Решение по дело №564/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 425
Дата: 6 декември 2023 г. (в сила от 6 декември 2023 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20237080700564
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

425

 

гр. Враца, 06.12.2023г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, касационен състав, в публично заседание на  07.11.2023г. /седми ноември  две хиляди двадесет и трета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

при  секретаря  ДАНИЕЛА  ВАНЧИКОВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАД № 564 по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и  за  да  се произнесе, взе предвид следното:

Производството е  по реда на чл.208 и сл. АПК във вр.с чл.37в, ал.5 от Закон за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ /.

Образувано е по касационна жалба на  Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ гр.Враца, депозирана чрез процесуалния представител * Ц.Д. против РЕШЕНИЕ №183/17.07.2023г. на Районен съд Бяла Слатина, постановено по адм.дело № 1514/2022г., с което е отменена  издадената от касатора ЗАПОВЕД №325/25.11.2022г., с която на основание чл.37в, ал.13 вр. ал.12 ЗСПЗЗ е одобрен проект за разпределение на масиви за ползване на земеделски земи за землището на *** за стопанската 2022/2023г. между собствениците и/или ползватели с правно основание чл.37б  ЗСПЗЗ и чл.69 и чл.70 ППЗСПЗЗ.  С касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на съдопроизводствените правила и необоснованост –касационно основание по чл.209,т.3 АПК. Излагат се съображения в тази насока и се прави искане  за отмяна на решението и постановяване на друго, с което да бъде потвърден издадения адм.акт, като правилен и законосъобразен. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.  

В с.з. касаторът, чрез * Ц.Н. поддържа касационната жалба. Моли за отмяна на решението на РС, като неправилно, поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на съдопроизводствените правила и  да се потвърди заповедта, като правилна и законосъобразна. Претендира се юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00 лева.

Ответникът – СД „Б.и С.“ *** в с.з., чрез процесуалния си представител * М.М. моли за решение, с което се остави касационната жалба без уважение, като неоснователна. Напълно споделя мотивите на съда за незаконосъобразност на заповедта. Посочва, че в конкретния случай са били налице предпоставките за одобряването на доброволното споразумение за извършване на разпределението, съгласно постигнатото доброволно споразумение. Същото обхваща повече  от 99% от площта на масивите и е  влязло в сила. Съображения за това са изложени и в представен по делото писмен отговор на касационната жалба, с който се претендират и разноски по делото.

Заинтересованите страни, съгласно изготвен по делото списък не ангажират становище по делото.

            Участващият в касационното производство прокурор от ОП-Враца, прокурор  Вътов  дава заключение за уважаване на касационната жалба, поради допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.  Решението следва да бъде отменено и върнато за ново разглеждане, тъй като не става ясно защо съдът е приел, че е нарушен материалния закон и е отменил заповедта, като дадените указания в мотивите са общи.           

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и  становищата на страните, и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218, ал.2 АПК, приема следното:

            Касационната  жалба  против решението е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Предмет на разглеждане пред въззивния съд е Заповед №325/25.11.2022г. на Директора на ОД“Земеделие“ гр.Враца, с която на основание чл.37в, ал.13 вр. ал.12 ЗСПЗЗ е одобрен проект за разпределение на масиви за ползване на земеделски земи за землището на *** за стопанската 2022/2023г. между собствениците и/или ползватели с правно основание чл.37б  ЗСПЗЗ и чл.69 и чл.70 ППЗСПЗЗ. 

С Решение №183/17.07.2023г. на Районен съд Бяла Слатина, постановено по адм.дело № 1514/2022г. е отменена  ЗАПОВЕД №325/25.11.2022г. на Директора на ОД“Земеделие“ гр.Враца, с която на основание чл.37в, ал.13 вр. ал.12 ЗСПЗЗ е одобрен проект за разпределение на масиви за ползване на земеделски земи за землището на *** за стопанската 2022-2023г. между собствениците и/или ползватели с правно основание чл.37б  ЗСПЗЗ и чл.69 и чл.70 ППЗСПЗЗ  със задължителни указания Директорът на ОДЗ-Враца да издаде заповед за служебно разпределение  на земеделските земи на всички ползватели, като бъдат спазени изискванията на чл.37в,ал.3 ЗСПЗЗ за землището на ***. С решението ОДЗ-Враца е осъдена на разноски по делото в размер на 2092 лв. Решението е оспорено в настоящото производство и е предмет на делото.

За да отмени оспорената заповед, въззивния съд е приел, че заповедта е издадена в нарушение на разпоредбата на чл.37в,ал.2 и ал.4 ЗСПЗЗ, адм.орган не е одобрил постигнато между почти всички ползватели и собственици доброволно споразумение за създаване и разпределение на масиви за ползване от дата 23.09.2022г., което обхваща повече от 2/3 от общата площ на масивите в землището на ***. От друга страна е приел, че с оспорената заповед не е извършено предписаното от закона разпределение на ползването на масивите в землището на ***, с което е допуснато нарушение на императивната разпоредба на чл.37в, ал.3 ЗСПЗЗ, която въвежда ръководния принцип при служебното разпределение на масивите за ползване-този на концентрацията. В нарушение на принципа на чл.37в,ал.3,т.2 ЗСПЗЗ с оспорената заповед е извършено разпределение между ползватели на земите без сключени договори/т.нар.“бели петна“/ не пропорционално на площта и съобразно начина на трайно ползване на собствената и/или арендованата  наета земеделска земя в землището на ***. Служебното разпределение на масивите не отговаря на изискванията на чл.37в от ЗСПЗЗ, като същото е установено и от заключението на СТЕ, която не е оспорена от страните и възприета от съда, като обективна и обоснована.

Решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно.               

