Решение по дело №221/2021 на Районен съд - Левски

Номер на акта: 79
Дата: 16 август 2021 г. (в сила от 31 август 2021 г.)
Съдия: Палмира Димитрова Атанасова
Дело: 20214410200221
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 79
гр. ЛЕВСКИ , 16.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛЕВСКИ в публично заседание на шестнадесети август,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Палмира Д. Атанасова
при участието на секретаря Янка Д. Иванова
като разгледа докладваното от Палмира Д. Атанасова Административно
наказателно дело № 20214410200221 по описа за 2021 година
На основание данните по делото и закона, съдът
РЕШИ:
НА ОСНОВАНИЕ чл.78а, ал.1 от НК ОСВОБОЖДАВА П. ХР. П.,
роден на ***** г. в ***** с постоянен адрес: ***** и настоящ адрес: *****, с
българско гражданство, със средно образование, разведен, работи като
кранист в *****, неосъждан, ЕГН **********, от наказателна отговорност
за извършено деяние по чл.343, ал.1, б.„б”, пр.2, във връзка с чл.342, ал.1 от
НК за това, че:
На 17.09.2019 г., около 05.00 часа, на ПП І-3 „Бяла-Ботевград”, пътен
участък при км 43+711, на разстояние около 1 км след разклона за с.Козар
Белене, област |Плевен, по посока гр.Плевен, при управление на моторно
превозно средство – товарен автомобил марка ***** с рег. № ***** и
прикачено към него полуремарке марка ***** с рег. № *****, нарушил
правилата за движение по пътищата от ЗДвП и ППЗДвП, както следва:
Чл.5 от ЗДвП
(1) Всеки участник в движението по пътищата: т.1 с поведението си не
трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в
опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;
Чл.5 от ЗДвП
1
Участниците в движението: т.1 съобразяват своето поведение със
сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да
контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с
пътните знаци и с пътната маркировка;
Чл.21 от ЗДвП
(1)При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км./ч:
за пътно превозно средство от категории „С+Е” извън населено място – 70
км/ч, като се движел със скорост 89,60 км/ч.
Чл.42 от ЗДвП
(2) Водач, който изпреварва, е длъжен:
т.2 Когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за
насрещното движени, да не създава опасност или пречки за превозните
средства, движещи се по нея;
т.3 Да се убеди, че като се движи с безопасна скорост, може да извърши
изпреварването за кратко време.
Чл.43 от ЗДвП
Изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на
мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено:
1. Когато разстоянието на видимост, ограничено поради характера на
пътя или намалено поради мъгла, снеговалеж и други подобни, е по-малко от
необходимото за изпреварването при избраната скорост на движение;
Чл.63 от ППЗДвП
(2) Надлъжната пътна маркировка има следните изображения,
наименования и значения:
1. „Единична непрекъсната линия” – М1. На пътните превозни средства
е забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се
очертава и пътна лента, предназначена за движение на превозни средства от
редовните линии за обществен превоз на пътници „BUS” лента. Символът
„BUS” се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище
- и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Д.И.К. от
*****ия кош със счупване на 1 до 7 леви ребра и частичен пневмоторакс;
контузия на белия дроб (счупване с разместване в областта на лявата
тазобедрена става – както на ставната ямка, така и на глава шийка на
бедрената кост, наложили оперативна намеса и алопластика с чужди тела.
2
Причинено е както следва: трайно затруднено движение на снагата, трайно (за
месеци) затруднено движение на левия крак и реална опасност за живота и му
НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на ХИЛЯДА
ЛЕВА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ПОС в 15-дневен срок от
днес.
Съдия при Районен съд – Левски: _______________________
3

Съдържание на мотивите

Мотиви по а.н.д. № 221/2021 г.
В Районен съд гр.Левски е постъпило постановление с предложение за
освобождаване от наказателна отговорност и налагане на административно
наказание по чл.78а от НК по отношение на П.Х.П. от ***** ЕГН
**********, за извършено деяние по чл.343, ал.1, б.„б”, пр.2, във връзка с
чл.342, ал.1 от НК, за това, че на 17.09.2019 г., около 05.00 часа, на ПП І-3
***** пътен участък при км 43+711, на разстояние около 1 км след разклона
за ***** по посока *****, при управление на моторно превозно средство –
товарен автомобил марка „***** с рег. № ***** и прикачено към него
полуремарке марка ***** с рег. № *****, нарушил правилата за движение по
пътищата от ЗДвП и ППЗДвП, както следва:
Чл.5 от ЗДвП
(1) Всеки участник в движението по пътищата: т.1 с поведението си не
трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в
опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;
Чл.5 от ЗДвП
Участниците в движението: т.1 съобразяват своето поведение със
сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да
контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с
пътните знаци и с пътната маркировка;
Чл.21 от ЗДвП
(1)При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км./ч:
за пътно превозно средство от категории „С+Е” извън населено място – 70
км/ч, като се движел със скорост 89,60 км/ч.
