ш Е Н И Е
№
260002
гр.
Нови пазар, 22.01.2021 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Районен съд Нови пазар, в публичното заседание на двадесети януари две
хиляди двадесет и първа година, в състав :
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА НИКОЛОВА
при секретаря В. Великова, като разгледа докладваното АНХД № 324 по описа
за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:
Подадена е жалба на основание
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е жалба от ОНП, представлявана от кмета Г.С.Г., срещу Наказателно
постановление № НЯСС-134/27.08.2020 г. на зам. Председателя на Държавната
агенция метрологичен и технически надзор.
В жалбата по същество не се оспорват констатациите в акта и в НП, но се
твърди, че изпълнение на дадените с констативния протокол предписания от ДАМТН е
предприето съгласно Заповед № 958 на Кмета на общината, но същите не са
изпълнени в срок, поради многото обекти на територията на общината. Изпълнени с
предимство са тези предписания, които имат неотложен характер. Счита, че контролният
орган не е взел предвид всички смекчаващи вината обстоятелства при определяне
размера на санкцията.
Предвид на горното, жалбоподателят моли съда да измени наказателното
постановление като измени размера на санкцията до нейния законоустановен минимум.
В съдебно заседание
жалбоподателят се представлява от юрк. Б. Г. който поддържа жалбата и излага
същите доводи.
Въззиваемата страна, Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор не изпраща представител. От нейна
страна е постъпило писмено становище, в което се сочи, че жалбата е допустима,
но е неоснователна. Въззиваемата страна сочи, че акта и НП са законосъобразни и
следва да бъде потвърдено наложеното административно наказание.
Като съобрази всички събрани
по делото доказателства, съдът счете за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.1 от ЗАНН от легитимирано лице, имащо правен
интерес за обжалване на наказателното постановление и се явява процесуално
допустима.
На 18.09.2020 г. служители на ДАМТН са извършили проверка на язовирната
стена на язовир „С.“, където установили нарушения на ЗВ, за които съставили
Констативен протокол № 1/18.09.2020 г. с посочени в него предписания и срок за
изпълнение. При проверката е констатирано неизпълнение от страна на собственика
на съоръжението на даденото преди това предписание по т. 2.1 от раздел V на КП
№ 05-03-7/15.02.2019 г., относно извършването на ремонтно – възстановителни
дейности по водния откос до възстановяване на геометрията на откоса и на
каменната броня, с определен срок за изпълнение 30.11.2019 г.
За установеното нарушение е съставен от актосъставителя Я.Д. АУАН №
05-015/06.03.2020 г., съгласно който свидетели при съставянето на акта са
лицата В. И.К. и О.А.И..
Акта е връчен на кмета на ОНП на същата дата.
В акта е записано, че нарушителя ще направи възражения писмено.
Такива писмени възражения са направени от жалбоподателя, но същите са
приети като неоснователни, доколкото по делото е приложено писмено становище от
инж. Я.Д., актосъставител.
На 27.08.2020 г. е издадено НП № НЯСС-134/27.08.2020 г. на зам.председател
на ДАМТН, с което на ОНП на основание чл. 201, ал.12 и чл. 200, ал.1, т.39 от
ЗВ за нарушение на чл. 190а, ал.2 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер
на 10 000лв. за нарушение на чл. 138в, ал.1 от ЗВ.
Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 23.09.2020 г.
Преди да пристъпи към разглеждане на делото по същество, съдът намери, че
следва да се обсъди формалната законосъобразност на съставените акт и НП, като
условие за редовно проведено административно производство.
Съдът намира, че не са допуснати нарушения при състовянето на акта и на
НП, същите са издадени от компетентните органи и от формална страна съдържат
изискуемите реквизити.
Разгледана по същество жалбата, съдът установи следното:
По делото не се спори от страните, а и от представения Акт № 259/26.11.1996 г. за публична общинска собственост се установява, че язовир „С.“ с площ от 37.311дка е собственост на ОНП. Приложена е и скица на обекта.
