№ 38
гр. Русе, 23.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети януари през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:П. Г. Ченджиев
при участието на секретаря Виолета К. Цветкова
като разгледа докладваното от П. Г. Ченджиев Административно наказателно
дело № 20234520202135 по описа за 2023 година
Постъпила е жалба от Р. Е. Х. от гр. Г. Русенска обл. ЕГН ********** против наказателно
постановление № 23-1085-002876/11.10.2023г. на началника Група в ОДМВР Сектор ПП
Русе, с което на основание чл. 175, ал.1, т.1 пр.3 от ЗДвП му е наложено административно
наказание ГЛОБА в размер на СТО лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от
ДВА месеца .
Жалбоподателят чрез своя процесуален представител моли съда да отмени обжалваното
наказателно постановление като необосновано и незаконосъобразно.
Представител на административнонаказващия орган не се явява.
От събраните по делото доказателства съдът приема за установена от фактическа страна
следното:
Жалбоподателят е водач на МПС от 2008г. с правоспособност категории В,АМ и М и
като такъв се води на отчет в Сектор ПП Русе. До м.септември 2023г. има налагани шест
административни наказания с фиш по които не е настъпила реабилитация.
Жалбоподателят притежава и управлява л.а. Сеат с рег.№Р2280КТ. Предната
регистрационна табела на този автомобил е поставена в най лявата част на предната броня като
е извита по начин по който при фронтален поглед на автомобила последните две букви не се
виждат,тъй като попадат на страничната лява плоскост на автомобила. Табелата е силно извита
за да следва контура на бронята.
Към началото на м.септември 2023г. поради неустановени по делото причини
изпускателната система на автомобила е неизправна и издава изключително силен шум.
1
На 11.09.2023г. около 21:00ч. жалбоподателят управлява автомобила по бул.Липник в
гр.Русе. На същия булевард контрол по движението извършва свид.С. – мл.автоконтрольор в
Сектор ПП Русе. Вниманието на свидетеля е привлечено от приближаващ силен шум на
изпускателна система. Вижда приближаващия се автомобил на жалбоподателя и разбира,че
шума е от този автомобил. Спира го за проверка. При проверката установява,че предната
табела не е поставена по средната ос на автомобила и не на практически плоска повърхност,а е
извит чрез огъване.Свидетелят съставя срещу жалбоподателя акт за установяване на
административно нарушение на разпоредбите на чл.140 ал.1 от ЗДвП и изготвя фотоси на
поставената табела, а на 11.10.2023г. началникът на Група в ОДМВР Русе Сектор ПП издава
обжалваното наказателно постановление , с което на основание чл. 175, ал.1, т.1 от ЗДвП
налага на жалбоподателя административно наказание административно наказание ГЛОБА в
размер на СТО лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от ДВА месеца .
Жалбоподателят подписва акта като изрично саморъчно посочва, че няма възражения.
Изложеното се установява от показанията на разпитания свидетел, констатациите в акта и
писменото доказателство – справка за водач.
При установяване на фактите съдът цени показанията на свид.С.,тъй като същият е
незаинтересован от изхода на делото и по тази причина обективен. Той е имал
непосредствена възможност да възприеме движението на автомобила и мястото на
поставяне на предната табела. Имал е непосредствена възможност да заснима предната част
на автомобила.
От справката за водач се установява миналото на Х. като водач на МПС.От показанията на
свидетеля и приложения фотос – мястото на поставяне на табелата.
С оглед установеното, съдът намира жалбата за допустима,а разгледана по същество за
неоснователна.
От обективна страна жалбоподателят е осъществил състава на
нарушението по чл. 175 ал.1 т. 1 от ЗДвП. Безспорно на процесната дата в
гр.Русе същият е управлявал МПС,на което предната регистрационна табела
не е поставена на определеното място и това изпълнително деяние е
обхванато от състава на нарушението по чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП. Безспорно е
обстоятелството,че на управлявания от жалбоподателя автомобил,който е
негова собственост предната табела е била поставена в най лявата част на
предната броня и не на практически плоска повърхност,а е извит чрез
огъване.
Разпоредбите регламентиращи мястото на поставяне на
регистрационните табели на чл.10 ал.5 от Наредба I- 45 от 24.03.2000
препраща към приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС)
2021/535 на Комисията от 31 март 2021 г. Според разпоредбите на
2
приложението мястото за поставяне на предна табела обхваща плоска или
практически плоска повърхност/т.2.3.1./ намираща се изцяло между двете
успоредни надлъжни вертикални равнини,които преминават през външните
крайни точки на ППС без огледалата за обратно виждане /т.2.3.4.1.1./Точно на
тези две изисквания не отговаря мястото на което е поставена
регистрационната табела на автомобила на жалбоподателя. На първо място не
е на плоска повърхност,а е огъната по начин по който се нарушава челната
видимост и огънатата ѝ част излиза извън рамките на двете успоредни
надлъжни вертикални равнини,които преминават през външните крайни
точки на ППС. Освен горните мястото на което е поставена процесната табела
не отговаря и на изискването на т.2.3.4.1.3. според което предните и задните
табели следва да бъдат перпендикулярни на средната надлъжна равнина на
ППС измерено в центъра на табелата. Очевидно половината от табелата на
автомобила на жалбоподателя не е перпендикулярна на средната надлъжна
равнина на ППС.
Мястото на поставяне на табелата не е случайно определено. С него са
свързани техническите характеристики на редица технически средства като
например тези за измерване на скорост,които при определяне на засечения
автомобил вземат за отправна точка средната предна част а това е и мястото
на което се намира регистрационната табела. Обикновено тези средства се
поставят от дясната част на пътя по посока на движението и при така
поставената процесна табела не биха успели да заснемат целия рег.номер на
автомобила на жалбоподателя и с това може да се избегне установяване на
движение с превишена скорост.
От субективна страна нарушението е извършено при пряк умисъл.С
оглед правоспособността и квалификацията си на водач на МПС
жалбоподателят е съзнавал забраната за управление на МПС с
регистрационни табели непоставени на определените места,но въпреки това е
предприел управлението на такъв автомобил.
Предвид изложеното съдът намира,че жалбоподателят е извършил нарушение
по чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП . Нарушението е правилно установено и при провеждането на
административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на
процедурата,поради което издаденото наказателно постановление се явява законосъобразно и
обосновано и като такова следва да се потвърди изцяло. Приложена е правилната санкционна
разпоредба и наказанието е индивидуализирано съобразно смекчаващи и отегчаващи
3
обстоятелства. Правилно,множеството нарушения на ЗДвП извършени от жалбоподателя като
водач на МПС е отчетено като отегчаващо обстоятелство. Липсата на превантивен ефект от
наложените наказания правилно е обусловил определяне на санкциите на предвидените
максимуми и в това отношение наказващият орган е направил правилна преценка.
Разноски не са претендирани.
Мотивиран от горното съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление № 23-1085-
002876/11.10.2023г. на началника Група в ОДМВР Сектор ПП Русе, с което
на Р. Е. Х. от гр. Г. Русенска обл. ЕГН ********** на основание чл. 175, ал.1,
т.1 пр.3 от ЗДвП са му наложени административно наказание ГЛОБА в
размер на СТО лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от ДВА
месеца .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред
Административен съд гр.Русе.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
4