Съдът е обсъдил събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и в съответствие с тях правилно е възприел фактическата обстановка, поради което не е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, които да съставляват касационно основание за отмяна на решението. От правилно установените факти съдът е направил правилен и обоснован извод за допуснато противоречие с материално правни разпоредби на ЗСПЗЗ при издаване на  заповедта. Тези изводи  са правилни и се споделят и от настоящата касационна инстанция

Правилно и в съответствие с  доказателствата по делото е прието, че  оспорената заповед е издадена в нарушение на  чл.37в,ал.2 и ал.4 ЗСПЗЗ. Видно от представеното и сключено от ползвателите и собствениците доброволно споразумение на 23.09.2022г. за разпределение на масивите за ползване за стопанската 2022/2023г., същото е  входирано в ОСЗ-Бяла Слатина  преди издаване на заповедта, като е подписано от всички ползватели и собственици участващи в процедурата по създаване на масиви и обхваща  повече от 2/3  от площта на масивите. Същото не е подписано само от един ползвател „Ю.“ ООД, който не е участвал в процедурата. След като е налице сключено доброволно споразумение, което обхваща над 2/3 от площта на масивите е следвало органа да одобри така сключеното доброволно споразумение, като сключването и представянето на същото след изтичане на законовия срок за това не е пречка да бъде одобрено от органа, още повече че е представено преди издаване на заповедта. В тази насока възражението на касатора относно цитираното от него писмо вх.№РД- 12-01-561/03.10.2022г. на министъра на земеделието, което съдържа указания да не се одобряват доброволни споразумения, които не са подписани от всички участници в процедурата е неоснователно. Това писмо  с указанията в него противоречи на разпоредбите на закона и съгласно чл.15,ал.3 от ЗНА при противоречие приложение намира нормативния акт от по-висока степен, както е приел и РС в решението. По делото се установява безспорно, че споразумението обхваща повече от 2/3 от масивите и съгласно чл.37в,ал.2 ЗСПЗЗ е влязло в сила. Това се потвърждава и от заключението на ВЛ.

Споделят се и изводите на съда по отношение на извършеното служебно разпределение на масивите в нарушение на закона и в частност на  чл.37в, ал.3, т.1 и т.2 ЗСПЗЗ относно разпределяне на масивите и на имотите без сключени договори/т.нар. „бели петна/. Това се установява и от приетата и неоспорена от страните СТЕ. Видно от заповедта масивите не са разпределени на ползвателите с най-голям дял собствена и/или арендована/наета земеделска земя в декларираните масиви и площи в нарушение на принципа на чл.37в,ал.3,т.2 ЗСПЗЗ. В тази насока се споделят изводите на съда, а възраженията на касатора са неоснователни.

Възражението на касатора относно противоречие в мотивите и диспозитива на решението, а именно указанията да бъде издадена заповед за служебно разпределение се възприема от настоящата инстанция. В тази част настоящата инстанция намира, че по отношение на дадените указания от съда за издаване на заповед за служебно разпределение на масивите същия следва да се отмени и вместо него да се постанови връщане на преписката на органа  с указания за издаване на заповед, с която да се спази процедурата по чл.37в ЗСПЗЗ, като се одобри така сключеното доброволно споразумение и се извърши служебно разпределение на масивите в съответствие с чл.37в, ал.3, т.1 и т.2 ЗСПЗЗ относно разпределяне на масивите и на имотите без сключени договори/т.нар. „бели петна/.  В случая е налице споразумение между ползвателите, което отговаря на условията по чл.37в,ал.1 от ЗСПЗЗ, включително и при наличие на законовата предпоставка,че обхваща повече от 2/3 от общата площ на масивите в землището, поради което е влязло в сила. Един от ползвателите не  участва  в споразумението и неговите  земи не са обхванати от същото.  Следователно е налице втората хипотеза на чл.37в ал.3 от ЗСПЗЗ за разпределение на останали след сключено споразумение земи.

Възраженията на касатора в касационната жалба са неоснователни и не  се  подкрепят от събраните по делото доказателства. Не са представени  и нови писмени доказателства които да променят възприетата от въззивния съд фактическа обстановка и да водят до други правни изводи.  

С оглед на горното и след извършена служебна проверка на решението на районния съд, съгласно изискванията на чл.218, ал.2 АПК, не се констатираха основания за отмяната му поради невалидност, недопустимост или несъответствие с материалния закон, извън посочените в касационната жалба по отношение на отменената заповед.

При този изход на спора на касатора не следва да се присъждат разноски, а от ответника въпреки направеното искане за разноски в писмения отговор не са представени доказателства за това по делото, поради което същото е неоснователно и  следва да се остави без уважение.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2,  Административен съд – Враца

                               

РЕШИ:

           

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №183/17.07.2023г. на Районен съд Бяла Слатина, постановено по адм.дело № 1514/2022г., с което е отменена  ЗАПОВЕД №325/25.11.2022г. на Директора на ОД“Земеделие“ гр.Враца и с което е осъдена ОДЗ –Враца на разноски по делото в размер на 2092.00 лв.                

Отменя същото, в частта на задължителните указания Директорът на ОДЗ-Враца да издаде заповед за служебно разпределение на  земеделските земи на всички ползватели, като бъдат спазени изискванията на чл.37в, ал.3 ЗСПЗЗ за землището на *** и вместо него постановява:

Връща преписката на  Директора на ОД“Земеделие“ гр.Враца за издаване на заповед,  с която да  спази процедурата по чл.37в ЗСПЗЗ, като  одобри сключеното доброволно споразумение от 23.09.2022г. и извърши служебно разпределение на масивите в съответствие с принципите  в чл.37в, ал.3, т.1 и т.2 ЗСПЗЗ, относно разпределяне на масивите и на имотите без сключени договори/т.нар. „бели петна/. 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.