Решение по дело №7909/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 249
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20195330207909
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

249

 

гр. Пловдив, 17.02.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - XXIV наказателен състав в публично заседание на четиринадесети януари, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

 

при секретаря: ВИОЛИНА ШИВАЧЕВА,

като разгледа АНД № 7909/2019 г. по описа на ПРС, XXIV наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.

              Обжалвано е Наказателно постановление № 229 от 26.11.2019 г., издадено от ** К.А.Я.– Директор на Областна дирекция по безопасност на храните Пловдив, с което на М. П.Г., ЕГН **********, с адрес *** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.132, ал.1, т.10 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ на основание чл.417, ал.1 от ЗВМД.

            В жалбата се сочи, че при извършената проверка на 05.09.2019 г. действително 7 бр. животни са били без ушни марки, но на 04.09.2019 г. са били поръчани ушни марки, но същите не са били готови към момента на проверката и поради това се иска отмяна на процесното НП. Жалбоподателката М. П.Г. се явява в съдебно заседание, като не оспорва извършването на административното нарушение, но моли за отмяна на издаденото НП поради взети навременни мерки за идентификация на проверените животни и констатирания малък брой животни без ушни марки.

               Въззиваемата страна – Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив, редовно и своевременно призована, се представлява от юрисконсулт Ц.Б.. В пледоарията си заявява, че желае наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

  Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

              На 05.09.2019г. на място в с. Чалъкови, общ. Раковски, обл. Пловдив била извършена документална и физическа проверка на животновъден обект с регистрационен номер 4123-0040 собственост на М. П.Г., от която се установило следното. В горепосочения обект се отглеждали 103 броя едри преживни животни като от тях 7 броя били неидентифицирани, тъй като били без ушни марки, за което от проверяващите бил съставен констативен протокол № 1/05.09.2019г. и доклад от проверка на място на идентификацията и регистрацията на животните. В следствие на горните констатации св. **  Е.С.Н. – ** приела, че М.Г. не е изпълнила задължението си като собственик да извърши официална идентификация и да съдейства за изпълнението на мерките по програмата за официална идентификация и съдействие за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонозите, за което съставила на собственика на обекта акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 0001957/05.09.2019г., който бил връчен и подписан от жалбоподателят на същата дата без възражения. Такива не постъпили и в срока по чл. 44 от ЗАНН, като въз основа на така съставения акт било издадено и обжалваното наказателно постановление

            В хода на делото са представени фактура с № **********/04.09.2019г. и заявка за лазерно надписване на марки от същата дата.

             Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от свидетелските показания на актосъставителя Е.С.Н.,  приобщените по делото писмени доказателства – НП, АУАН, констативен протокол № 1/05.09.2019г., фактура № **********/04.09.2019г. заявка за лазерно надписване на марки от 04.09.2019г., доклад от проверка на място на идентификацията и регистрацията на животните от 05.09.2019г.

               Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на Пловдивски районен съд,  достигна до следните правни изводи:

               Жалбата се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок от лице, което има правен интерес от това.

                Разгледана по същество, жалбата се преценя като ОСНОВАТЕЛНА.        

От събраните по делото доказателства категорично се установява, че в  проверения на процесната дата обект находящ се в с. Чалъкови, общ. Раковски, обл. Пловдив са били отглеждани 103 едри преживни животни, от които 7 бр. не са били идентифицирани с ушни марки. Установява се от доказателствата по делото и че собственик на проверявания обект /представляващ животновъден обект със селскостопански животни/ е М. П.Г.. Последната не се е ангажирала с официалната идентификация на констатираните 7 на брой едри преживни животни като по този начин не е съдействала за изпълнение на мерките по програмата за официална идентификация и съдействие за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонозите, което се потвърждава от разпита на актосъставителя и приложените по делото фактура № **********/04.09.2019г., заявка за лазерно надписване на марки от 04.09.2019г. и доклад от проверка на място на идентификацията и регистрацията на животните от 05.09.2019г. Констатациите в АУАН и НП се потвърждават и от самият собственик на животните, която не оспорва, че действително 7 от тях са били без ушни марки, поради което е очевидно, че М. П.Г. е осъществила състава на вмененото й във вина административно нарушение. 

Независимо от горното, съдът намира, че много общо и формално са били обсъдени всички обстоятелства имащи значение за административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, така както повеляват разпоредбите на чл.27 и чл.53 от ЗАНН. Липсва конкретна мотивировка защо административнонаказващият орган /АНО/ не приел случая за маловажен. При получаване на съставения акт, ведно с преписката към него, както и запознаване със събраните доказателства и направените от нарушителя възражения, наказващият орган е длъжен на първо място на основание чл.53, ал.1 ЗАНН, да извърши проверка дали не са налице условията за прилагане на разпоредбата на чл.28 ЗАНН, и едва след това, ако те не са налице, да издаде наказателното постановление. Съгласно Тълкувателно решение №1/12.12.2007г. на НК на ВКС преценката на административнонаказващия орган за “маловажност” на случая по чл.28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В този казус, макар и формално да е осъществен съставът на административното нарушение, с оглед невисоката степен на обществена опасност на извършеното административно нарушение, предвид липсата на настъпили вредни последици и останалите установени в хода на производството обстоятелства, случая се явява маловажен и според становището на съда не е следвало М. П.Г. да бъде санкционирана, а е трябвало да бъде предупредена писмено или устно, че при повторно извършване на нарушението ще й бъде наложена глоба. Касае се за първо нарушение, което се явява изолирано и инцидентно за жалбоподателя като от него не са настъпили никакви вредни последици. Отделно от това видно от доклад от проверка на място на идентификацията и регистрацията на животните от 05.09.2019г. от всички 103 налични животни само 7 са били с липсващи ушни марки, а всички останали са били с пълен набор идентификатори, като дори самият проверяващ орган е посочил в същия този доклад, че тежестта на нарушението е много ниска, а от фактура с № **********/04.09.2019г и заявка за лазерно надписване на марки от същата дата се доказва, че нарушителя е взел своевременни мерки за преустановяване на нарушението, като още в деня преди проверката, а именно на 04.09.2019г. е поръчала 44 бр. ушни марки тип УМ ЕПЖ I, II”. Ето защо настоящата инстанция намира, че със започването на административнонаказателното производство чрез съставяне на АУАН е бил постигнат целения от закона ефект да се въздейства върху нарушителя предупредително в насока спазване императивните изисквания на закона. Жалбоподателят веднага е пристъпил към отстраняване на нарушението, като няма данни да са настъпили други вредни последици, поради което и административната санкция в случая не е била необходима. Съдът е на становище, че в конкретния казус много по-ефективно за индивидуалната превенция спрямо санкционирания собственик на селскостопански животни, би било именно приложението на чл.28 от ЗАНН. В нарушение на процесуалните правила, без да бъдат съобразени горепосочените обстоятелства, наказващият орган, макар и да е определил административно наказание в минималния размер, е издал на практика един незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

               ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 229 от 26.11.2019 г., издадено от д-р К.А.Я.– Директор на Областна дирекция по безопасност на храните Пловдив, с което на М. П.Г., ЕГН **********, с адрес *** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.132, ал.1, т.10 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ на основание чл.417, ал.1 от ЗВМД.

               Решението  не е окончателно и подлежи на обжалва пред Административен съд Пловдив от страните  в 14-дневен срок  от получаване на съобщението по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

                                                                       

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

В.Ш.