По делото е приложен КП № 05-03-7/15.02.2019 г., л. 27 от делото,
съгласно който на жалбоподателя са дадени предписания във връзка със собствения
му обект – язовир „С.“, по т. V.2.1 относно осъществяването на безопасна
техническа експлоатация „да се извършат ремонтно – възстановителни дейности по водния
откос до възстановяване на геометрията на откоса и на каменната броня“.
Определеният от проверяващите органи срок за изпълнение е до 30.11.2019 г.
На 18.09.2020 г. е извършена проверка на обекта и е съставен Констативен
протокол № 1/18.09.2020 г., в който е установено, че дадените предписания с
посочени в него предписания относно извършването на ремонтно – възстановителни
дейности по водния откос до възстановяване на геометрията на откоса и на
каменната броня не са изпълнени.
Това се признава и от самия жалбоподател.
По делото са приложени Заповед № 954 и № 958 и двете от 18.09.2020 г. на
кмета на ОНП, с които е назначена комисия, която да извърши дейностите,
необходими за изпълнение на предписанието. В състава на комисията, освен
служители на ОНП, е и операторът на язовирните стени и съоръжения, с когото ОНП
има сключен договор, инж. Р.Н., свидетел по делото.
От гореизложеното се установява, че в действителност жалбоподателя не е
изпълнил в рамките на определения му срок дадените от контролните органи
предписания и не е извършил изискуемото възстановяване на геометрията на откоса
и на каменната броня. Причините за това неизпълнение според св. Н. са както от
финансов характер, така и свързани с изпълнението на други значими проекти и
дейности, относно изпълнението на
разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ ЕАД, който обект се намирал наблизо, на около
700-800м. под язовира.
Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал.2 от Закона за водите, собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са
длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл.
138а, ал. 3, т. 5.
По делото се установи и се доказа по несъмнен начин, че
жалбоподателят не е изпълнил в срок дадените му по т. V.2.1 КП №
05-03-7/15.02.2019 г. предписания. Установи се, че едва след издаването на заповеди
с №№ 954 и № 958 от 18.09.2020 г. на кмета на ОНП са предприети действия по
изпълнението, но дори и към момента те не са все още финализирани и изпълнени, поради
което и не е уведомен контролния орган, съгл. чл. 190а, ал. 4 от ЗВ за
извършените дейности. Предприетите след 18.09.2020 г. действия, са много след
определения краен срок за изпълнение на предписанията - до 30.11.2019 г. и
повече от година не са изпълнени в цялост.
За извършеното от страна на жалбоподателя нарушение на чл. 190а, ал.2 от
Закона за водите, се предвижда съгл. чл. 200, ал.1, т. 39 от ЗВ имуществена
санкция от 1000 до 20 000 лв.
Нарушението, извършено от жалбоподателя не може да се определи като
маловажно, доколкото от неизпълнението на дадените предписания и при наличие на
екстремни природни фактори, съоръженията, които следва да бъдат ремонтирани
може да не издържат на напора на водата и да причинят вреди за населението и за
стопанството в региона.
При преценката на съразмерността на извършеното от жалбоподателя
нарушение и наложената санкция, съдът намира, че следва да се отчете,
обстоятелството, че към момента са предприети необходимите и адекватни действия
по изпълнение на предписанията, макар и нефинализирани докрай, липсват други
установени нарушения, които жалбоподателят да не е изпълнил до момента, поради
което наложеното наказание се явява несправедливо тежко. С цел постигане на
необходимата превенция и стимулиране на жалбоподателя към срочно изпълнение на
дадените предписания, съдът намира, че имуществената санкция следва да се
определи в размер на 2000лв.
Предвид на горното, съдът намира, че издаденото НП следва
да се измени, като се намали размерът на имуществената санкция от 10000лв. на 2000лв.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, предл. трето от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-134/27.08.2020
зам. Председателя на Държавната агенция метрологичен и технически надзор, с
което на ОНП с ЕИК *********, представлявана от Г.С.Г. кмет на общината, за
нарушение на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите и на основание чл. 200, ал. 1,
39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 10 000лв. (десет хиляди) лева,
като намалява размера на имуществената санкция в размер на 2000лв. (две хиляди лева).
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Шумен в
14 (четиринадесет) дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
Районен съдия:
.............................................
Галина
Николова