Решение по дело №382/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 декември 2021 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700382
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 266

 

гр. Сливен, 22. 12. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесети декември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 382 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от Я.П.С. с ЕГН: ********** и Г.А.С. с ЕГН: **********, и двамата с адрес: ************, подадена против Заповед № РД 15-1895 от 19.10.2021 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение.

В жалбата си оспорващите твърдят, че заповедта в оспорената й част е незаконосъобразна. Изразяват несъгласие с определеното обезщетение, като считат, че същото е под пазарната цена на имота. Правят искане заповедта да бъде изменена в частта относно размера на паричното обезщетение, като им бъде определено равностойно парично обезщетение за отчуждавания имот. Претендират присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание оспорващите, редовно призовани, не се явяват. Представляват се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че при издаването на заповедта са спазени процедурата и материалноправните предпоставки. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованите лица: К.Л.И. с адрес: ***; и Д.Л.С. с адрес: ***, редовно призовани, се явяват лично и изразяват съгласие с подадената жалба.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-1895 от 19.10.2021 г., издадена от Кмета на Община Сливен, на основание чл. 25 и чл. 21, ал. 1 от ЗОС, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „О. с.“ и „А.ч.– с.“, СО „И.“, землище гр. С., одобрен с Решение № 808 от 22.12.2005 г. на Общински съвет – Сливен, предвиждащ реализиране на част от улица от о.т. 583, през о.т. 582, о.т. 601, о.т. 600, о.т. 599 до о.т. 598 за осигуряване на достъп до имоти, е наредено: I. Да се отчуждят в полза на Община Сливен 54 кв.м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.262, м. „О. с.“, СО „И.“, землище гр. Сливен; трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: ниско застрояване, граници на имота: 67338.406.260, 67338.406.320, 67338.406.263 и 67338.406.576; II. Определено е дължимото парично обезщетение за предвидената за отчуждаване земя в общ размер на 2 100 лева; III. Разпоредено е дължимото парично обезщетение по т. II в размер на 2100 лева да се депозира по сметка на Община Сливен в „О. б.“ АД и изплати по банков път на собствениците на имота, съгласно Нотариален акт № 198, том II, дело 900 от 18.03.1993 г., Нотариален акт № 8, т. III, дело 908 от 01.07.1971 г. и Удостоверение за наследници Изх.№ ОРД 04-883 от 11.08.2021 г., разпределено съобразно квотите на съсобственост, както следва: 1. На Г.А.С., с.на ** и.ч., сума в размер на 1 400 лева; 2. На К.Л.И., с.на ** и.ч., сума в размер на 350 лева; 3. На Д.Л.С., с.на ** ид.ч., сума в размер на 350 лева.

Горепосоченият поземлен имот - № 67338.406.262 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Сливен, целият с площ по скица от 1235 кв.м., е собственост на: оспорващите Я.П.С. и Г.А.С., и заинтересованите лица К.Л.И. и Д.Л.С., видно от приложените по делото: Нотариален акт № 198, том II, дело № 900 от 18.03.1993 г. по описа на Районен съд – Сливен; Удостоверение за граждански брак № 10 от 04.11.1962 г. по описа на Кметство С., област Я.; Нотариален акт № 8, том III, дело № 908 от 01.07.1971 г. по описа на Районен съд – Сливен; и Удостоверение за наследници Изх.№ ОРД 04-883 от 11.08.2021 г. по описа на Община Сливен. Квотите им на съсобственост по отношение на поземления имот са: за Я.П.С. и Г.А.С. – ** идеални части от имота; за К.Л.И. – ** идеална част от имота; и за Д.Л.С. – ** идеална част от имота.