Чл.42 от ЗДвП
(2) Водач, който изпреварва, е длъжен:
т.2 Когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за
насрещното движени, да не създава опасност или пречки за превозните
средства, движещи се по нея;
т.3 Да се убеди, че като се движи с безопасна скорост, може да извърши
изпреварването за кратко време.
Чл.43 от ЗДвП
Изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на
мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено:
1. Когато разстоянието на видимост, ограничено поради характера на
пътя или намалено поради мъгла, снеговалеж и други подобни, е по-малко от
необходимото за изпреварването при избраната скорост на движение;
Чл.63 от ППЗДвП
(2) Надлъжната пътна маркировка има следните изображения,
наименования и значения:
1. „Единична непрекъсната линия” – М1. На пътните превозни средства
е забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се
очертава и пътна лента, предназначена за движение на превозни средства от
1
редовните линии за обществен превоз на пътници „BUS” лента. Символът
„BUS” се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище
- и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Д.И.К. от
*****ия кош със счупване на 1 до 7 леви ребра и частичен пневмоторакс;
контузия на белия дроб; счупване с разместване в областта на лявата
тазобедрена става – както на ставната ямка, така и на глава – шийка на
бедрената кост, наложили оперативна намеса и алопластика с чужди тела.
Причинено е както следва: трайно затруднено движение на снагата, трайно (за
месеци) затруднено движение на левия крак и реална опасност за живота.
В съдебно заседание не се явява представител на Районна прокуратура
*****.
Обвиняемият се явява в съдебно заседание, признава се за виновен и
съжалява за извършеното.
Защитникът на обвиняемия изразява становище, че са налице
основанията за приложение на чл.78а от НК и моли съда да наложи на
обвиняемия минималното предвидено в закона административно наказание.
Моли също така да не се налага наказание лишаване от право да управлява
МПС по отношение на обвиняемия.
Съдът, като прецени представените по делото доказателства, приема за
установено следното:
П.Х.П. е роден на ***** г. в ***** с постоянен адрес: ***** ул.***** и
настоящ адрес: ***** ***** с българско гражданство, със средно
образование, разведен, работи като кранист в ***** ***** неосъждан, ЕГН
**********.
През 2019 г. обвиняемият П. работел като водач на товарен автомобил
във фирма *****
На 17.09.2019 г. в изпълнение на служебните си задължения
обвиняемият управлявал товарен автомобил МАН с рег. № ***** и прикачено
към него полуремарке с рег.№ *****. П. потеглил с автомобила от *****
около 03.00 часа, като пътувал съм. По същото време в посока ***** с личния
си автомобил ***** с рег. № ***** пътувал св. Д.И.К. от г*****
Около 05.00 часа, управляваният от П. товарен автомобил с
полуремарке се намирал на ПП I-3 пътен участък при км 43+711 на
разстояние около 1 км след разклона за ***** като се движел в посока *****
П. решил да предприеме маневра изпреварване, въпреки, че се намирал в
участък в края на излизане от десния завой. По този начин предприел
забранено изпреварване, тъй като разстоянието на видимост било ограничено,
поради характера на пътя. При предприемане на маневрата П. превишил и
допустимата за управляваното от него МПС скорост, която в извън населено
място е 70 км/ч, като се движел със скорост 89,60 км/ч, в резултат на което
навлязъл в лентата за насрещно движение, в която се движел пътуващия в
посока ***** лек автомобил *****, управляван от ***** При изпреварването
товарният автомобил се занесъл и нарушил напречната си устойчивост.
Дясната лента в посока движението на товарния автомобил била заета от
2
попътно движещ се автомобил. При неустойчивото движение на
полуремаркето, товарният автомобил се занесъл по левия за посоката му на
движение банкет и последвало сриване от банкета по ската с левите колела на
полуремаркето. *****виждайки насрещно движещият се в пътното му платно
товарен автомобил и случващото се, предприел технически действия по
спирането на автомобила си, но от продължаващото движение на товарния
автомобил ***** настъпил удар с лекия автомобил, управляван от *****
След удара П., който бил без травматични увреждания излязъл от
кабината на автомобила и отишъл до лекия автомобил. Установил, че тримата
спътници на *****също били излезли от лекия автомобил, след което водачът
***** който получил съставомерни телесни увреждания бил изваден от
автомобила.
В резултат на удара лекият автомобил се запалил и изгорял.
Своевременно бил подаден сигнал на тел. 112 за възникналото ПТП,
като на място пристигнали екипи на полицията, бърза помощ и пожарна
безопасност.
Пътниците в лекият автомобил били транспортирани до ЦСМП Плевен,
като след преглед и обработка на раните св. ********** били освободени, а
св. ***** бил настанен в Клиниката по ортопедия и травматология към
*****“ ***** където претърпял оперативна интервенция вследствие на
получените от произшествието телесни увреждания.
Водачите на автомобилите – обвиняемия и *****били изпробвани за
алкохол, като резултатите и на двамата били отрицателни.
По делото са извършени автотехническа и съдебно-медицинска
експертизи.
От заключението на съдебно-медицинската експертиза се установява,
че на пострадалия Д.И.К. е било причинено- генерална контузия на главата и
тялото, без мозъчно сътресение, контузия на гр.кош със счупване на I – VII
леви ребра и частичен пневмоторакс, контузия на белия дроб, счупване с
разместване в областта на лявата тазобедрена става – както на ставната ямка,
така и на глава – шийка на бедрената кост, наложили оперативна намеса и
алопластика с чужди тела, счупване на горния край на костите на лявата
подколенница – оперативно наместени и метално фиксирани. Установява се,
че всички увреждания са травматични и могат да се получат по време и
начин, както се съобщава – в салона на лекия автомобил при ПТП.
Установява се, че на ***** е причинено трайно затрудняване движенията на
снагата, трайно /за месеци/ затруднено движение на левия крак, както и
реална временна опасност за живота, като лечението е продължително.
От заключението на автотехническата експертиза се установява, че
обвиняемият П. е управлявал товарният автомобил с висока скорост за
мястото на произшествието и е извършил неправилна маневра за
изпреварване в края на излизане от десния завой. Установява се, че водачът
на товарния автомобил сам се е поставил в невъзможност да предотврати
произшествието с неправилни технически действия, изпреварване на десен
3
завой и влизане в лентата за насрещно движещи се автомобили, вследствие на
което причинил сочената средна телесна повреда на ***** Налице е
причинно-следствена връзка между поведението на обвиняемият, като водач
на МПС, нарушаващо правилата за движение по пътищата, като в резултат на
контакта на автомобила на обвиняемият с лекия автомобил, в който бил
пострадалият, последният бил увреден.
Предвид изложеното, съдът приема, че с поведението си обвиняемият е
нарушил правилата за движение по пътищата, а именно – чл. 5 ал.1 от ЗДвП,
чл. от ЗДвП, чл. 21 ал.1 от ЗДвП, чл. 42 ал.2 т.2 и т.3 от ЗДвП, чл. 43 от ЗДвП
и по непредпазливодст причинил средна телесна повреда на Д.И.К. от *****, с
което е извършил престъпление по чл. 343 ал.1 б.б, пр.2 във връзка с чл. 342
ал.1 от НК.
За извършеното от П. престъпление се предвижда наказание лишаване
от свобода до две години или пробация, както и обществено порицания.
Тъй като П.Х.П. не е осъждан, не е освобождаван от наказателна
отговорност и от престъплението няма причинени съставомерни
имуществени вреди, съдът приема, че са налице основанията за
освобождаване на П. от наказателна отговорност и за налагане на
административно наказание на основание чл.78а от НК.
При определяне размера на наказанието, съдът съобразява чистото
съдебно минало на обвиняемия, доброто процесуално поведение, пълното
съдействие, което е оказал, както по време на досъдебното производство за
разкриване на обективната истина, така и поведението му в съдебната зала.
Съобразява обстоятелството, че от 2008 г., в продължение на повече от 10
години П. няма извършени други нарушения по ЗДвП, въпреки, че работи
като професионален шофьор. Съобразява и неговото имуществено състояние,
както и обстоятелството, че реализира месечни доходи в размер около
минималната работна заплата, както и здравословното му състояние.
При това положение, съдът е определил по отношение на П.
минималното, предвидено в закона наказание, а именно глоба в размер на
хиляда лева.
На основание изложеното, съдът постанови решението си.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
4