Решение по дело №102/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юли 2021 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700102
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 107

гр. Перник, 09.07.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на тридесети юни през две хиляди двадесет и първа година, в касационен състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                         ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                          СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при съдебния секретар А.М. и с участието на прокурор Росица Ранкова от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Слава Георгиева КАНД № 102 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 

Образувано е по касационна жалба на „***“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ***, представлявано от изпълнителния директор Я.П.К., против съдебно решение № 260167 от 02.04.2021 година, постановено по АНД № 119 по описа за 2021 година на Районен съд – Перник.

С обжалвания съдебен акт е ИЗМЕНЕНО наказателно постановление (НП) № 127 от 21.12.2020г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – София, с което на „***“ АД, гр. Перник, в качеството му на „оператор“ по смисъла на ЗООС, на „горивна инсталация за производство на топлинна и електрическа енергия“ (ГИПТЕЕ), на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), КАТО ЗА СЪЩОТО НАРУШЕНИЕ – неизпълнение на задължението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС във връзка с Условия 5.9.1; 7.3; 7.4; 10.1.4.2.1; 10.1.4.3; 13.7.2; 13.7.4; 13.7.5; 13.7.6; 13.8.3; 13.8.4; 13.9.6; 13.9.9; 16.6; 16.9.1 от Комплексно разрешително (КР) № 297-Н0/2008г., Сгуроотвал „Кудин дол“, издадено от Министъра на околната среда и водите, наложената имуществена санкция в размер на 30 000 (тридесет хиляди) лева  е намалена на 20 000 (двадесет хиляди) лева.

В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Моли се съда да отмени решението на районния съд и постанови друго, с което да отмени издаденото наказателно постановление.

В проведеното съдебно заседание касаторът, редовно призован за представител изпраща юк. С.С.. Поддържа касационната жалба по изложени в нея доводи. Моли съда да отмени решението на районния съд и постанови друго, с което да отмени издаденото наказателно постановление.

В проведеното съдебно заседание ответникът по касационната жалба РИОСВ-София, редовно призован не се явява не изпраща представител.

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Перник намира касационната жалба за неоснователна. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. 

Административен съд – Перник, като провери процесуалните предпоставки за допустимост по чл. 215 от АПК и след като на основание чл. 218 от АПК обсъди изложените в касационната жалба доводи и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с приложимия закон, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред районния съд, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

След извършена касационна проверка в пределите на чл. 218, ал. 2 от АПК настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма, по допустима жалба.

Разгледана по същество касационната жалба е основателна, по следните съображения:

С НП № 127 от 21.12.2020 година, на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 164, ал. 1 от ЗООС, директорът РИОСВ – София е наложил на „***“ АД, гр. Перник, в качеството му на „оператор“ на инсталация по смисъла на § 1, т. 43 от ДР на ЗООС, имуществена санкция в размер на 30 000 (тридесет хиляди) лева за това, че на 18.06.2020 година, при извършена от експерти на РИОСВ – София проверка на площадката на сгуроотвал „Кудин дол“, кв. „Калкас“. гр. Перник, община Перник, е установено, че дружеството не изпълнява 15 (петнадесет) условия от издаденото му КР № 297-Н0/2008 г., както следва:

-                     Условие 5.9.1 – след 2014г. до юни 2020г. не е извършван мониторинг, съгласно условията на КР;

-                     Условие 7.3 – след 2014г. до момента на проверката, не е извършван мониторинг в частта „Води“, съгласно условията на КР и операторът не е информирал РИОСВ и Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“;

-                     Условие 7.4 – операторът не е уведомил РИОСВ – София,  МОСВ и ИАОС за предприетите и изпълнени действия за изграждане на тръбопроводи до сгуроотвал „Кудин дол“ и изграждане на преградна дига, разделяща сгуроотвала, извършени във връзка с възникнала аварийна ситуация на сгуроотвал „Седми септември“. Не са уведомени компетентните органи и за констатираното намиване на сгуропепелна маса на сгуроотвал „Кудин дол“;

-                     Условие 10.1.4.2.1 – не е спазена честотата на пробовземане на повърхностни води (веднъж на тримесечие) по показатели, съгласно Таблица 10.1.4.2. Последното изпитване на повърхностни води е от 2014г. Представен е протокол от изпитване № 1220/21.04.2014г. на „Евротест контрол“ ЕАД за извършен мониторинг на повърхностни води преди и след депото;

-                     Условие 10.1.4.3 – представена е изисканата инструкция. Последното изпитване на повърхностни води е от 2014г., поради което не е извършвана оценка на съответствието;

-                     Условие 13.7.2 – не е спазена честотата на пробовземане на подземни води (веднъж на шест месеца) по показателите, посочени в Таблица 13.7.1 от КР. Не са представени протоколи от извършен мониторинг на подземни води за периода 2015 – 2019г. Последното изпитване на подземни води е от 2014г., за което са представени протоколи от изпитване;

-                     Условие 13.7.4 – не са представени протоколи от извършен собствен мониторинг на подземни води по показател „нефтопродукти“ за периода 2015 – 2020г.;

-                     Условие 13.7.5 – представена е съответната инструкция. Не е извършена оценка на съответствието за периода 2015 – 2019г., тъй като не е извършван собствен мониторинг на подземни води;

-                     Условие 13.7.6 – не са извършени изследвания на химичния състав на подземните води по всички показатели, посочени в Приложение № 1 на Наредба № 1/10.10.2007г. (за 2015, 2017 и 2019г.) Последните извършени изследвания са през 2013г.;

-                     Условие 13.8.3 – не е извършено пробовземане на почви през 2016г. и 2019г. Не е спазена честотата на пробовземане – веднъж на три години по показатели, посочени в Таблица 13.8. Извършено е пробонабиране за състоянието на почвите през 2013г. от „Евротест – контрол“ ЕАД;

-                     Условие 13.8.4 – представена е съответната инструкция. Не е извършвана оценка на съответствието за периода 2016 – 2019г., тъй като не е извършен собствен мониторинг на почви;

-                     Условие 13.9.6 – в ГДОС за 2019г. не е докладван мониторинг на подземни води, тъй като такъв не е извършван;

-                     Условие 13.9.9 – не е извършван и докладван в ГДОС за 2019г. мониторинг на подземни води и почви;

-                     Условие 16.6 – съгласно представените отчетни книги на сгуроотвал „Кудин дол“ не е извършвано депониране (намиване) в периода 2015 – 2020г. Депонира се (намива се) след възникнала аварийна ситуация на 07.05.2020г. на сгуроотвал „7-ми септември“. В деня на проверката (18.06.2020г.) се извършва намиване на сгуропепелна маса;

-                     Условие 16.9.1 – до момента на проверката не са започнали дейности по техническа рекултивация, съгласно изготвения план за закриване и съгласно условието (31.12.2015г.)

Установеното е квалифицирано като неизпълнение на задължението на оператора на инсталация по чл. 123в, т. 2 от ЗООС: да изпълнява условията в КР.

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд – Перник, който с решение № 260167 от 02.04.2021 година, постановено по АНД № 119 по описа на съда за 2021 година е изменил издаденото наказателно постановление в частта му относно размера на наложената имуществена санкция, като за същото нарушение – по чл. 123в, т.  2 от ЗООС във вр.с чл. 164, ал. 1 от ЗООС, е намалил размера на санкцията от 30 000 на 20 000 лева.

За да постанови този резултат районният съд, след събиране, преценка и анализ на доказателствата, е потвърдил наказателното постановление с мотиви за доказаност на процесното нарушение, процесуална и материална законосъобразност на проведеното административнонаказателно производство. Размерът на наложената имуществена санкция е преценен от решаващия първоинстанционен състав за прекомерен, като неправилно основан от наказващия орган в наличието на други нарушения на наказаното дружество, за които са наложени също съответни санкции, поради което това обстоятелство не следва да е утежняващо, вследствие което районният съд е намалил размера на наказанието на 20 000 лева, но в размер над минимално предвидения от 10 000 лв., с мотиви, основани в степента на обществена опасност на нарушението и предвид значимостта на обществените отношения, които то засяга – здравето на населението.

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, касационният съд обсъжда само посочените в касационната жалба пороци на решението, като за правилното приложения на материалния закон следи и служебно съгласно чл. 218, ал. 2, предл. 2 от АПК.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му и след сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо, но неправилно.

 Доводите в касационната жалбата на „***“ АД, гр. Перник за неправилно приложение на закона от районния съд във връзка с изводите за процесуална законосъобразност на производството по издаване на НП са основателни.

В тази връзка изводът на районния съд, че административно-наказателното производство е протекло при спазване на уреждащите го процесуални правила е неправилен. Установените към съдържанието на АУАН императивни изисквания по чл. 42, т. 4 от ЗАНН, респ. към съдържанието на наказателното постановление такива по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, за описание на нарушението и обстоятелства, при които е извършено, не са изпълнени. Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и ясно, и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената като нарушена норма от съответния нормативен акт, като в случая това не е така. Установява се при касационната проверка в тази връзка също и непълнота и на предявеното от фактическа страна на наказаното дружество, с което съществено е ограничено правото му на защита. 

С процесното наказателно постановление административнонаказателната отговорност на „***“ АД, гр. Перник, е ангажирана на основание чл. 164, ал. 1 от ЗООС за неизпълнение на задължението на дружеството, в качеството му на оператор на инсталация, по чл. 123в, т. 2 от ЗООС – да изпълнява условията в комплексното разрешително.

Не се спори по делото, че „***“ АД, гр. Перник, притежава качеството „оператор“ по смисъла на § 1, т. 43 от ДР на ЗООС, във връзка с което е и титуляр на КР №297-Н0/2008 г. за експлоатация на инсталация и съоръжение за категория промишлена дейност, която попада в обхвата на т. 5.4 от Приложение № 4 от ДР на ЗООС – „Сгуроотвал „Кудин дол“ на „***“ ЕАД“.

На наказаното дружество е вменено неизпълнението на 15 (петнадесет) Условия от издаденото му КР №297-Н0/2008г. Видно е обаче от обстоятелствените части на АУАН и издаденото въз основа на него НП, че за нито едно от посочените условия не е посочена дата или период на осъществяване на нарушението, на неизпълнението им. Не е посочено също, относимо към всяко от петнадесетте условия по КР,  по какъв начин е следвало да бъде изпълнено всяко от тях, по каква процедура или механизъм, съответно чрез какво конкретно действие или бездействие тези условия не са изпълнени и съответно на коя дата е следвало да се изпълнят. При това положение на  санкционираното лице не е осигурена обективна възможност да опровергае неясно описаното нарушение. С това наказаното лице е препятствано да представи съответни доказателства за изпълнението на всяко от условията, тъй като с така непълно и неясно описаното нарушение не му е осигурена обективна възможност да опровергае вмененото му неизпълнение по отношение на всяко от посочените условия от КР.

Непрецизното и непълно административнонаказателно обвинение е пречка и за преценката относно приложимия материален закон.

Непосочването на дата на неизпълнението на задължението по чл. 123, т. 2 от ЗООС, относимо към всяко от посочените петнадесет условия от КР, освен това прави невъзможна и проверката за съобразяване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, което е условие за валидност на производството.  

Изложеното обосновава заключение за допуснато от районния съд нарушение на закона. Изводите в решението, че производството по издаване на процесното наказателно постановление е протекло при спазване на процесуалните правила и без допуснати съществени процесуални нарушения е неправилен. В процесното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, касаещи императивните изисквания на разпоредбите на чл. 42, т. 3 и 4 от ЗАНН – към съдържанието на АУАН, и чл. 57, ал. 1, т.  5 от ЗАНН – към съдържанието на НП. Както АУАН, така и НП, не отговарят на изискванията за посочване на дата на нарушението, а също и за описание на нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено, като последното на свой ред следва да съдържа всички обективни признаци на посочената за нарушена правна норма, както и на евентуалната и конкретната привръзка, към която същата навежда – в случая условия от КР. Прецизното формулиране на административнонаказателното обвинение е гаранция за реализиране правото на защита на лицето, срещу което производството се води, както и предпоставя извършването на съдебната проверка за валидност, респективно законосъобразност на проведеното производство – процесуална и материална.

Решението следва да бъде отменено.

Характерът на допуснатите нарушения не позволява връщането на делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд, тъй като изменение и допълване на обстоятелствените части на АУАН, респективно НП, на фактите, срещу които е гарантирана  защитата на наказаното лице, е недопустимо във фаза след предявяване и връчване на АУАН. Поради това съдът ще реши делото по същество, като отмени процесното наказателно постановление като незаконосъобразно.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, настоящия касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ изцяло решение № 260167 от 02.04.2021 година, постановено по АНД № 119 по описа за 2021 година на Районен съд – Перник, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 127 от 21.12.2020 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – София, с което на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 164, ал. 1 от ЗООС, на „***“ АД, гр. Перник,  ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ***, представлявано от изпълнителния директор Я.П.К.  е наложена имуществена санкция в размер на 30 000 (тридесет хиляди) лева за  извършено административно нарушение по чл. 123в, т. 2, във връзка  чл. 164, ал. 1 от ЗООС, като незаконосъобразно.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                  

   ЧЛЕНОВЕ:/п/

 

                     /п/