В образуваното административно производство по отчуждаване е изготвена експертна оценка от независим оценител – „Оценителска компания“ ООД – гр. Сливен, съгласно която пазарната стойност на частта от ПИ 67338.406.262, която подлежи на отчуждаване, ведно с подобренията, които се засягат от отчуждителните мероприятия, е в общ размер на 2 100 лева, от които: за частта от имота с площ 54 кв.м. – 1870 лева, за дървена ограда – 90 лева, и за дървена портална врата – 140 лева. Оценката е изготвена на 31.07.2021 г. Оценителят е приел, че отчуждителното мероприятие ще засегне площ от 54 кв.м. в най-северния края на източната имотна граница, както и съществуваща дървена ограда с площ на засегнатата част 12 кв.м и дървена портална врата с площ 5 кв.м.; определил е пазарна стойност на отчуждаваната площ чрез прилагане на сравнителен подход – сравнение на обекта с идентични или сходни обекти, за които е налична пазарна информация; изчислил е пазарна стойност на засегнатите от отчуждителните мероприятия дървена ограда и дървена портална врата по разходен подход – метод на вещната стойност. Изготвената експертна оценка е възприета от административния орган и с процесната заповед е определено парично обезщетение в размер на 2 100 лева.

Данъчната оценка на предвидената за отчуждаване земя е 581 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 02.09.2021 г. от Община Сливен.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И.– с. о.. Съгласно заключението на вещото лице, пазарната стойност на отчуждаваната земя и подобрения и трайни насаждения, попадащи в отчуждаваната част, е в общ размер на 2 434 лева към 31.07.2021 г. и към 19.10.2021 г., от които: пазарна стойност на земята – 54 кв.м. – 1 923 лева; пазарна стойност на подобренията – 322 лева /ограда – 116,42 лева, дървена входна врата – 120,75 лева, и стоманена конструкция за асма – 85,00 лева/; и пазарна стойност на трайните насаждения /4 броя бадеми и 3 броя орехи/ – 189 лева. Вещото лице е оценило стойността на земята по метода на сравнителната стойност, стойността на подобренията – чрез метода на вещната стойност, а стойността на трайните насаждения – съгласно Наредбата за базисните цени на трайните насаждения.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 27, ал. 1 от ЗОС 14-дневен преклузивен срок, от надлежни страни, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидената за отчуждаване част от поземлен имот ведно с подобрения в нея е по-висока от данъчната му оценка и е по-ниска от пазарната им стойност, определена от назначеното от съда вещо лице към дата 31.07.2021 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 19.10.2021 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, двамата оценители са достигнали до различни цени на оценяваните земя и подобрения към едни и същи периоди от време. Оценителят в административното производство не е оценил трайните насаждения и част от подобренията, попадащи в предвидената за отчуждаване земя, които е следвало да бъдат оценени отделно от земята. А назначеното от съда вещо лице е определило пазарната стойност на тези трайни насаждения и подобрения. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице И. пазарна стойност на отчуждаваната част от поземлен имот ведно с подобрения и трайни насаждения, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената ѝ част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение от 2 100 лева на 2 434 лева, което съобразно квотите на съсобственост, е както следва: на Г.А.С. и Я.П.С. – 1 622,67 лева, на К.Л.И. – 405,67 лева, и на Д.Л.С. – 405,67 лева.

С оглед изхода на спора, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващите претендираните и направени от тях по делото разноски в размер на 520 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, 400 лева– договорено и платено адвокатско възнаграждение, и 110 лева – внесен депозит за вещо лице.

            С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 3 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-1895 от 19.10.2021 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение за предвидената за отчуждаване земя, ведно с подобренията и трайните насаждения, които се засягат от отчуждителните мероприятия в поземлен имот с идентификатор 67338.406.262, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 2 100 /две хиляди и сто/ лева на 2 434 /две хиляди четиристотин тридесет и четири/ лева, разпределено съобразно квотите на съсобственост, както следва: на Г.А.С. и Я.П.С. – 1 622,67 /хиляда шестстотин двадесет и два лева и шестдесет и седем стотинки/ лева, на К.Л.И. – 405,67 /четиристотин и пет лева и шестдесет и седем стотинки/ лева, и на Д.Л.С. – 405,67 /четиристотин и пет лева и шестдесет и седем стотинки/ лева.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на: Г.А.С. с ЕГН: ********** и Я.П.С. с ЕГН: **********,***, сумата от 520 /петстотин и двадесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: